eper paarden 4 daagse 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

eper paarden 4 daagse 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:14

hallo,

ik wil met mijn paard voor de eerste keer meedoen aan de eper paarden 4 daagse.
maar hoe gaat dit allemaal in zijn werk?
en hoe zijn julie training schemas er uit?

ik heb hier eerlijk gezecht geen flauw benul van.
ik ben wel nu bezig met lange afstanden te maken en zorgen dat ze in goede conditie is.
ik heb haar nu ook niet op ijzers staan en wil het liever ook niet, hebben julie hier misschien ook een alternatief voor?
hebben julie ook nog wat tips e.d
en wat is julie ervaring met de paarden 4 daagse.

bedankt voor het lezen en julie reacties. groetjes marjolein.

Adrian

Re: eper paarden 4 daagse 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:40

Hallo,

Ga naar http://www.paardenvierdaagse.nl en daar kan je lezen, hoe het allemaal in zijn werk gaat. Zorg tijdig voor een onderkomen voor jou en je paardje. Het kan makkelijk op blote voetjes. Onze paarden hebben hem altijd ijzerloos gelopen, zonder problemen. Zo'n 25 km per dag, in je eigen tempo, is voor een gezond paard best te doen. Het leukste is om samen, of met een groepje te rijden. Ons vaste clubje, met Friezen, Tinkers en Welsh pony, deed er zo'n 3 uur over. Het enige hinderlijke is altijd weer, de achteropkomende, hotsende botsende aanspanningen die je willen passeren. Veel plezier !! HG. A3

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:32

Ik heb nog nooit met de paarden4daagse van Epe meegedaan, wel met die van Winterswijk-Woold. Lachen
Paard was de eerste keer bijna 4 en eigenlijk nog niet zo lang onder het zadel, heb toen 2 dagen meegedaan, hij vond het ge-wel-dig! Ik ook overigens. Haha!
Dit jaar heb ik ook meegedaan, eigenlijk zonder al te veel training, op de pony van mijn zus. Hij is niet super getraind, rijdt 2x in week dressuur, 2 buitenritjes en een keertje longeren. Maar alles rustig aan.
Maar hij kon het prima volhouden! Ja

Wij rijden veel buiten en waren op een gegeven moment gevoelig op de blote voetjes, toen ijzers onder laten zetten. Als hij normaal goedloopt, moet je er niet nu ijzers onder laten zetten, denk ik. Lachen
Als hij gezond is, kan hij het makkelijk volhouden! *LOL*

Met zijn 2-en of in een groepje is het wel het meest gezellig denk ik. Ja
Weet niet of je onderdak daar moeten zoeken of op en neer gaat rijden..? Zal ik wel op tijd reserveren, mocht je stalling en voor jezelf overnachting nodig hebben.

Heel veel plezier alvast! Lachen

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:05

Heb vorig jaar mee gedaan aan de Eper vierdaagse, alles even goed doorlezen op de website en je komt een heel eind Lachen. Vroeg van te voren een camping/hotel boeken want die zitten mega vol! Ik heb het geluk dat het 25 min rijden met de trailer is maar hoorde van mensen dat je echt vroeg moet boeken!!
Ik rij ook op blote voeten en dat is prima te doen, op de 'weg' dag kun je ook veel in de berm rijden!
Succes alvast met de loting!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:13

ja dank julie wel.
ik heb me al aangemeld dat ik mee wil doen.
vanaf januarie kan ik me inschrijven en hopen dat ik er tussen kom.
ik heb er echt veel zin in.
ik ben nu al aan het oefenen. we hebben nu een afstand van 15 km bereikt dus de voorbereidingen zijn goed.
misschien komen we nog meer mede bokkers tegen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:14

Ik zou ook ontzettend graag mee willen doen.
Baal er van dat dit op gewone door de weekse dagen is, daardoor houd het al op.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:26

bij mij valt het net in me blokstage.
maar er valt wat te regelen met school ,daar ben ik wel blij mee.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:31

Ik loop dan ook stage, maar red het al maar net met mijn uren.
Dus dat gaat helaas niet lukken.
Enne, dan heb jij erg veel geluk. Mijn school gaat echt never nooit iets regelen voor mijn hobby.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:37

ik heb stage dan,
maar dan ga ik gewoon in de vakantie een week door en dan de laatste week waarin de 4 daagse valt kan ik dan laten vervallen.
dus erg handig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:40

Ik woon in Epe en het klopt dat alles heel erg snel vol is.
Wellicht dat ik een plekje voor en paard aan kan bieden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:40

Ik wil ook graag meedoen, dat wordt de eerste keer.

Mijn paard heeft geen ijzers en zeer sterke hoeven, dus zij gaat in principe ook ijzerloos. Verder trainen doe ik nog wel als blijkt dat we mee kunnen doen, maar ze heeft op zich al een goede conditie.

