Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:29

2 zijn niet van hem gekocht he. Alleen George, Astrid (bonte merrie van Letsdunit) en Humpie (vos hengstveulen van Letsdunit) Ja en vorig jaar Polly dan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:31

Okee, 3 dus :) Hopelijk staat hij er volgend jaar niet meer. Dat zou betekenen dat er geen paardjes meer verwaarloodsd worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:38

Evelli schreef:
Okee, 3 dus :) Hopelijk staat hij er volgend jaar niet meer. Dat zou betekenen dat er geen paardjes meer verwaarloodsd worden.

Vreemde conclusie!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:40

Heb het misschien wat krommig geformuleerd.
Bedoel meer dat hij nu elke keer met verwaarloosde dieren op de markt staat. En dat ik hoop dat hij daar volgend jaar niet staat en minder dieren verwaarloosd.
Maar ja, hij verdient er elk jaar weer geld mee, dus waarom zou hij stoppen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:49

Evelli schreef:
Ze gaan ook met vrachtwagens tegelijk naar natuurgebieden in Italie (schijnt). Daar lopen ze zich 3 jaar vol te eten en dan gaan ze door naar de slacht ;)

helaas zijn er van die "vrachtwagens vol" geen cijfers te vinden en ben ik nog steeds niet overtuigd van deze uitspraak. In Italie fokken ze zelf trouwens wel degelijk paarden voor het vlees (Italiaans zware trekpaard) maar die worden bewust ervoor gefokt. In NL is dat niet zo natuurlijk en gaat puur het overschot en niet verkoopbare paarden eventueel naar de slager

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:52

er vliegen toch ook vrachtwagens vol stro de grens over naar nederland?
maar doordat de grensen gewoon open zijn is het moeilijker om te zeggen hoeveel vrachtwagens het er zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:55

Wel zijn ze vaak geïnteresseerd in Nederlandse pony's, omdat die nog een best ruim leven hebben gehad. Ook al is dat soms niet lang geweest.
Als je ziet wat er aan het eind van de dag nog stond, dan geloof ik niet, dat er vrachtwagens vol naar Italie gingen, want zo veel stond er niet om vrachtwagens vol te krijgen.
De meeste arme beestje hadden een baasje gevonden of gingen terug met hun oude baasje!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:56

behalve dan dat er voor vlees voor consumptie hele strenge EU regels zijn en dat men dus precies moet weten waar het geboren, opgefokt, geslacht, en vervolgens verwerkt is...

Misschien handig om die discussie in het topic daarover voort te zetten :)
[TAO] Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:56

hagelslag schreef:
maar doordat de grensen gewoon open zijn is het moeilijker om te zeggen hoeveel vrachtwagens het er zijn.

Dat zou niet zo moeten zijn, want uitvoer van levende waren wordt wel degelijk aangegeven.
Dus in principe zouden de cijfers ergens moeten zijn!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:59

loriene schreef:
Wij hebben ook een shet staan van 26 jaar.Als veulen van 3 mnd oud van de rodermarkt gekocht.Met kromme beentjes.
Gewoon voor de gezelligheid. ;)

zolang die diertjes zonder pijn kunnen leven en goed verzorgd worden is er niets op tegen toch?
Ik heb genoeg paardjes gezien die, goed bedoeld, opgevangen werden en die eigenlijk continu met pijn rond lopen. Paarden die bijvoorbeeld niet eens meer een paar passen kunnen draven in de wei omdat ze stokkreupel zijn. Volgens mij doe je daar een dier geen plezier mee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:33

Tendance schreef:
hagelslag schreef:

Dat zou niet zo moeten zijn, want uitvoer van levende waren wordt wel degelijk aangegeven.
Dus in principe zouden de cijfers ergens moeten zijn!

in principe, maar waar zijn ze?
en als het iets van de statestieken is dan zou het bij de csb(of hoe heet het) moeten zijn....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:48

