Almelose Ruiterdagen 2014!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:27

S_en_Z schreef:
_O- ik dacht Bertie blijft de rest vd dag nog wel jureren.

_O- _O-

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:14

bertie schreef:
SaskiaKur schreef:
Bertie volgens mij heb ik jou uit het jiryhokje bevrijd haha

Ah, was jij dat <3
[/quote]

Was dat vrijdag?
Dat zou betekenen dat jij mijn proef voorgelezen hebt daarvoor Saskia! :))

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:28

XMaaiike schreef:
@Lisanne, ik stond gisteren bij de foto's te wachten en diegene voor mij was foto's aan t kijken van een paard en toen dacht ik nog, hé die lijkt erg op Polansky zeg, volgens mij is dat Lisanne. Toen ik je naam zei reageerde t meisje niet. Geen idee wie het dus was, maar nu je zegt beige jasje, waren dus wel jouw foto's!

Fijn dat je de stijgende lijn te pakken hebt!
Die van mij was gister nogal onder de indruk van de entourage maar heeft zich keurig gedragen :)

Dat meen je niet?! Dat moet ik wel geweest zijn!
Had maar wat harder gepraat! Jammer, had het wel leuk gevonden je weer eens te spreken!
Vond je dat ze wat van hem weg heeft ja?

Ik heb je nog wel zien losrijden daar voor de dressuurringen, leuk beest heb je!

LK_2312

Re: Almelose Ruiterdagen 2014!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:40

Trouwens Saskia, één van jullie was 1e als ik het goed heb in de L2 finale toch? Ik stond even wat foto's te maken langs de kant en toen hoorde ik het, denk dat ik naast je ouders stond? :P

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:30

klumpertje en jij stond naast mij ik zie het nu pas hahah.
ik was met suus en mel mee

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:32

Hahahahaha! Ook zaterdagavond dus? Dan is het te begrijpen :P

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:35

ik weet niet of je het tegen mij heb.
maar ben er zowat de hele week geweest.
ik heb fotos van jou gemaakt met tess samen bij de trailers

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:38

Ja nu weet ik het weer! Ik ben niet zo heel erg goed in het onthouden van mensen. Ze zijn leuk geworden trouwens :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:47

haha oke ja het was mooier geweest als het met een camera gedaan werd.
maar jij had wel een hele mooie foto van mel gemaakt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:21

demo_love schreef:
Jammer, maar wel een heel dappere keuze!

Vanmiddag nog even naar het laatste deel van de finale van de Z2 gekeken. Gelukkig was de beste ook de laatste, wat een geweldig paard blijft die Rocky toch!
Ik zag net de uitslagen, maar jeetje wat een verschillen in punten weer bij dezelfde proef. Zelfs één met 24 punten verschil. Dan weet je toch ook niet meer hoe je rijden moet -O-

Dat was ik!
Wij waren ooj verbaasd. Foutloze proef. Ene jury plaatste me 11e andere 7e.
Ondanks de negatieve blik vam de ene jury toch een fijn gevoel aan de proef over gehouden.
We deden niet mee om te winnen. Dus de score maakte niet uit. Maar de jury's waren het totaal niet met elkaar heen.
Daar waar ik bij de ene jury een 7 voor mijn keertwending kreeg had ik bij de andere een 4....
Op de film kan ik totaal niet achterhalen waarom ik een 4 kreeg.

Maar ja! De Almelose zijn voor mij een heerlijke week geweest!
Nu lekker nog even genieten van onze vakantie.

En op naar volgend jaar!!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:27

Damoiseaux2 schreef:
demo_love schreef:

Vanmiddag nog even naar het laatste deel van de finale van de Z2 gekeken. Gelukkig was de beste ook de laatste, wat een geweldig paard blijft die Rocky toch!
Ik zag net de uitslagen, maar jeetje wat een verschillen in punten weer bij dezelfde proef. Zelfs één met 24 punten verschil. Dan weet je toch ook niet meer hoe je rijden moet -O-

Il baal ontzettend dat de ring een halfuur uit liep. Zat er dus veeeel te lang op. Mijne was op, klapte helemaal achter de verbinding en bouwde veel spanning op. Jammer. Want ze stond er zo fijn aan van te voren. De hele week fijn op tijd kunnen rijden, en nu helaas een halfuur uitloop.. balen, balen.

