Het is alweer erg lang geleden dat ik weer eens foto's heb geplaatst.
Tarja is meer als 1,5 jaar niet niet goed geweest en er waren een hoop dingen die zich voor deden.
Tarja heeft al zo lang als ze leeft elke zomer erg last van staart en maneneczeem. Twee jaar geleden begon de ellende nog erger te worden. Tarja was in de zomer van 2007 absoluut niet fit en had erg last van jeuk. Ze was loom, lusteloos en niet vrolijk.
Ik had op dat moment ook al een tijdje les van iemand, maar merkte ook dat de trainingsmethode die ik bij hun volgde absoluut niet goed ging. Ik werd tijdens de lessen en wedstrijden snel erg driftig/te fanatiek. Dit kwam ook door de manier waarop ik Tarja moest rijden. Voor mijn gevoel moest ik heel dwingend rijden naar mijn paard toe, of althans zo nam ik het over.
Doordat ik snel driftig/te fanatiek werd, ging Tarja steeds slechter lopen en ik merkte dat ze geen plezier erin had. Ook tijdens wedstrijden werd ik te fanatiek en was ik niet snel tevreden. Het klikte gewoon niet. Ik leste op dat moment daar ook een klein jaar en het werkte voor mij en Tarja gewoon niet. Ik besloot om helemaal te stoppen met deze lessen.
Tarja bleef nog steeds niet helemaal fit. Op een gegeven moment zakte ze zelfs door haar achterbeen heen. Volgens de veearts zat er een zenuw klem, doordat ze waarschijnlijk een verkeerde beweging had gemaakt. Daarbij bleef ze nog steeds wat lusteloos. Zodra ze weer niet meer naar de wei mocht, ze werd geschoren en de koudere periode aanbrak, was Tarja ook weer fit. Omdat ze in de zomer weinig had gedaan, moest ik alles weer opbouwen. Uiteindelijk heb ik toen vorige winter nog een paar wedstrijdjes kunnen rijden, Helaas duurde dit maar 2 maanden en begon de ellende weer opnieuw. Het begon al erg vroeg in maart/arpil.
Tarja werd weer steeds lomer, futloos en oogde ontzettend zielig. En ze had last van de warmte. Ik heb haar weinig gereden en ging vaak op buitenrit. Ze werd ook steeds dikker, dus kreeg alleen nog maar een handje voer voor het idee.
.Uiteindelijk hebben we besloten om Tarja helemaal klinisch na te laten kijken, ook omdat ze zo lusteloos was.
Er is een bloedonderzoek gedaan in Frankrijk en daar is het nodige uitgekomen:
Tarja blijkt een inademingallergie te hebben en een voedselallergie. Bij de inademingallergie is ze allergisch voor alle grassoorten, tarwe, haver, mais, rogge en waarschijnlijk ook voor de eikeboom. Daarnaast heeft ze een voedselallergie voor Soja. En bijna al het paardenvoer is aangemaakt met Soja!
Deze allergieën openbaren zich allemaal in verschrikkelijke jeuk en wondjes. En door die jeuk is ze minder fit en daarbij kan ze niet goed tegen de warmte. Jeuk vreet ook ontzettend veel energie vertelde de vee-arts. Het rijden zelf kan Tarja gelukkig nog goed aan, het openbaart zich niet in problemen met ademhalen.
Ook bleek dat Tarja niet aan haar behoefte kwam qua voeding. Doordat ze niet goed gevoerd werd, had ze ook niet de energie om te “vechten” tegen de allergie. Dit alles maakt het verklaarbaar waarom Tarja zich zo beroerd voelde. We hebben medicijnen gekregen tegen de allergie die we vanaf afgelopen december elke week moeten spuiten. Ook hebben we een voedingsdeskundige Tarja na laten kijken en deze heeft voor haar een voedingsschema opgesteld, met voer waarin niet de producten zit waar ze allergisch voor is. Tarja ging van 1 handje voer weer naar 1,5 kilo per dag. Vanaf oktober ging het langzaam aan weer beter met Tarja. We zijn weer gaan trainen en rijden nu alleen nog maar volgens de klassieke methode bij mijn instucteur. Bij hem les ik al vanaf dat ik Tarja had, maar met die andere methode die er haaks tegenover stond, werd het erg verwarrend voor ons. Vandaar dat nu alleen deze manier aanhoud.
Bij deze manier van rijden hebben Tarja en ik zoveel meer rust en zoveel meer plezier. Tarja is zoveel vrolijker en er straalt veel meer rust vanaf tijdens het rijden.
Eind januari 2009 zijn we na 1 jaar weer uitgekomen in het Z1. Tarja was zooo enthausiast en blij. Ik had echt weer plezier in het wedstrijd rijden. Ik ben zelfs met de slappe lach uit mijn proef gekomen, omdat Tarja zo hyperactief was dat ze in rengalop de uitgestrekte galop deed. Dat blije hoofdje van haar, dat was me zoveel waard! 1,5 jaar geleden zou ik nooit op deze manier uit de proef gekomen zijn. Ik was zelden tevreden. Mijn punten waren natuurlijk niet echt goed met zo’n hyperactieve proef, maar dat maakte me niets uit!
In februari ben ik nogmaals gestart en kreeg ik Tarja der energie meer onder controle. Ik had zo lekker gereden en ik merkte aan Tarja dat ze ook haar best deed en het leuk vond. Ditmaal behaalde we 215 punten en een tweede prijs. We zijn aan het trainen voor het Z2 en Tarja pakt de galopappuyementen en de galopwissels erg goed op.
Ik ben ontzettend blij dat Tarja nu na al die tijd weer fit is en dat ik met deze manier van rijden veel meer plezier beleef. Ik heb veel meer geduld en ben weer trots op Tarja tijdens het rijden. Dat wij beide weer zoveel plezier hebben is mij echt goud waard! Ik hoop dat we met alle medicijnen die we nu hebben een beter seizoen tegemoet gaan. Daarnaast ga ik haar deze zomer ook scheren, om te kijken of ze dan minder last heeft van de warmte en jeuk.
Een paar dagen geleden is Mandy Lomé langsgekomen om foto’s te maken. Ze zijn erg leuk geworden en ik kon gewoon niet kiezen!
Mandy heel erg bedankt!
Haar site: http://www.hebbie.nl
Ik denk dat ik nu wel genoeg heb vertelt, dus hier zijn de foto’s:
1) Appuyeren

