Stoere New Forest @ bitloos dressuurwork

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stoere New Forest @ bitloos dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:33

Ik had besteld voor vandaag: mooi weer, een fotograaf en een stoere poownie .. Heb het alle 3 gekregen dus dan kunnen we ook wat laten zien :D

Voor degene die het vorige topic niet gezien hebben: dit is dus de 2e keer dat ik er weer opzit na een serieuze val (en dat was niet de eerste), mijn zelfvertrouwen zit volledig onder de grond en er is nog zéér veel werk aan. Ik zat er ook niet compleet op mijn gemak op, voor het eerst weer in de weide waar paarden langsstonden en tja .. kortom: ik zat niet op mijn gemak :Y) Dus als je hier en daar spanning ziet komt het daardoor ;) Tips zijn zeker altijd welkom :j

Ohja, ook nog: ik ben erin geslaagd om 30 foto's te selecteren, mijn vader had erg goed z'n best gedaan :Y) Moet er dus ook in linkjes plaatsen, maar ook deze zijn zéker de moeite! ;) Ik heb de foto's per "soort" samengezet, maar ze staan niet in volgorde (bv. stapfoto's zijn van in het begin, maar ook van tussendoor enzo .. ;) ).

Stappen..

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

http://i328.photobucket.com/albums/l332 ... border.jpg

Draven..

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Jammer dat ie overbelicht is: http://i328.photobucket.com/albums/l332 ... border.jpg

5. Stoere poon
Afbeelding

6.
Afbeelding

Weet niet wat ik had ( := ) maar pony is wel leuk: http://i328.photobucket.com/albums/l332 ... border.jpg

Het bochtenwerk.. (wat niet altijd zo goed gaat, pony wil nogal eens richting uitgang :Y) )

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Hier ging ie bijna:

Het ezelwerk.. ( :+ )

9.
Afbeelding

10. Wat is ie toch stoer :Y) (ik vond het alleen wat minder :') )
Afbeelding

En een galopje :D (het is maar 20m geweest hoor, vraag me af waar al die foto's vandaan komen :') )

11.
Afbeelding

Even kijken waar de fotograaf zich bevindt, zodat we die zeker niet omver knallen :Y) : http://i328.photobucket.com/albums/l332 ... border.jpg

12.
Afbeelding

Om te eindigen gewoon wat leuke foto's..

13. Die oren naar voor is toch een probleem :Y)
Afbeelding

14. Maar hij blijft gewoon super :+:
Afbeelding

15.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :D Een reactie zou ik super vinden en zoals gezegd zijn tips altijd welkom ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:36

Het ziet er erg netjes uit vind ik, zo voor de Tweede keer weer na een flinke val.. :) Wel vind ik dat je je been af en toe iets meer naar achteren mag leggen.. :) (vooral op de foto in de ezelcategorie.. ;))

Heel veel succes met deze leuke pony.. :D
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 10-04-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:36

leuke foto's! zelf wil ik ook overstappen op bitloos :D

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:40

Leuke foto's ! Ondanks je behoorlijke val zie ik wel dat je het en je pony ook erg leuk vinden. Het ziet er ook erg vriendelijk uit.
Ga vooral lekker zo door !

Wat voor sidepull (?) heb jij ? :o

mvs

Re: Stoere New Forest @ bitloos dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:44

ziet er super netjes uit! mooi hoe de pony zo helemaal zelf de ontspanning zoekt :) en zeker voor de 2e x na een hele erge val

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:05

Buitenteugel niet over de hals leggen en korter houden als die wil uitbreken, nu probeer je het te redden op de binnenteugel. Zorg dat je elleboog echt geplooid is aan de buitenkant!!! Goed achteruit zitten, bekken kantelen, schouders achter je paard houden en hem zo opvangen en weer in die wending rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:31

Lijkt mij dat ik het net probeer te redden op mijn buitenteugel, aangezien ik die over de hals breng? := Maar dat het zo niet hoort klopt inderdaad :j Ik zit alleen met zeer weinig opties, omdat als hij iets niet wil dan maakt hij zich zo enorm sterk, z'n nek/kaak wordt dan echt gewoon een blok beton, en op m'n zit/benen reageert ie dan ook amper. Dus ik doe dan wat mij op dat moment ingegeven wordt (door mezelf :+) omdat er toch iets moet gebeuren ...