Masja, what happened with you? Jij was zooooo tevreden over je proef en dan nog sta je onder mij?

Ja bizar he! Jury C was niey gecharmeerd van een rustige en foutloze proef. Paard voor mij was ook mega spectaculair! Maakte wel veel foutjes. Maar zag er gaaf uit.
Als ik daarna kom is dat even schakelen denk ik. Geen idee.

Maar maakt niet uit. Is een mening van 1 persoon. Onbekend publiek gaf me complimenten dat ik als 1e een proef neer had gezet zonder te rukken en trekken. Hoewel ik ook redelijk druk in mijn hand voelde zag het er in ieder geval vriendelijk uit.

Was TOP om zo'n mooi compliment te krijgen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:30

bertie schreef:
demo_love schreef:

En dat is nou juist de reden dat ik zo graag transparant wil zijn.

Uitleggen wat ik zie, en waarom ik het cijfer geef dat ik geef. :):)

Ik wil gráág dat mensen achter de auto staan, zodat de gezichtshoek zoveel mogelijk overeenkomt met die van mij.
Ik wil gráág filmpjes nog eens bekijken.
Ik wil de dialoog. Graag!

Waarom komen mensen niet?

Zaterdag en zondag heb ik een testje gedaan met een USB recordertje tijdens het jureren. (Opmerkelijk goed geluid overigens)
Alles opgenomen wat in het juryhokje wordt gezegd.
Natuurlijk niet alles kunnen terugluisteren, want dat kost net zoveel uren als het jureren zelf.
Maar een eerste indruk is die van grote saaiheid. Of wat je noemt: zakelijkheid. Punten geven, en het commentaar wat opgeschreven moet worden. Soms een "oh wat jammer dat dat mislukt".
Over het algemeen: saai.
Professioneel. :+

Als ik morgen tijd heb zal ik een stukje publiceren.

Ik kan de proef incl protocollen wel uploaden als ik weer thuis ben (volgende week)
Ben benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt. :-)

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:37

masja schreef:
Damoiseaux2 schreef:

Il baal ontzettend dat de ring een halfuur uit liep. Zat er dus veeeel te lang op. Mijne was op, klapte helemaal achter de verbinding en bouwde veel spanning op. Jammer. Want ze stond er zo fijn aan van te voren. De hele week fijn op tijd kunnen rijden, en nu helaas een halfuur uitloop.. balen, balen.

Masja, what happened with you? Jij was zooooo tevreden over je proef en dan nog sta je onder mij?

Ja bizar he! Jury C was niey gecharmeerd van een rustige en foutloze proef. Paard voor mij was ook mega spectaculair! Maakte wel veel foutjes. Maar zag er gaaf uit.
Als ik daarna kom is dat even schakelen denk ik. Geen idee.

Maar maakt niet uit. Is een mening van 1 persoon. Onbekend publiek gaf me complimenten dat ik als 1e een proef neer had gezet zonder te rukken en trekken. Hoewel ik ook redelijk druk in mijn hand voelde zag het er in ieder geval vriendelijk uit.

Was TOP om zo'n mooi compliment te krijgen.

Balen joh!! Maar als jezelf maar tevreden bent.

Mijn week kon sowieso al nier meer stuk. Ik heb vrijdag van meerdere onbekende mensen complimenten gehad. Dat zo een proef uit hoorde re zien, zonder ruk en plukwerk. Dat ik snapte wat verruimen was en niet versnellen. Die mensne kwamen me nog opzoeken in de tent om dat te vertellen. Heel gaaf inderdaad om zulke complimenten te ontvangen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:48

Damoiseaux2 schreef:
Balen joh!! Maar als jezelf maar tevreden bent.

Mijn week kon sowieso al nier meer stuk. Ik heb vrijdag van meerdere onbekende mensen complimenten gehad. Dat zo een proef uit hoorde re zien, zonder ruk en plukwerk. Dat ik snapte wat verruimen was en niet versnellen. Die mensne kwamen me nog opzoeken in de tent om dat te vertellen. Heel gaaf inderdaad om zulke complimenten te ontvangen!

