KNHS zomerinstructieweek 3, Dressuur & Eventing.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: KNHS zomerinstructieweek 3, Dressuur & Eventing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:48

Overdreven stelling kan je, als je verbuigt, juist meer problemen opleveren. Paard kan met binnenachterbeen niet onder de massa springen, waardoor hij nooit zijn balans zal kunnen vinden. Hij moet dragen juist op dat binnenachterbeen!

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:49

Picassox schreef:
stap-galop is ook wel een hele lastige hoor... Je moet toch wel behoorlijke verzameling rijden om een paard fijn stap-galop aan te laten springen. Ben ik nu sinds kort mee bezig met Uggs, ivm trainen voor de M. Vind dat wel een pittige oefening voor een paard wat al zo'n moeite heeft met aanspringen!

echt super veel paarden hebben er moeite mee vooral een paard met een wat plattere kont die niet met zijn bekken gekanteld staat dus laat maar zeggen zn aalstreep verticaal op de grond staat! de paarden met de kont 'zakkend' kunnen beter verzamelen paarden met een iets rechtere kont hebben daar meer moeite mee! die nieuwe van mij kon op de plek galloperen van zichzelf en die andere die ik rij hebben dat echt gewoon niet!

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:50

Picassox schreef:
Overdreven stelling kan je, als je verbuigt, juist meer problemen opleveren. Paard kan met binnenachterbeen niet onder de massa springen, waardoor hij nooit zijn balans zal kunnen vinden. Hij moet dragen juist op dat binnenachterbeen!

dat is juist de kunst! de benen van het paard onder de massa houden! (hij was ook wel lastig hoor) doe hem zelf vaak ook niet :o moet ik eerlijk toegeven!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:51

Ja, maar met overdreven stelling vragen, gaat het je niet lukken om hem op eigen benen te laten galopperen...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:53

sigridquinty schreef:
Picassox schreef:
stap-galop is ook wel een hele lastige hoor... Je moet toch wel behoorlijke verzameling rijden om een paard fijn stap-galop aan te laten springen. Ben ik nu sinds kort mee bezig met Uggs, ivm trainen voor de M. Vind dat wel een pittige oefening voor een paard wat al zo'n moeite heeft met aanspringen!

echt super veel paarden hebben er moeite mee vooral een paard met een wat plattere kont die niet met zijn bekken gekanteld staat dus laat maar zeggen zn aalstreep verticaal op de grond staat! de paarden met de kont 'zakkend' kunnen beter verzamelen paarden met een iets rechtere kont hebben daar meer moeite mee! die nieuwe van mij kon op de plek galloperen van zichzelf en die andere die ik rij hebben dat echt gewoon niet!

Klopt! :j Ligt ook aan hoe stijl of recht het achterbeen is, en hoe de kroep gevormd is. Springpaarden zijn over het algemeen makkelijke galoppeerders door de vrij stijle kroep. Maar je bedoeld denk ik paarden die plat op het kruis zijn, vaak wat meer moeite hebben daarmee? Dat ligt inderdaad puur aan de bouw, maar valt heel veel aan te veranderen door training!

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:53

Het ligt er natuurlijk aan wat je onder overdreven stelling vragen verstaat ;). Ik bedoel gewoon iets extra, zodat je wat duidelijker in je hulpen bent. Als een paard het niet begrijpt kan het wel helpen.

Ik heb vrijdag een tentamen en heb zulke tentamenstres haha ! Gelukkig rijd mijn bijrijder altijd op de dinsdag:)

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:54

original schreef:
Het ligt er natuurlijk aan wat je onder overdreven stelling vragen verstaat ;). Ik bedoel gewoon iets extra, zodat je wat duidelijker in je hulpen bent. Als een paard het niet begrijpt kan het wel helpen.

Ik heb vrijdag een tentamen en heb zulke tentamenstres haha ! Gelukkig rijd mijn bijrijder altijd op de dinsdag:)

oooooh leren jij! ahahah

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:55

ja idd maar de een heeft dus een stijlere kroep dan de ander en de een is dus makkelijker te trainen daarin dan de ander! Och wat ben ik blij dat alle paarden anders zijn!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:57

original schreef:

Ik snap precies wat je bedoeld hoor! :) Hetgeen wat je ook doet in het springparcours, boven de sprong, om te laten wisselen tijdens landing (net iets doorvragen aan die kant). Maar 9 van de 10 keer wordt het verkeerd uit gevoerd, wordt de binnenhand te veel naar achteren gebracht waardoor binnenachterbeen blokkeert. Stelling door hand wat meer opzij te doen kan wel helpen, maar toch heb ik altijd de indruk dat je er veel aan verbuigt.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:59

Leuk om van elkaar te leren, ik heb nu al zin in de instructieweek *\o/*
Maar.. nu moet ik helaas weer verder met leren :evaw:

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:59

sigridquinty schreef:
ja idd maar de een heeft dus een stijlere kroep dan de ander en de een is dus makkelijker te trainen daarin dan de ander! Och wat ben ik blij dat alle paarden anders zijn!

