Arme meid...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Arme meid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:49

Gisteren had ik met het rijden al het idee dat Vjesta wat kortademiger was. Daarom toch maar wat rustiger aan gedaan, en besloten het in de gaten te houden. Toen ik vandaag kwam stond ze op de zandplaat, ipv lekker in het gras te eten. Ze hinnikte vrolijk naar me en kwam gewoon naar me toe. Ik had direct al het gevoel dat ze wat sloom was, maar verder niet op gelet. Snel even haar manen geknipt, en opgezadeld. Tijdens het rijden was ze ook al niet vooruit te branden sloom, dus ik heb alleen maar gestapt en gedraafd. Na het rijden lekker in haar stalletje gezet en een schep muesli gegeven. Ik ben ondertussen mijn laarzen en mijn zadel schoon gaan maken. Toen ik terug kwam bij de stal realiseerde ik me dat ze haar hooi niet at. Onder het motto: 'komt vanavond wel weer' toch weer naar buiten gebracht. Ik ben naar de auto gelopen en wierp vanaf de parkeerplaats nog 1 blik op m'n paard. En daar stond ze, helemaal lusteloos, hoofd laag, op de zandplaat. Op dat moment besloten om toch eventjes terug te lopen, en haar voerbak te conoleren. En ja hoor, net wat ik dacht, net als dat ze geen gras en geen kuil wilde, had ze ook haar muesli niet op. En toen gingen bij mij alle alarmbellen af. Lusteloos, sloom, niet eten. Dat klinkt niet als mijn paard.

Moeder gebeld, die kwam ook naar stal. Ondertussen paard weer uit het land gevist en getemperatuurd. Ik schrok me rot, ze was 40,7. Na heel kort overleg de dierenarts gebeld, die direct kwam. Ze heeft naar haar hart en haar ademhaling geluisterd, en nog maar n keer getemperatuurd. In die tijd (half uurtje) was ze naar 41,1 gegaan. Gewoonlijk is n beetje koorts niet erg, maar dit was (en ik quote) 'gruwelijk hoog'. Dat in combinatie met het niet eten kon voor koliek gaan zorgen en dus heeft ze een koortsremmer gehad. Voor de rest moet ze de komende dagen binnen blijven. Ze mag pas weer naar buiten als de koorts meerdere dagen weg is. Ze mag op zijn vroegst over 2 weken pas weer aan het werk, tot die tijd totale rust. Ze moet blijven eten, en anders moet ik haar poeders geven, die ik in de appelmoes kan stoppen. Die moet ze ook als ze koorts weer te hoog wordt. Ze stond helemaal te pompen met haar ademhaling, omdat ze het zo warm had dat ze zichzelf niet meer af kon koelen.

Al met al ben ik flink geschrokken. Mijn lieve meisje is ziek. Ik ga haar straks nog eventjes temperaturen, en k hoop dat ze snel beter is...

Fliro_

Re: Arme meid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:50

Aach, wat sneu !
Heel veel sterkte ! Ach gut

En hou ons op de hoogte.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:51

Dat is niet niks !
Hopelijk komt alles goed, duim voor je Ach gut

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:53

Oei, dat klinkt niet lekker! Veel beterschap voor die arme Vjesta!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:54

Dit is niet leuk zeg hopelijk knapt ze snel weer op.
In ieder geval beterschap met Vjesta.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:56

Dat is wel even schrikken!

Heel veel succes en sterkte de komende tijd, dat ze er maar weer snel bovenop mag komen! Ach gut

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:08

Dat zal toch wel flink schrikken zijn.

Ik hoop datze snel beter is.
Houd je ons op de hoogte.

