1e keer "zonder" bit ervaring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

1e keer "zonder" bit ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:43

Vandaag was het zo ver.........dubbele teugels, dus wel bit in, maar niet gebruiken.
Ik durfde eerst niet verder dan de wei, maar na een paar suffe figuurtjes in de wei kreeg ik gewoon opeens zin om gek te doen Clown
1e stukje op de openbare weg gelijk een drafje ingezet. De 2e teugels van het bit hingen een beetje onhandig te bungelen, ik dacht wat een rot dingen die hoofdstellen! Dus ik de 2e teugels in mijn linkerhand genomen samen met de andere teugel van de sidepulls. De teugels bleven wel bungelen, maar ze gleden nu niet meer weg.
Na een flink stuk draf gingen we het viaduct op, normaal is hij daar niet te houden en zet een flink draverseigen tempo in. Dus even de remmen uitproberen, hij stond binnen een halve meter stil! WOW wat zijn dat voor superdingen dacht ik meteen Ja
Ik weer verder draven, viaduct af langs het "spookhuis". Ik dacht meteen, nu gaan we het beleven. Maar nee, ging helemaal perfect, ik hoefde nog geen eens aan de teugels te trekken. Ik meteen denken dat Cisco ziek is Tong uitsteken
Eindelijk bij het bos, ging super perfect. Ik was helemaal verbaast. Ik heb geen 1 keer moeten trekken aan de teugels, want Cisco pakt vaak het bit lekker beet en bij een beetje loslaten gaat hij er vandoor als een idioot. Ik heb 7 km aan 1 stuk zo'n beetje gedraaft in een heel rustig vlotjes tempotje zonder te moeten trekken, ik wist niet wat me overkwam. Natuurlijk geloof ik niet meteen dat het door bitloos rijden komt dat hij zich zo voorbeeldig gedroeg. Dus ik dacht, nu nog de laatste test, langs het maisveld tussen 2 weides met tikkend schrikdraad door......en reken maar, dat is de ultime uitdaging met Cisco. Steigeren, achteruit lopen, rondjes draaien, verstijven, alles kwam langs, ik heb een enorm rodeospektakel gedaan. Leuke was de toeschouwer, die vond het ontzettend interessant Haha! Maar goed, ik kreeg het dus niet voor elkaar. Ik heb dus maar de andere teugels gepakt, flink aan het bit getrokken met achteruit lopen en echt op zn ballen gegeven met de hak van mijn voeten. Uiteindelijk (zeker dankzij het bit) en met flink benen geven ging hij er langs. Ik heb hem ontzettend beloond, klopjes en aaien in zijn nek en goed zo brave jongen.
Dus hoe hij nu gaat luisteren zonder bit met spannende dingen moet ik nog gaan uitzoeken, misschien toch de zweep als extra steuntje in de rug meenemen?
Hoe dan ook, het was een geslaagde interessante rit. Bitloos heeft me dolenthousiast gemaakt en ik ga dit voorlopig herhalen tot ik eindelijk durf het bit eruit te halen. De druk op de neus lijkt mij in elk geval tijdens het rijden veel beter te werken op mijn draver dan een bit. Nu moet het ook nog een positief effect krijgen tijdens spannende dingen, zodat hij er niet vandoor peert.
Wordt vervolgt dus! Knipoog

willeke_x

Re: 1e keer "zonder" bit ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:48

Super dat je zo enthousiast bent geworden linda!!! Ik ben er zeker van dat het allemaal wel goed komt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:50

Super om te lezen.

Ons eerste bitloos hoofdstel is in bestelling.
Ben heel erg benieuwd hoe het bij ons gaat bevallen.................

XR_biin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:13

haahha wat leuk! mij eerste zonder-bit-ervaring was in de wei, met een halster, heet eerste wat ik dacht is, wat luistert ze goed!!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:16

mijn 1e keer bitloos was geen verschil met bitrijden. Intussen doe ik alles zonder bit. Veel succes met verder oefenen!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:17

Silence schreef:
Super om te lezen.

Mag ik vragen waar jij hem hebt besteld?
Ik zou ook graag bitloos keer willen proberen bij mn Tinker,
ik denk dat hij dat namelijk erg goed zal doen..
Rijden nu ook soms gewoon lekker op het touwhalster!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:19

XR_biin schreef:
haahha wat leuk! mij eerste zonder-bit-ervaring was in de wei, met een halster, heet eerste wat ik dacht is, wat luistert ze goed!!

Ja in de wei doe ik het al een tijdje Haha! Ging zo goed dus nu heb ik die sidepull aangeschaft om het buiten de wei ook te gaan doen. En uiteindelijk volgend jaar de endurancewedstrijden volledig zonder bit!
Cisco werd vorig jaar bij zijn oude eigenaars altijd van zijn weitje naar de stal gebracht zonder bit dmv een touw aan zijn halster.
Ik weet dat hij het dus kan, ik heb het alleen een jaar lang buiten de wei niet gedurft Bloos

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:21

Il0na schreef:
Silence schreef:
Super om te lezen.

www.singelfooters.nl

De Libby sidepull......kost 62 euro. Ik heb er 1 van de oude collectie gekocht voor de helft van de prijs. Let op bij deze viel de cob heel erg klein uit. Ik moest hem omruilen, maar ze hebben een hele goede service!