Ja, ik heb qua galop niets te klagen. Mijn merrie galoppeert als een springpaard, heel fijn met veel sprong en afdruk. Daarentegen is ze wel enorm lang in de lendenpartij waardoor ik moeite heb met verzameling. Lengtebuiging is dan wel weer makkelijker met dat lange lijf van haar. Zo heeft ieder paard met iedere bouw z'n voor en nadelen.

Paarden in een vierkantsmodel kunnen vaak heel fijn verzamelen! Maar missen dan vaak buiging in het lijf voor de zijgangen etc.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:00

original schreef:

Vind ik ook heel leuk, iedereen heeft zo zijn eigen kijk erop en ervaringen mee!

Leer ze!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:02

Soms wil het galopperen door het bos/strand ook wel eens goed helpen.
Doen wij vaak met jongen paarden die kracht missen of het juist moeilijk vinden en vaak als een propje bij elkaar blijven lopen van de hand af.
Lekkerde benen laten strekken, nodig hem uit om lekker te gaan galopperen laat hem je hand volgen dat je bijwijze nog net niet zegt; kom maar jongen toe maar ;)
geef hem verrtouwen, omspringen geeft niet laat het hem maar ff uitzoeken.

Voor gewoon tijdens je dressuurmatig werk in de bak zou ik inderdaad hem sterk maken, het kan zijn dat hij in draf sterk is van achter maar dat hij nog net de kracht mist voor in de galop. Galoppeer aan op een kleine volte, dan kan hij haast niet verkeerd aanspringen. Geef duidelijke hulpen misschien iets overdreven voorjouw gevoel. Wat Sigrid zei over het drukken met je zit zou ik juist niet doen, dan is er misschien een kans dat hij teveel daarop gaat focussen en niet meer op je been, je been is tenslotte naar voren niet je zit!
Veel tempo wisselingen en niet te lange stukken laten galopperen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:05

Ja, inderdaad. Lekker vrij uit laten galopperen. Dan moeten ze wel op eigen benen en kunnen ze balans vinden als jij in verlichte zit gaat zitten. :j

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:06

Picassox schreef:
sigridquinty schreef:

Ja, ik heb qua galop niets te klagen. Mijn merrie galoppeert als een springpaard, heel fijn met veel sprong en afdruk. Daarentegen is ze wel enorm lang in de lendenpartij waardoor ik moeite heb met verzameling. Lengtebuiging is dan wel weer makkelijker met dat lange lijf van haar. Zo heeft ieder paard met iedere bouw z'n voor en nadelen.

Paarden in een vierkantsmodel kunnen vaak heel fijn verzamelen! Maar missen dan vaak buiging in het lijf voor de zijgangen etc.

idd! heb je geluk! mn metall die ik mee neem is gewoon lekker te rijden en te bewerken maar die andere pff soms heb ik stiekem geen zin om erop te gaan :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:06

Anke,voor de goede galop juist travers vragen en aanspringen als het binnenvoorbeen naar voren komt.
Ik zou die van jou zeker niet laag rijden,hij maakt zich al snel lang en komt al snel op de voorhand.
Probeer toch gewoon te schakelen,als hij dat niet wil wanneer je hem rond hebt dan maar met het hoofd in de lucht.
Hij moet eerst reageren.Vanuit de stap aangalopperen is wel een goede om direct al meer op het achterbeen te beginnen.
Galoppeerd hij verkeerd aan dan moet jij nadenken over wat er fout ging.
Als je namelijk op het juiste moment de hulp geeft en hij gaat direct in galop dan zit je altijd goed.
Dus hij is of niet aan de hulp en galoppeerd pas na je hulp aan,of jij geeft de hulp niet op het juiste moment.

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:07

original schreef:

succes! 8)7
:= := := oke sorry! ik hou op!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:09

Ik vind het ook altijd fijn om van andere te horen hoe die zulke problemen zouden benaderen. Ik heb kwa draf echt helemaal niks te klagen. En ook voor zijgangen draait hij zijn hoef niet om. Maar die verrekte galop vind hij gewoon echt moeilijk. Ik denk dat ik het gewoon meer moet meenemen in mijn dagelijkse training ipv problemen vermijden.

Wanneer ik hem overdreven in stelling zet, springt hij wel goed aan. Maar stopt volledig in het achterbeen. Waardoor ik er alsnog niet uit kan komen en we enkel ruzie krijgen.