Als je op je vleesbakje kijkt, dan kun je precies zien waar je voedsel vandaan komt.
Zo had ik van de week varkenshaasjes, die geboren, gegroeid en geslacht waren in Duitsland.
Dus als die dingen bekend zijn, dan moeten die zaken ergens zijn. Maar waar? Geen idee!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:03

Tendance schreef:
Als je op je vleesbakje kijkt, dan kun je precies zien waar je voedsel vandaan komt.
Zo had ik van de week varkenshaasjes, die geboren, gegroeid en geslacht waren in Duitsland.
Dus als die dingen bekend zijn, dan moeten die zaken ergens zijn. Maar waar? Geen idee!

ik denk hier zijn cijfers te vinden
niet online maar misschien als onderzoek op aanvraag
http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... traverkeer

van de zuidlaardermarkt is denk ik wel te controleren waar het blijft in buitenland
via export ,daar moet je namelijk je eindbestemming invullen op papier
met adres
de meeste halen wel zo papiertje op ,ook de grote handelaars
omdat de AID fiks bekeurt als je dat papiertje niet mee hebt bij een controle

bovenstaande is de controleur van export op de zuidlaardermarkt
misschien kunnen zij ook vertellen hoeveel paarden/ponys italie als eindbestemming hadden
dat papierwerk hebben zij ook
(jij krijgt eentje mee en zij houden een )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:24

Tendance schreef:
Trennie ik denk dat jij de reden van mijn post niet begrijpt! Er is hier iemand geweest, die aangaf, dat je toch geen pony koopt als je er verder niets mee kunt. Nou daar bewijs ik het tegendeel van. Ik zou er niet aan moeten denken om een derde paard aan het werk te moeten zetten, maar heb wel een derde dier nodig om mijn paarden niet alleen te laten staan. Dat was de reden dat ik reageerde.

Waarom lees je niet goed? Ik heb dat helemaal niet gezegd, ik heb ook niet gezegd dat een paard perse moet presteren of dat ik geen begrip kan opbrengen voor iemand die ze voor de sier heeft lopen.
Ik heb WEL gezegd dat ik denk dat veel mensen met andere intentie's naar de markt gaan en terugkomen met een opknapper wat eerst heel leuk is maar waarvan later blijkt dat ze eraan vast zitten.

LEES: ze willen een rijpaard/menpaard/kinderpony kopen, zien dat zielepietje staan, hebben medelijden en nemen hem mee met de gedachte dat je ze na het opknappen wel weer verkoopt zodat ze dan alsnog hun rijpaard/menpaard/kinderpony kunnen kopen. Eenmaal thuis en opgeknapt blijkt dat het veel geld heeft gekost en dat niemand op een shet zit te wachten, zelfs niet gratis.

Tendance schreef:
En verder heel eerlijk, maar als ik voor een dier ga, dan ga ik ook voor een jong dier (lees: pup of kitten).
Ik vind het heel vervelend, dat het asiel vol zit met dieren die afgedankt zijn door hun oude eigenaar, maar sorry, dat wil dan nog niet zeggen, dat als ik dan een dier wil, dat die dieren in het asiel dan in 1 keer mijn verantwoording zijn!
Ik wil dan met een schone lei met een jong dier beginnen. Misschien egoïstisch, maar zo zie ik het wel!

Dus jij koopt je paarden ook allemaal als veulen? Jij laat ook speciaal op jouw verzoek een veulen fokken?

Tendance schreef:
En dat dieren gefokt worden voor de slacht, dat is toch ook zo bij de koeien, varkens, schapen, kippen enz.
Sorry, maar als je paarden niet mag fokken voor de slacht, waarom die andere dieren dan wel?
Ik denk zelfs, dat paardenvlees het over het algemeen beter heeft gehad, dan varkens en kippen bijvoorbeeld.

Probleem is dat geen enkele paardeneigenaar voor de slacht fokt. Wat bij de slager beland is allemaal overschot of afgekeurd.
Er is zoveel overschot aan paarden en mn shetlanders dat het zelfs niet loont die naar de slager te brengen, je moet zelfs nog toe betalen wil je ze laten slachten.
Geen wonder dat geen handelaar fatsoenlijk voor zijn dieren zorgt, het levert toch niets op.

