Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 06:23

Wel lachwekkend :') De ene goeroe kraakt de andere goeroe hier af :+

Nee doe mij Gert maar. En niet van dat zweverige gedoe met grondwerk en clickertraining. Paard hoort gewoon onderdanige aan mij te zijn. En een paard zonder reden zo uit zijn plaat gaat, ga ik niet zeggen: Foei dat mag niet. En zie weinig gepluk en geruk aan de teugels.

Als een hond bijt, dan geef je die toch ook een knal :+

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:09

Ik ben blij dat er iemand is zoals Gert. Menig afgeschreven paard gaat nu weer als fijn rijpaard door het leven inplaats van salami of rookworst.

Ik heb een goed idee voor een boktmeeting. Alle mensen die nu om t hartste gillen dat het ziellug en gemeen is krijgen ook zo'n gefilpte bok en laten ons zien met cam hoe ze daar op gana zitten en dat beest fijn krijgen.

Oh nee wacht zoiets heeft tijd nodig. Goed over 15 jaar als het beest 30 is, is ie mak genoeg om er weer op te stappen :))

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:14

Ja, nimber. Helemaal mee eens. En dan ook graag een toelichting erbij, zoals Gert dat ook doet. Uitleg over het hoe en wat. Wat andere mensen dan zien en voelen, als ze zo'n paard in de handen krijgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:45

Nimber schreef:
Ik ben blij dat er iemand is zoals Gert. Menig afgeschreven paard gaat nu weer als fijn rijpaard door het leven inplaats van salami of rookworst.

Ik heb een goed idee voor een boktmeeting. Alle mensen die nu om t hartste gillen dat het ziellug en gemeen is krijgen ook zo'n gefilpte bok en laten ons zien met cam hoe ze daar op gana zitten en dat beest fijn krijgen.

Oh nee wacht zoiets heeft tijd nodig. Goed over 15 jaar als het beest 30 is, is ie mak genoeg om er weer op te stappen :))

Helemaal mee eens!
En dan is de salami of de rookworst nog niet eens het ergst(wel zonde) maar die paarden die in de handel belanden en her en der onterecht behandeld worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:55

De mensen die hier altijd het hardste gillen baseren hun mening op filmpjes van internet. De meeste stellen hun mening aardig bij in positieve zin als ze Gert een keertje in het echt aan het werk gezien hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:58

Nimber schreef:

zou er een verschil zitten tussen een half uur en misschien twee maanden?
Dat is nog geen 15 jaar.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:11

geerke schreef:
Dat is nog geen 15 jaar.

Maar HOE zou je het dan doen in die twee maanden? Op een gegeven moment, ergens in, of gedurende de twee maanden zal het dier toch een keer moeten worden aangepakt?
Daarbij vind ik het raar dat je doet alsof dit paard in 20 minuten is genezen. Aan het eind gaat het paard een stuk braver de bak door, maar ik denk niet dat de eigenaar er alweer met een gerust gevoel op zal stappen.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:55

geerke schreef:
Nimber schreef:

Dat is nog geen 15 jaar.

En daarnaast als je het topic goed gelezen had, weet je dat dit paard nog in training komt te staan bij Gert zelf. (een aantal weken). Dus zo groot is het verschil niet met die twee maanden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:06

om nog even terug te komen op mijn eerdere bericht dat er meer wegen naar Rome leiden...er is niet 1 manier, het gaat om het resultaat. Ik heb de documentaire gevonden waar ik naar verwees, waar mensen in een paar dagen tijd op wilde hengsten rijden, zonder weerstand van de paarden. Het heet Wispering the Wild: Taming the untouched horse.. http://vimeo.com/33062665
Wat ik hiermee wil laten zien is dat er niet per definitie maanden nodig zijn om een paard te berijden. Wel al wat oudere maar zeer interessante documentaire ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:50

paulinebes schreef:
om nog even terug te komen op mijn eerdere bericht dat er meer wegen naar Rome leiden...er is niet 1 manier, het gaat om het resultaat. Ik heb de documentaire gevonden waar ik naar verwees, waar mensen in een paar dagen tijd op wilde hengsten rijden, zonder weerstand van de paarden. Het heet Wispering the Wild: Taming the untouched horse.. http://vimeo.com/33062665
Wat ik hiermee wil laten zien is dat er niet per definitie maanden nodig zijn om een paard te berijden. Wel al wat oudere maar zeer interessante documentaire ...

Kelly Marks volgt methode Monty Roberts, die zelf met Shy Boy met een vergelijkbare actie de TV heeft gehaald. Parelli heeft vergelijkbare dingen gedaan, en in de Road to the Horse competities zie je Natural Horsemanshippers in 3 uur tijd verdeeld over 2 dagen ook een paard zadelmak maken. Het tijdsbestek zit in ons hoofd, niet in dat van het paard.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:37

Waarschijnlijk niet echt een verrassing, maar ik ben het helemaal met je eens, Cassidy.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:47

ik ben eens bij een paardje wezen kijken. Mevrouw deed alles volgens de Parelli-manier (nu wil ik geen discussie over deze manier hoor). Paard wilde altijd lastig de trailer in, zij loste dat zo op:

Liet paard bij de laadklep staan en vroeg dan of hij alsjeblieft de trailer in wilde gaan. Het kon dan best een half uurtje duren (dat geduld had mevrouw), maar uiteindelijk ging meneer dan (idd rustig) de trailer in!