Ik moet in de galop gewoon km maken en niet te veel aan de problemen denken :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:10

Ik moet dit even met jullie delen :+
De laatste keer dat ik officieel dressuur heb gestard was tijdens concours hagestein in augustus.
Ik was er klaar mee, als ik fijn had gereden had ik rot punten als ik rot had gereden had ik goeie punten.
Bij springen is het tenminste een balk i een balk en tijd is tijd.
Thuis wel fanatiek blijven trainen en inmiddels zitten de meeste knopjes er aardig op.
Thuis gaat het nu zo fijn dat ik heb beslote dat ik 2 februari weer ga starten tijdens de wedstrijd bij ons op stal.
Vandaag les gehad en jeetje wat liep ze goed!! Fijn ontspannen, van achter actief en mooi los bovenin. Wat een fijn gevoel!! Hopelijk houden we dit vast :) Ik ben benieuwd hoe het op concours weer gaat.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:13

Oe, fijn gevoel is dat hè? :D Succes dan!

sigridquinty

nou emma! ik rij alles op mn zit! ik probeer zo min mogelijk mn been te gebruiken alleen als hulp in de proef moet het er ook zo onzichtbaar mogelijk uit zien!

sigridquinty

_coquette_ schreef:
Ik vind het ook altijd fijn om van andere te horen hoe die zulke problemen zouden benaderen. Ik heb kwa draf echt helemaal niks te klagen. En ook voor zijgangen draait hij zijn hoef niet om. Maar die verrekte galop vind hij gewoon echt moeilijk. Ik denk dat ik het gewoon meer moet meenemen in mijn dagelijkse training ipv problemen vermijden.

Wanneer ik hem overdreven in stelling zet, springt hij wel goed aan. Maar stopt volledig in het achterbeen. Waardoor ik er alsnog niet uit kan komen en we enkel ruzie krijgen.

Ik moet in de galop gewoon km maken en niet te veel aan de problemen denken :)

hahahahahahahah '' hij draait zn hoef niet om'' geweldig!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:14

ambre schreef:
Anke,voor de goede galop juist travers vragen en aanspringen als het binnenvoorbeen naar voren komt.
Ik zou die van jou zeker niet laag rijden,hij maakt zich al snel lang en komt al snel op de voorhand.
Probeer toch gewoon te schakelen,als hij dat niet wil wanneer je hem rond hebt dan maar met het hoofd in de lucht.
Hij moet eerst reageren.Vanuit de stap aangalopperen is wel een goede om direct al meer op het achterbeen te beginnen.
Galoppeerd hij verkeerd aan dan moet jij nadenken over wat er fout ging.
Als je namelijk op het juiste moment de hulp geeft en hij gaat direct in galop dan zit je altijd goed.
Dus hij is of niet aan de hulp en galoppeerd pas na je hulp aan,of jij geeft de hulp niet op het juiste moment.

Thanks Amber! Wanneer ik nu aangallopeer of terug wil komen na mijn middaggalop moet ik er goed opletten dat ik mijn binnenhand tegen de hals houdt. Dit helpt op dit moment goed tegen het overspringen wanneer hij terug moet komen naar arbeidsgalop.

En ik gallopeer op buitenrit veel met hem. Wanneer hij is mag gaan dan springt hij van de ene in de andere galop over.

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:15

Venthe schreef:
Ik moet dit even met jullie delen :+
De laatste keer dat ik officieel dressuur heb gestard was tijdens concours hagestein in augustus.
Ik was er klaar mee, als ik fijn had gereden had ik rot punten als ik rot had gereden had ik goeie punten.
Bij springen is het tenminste een balk i een balk en tijd is tijd.
Thuis wel fanatiek blijven trainen en inmiddels zitten de meeste knopjes er aardig op.
Thuis gaat het nu zo fijn dat ik heb beslote dat ik 2 februari weer ga starten tijdens de wedstrijd bij ons op stal.
Vandaag les gehad en jeetje wat liep ze goed!! Fijn ontspannen, van achter actief en mooi los bovenin. Wat een fijn gevoel!! Hopelijk houden we dit vast :) Ik ben benieuwd hoe het op concours weer gaat.

je hebt helemaal gelijk! de jurysport is banketstaaf indd!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:17

Been is weg, been lang en dus zit lang is terug. Daar ben ik het mee eens op je zit terug niet me je hand. Maar niet met je zit naar voren. Ook ben ik het eens met alleen been wanneer het moet.

En dat ging vandaag ook zo fijn in de les, been en ze ging naar voren ik maakte me lang en ze kwam terug. Verder kon ik tussendoor mooi stil blijven zitten en hoefde ik haar alleen te ondersteunen met mijn been wanneer dat nodig was. Drukken met je zit vind ik echt geen fijn beeld en word je paard ook niet echt actief van NAAR MIJN IDEE.

Leuk toch al die verschillende manieren van leren :) kunnen we van elkaar leren