Clinic - Gert van den Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:12

Afbeelding

Voor de mensen die Gert van den Hof niet kennen:

Citaat:
      Gert van den Hof is een begrip als het gaat om de africhting van jonge paarden. Op zeer jonge leeftijd begon hij een methode te ontwikkelen. Deze methode maakt het mogelijk om binnen een kwartier, vanaf het zadel, een paard de beginselen van het rijden te leren. Het meest opvallende is het halster. Door een touw om de neus van het paard te doen kan hij hiermee sturen en corrigeren. Het gebruik van een bit komt hierbij nog niet aan de orde, vanwege het vluchtgedrag wat elk paard vertoont en dit juist negatief kan werken. Pas na een aantal dagen wordt het paard aangeleerd om met een bit in te rijden.

Vrijdag 6 maart was er een clinic van Gert van den Hof op het KNHS centrum Ermelo. Van de aangemelde paarden, zijn er 5 uitgekozen voor deze clinic. Waaronder een Tinker, een Fries, een springgefokte KWPNer(=schimmel), een dressuurgefokte KWPNer(=zwarte) en na de pauze kwam een 'probleempaard' (=bruine) aan de orde.

Op het probleempaard na, zijn al deze paarden vrijwel rechtstreeks uit het land geplukt en naar Ermelo gereden. Gert heeft deze paarden nog nooit in handen gehad en de paarden kennen enkel de zadelbeginselen. Ze hebben nog nooit een mens op hun rug gehad.

Het was ontzettend leuk en leerzaam. Het werd lekker luchtig gehouden en ik vond het bijzonder hoe deze paarden binnen een kwartier braaf hun rondjes liepen en zelfs een sprongetje maakten!

Hieronder een hele kleine selectie van de paarden. Technisch geen geweldige foto's, maar het was erg donker om foto's te maken....
.
.
.
.

Afbeelding

Afbeelding

bokbok
bokbok2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop
Sprongetje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bok

Afbeelding

Galop
Sprongetje

Afbeelding

Afbeelding

Sprongetje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Esmee.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:18

Vind het wel knap hoor.. Wat was precies het probleem bij het probleempaard? :Y)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:20

Dat zijn paarden waar al geprobeerd mee is om het zadelmak te maken, wat dus al het zadel en ruiter kent, maar dit volledig mislukt is. Waardoor het echt een 'onhandelbaar' paard is geworden. Het was echt een viezerik.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:24

Ja, dat snap ik. Maar bedoel meer de reden waarom dat paard naar Gert ging.. Sommige paarden bokken iedereen eraf, sommige stijgeren zo hoog dat mensen niet meer durven, sommige lopen tegen de zijkant aan.. enz.enz. Dat zijn de dingen dus die voortkomen uit een mislukte poging.. Wat deed dit paard?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:26

Mooie actiefoto's. Ziet er weer goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:27

Zohee wat een respect heb ik voor die man +:)+
Lijkt me echt niet makkelijk :n

Vind het ook heel goed dat hij zonder bit werkt, echt netjes!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:30

Goeie god wat kan die schimmel bokken zeg :oo
Ongelooflijk. Knap van die man dat ie blijft zitten, al zou ik mn
paard nooit op zo'n manier in laten rijden. Ben meer van de
rustige en langzame manier.
Zonder bit ok, maar dat touw om de neus is ook niet fijn
voor zon beessie lijkt me.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:52

Ik zou hem graag een keer in het echt aan het werk willen zien..
Nu komt zijn methode op mij meer over als gewoon HEEL goed kunnen blijven zitten dan iets anders..

Sidney

Re: Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:56

Mooie foto's hoor! :D
& Als je het in het echt ziet weet je ook dat het absoluut geen dierenmishandeling of wat dan ook is.
Het gaat heel rustig, en dat touwtje om de neus is altijd nog beter als dat geruk aan dat bit in de mond. :=

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:23

Mooie foto's Esmee. Technisch misschien niet allemaal top, maar het geheel maakt er wel een mooie serie van, die de essentie van de clinic aardig weergeeft.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:46

Dank voor de reacties!

Je moet er echt zelf bij zijn geweest, dan raak je echt overtuigd. Foto's kunnen de algehele uitstraling van de hele handeling niet zo goed weergeven dan wanneer je Gert echt hoort praten en zijn manier daadwerkelijk ziet. :)

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:53

leuke fotos! Zou het erg graag in het echt willen zien lijkt me onwijs leerzaam

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:56

Mooie foto's Esmee!

