Die heb ik gekocht en ik moet zeggen dat het echt geweldig gaat. Ik doe het met mijn jaarling, voor jullie beginnen te zeggen dat dit niet goed is voor een jaarling: dat wist ik zelf ook en ik doe ook nog geen VD trucjes aanleren. Ik gebruikte de clicker om hem dingen aan te leren die hij gewoon moet doen. Voetjes geven en grondwerk. Hij kon wel al voetjes geven maar hij heeft hier zo'n hekel aan en hij verloor steeds zijn evenwicht.
Dus ik had eerst de clicker aangeleerd. Toen hij snapte dat als hij de click hoort hij iets goed doet en een beloning krijgt ben ik begonnen met het voetjes geven.
Eerst de voorbenen en dan elke keer dezelfde volgorde rond. 4 weken was ik bezig en toen kwam de hoefsmid. Hij deed het nog steeds niet goed maar zijn evenwicht was al beter dus ik had er wel een beetje een hard hoofd in.
De hoefsmid is gelukkig een heel geduldig persoon en echt met alle liefde de tijd en aandacht aan Keno besteed die nodig is.
En mijn grote verbazing: in 1 keer al zijn hoeven gedaan zonder gezeur van Keno!!! Ik kreeg zelfs nog een complimentje van de smid, dat ik het zo goed gedaan had na vorige keer.
Dus ben ik verder gegaan met andere oefeningen. Achteruit lopen, mee lopen, ho!, en zulk soort basisdingen. Hij staat in een groepsstal dus het is wel fijn als hij dan gewoon achteruit loopt als mensen dat willen.
Dit ging allemaal wonderlijk goed, ik stond er gewoon van te kijken. Ook mijn zus, die niet wist dat ik dit aan het doen was met hem kwam thuis met het bericht dat hij inneens zo goed luisterd! een beter compliment kan je niet krijgen natuurlijk.
toen ben ik iets moeilijker gegaan, voorvoetje op comando. Geen spaanse pas maar echt een voet geven zonder dat ik hem omhoog moet trekken. Hij had er zin in en voor ik het wist kon hij het (goh, hij wist natuurlijk al wat de bedoeling was maar goed, eigenwijsje)
Hij vind het clicken nu zo leuk worden dat als ik de clicker uit mijn zak haal hij al helemaal entusiast word en gelijk zijn aandacht erbij houdt.
maar nu komt het. Waar heel het verhaal eigelijk om draait.
Hij vind het ZO leuk, dat hij zelf maar dingen gaat verzinnen voor een click en dus een brokje. Ik had wel verwacht dat hij alle oefeningen uit de kast zou trekken die hij geleerd had, maar dit slaat echt alles. Hij verzint gewoon zelf de trucjes!
Ik beloon hem er absoluut niet voor, ook al is het echt aandoenlijk, zo'n klein hummeltje dat heel de paddock achteruit loopt, dat werkt niet dus dan gaat hij met zijn voorbeen in de lucht staan (jaja, spaanse pas). Dan is het moeilijk negeren hoor. Maar toch gedaan natuurlijk, stel je voor wat hij nog verzint.
Ik heb dus officieel een creatief paard. En daar doe ik ook iets mee.
1 middag en hij kon spaanse pas op commando. Hij doet nu gelijk minder uit zichzelf dus het werkt wel.
Verder als spaanse pas wil ik niet gaan, hooguit targetten en zulk soort dingen, maar geen lichamelijke oefeningen. ben toch bang dat het niet goed is voor de groei.
Wilde toch even delen wat een creativeling ik heb

Het is een heel verhaal geworden, degene die het toch helemaal gelezen hebben: bedankt voor jullie geduld!

Ik zal wel een keer foto's plaatsen.
Succes en ik ben benieuwd naar je fotos