Gaaf! Maar dat is dus inderdaad zo'n onderdeel waar veel jury's (terecht) over vallen. De meeste versnellen alleen maar. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit een goede uitleg gehoord hoe je een paard het verschil leert tussen verruimen en versnellen wanneer je been geeft. Iets voor de clinic?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:43

Ik heb het idee dat je dat verschil eigenlijk helemaal niet leert aan een paard. Het is een nauwe samenwerking tussen de verschillende hulpen. Je leert het paard dat het een voorwaartse of een voorwaarts zijwaartse reactie geeft op de beenhulp. Het paard moet een drang naar voren krijgen wanneer die hulp gegeven word, het zou harder willen gaan lopen. Vervolgens naarmate je verder komt in de opleiding van het paard leer je om die opgewerkte energie die vrijkomt bij het naar voren rijden te controleren waarin je het paard leert om i.p.v. alleen maar te stuwen ook te dragen (schakelen, eerst van de ene naar de andere gang daarna ook het schakelen binnen een zelfde gang). Hierin gaan de hulpen al nauw samen werken.. Je leert het paard om zijn gewicht steeds meer op de achterhand te zetten en wanneer dat stukje tempo controle zo verfijnd is, je goed kunt schakelen binnen een gang en het paard heeft geleerd om te dragen vanuit de achterhand zou je er {theoretisch} haast vanzelf een goede midden of uitgestrekte draf uit kunnen rijden. :)

Het is een samenwerking tussen de voorwaartse hulp, het sluiten met je zit / hand, het activeren van de achterhand. Het is een spel tussen ruiter en paard. Er word niet voor niets zo gehamerd op tempo wisselingen..

Ik kan het helemaal mis hebben hoor en hoor het graag als dat zo is, ben zelf ook wel erg benieuwd naar een goede uitleg. :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:46

_Marinke_ schreef:
Ik heb het idee dat je dat verschil eigenlijk helemaal niet leert aan een paard. Het is een nauwe samenwerking tussen de verschillende hulpen. Je leert het paard dat het een voorwaartse of een voorwaarts zijwaartse reactie geeft op de beenhulp. Het paard moet een drang naar voren krijgen wanneer die hulp gegeven word, het zou harder willen gaan lopen. Vervolgens naarmate je verder komt in de opleiding van het paard leer je om die opgewerkte energie die vrijkomt bij het naar voren rijden te controleren waarin je het paard leert om i.p.v. alleen maar te stuwen ook te dragen (schakelen, eerst van de ene naar de andere gang daarna ook het schakelen binnen een zelfde gang). Hierin gaan de hulpen al nauw samen werken.. Je leert het paard om zijn gewicht steeds meer op de achterhand te zetten en wanneer dat stukje tempo controle zo verfijnd is, je goed kunt schakelen binnen een gang en het paard heeft geleerd om te dragen vanuit de achterhand zou je er {theoretisch} haast vanzelf een goede midden of uitgestrekte draf uit kunnen rijden. :)

Het is een samenwerking tussen de voorwaartse hulp, het sluiten met je zit / hand, het activeren van de achterhand. Het is een spel tussen ruiter en paard. Er word niet voor niets zo gehamerd op tempo wisselingen..

Ik kan het helemaal mis hebben hoor en hoor het graag als dat zo is, ben zelf ook wel erg benieuwd naar een goede uitleg. :j

Tja, in theorie zal dit kloppen, maar in de B wordt ook al middendraf gevraagd. Hoe kun je nou verzameling en oprichting verwachten in de B? Ik denk dat je daarom zo vaak onafgemaakte passen ziet in een te hoog tempo ipv een ruimere draf.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:16

In de B word niet verlangd dat een paard al dusdanige verzameling en oprichting laat zien voor een uitgestrekte draf. :n

Het klopt dat er in de B inderdaad al een middendraf gevraagd word, naar mijn idee heel logisch. Er word verwacht dat het paard in balans loopt en de ruiter kan gaan schakelen, zowel gewone overgangen als het schakelen in dezelfde gang.

Je kunt niet verwachten dat een paard dat B loopt een zelfde middendraf laat zien als een paard dat Z loopt, daarnaast zal een Z paard nog meer kunnen verruimen ten opzichte van dat B paard die op dat moment zijn max laat zien. Wel word er óók bij dat B paard verwacht dat er in die middendraf en stap vanuit de achterhand naar voren gereden word naar een vriendelijke hand toe die samen met de zit de mate van vernselling controleert. Je zult overigens bij een B paard meer een horizontaal evenwicht zien ontstaan waarbij er bij het Z paard er juist meer oprichting gezien zal worden.