2) Schouderbinnenwaarts

3) Lekker rijden op het gras

4) Een heeeeel klein beginnetje van de piaffe. Ik was hier 1,5 jaar geleden mee begonnen en toen deed ze het best leuk http://i30.photobucket.com/albums/c343/ ... lly-11.jpg (foto van 1,5 jaar geleden)
Ik ben het nu weer rustig aan het oppakken. Ze vind het moeilijk om ritme te vinden. Vroeger ging ze vaak te veel zitten en werd ze onderstandig, nu doet ze dat wel beter. Ik heb ook het idee dat er meer rust inzit dan die tijd geleden. Voor mij is het ook nieuw, dus ik moet het zelf ook nog leren. En ik moet rechter op mijn paard zitten

5) Uitgestrekte draf. Dit begint ze ook steeds beter te doen. Ik vind het ook heel moeilijk om de uitgestrekte draf uit te zitten. Dus als iemand daar nog tips voor heeft.....

6)

7) Spaanse pas. Tarja dramt hier heel erg in, dus ik begin altijd vanuit het halthouden en dan rustig naar de polka of spaanse pas. En ik moet niet zo naar beneden kijken

8) Compliment

9) Steigeren los

10) Compliment

11)

12) Tarja
Deze komt echt uitvergroot boven mijn bed te hangen

Dat was het weer!
Groetjes Chantal en Tarja