Verder volg ik dit topic, lijkt me wel nuttig Lachen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:46

Alsjeblieft mensen, denk erom dat het om hele einden gaat, ook over verharde wegen!!
Mijn paarden hebben normaal ook geen ijzers onder, maar hiervoor laat ik ze er wel onder zetten.
Je kunt bijna niet zonder, dat staat ook op de website van de organisatie!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:48

Ja, daar heb ik ook over gedacht.
Nu zou dat kunnen aangezien ik op een kinderdagverblijf stage loop, maar tijdens de 4 daagse is dat op een basisschool en dat kan ik dan helaas niet inhalen in de vakantie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:50

het lijkt me echt heel leuk om een keer mee te doen. Mijn zus woont sinds kort bij Epe in de buurt, dus slaapplaats voor mij en paard is al geregeld Lachen (toch zusje??).. nu de inschrijving nog.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:51

ik zet me tentje wel ergens op in het bos en paard aan een kuur . als ik geen slaap plaats kan vinden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:43

Myfairytale schreef:
Alsjeblieft mensen, denk erom dat het om hele einden gaat, ook over verharde wegen!!
Mijn paarden hebben normaal ook geen ijzers onder, maar hiervoor laat ik ze er wel onder zetten.
Je kunt bijna niet zonder, dat staat ook op de website van de organisatie!

ik ga even met mijn smid overleggen.
ik wil zelf geen ijzers er onder.

ik denk dat ik dan maar hoefschoennen ga aanmeten daarvoor.
de 18e komt mijn smid dus als die het ook aanraad om hoefschoennen te nemen dan laat ik die zo snel mogenlijk aanmeten zodat ze er aan gewent is als de 4 daagse begint.

er zullen wel een hoop bokkers aan mee doen dus misschien is het wel leuk om een t schirt aan toe doen met bokt.nl er op of zow om elkaar er op te herkennen.

maar hoe zien julie trainigs schema er uit?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:47

ik heb helaas waar mijn paard staat weinig buitenrij mogelijkheden, maar ik probeer toch zo vaak mogelijk naar het bos te gaan.

op zich kan ze een rit van 20 km makkelijk aan, dat hebben we afgelopen zomer ook regelmatig gedaan, nog wel langer zelfs... maar 4 dagen achter elkaar is toch wel een ander verhaal hè...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:04

@marjoleinft: Hoefschoenen is ook een goed idee!
Maar blootvoets is vrijwel niet te doen...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:36

Myfairytale schreef:
@marjoleinft: Hoefschoenen is ook een goed idee!
Maar blootvoets is vrijwel niet te doen...

dat lijkt mij dus ook.
ik heb mijn merrie vorig jaar 4 maanden op ijzers gehad maar dat was drama.
aangezien mijn merrie af en toe last heeft van losse achterbenen vallen de gaten in de andere paarden.
en als ik het uitreken zijn hoefschoennen goedkoper.
voor aanmeten aan alle 4 de hoeven kost 50 euro per hoef ong dus bij elkaar 200 euro terwijl mijn hoefsmid 85 euro rondom beslaan kost dus ik heb na 4 maanden de schoennen er uit.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:18

Mijn pony heeft ijzersterke hoeven en heeft nog nooit ijzers gehad en dat hoeft voor de vierdaagse absoluut niet! Als je zeker weet dat je paard goed/harde hoeven heeft kan het tijdens deze dagen ook zonder hoor! Wel even een weekje van te voren bekappen en dat is genoeg!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:19

mijn paard heeft ook ijzersterke hoeven maar als ze bekapt is loopt ze altijd de eerste 2 weken erg gevoelig.
dus ik denk dat ik maar hoefschoennen ga laten aanmeten maar ik overleg het wel eerst even met mijn smid

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:23

vandaag begint de inschrijving. Ik heb de mijne net verzonden.. ben heel benieuwd of ik ingeloot ga worden.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

Ik doe dit jaar voor 3 keer mee heb 1 jaar beetje geholpen daar erg leuk en daarna ben ik mee gaan rijden

Het enige hinderlijke is altijd weer, de achteropkomende, hotsende botsende aanspanningen die je willen passeren

Heb je hier echt last van kun je de wagen nummer onthouden en dit melden bij aankomst

Ik rij zelf ook met een koets mee en stap altijd langs anderen of in draf na overleg met ruiter of andere koetsier.

Ik heb mijn pony zowiezo op ijzers beetje lastig met een koets in de berm rijden
Maar idd er zitten best stuken tussen die op asvaalt gereden worden dus een ijzertje of hoefschoenen is idd wel aan te raden

Zorg wel voor dat je je ijzers niet 1 of 2 dagen voor de dagen er onder laat zetten liefst zo week van te voren ook met hoefschoenen laat een paard er aan wennen als jij nieuwe schoenen hebt wil je ze ook even uit lopen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:27

Heb me vanmorgen vroeg ingeschreven.
Hoop voor de 5e x deel te kunnen nemen.
Een trainings schema heb ik niet, het is gewoon een kwestie van kilometers maken. Knipoog
Daarbij maak ik zo wie zo meestal buitenritten van ruim 1 - 2 uur en tijdens de 4-daagse is het 3-4 uur rijden. Makkie dus. Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:28

Bij het besluit wel/geen ijzers moet je bedenken dat niet alleen asfalt meespeelt, maar ook zand slijt enorm. Ik rijd een paar keer per week een deel van de route (woon bijna aangrenzend) en ik heb geprobeerd m'n paarden ijzerloos te laten lopen, maar dat ging dus niet lukken hier. De hoeven slijten veel te hard, ook op die lange rechte zandpaden, die je hier hebt. Hoefschoenen is wel een alternatief, maar dat hangt ook van het paard af. Ik heb er hier 1 die haar ballen kapot schuurt met veel soorten hoefschoenen.