Maar het is een probleem :j en we gaan er ook mee aan de slag :j Krijg binnenkort ook les dus dan komt dat wel ;)

Bedankt voor de reacties allemaal :D

@ I_S_L : ik rij met een CRB denk ik? Ik ken er helemaal niks van :') .. Zo'n touwhalster met 2 lusjes aan de onderkant :P

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:34

Mooie foto`s ziet er best goed uit! Je zit idd soms gespannen maar dat is niet zo raar als het nog niet zo vertrouwd aanvoelt.
Gaat vast helemaal goed komen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:01

Toch zit er meer druk op je binnenteugel. Ga anders eens met een stokje rijden, dus een stok,je van 15cm lengte, en neem dat aan de uiteinden met je handen vast, samen met de teugels. Zo kun je niet ongelijk inwerken. Wanneer hij dan wil uitbreken: handen en schouders achteruit, opvangen (desnoods zet je hem STIL), draaien en weer weg. Gewoon paar keer heel kordaat in zijn.

Kan je geen les nemen tot je hier even over bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:34

Hmmja, weet je .. Ik zit momenteel met zo'n vertrouwensprobleem, denk niet dat het ideaal is om mij meteen te gaan "beperken" (zoals gebeurt met een stokje .. het idee erachter is goed, maar dan moet je wel met de volle 100% vertrouwen op je paard zitten ;) ). Dus dat gaat voor een andere keer worden :Y)

Les heb ik :j Alleen zijn we nu vooral op de grond bezig (buiten aan de hand gaan wandelen enzo), dat rijden komt ook nog wel maar alles tegelijk is een beetje teveel van het goede .. Vrees ook dat het niet zo 'even' gaat zijn ;) Maar les komt er dus zeker :j

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:57

Vind het er best netjes uitzien,hoor..
Hou vol!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:38

Dank je! :D
En volhouden gaan we zeker doen :j (tot nu toe toch nog :+)

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:55

ziet er vriendelijk uit hoor!
ik zou dat niet kunnen met mijn paard :P
het gaat vast stukje bij beetje steeds beter en met veel oefenen en lachmomenten word je zelfvertrouwen zo weer beter !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:28

Nog een bitlozer :P haha
T ziet er heerlijk en ontspannen uit! Wat een mooi paardje ook!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:35

wow ziet er leuk uit met bitloos zeg!
ben er zelf niet zo fan van maar dit ziet er goed ontspannen uit!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:57

Je hebt je teugels op het meerendeel van de foto's los hangen.. Verder zit je erg ver achterin je zadel.
En ga ik helemaal mee in wat poes zegt... En je beperkt je niet met zo een stokje, dit helpt je juist... als je op je binnen kant het probeert op te lossen gebeurt meestal het tegenovergestelde omdat je hem dan juist niet genoeg ruimte geeft aan de binnenkant waardoor hij niet die kant op kan die jij wilt.
Overigens als je geen stokje kan vinden kun je ook je zweep nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:11

Klopt, ik ben inderdaad niet zo'n "vast contact"-ruiter .. zie ook niet in waarom het nodig is, zeker in het basiswerk niet ;) Mijn doel op dit moment is om mijn paard ten eerste voorwaarts te krijgen (en te houden), verder reactie op mijn hulpen (zowel voorwaarts als terug als halthouden) en dit alles met zo weinig mogelijk geprul aan de voorkant .. Vandaar ;) En dat achterin zitten .. is dat echt zo erg? Het enige waar het mij opvalt is bij die "stoere" foto, maar dat was omdat hij ineens een 'spurt' richting uitgang nam en ik niet mee was :+ Bij de rest van de foto's zie ik het niet meteen terug .. als ik als ik gewoon zit al teveel achterin zit dan hebben we een probleem vrees ik :=

Hoezo als je aan de binnenkant je hand naar binnen doet (en je buitenhand over de manenkam, wat uiteraard niet goed is) krijgt hij aan de binnenkant geen ruimte om die kant op te gaan?

Verder beperkt het mij wel, omdat het weer een extra iets is .. Het is zo al moeilijk genoeg op dit moment, ik ben al blij dat ik er weer opzit. Mijn zweep kan ik ook niet gebruiken want die heb ik niet voor niks vast, heb ik dus voor andere dingen nodig ;) Dus en teugels, en zweep, en stokje .. Sorry, maar dat is op dit moment voor mij teveel gedoe, ik vind het zo al moeilijk genoeg :=

Het wordt wel opgelost :j met les .. Maar ik ga er niet zomaar even (op dit moment praat ik nu!) een stokje nog bijpakken ;) Dus bedankt voor de tips, maar het komt wel goed :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:07

je trekt je binnenhand naar achter ipv dat je hem openzet: je hand moet op gelijke hoogte naar binnen, niet naar achter en niet naar beneden, desnoods liever beetje omhoog zelfs.
je buitenhand moet je paard EERST opvangen voor je binnenhand hier ook maar enige werking zal hebben. Zet hem desnoods stil op je buitenteugel zodat hij daar respect voor krijgt, drijf hem met je binnenbeen tegen die buitenteugel en dan pas zul je hem ook naar die binneteugel kunnen laten luisteren.