Ik heb vanmorgen zelf op mijn friesje gereden. GIng al best goed.
Leuk sprongetje ook van m he!?:P

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:58

Die man zal wel goed werk doen hoor, maar is dit allemaal niet wat veel in 1x voor een paard om zadelmak gemaakt te moeten worden? Vreemde omgeving, vreemde mensen, publiek en dan moet je ook nog in 1x alles doen incl springen. Ik heb geen verstand van zadelmak maken, maar ik denk dat ik voor mijn veulen over een paar jaar toch wat verder ga kijken :) Vind het trouwens wel heel positief dat hij bitloos rijdt!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:58

ik heb het ook gezien! echt fantastisch. ben er vorig jaar geweest. zo op de foto's ziet het er erg dieronvriendelijk uit maar in het echt was mijn gevoel er anders over.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:02

enny schreef:
Die man zal wel goed werk doen hoor, maar is dit allemaal niet wat veel in 1x voor een paard om zadelmak gemaakt te moeten worden? Vreemde omgeving, vreemde mensen, publiek en dan moet je ook nog in 1x alles doen incl springen. Ik heb geen verstand van zadelmak maken, maar ik denk dat ik voor mijn veulen over een paar jaar toch wat verder ga kijken :) Vind het trouwens wel heel positief dat hij bitloos rijdt!

Nou als je ergens je paard heen kan brengen is het wel naar hem.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:04

de onderste ruin, staat bij ons op stal !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:10

ken Gert al jaaaaren :) en ik heb echt bewondering voor hem....... ongelovelijk.

Hij heeft er ooit een waar ik mee aan het werk was zadelmak gemaakt die ik niet goed kreeg.... superbeest hoor, braaf aan het lijntje, hard willen werken....... opstijgen kon...... alleen kon je niet rechtop gaan zitten, zolang je "lag" helemaal geen probleem, zodra je rechtop ging zitten ging die door de muren heen........

hij heeft hem toch goed gekregen :) en das knap, heel knap ;)

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:26

Ik heb heel veel bewondering voor Gert van den Hof!!! En wat kan hij zitten.
Wij zijn vorig jaar ook geweest en als je het 1x hebt meegemaakt wil je elk jaar live erbij zijn dus ook dit jaar zat ik samen met een vriendin op de tribune.

Ik had wel heel veel medelijden met de eigenaresse van het probleempaard. Van mij krijgt ze een applaus omdat ze (naar mijn idee) de juiste conclusie heeft getrokken nadat ze hem aan het werk had gezien bij deze vakman. Pffff, wat een smeerlap dat paard.

Volgend jaar zit ik weer op de tribune!!!!!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:28

Ja, die laatste was echt een smeerlap.
Steeds maar weer dat vieze bokken uit het niets. Gert vloog er zelfs bijna af...

Ik vond dat hij het bij die schimmel zo bij het juiste eind had. Hij voorspelde precies wat hij ging doen, terwijl het voor het oog op een afstand niet zo uitzag.

Leuk dat er zoveel bokkers bij waren!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:01

Ik was er ook... In eerste instantie had ik op you tube fimpjes gezien en was ik nog niet overtuigd van de manier, maar na die avond was ik er over te spreken. Hij is erg rustig en schat de paarden goed in!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:52

die ene laatste foto, erg netjes dat hij daar blijft zitten
wat een rot bok geeft die zeg

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:00

Mooie foto's weer!!

Heb hem een keer in het echt aan het werk gezien, maar heb toch echt wel respect voor die man! Vind erg knap wat hij allemaal doet en vooral het zo netjes zitten blijven, zitten paar vuile bokken tussen!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:04

ik vind het ontzettend knap werk wat die man doet.
als ik ooit een lastige onder mn kont krijg dan is gert van den hof de eerste die ik aan zal spreken om het paard te beleren danwel te corrigeren.
een vriendin van mij heeft er ook een paard naar toe gebracht,en ook dat paard heeft gert ontzettend goed ingeschat en netjes afgeleverd.

ik ben wel benieuwd naar het hele verhaal achter het probleempaard van deze avond.
welke problemen waren er aanwezig en wanneer is zich dat gaan uiten etc.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:05

Leuk om te zien! Ik weet niet of ik mn jonge beest naar zo'n clinic zou brengen, ik vind dat ze behoorlijk overdonderd worden. thuis is weer wat anders,hè. En petje af voor de zit van deze man, want die laatste bokt echt vies!