Veel Beterschap&1000 Kusjes van m'n paardje Bonny

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:31

Hè Martine, wat rot. Ach gut Had de dierenarts enig idee waarom ze koorts had? Ik hoop in elk geval dat ze snel weer beter is. Ik weet precies hoe het is om je zorgen te maken over een dier, dus ik leef met je mee. Veel beterschap voor Vjesta en sterkte voor jou!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 23:09

Hey Goeroe. Het enige wat de DA zei is dat ze een virus heeft, en dat ze dat zelf uit moeten zieken. Om 10 uur vanavond had ze 39,3 en om kwart voor 12 had ze 39,9. Toch maar besloten haar voor de rest van de nacht met rust te laten en morgen ochtend vroeg weer langs te gaan. Koorts is 's avonds altijd erger dan 's morgens, en ik denk dat rust gaat helpen. Tenminste, dat hoop ik...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:13

sterkte met je paardje. hopelijk is ze morgen weer wat beter.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:18

En hoe is de nacht gegaan, is ze weer een beetje aan de beterende hand?
Ik hoop het maar. Virusjes steken in deze tijd van het jaar altijd snel de kop op.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:36

Och jeetje..... je lieve meisje.....

Knuffel en geef haar lekker veel aandacht en liefde, dat doet vaak wonderen.

Heel veel sterkte voor jullie beidjes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:38

Mijn vorige paardje heeft ook wel een `41 graden gehad, ik had het niet meer.
Dierenarts gekomen, niets kunnen vinden. Volgende dag nog hoog, dierenarts weer gebeld. Hij gaf toen aan dat hij natuurlijk weer kon komen maar eigenlijk niets kon doen. Nog maar even afwachten. In de middag begon het te dalen en de 2e dag stond ze erbij alsof er niets gebeurt was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 07:53

Helaas, vamorgen kwam ik om 8 uur op stal en toen had ze 41,3 graden. Dus gaan prutsen met een grote spuit, een boel appelmoes en haar medicijnen. Om 10 uur ga ik weer terug om haar temperatuur weer op te nemen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:12

O wat naar!!!! Je hoopt toch zo dat het de volgende dag een stuk minder is he. Heeft ze haar medicijnen opgegeten?

Heel veel sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:19

Wat rottig, ik had gehoopt op een berichtje dat ze al weer aan de beterende hand was.
Als de medicijnen eenmaal aanslaan zakt de koorts vaak wel snel.
Heel veel beterschap.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:28

Ach jeetje, wat rottig zeg!!
Ik hoop voor je dat ze snel opknapt!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:33

Ik duim voor je dat de koorts snel zakt, wat belangrijk is drinkt ze wel voldoende, desnoods zodat je het kunt checken even uit een emmer laten drinken ipv automatische drinkbak.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:33

Jee wat naar, je zult je wel rot geschrokken zijn! Hopelijk slaan de medicijnen snel aan en wordt ze weeer snel beter! Hoe is het nu met haar?

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:36

wat vervelend! hopelijk slaan de medicijnen goed aan, hoop voor je dat ze snel weer de oude is Ach gut

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:49

Ik ben net weer op stal geweest, bijna 2 uur nadat ze haar medicijnen heeft gekregen (die ze krijgt uit een injectiespuit en door de appelmoes). De koorts is omhoog naar 41,4. Ik moet het nog een uurtje geven (ondertussen nog 3 kwartier). Als het dan nog verder omhoog gaat naar de 42 (het niveau waarop het echt gevaarlijk wordt) dan komt de DA het weer neer beneden spuiten.

Haar automatische drinkbak wordt niet afgeloten, omdat dat niet kan, maar we gaan waarschijnlijk limonade siroop door haar water doen, om te zorgen dat ze wel voldoende binnen krijgt. Voorlopig eet ze mondjes maat.

Ze is sloom, ik haalde haar uit de stal omdat ze gemest moest worden. Koppie omlaag, niets willen, alleen maar staan. Mijn arme meid...

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:51

Heel veel sterkte! Heeft de dierenarts verder nog gezecht wat voor een soort virus het is? En de verdere prognose?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:52

WWisecracker schreef:
Heel veel sterkte! Heeft de dierenarts verder nog gezecht wat voor een soort virus het is? En de verdere prognose?

Nee heeft ze niet. Het is waarschijnlijk gewoon zoiets als bij ons een griepje.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:53

arm dier. Hoop dat ze snel beter wordt!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:56

Oke, hopen dat ze er snel vanaf is! Het is altijd zo zielig als dieren ziek zijn. Ze kunnen je niets vertellen, en zelf kun je er maar weinig aan doen. Nogmaals sterkte!