Ze hebben ook hele leuke kleuren. Ik wou niet die crosslink, sidepull dan trek je toch direct aan de goede zijde en meteen druk op de neus.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:22

hihi linda, ik hoop volgend jaar dan samen met jou bitloos te starten... Lachen (bij mij zit het nog tussen mijn oren)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:30

willeke_nijs schreef:
hihi linda, ik hoop volgend jaar dan samen met jou bitloos te starten... Lachen (bij mij zit het nog tussen mijn oren)

Moet je nog veel oefenen Ach gut Ik red het wel in een half jaar Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:37

hahaha een half jaar is lang é... ik ga er zeker en vast nog wat op oefenen Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:43

willeke_nijs schreef:
hahaha een half jaar is lang é... ik ga er zeker en vast nog wat op oefenen Lachen

Even zien, een half jaar is de helft van 365 dagen? Haha!
Dat is 52 weken gedeeld door 2 = 26 2x per week rijden = 52x om te oefenen - takkeweer = 40x oefenen in het slechtste geval 45x als koning winter niet langs komt......
Zou het in die 40x lukken???

Man wat ben ik flauw vanavond, hahaha

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:45

hahaha linda! Dat zal zeker en vast wel lukken Knipoog

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:06

Okee thanks voor de site!
Ik ga is even kijken.. Lachen

Is het overstappen bij jullie op bitloos makkelijk gegaan?
Ik rij soms met touwhalster, maar ook nog vaak met gewoon bit..
Lijkt me heerlijk om bitloos te gaan, ik rij toch alleen nog maar recreatief met hem vanwege zijn artrose.. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:23

Aangezien de TS geen vraag heeft maar een verslag heeft geplaatst wordt dit topic verplaatst.
HAR-->VvdD

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:31

Ik deed het "gewoon", maar wennen was het wel en mijn eerste buitenritje was geen succes. Daar is het af en toe zo'n drammert dat ik toch echt in de teugels "hang".
En zonder bit heeft dat geen resultaat gehad, ik had een heeeele lange remweg Knipoog

Maar dressuren, springen en buiten uitstappen gaat helemaal prima zonder bit!

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:42

Il0na schreef:
Silence schreef:
Super om te lezen.

Wij rijden op dit moment ook met het touwhalster, maar om te gaan wandelen voel ik me dan niet echt veilig genoeg.. Dus heb ook wel intresse in een hoofdstel Bloos

@ TS :: veel succes samen!!
Fijn dat het meteen zo goed gaat! Haha!

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:18

Als ik een paard was zou ik ook binnen een halve meter stilstaan, die sidepulls geven een ongelofelijke druk op de neus, een zeer gevoelig punt bij een paard. *auw

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:28

Ffortuna schreef:
Als ik een paard was zou ik ook binnen een halve meter stilstaan, die sidepulls geven een ongelofelijke druk op de neus, een zeer gevoelig punt bij een paard. *auw

maar een bit is nog pijnlijker... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:25

Niet als je een zachte hand hebt. Een sidepull blijft dan pijnlijk (in het geval van een noodstop), een bit niet (natuurlijk afhankelijk van welk bit je er in hebt liggen).

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:52

het hangt er ook vanaf welke neusriem je sidepull heeft... je hebt van dat gevlochten paardenhaar, maar je hebt ook zachte neusriemen... Een bit doet ook pijn in geval van een noodstop! wees maar zeker!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:12

willeke_nijs schreef:
het hangt er ook vanaf welke neusriem je sidepull heeft... je hebt van dat gevlochten paardenhaar, maar je hebt ook zachte neusriemen... Een bit doet ook pijn in geval van een noodstop! wees maar zeker!

Willeke heeft gelijk!
Deze is zacht..........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:17

Een hele fijne ervaring he zo zonder bit,ik ben op een dag ook gewoon zo naar buiten gegaan dan wel met een halster.Ik heb er nooit meer een bit in gehangen,alleen reed mijn bijrijder met bit want die ging naar de les.Daar moest je met bit rijden want zonder bit vonden ze erg gevaarlijk, ze hadden er geen ervaring mee helaas.Mijn dochter zou gaan lessen en met bit,ik kreeg het bit niet in hij gaf een draai en toen brak er en bithanger.Toen moest ze zonder bit,haha de gene die les gaf keek heel benauwd.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:20

Mooizo! Veel plezier nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:29

willeke_nijs schreef:

Ok, mooi zo! Ik ben achterdochtig omdat ik al zovaak heb gezien dat mensen overstappen op bitloos, en dan vervolgens zo hard aan die neus gaan zitten rukken dat het mij al pijn doet op mijn neus, laat staan bij het paard Koe

Dan ben jij tenminste 1 van die (weinige) mensen die wel nagedacht heeft over de neusriem.

Nogmaals, bit doet geen pijn met een zachte hand. En ik weet zeker dat mijn paard geen last heeft van haar mond in het geval van een noodstop Knipoog