Wanneer er echt voor de slacht gefokt zou worden zijn de dieren weer wat waard en wordt ervoor gezorgd omdat ze meer opbrengen als ze in goede conditie zijn. Was het maar waar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:26

Evelli schreef:
Bedoel meer dat hij nu elke keer met verwaarloosde dieren op de markt staat. En dat ik hoop dat hij daar volgend jaar niet staat en minder dieren verwaarloosd.

Het punt wat ik de hele tijd al probeer te maken, samengevat in 2 zinnen _O_

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:30

Zag ook veel paarden op de markt met een groen/ blauwe DK op hun kont. Gokte op een handelaar (erg veel, veel zooi) maar wie weet het echt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:31

Handelaar :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:33

annepanne schreef:
Zag ook veel paarden op de markt met een groen/ blauwe DK op hun kont. Gokte op een handelaar (erg veel, veel zooi) maar wie weet het echt?

Hihi, jaarlijks terugkerende vraag :D antwoord staat vast wel ergens op bokt

Citaat:
Die letters DK is het initaiaal van de bekende paardenhandelaar Kroon Knipoog Die koopt altijd zoveel paarden op...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:33

Maar vond het een beetje troep wat die kocht (en heeel veel) dus dacht (om even in de transportdiscussie te vallen) dat dit wel een slager zou zijn (even kort door de bocht zeg maar).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:42

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:

Het punt wat ik de hele tijd al probeer te maken, samengevat in 2 zinnen _O_

maarja als hij alleen 2 jaar aan 'dezelfde persoon' verkoopt, houd het ook een keer op....
de rest ging namelijk weer mee naar huis

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:50

Of niet...
Weiland heeft hij toch al en verder doet hij blijkbaar niets aan die dieren, kost hem dus het hele jaar niets.
Dus ja, als hij dan op de markt 5 paardjes verkoopt voor 100 terwijl 20 een realistische prijs is heeft hij al meer verdient dan zijn hele kudde in gezonde toestand zou opbrengen :)*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:53

Anneliesdj:
Ten eerste staan paarden niet in een asiel, dus daarmee gaf ik ook al aan, dat er nog al wat verschil zit tussen een paard en een kat of hond en dat ik een vergelijking als deze dus niet op zijn plaats vond.

Verder fok ik inderdaad mijn toekomstige paard weer zelf! Net als wij bij mijn jonge dier gedaan hebben!
En ik laat dus niet een veulen fokken, ik combineer zelf!

En het stukje over paarden, die niet voor de slacht gefokt worden? Hier in de buurt is er toch echt een boer, die dat wel heeft gedaan. Alleen nu de slachtprijzen zo omlaag gaan is hij overgestapt op het fokken van rijpony's. De enige reden, dat hij af en toe een shet naar een gezin deed, was omdat hij er dan nog net wat meer voor kreeg, dan als hij ze naar de slacht deed.
De wereld is niet zo mooi en schattig als er soms gedacht wordt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:57

Verder ga ik niet terugzoeken wie het als reactie op jou zei, maar er was daadwerkelijk iemand, die niet geloofde, dat je een pony zou kopen zonder doel, anders dan sportdoeleinde of recreatie.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:03

annepanne schreef:
Maar vond het een beetje troep wat die kocht (en heeel veel) dus dacht (om even in de transportdiscussie te vallen) dat dit wel een slager zou zijn (even kort door de bocht zeg maar).

is als vee en paarden handelaar ingeschreven
dat betekend vaak een tussenhandel wat ze bedrijven
zelf slachten ze dan niet maar kopen aan en verkopen weer
gezien de hoeveelheden zal daar best slachtpaarden bijzitten wat aan slachthuizen verkocht word

ik vond de hoeveelheden van aankoop ook erg groot
dus hij moet er wel ergens flink winst mee maken en naar mijn idee is dat niet de "gewone" handel

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:14