Dit is trouwens absolute basis, zolang hij het hierin wint, zal hij alleen maar lastiger gaan doen, wat vrij vertaald betekent: gevaarlijker, en dat wil jij net niet.

Ik weet dat je je vertrouwen kwijt bent, maar dat los je met hem niet op door net ontspannen er op te zitten en niet consequent te zijn. Dit los je erop door meer zelf eraan te rijden, met oefeningen op jouw niveau én met goede begeleiding. echt waar, elke keer hij dit trucje kan uithalen, haalt hij jou volledige basisleiding onderuit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:47

Bedankt voor je reactie.

Ik twijfel alleen of stilzetten bij hem helpt .. dat vindt hij namelijk super, als hij maar niks moet doen ... Het kan goed zijn als ik hem stil zet, dat ik daarna weer mijn 'trucjes' moet bovenhalen om hem terug vooruit te krijgen := En dat lijkt me ook niet de ideale oplossing :+

Maar ik ga het in ieder geval toch proberen :j We zien wel ..
Natuurlijk is het ook wel zo dat hij niet elke keer in een bocht rechtdoor vliegt, de laatste keer is het 1x gelukt en 1x bijna, de rest van de tijd heeft hij gewoon braaf z'n rondjes gedaan ;)

Probleem bij mij is: zolang hij meewerkt gaat het wel, maar zodra hij het niet eens is met iets sta ik op dit moment niet sterk genoeg in mijn schoenen om daar mee om te gaan. Hiervoor heb ik ook les, dus dat komt wel weer ;) Maar momenteel is het dus zo dat ik niet kan rijden en aanpakken, want dan komt er een punt waarom hij het niet eens is, en dan begint het pas ...

Lesgeefster heeft ook gezegd dat het echt geen doorsnee pony is, en al helemaal geen makkelijke pony. Niet omdat hij stout is zoals bokken ofzo, dat net helemaal niet, en dat is net het probleem. Hij heeft zoveel karakter, en kan je zo subtiel uittesten dat je het zelf nog niet door hebt .. Hij aanvaardt het ook niet om gestraft te worden (straffen in de zin van bv. gewoon met de zweep erop tot hij doorloopt ofzo als hij stilstaat). Je kan dat wel, en met wat geluk krijg je er wel beweging in, maar dit duurt nooit lang, en als je pech hebt dan krijg je het 3x zo hard van hem terug ..

Ik wil geen excuses zoeken hoor, ik neem de reacties hier allemaal serieus en ik ga er ook zeker mee aan de slag (stokje komt eventueel in de toekomst, maar dat vind ik nu op dit moment echt maar niks), maar ik zeg dit gewoon omdat het moeilijk is om een beeld te vormen van een bepaald paard achter de pc, en hij echt niet een gewoon doorsnee paard is wat alles zomaar aanvaard enzo .. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:17

Ik snap wel hoor dat we niet het volledige plaatje krijgen :j Maar als je vader zovéél foto's genomen had en we zien net deze, dan krijg ik de indruk dat dit een probleem is waar je vaker tegenaan loopt.

Stilstaan is trouwens niet hetzelfde als niks doen! Laat hem actief stilstaan, aan je hulpen, zodra hij stilstaat stel je zijn hoofd om en geef je weer gas. hij mag niet de tijd krijgen om even lekker op rust te staan! het is echt gewoon begrenzen en weer doorwerken.

verder vind ik je beschrijving klinken als heel wat paarden die ik ken: goudeerlijk en gewoon correct om mee te werken, waarmee je zelf ook heel correct moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:10

Ik heb natuurlijk wel een beetje de 'meer spectaculaire' eruit gehaald :+ Het is niet dat er geen probleem is op dat gebied, want dat is er dus wel. Maar het is ook niet zo dat het constant een probleem is en ik bij wijze van spreken geen enkele bocht met hem doorgereden krijg. Dat wilde ik gewoon even duidelijk maken ;)

Maar ik zal het eens proberen met hem stil te zetten en dan meteen wegrijden :j Klinkt in ieder geval niet slecht, of het ook lukt is wat anders :P

Dat laatste is zeker zo :j En best wel zéér dominant :Y) Geen beginnerspaardje ... Of eigenlijk wel, zolang je hem maar laat sloffen en zijn ding doen, dan kan je er iedereen opzetten ;) Het is als je meer wil en/of je eigen ding wil doen dat je toch wel een zekere feeling moet hebben .. maar uiteraard leer je van zo'n paarden ZOVEEL .. dus ik ben hem daar alleen maar dankbaar voor ;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

Ziet er netjes uit :j Sorry dat ik geen tips heb....:+ Maar zo veel verstand heb ik er nou ook niet van B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:01

Ach, ik ook niet :+
Ben al blij als mensen zeggen dat het er ok of goed uitziet ;) En de tips laten we dan over aan de mensen die er meer van kennen :Y)