Ik moet je zeggen dat dit niet mijn manier is hoor. Niet miepen en die trailer in!

Zo vind ik Gert ook, doorpakken en niet zeuren. Werkt imo prima.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:48

Cassidy schreef:
paulinebes schreef:

Kelly Marks volgt methode Monty Roberts, die zelf met Shy Boy met een vergelijkbare actie de TV heeft gehaald. Parelli heeft vergelijkbare dingen gedaan, en in de Road to the Horse competities zie je Natural Horsemanshippers in 3 uur tijd verdeeld over 2 dagen ook een paard zadelmak maken. Het tijdsbestek zit in ons hoofd, niet in dat van het paard.

bij sommige paarden kan dat inderdaad....alleen soms als er in het begin iets fout is gegaan heb je toch langer nodig om de onkunde van een ander weer goed te krijgen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:59

Zo lang als nodig is en ongetwijfeld afhankelijk van de methode en van de kennis en kunde van de trainer. Natuurlijk is ook van belang wat het uiteindelijke doel is en wat de verwachtingen zijn van de eigenaar. En dan kunnen we het alleen maar met elkaar eens zijn over het feit dat de "tijdfactor" een onbelangrijke is, en dat dat geen argument zou moeten zijn in de discussie over het al dan niet deugen van de werkwijze van in dit geval Gert.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:09

Vergeleken met die film van Monty Roberts met Shy Boy, zie ik tig keer liever Gert aan het werk. Gert had een fikse dobber aan deze leuke vos. Alle respect. Monty Roberts pakte de zwakste hengst van het stel en deed hem psychisch, zonder lichamelijk geweld, compleet overdonderen. Dat vond ik nou triest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:16

max66 schreef:
ik ben eens bij een paardje wezen kijken. Mevrouw deed alles volgens de Parelli-manier (nu wil ik geen discussie over deze manier hoor). Paard wilde altijd lastig de trailer in, zij loste dat zo op:

Liet paard bij de laadklep staan en vroeg dan of hij alsjeblieft de trailer in wilde gaan. Het kon dan best een half uurtje duren (dat geduld had mevrouw), maar uiteindelijk ging meneer dan (idd rustig) de trailer in!

Ik moet je zeggen dat dit niet mijn manier is hoor. Niet miepen en die trailer in!

Zo vind ik Gert ook, doorpakken en niet zeuren. Werkt imo prima.

Parelli is echt geen paard urenlang voor de klep laten staan en vragen of hij er in wil hoor. Dus wat je gezien hebt is interpretatie van Parelli, en die was niet correct.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:34

TS, wat een plaatje van een paard heeft je zusje!
Ben benieuwd hoe het verder is gelopen.

Ik ben zelf fan van Gert van het Hof; Een man die door pakt en correct optreed zonder agressie en heel consequent, niks op aan te merken en alle respect!
De "huidige trends" in paardenland zijn dan ook niet aan mij besteed.
Al die onzin met o.a. leadropes, carrotsticks en rechtrichten. Ik vind het vertrutting van het paard en de sport zonder enige toegevoegde waarde.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:37

BarbaLala schreef:

Ik ben zelf fan van Gert van het Hof; Een man die door pakt en correct optreed zonder agressie en heel consequent, niks op aan te merken en alle respect!
Al die onzin met o.a. leadropes, carrotsticks en rechtrichten. Ik vind het vertrutting van het paard en de sport zonder enige toegevoegde waarde.

Ben het hier helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:10

BarbaLala schreef:

+1

Maar krijg het idee dat veel mensen hun paard ook steeds meer als mens gaan behandelen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:21

love_western schreef:
+1

Maar krijg het idee dat veel mensen hun paard ook steeds meer als mens gaan behandelen.

Ja, gaat nergens over, menselijke emoties en denkwijzes die worden toegeschreven aan paarden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:29

Maar nogmaals hoe is het nu? Rijd je zus er al weer op?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:44

love_western schreef:
BarbaLala schreef:

+1

Deze twee reacties: amen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:21

Hmm... Ik ben het in die zin niet met jullie eens, dat rechtrichten geen modeverschijnsel is maar gewoon een onderdeel van je normale dagelijkse training. Ieder paard is van nature scheef en zou dus rechtgericht moeten worden. Het is ook een van de uitgangspunten uit het Skala der Ausbildung wat in de gewone dressuursport gehanteerd wordt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:25

Fitzroy, ik doelde daarmee op al die mensen die de "klassieke-rijkunst" volgen, dat aan de hand werken met kaptoom etc.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:37

Het rechtrichten etc en aan de hand werken aan kaptoom vind ik overigens wel een meerwaarde hebben. Net zoals clickertraining, maar het moet niet allemaal zweverig gaan worden :Y)
Rechtrichten, klassieke dressuur, clickertraining, parelli, vrijheidsdressuur is niet perse 'vertrutting' van een paard te zijn...