Ik ben geen jury of instructie, ben ook maar een simpele basis ruiter en zou het daarom héél goed mis kunnen hebben. Maar dit is hoe het volgens mij zou moeten, in theorie. Dat het heel veel mis gaat (bij mij net zo goed) toont maar weer aan dat het in praktijk lang niet even makkelijk is en hoeveel dingen er meer mee spelen die ook nog eens allemaal moeten kloppen. Goed zittende ruiter, correcte hulpen, een paard dat goed aan de hulpen staat, los bewegend paard (geen blokkade's e.d.) etc. etc. etc.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 23:04

Rtv oost, twentsefotosite.nl en hndb.nl hebben nog sfeerfoto's gemaakt... Misschien zijn er mensen die op de foto gekomen zijn...

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:58

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:29

_Marinke_ schreef:
In de B word niet verlangd dat een paard al dusdanige verzameling en oprichting laat zien voor een uitgestrekte draf. :n

Het klopt dat er in de B inderdaad al een middendraf gevraagd word, naar mijn idee heel logisch. Er word verwacht dat het paard in balans loopt en de ruiter kan gaan schakelen, zowel gewone overgangen als het schakelen in dezelfde gang.

Je kunt niet verwachten dat een paard dat B loopt een zelfde middendraf laat zien als een paard dat Z loopt, daarnaast zal een Z paard nog meer kunnen verruimen ten opzichte van dat B paard die op dat moment zijn max laat zien. Wel word er óók bij dat B paard verwacht dat er in die middendraf en stap vanuit de achterhand naar voren gereden word naar een vriendelijke hand toe die samen met de zit de mate van vernselling controleert. Je zult overigens bij een B paard meer een horizontaal evenwicht zien ontstaan waarbij er bij het Z paard er juist meer oprichting gezien zal worden.

Ik ben geen jury of instructie, ben ook maar een simpele basis ruiter en zou het daarom héél goed mis kunnen hebben. Maar dit is hoe het volgens mij zou moeten, in theorie. Dat het heel veel mis gaat (bij mij net zo goed) toont maar weer aan dat het in praktijk lang niet even makkelijk is en hoeveel dingen er meer mee spelen die ook nog eens allemaal moeten kloppen. Goed zittende ruiter, correcte hulpen, een paard dat goed aan de hulpen staat, los bewegend paard (geen blokkade's e.d.) etc. etc. etc.

Prima stukje, Marinke!

Vooral met die laatste paragraaf sla je de spijker op z'n kop!
Het IS niet altijd zo eenvoudig.
Het grappige (nou ja, grappig) is dat eigenlijk in alle klassen dezelfde problemen optreden. Echt waar, dezelfde problemen.
Dat gaat allemaal terug naar de basis, zoals je dat zo goed aangeeft.

Er is natuurlijk wel een verschil...
De ruiters in de hogere klassen zijn wat handiger om de problemen te verbloemen. _O-

Als je ('je' algemeen bedoeld) kijkt, en écht goed dóór blijft kijken, dan zie je het wel.

Ik wil zo graag dat mensen leren KIJKEN. Van KIJKEN leer je.
Kijken wat GOED is, en ook kijken wat niet goed is.
KIJKEN.
KIJK: wat zie je? Probeer te benoemen, wát je ziet. "Ik zie .. "
Vind je wat je ziet mooi? Wát vind je er mooi aan? Breng het onder woorden. Neem er de tijd voor om dat te doen.
Is het goed? Zo ja, benoem dat. Probeer dat in dressuurtermen te doen.
Bijvoorbeeld: "ik zie dat dit paard het zweefmoment tijdens de uitgestrekte draf iets langer vasthoudt".

Die constatering kan je brengen tot een ander beeld: dat dit paard met een mooie uitgestrekte draf meer afdruk laat zien, en meer gedragenheid.
En dan ben je ineens bij de basis van de dressuur. +:)+

Dankzij 'leren kijken' heb je ineens iets over 'dressuur' geleerd. <3
WOW. *\o/*
Dát bedoel ik met 'kijken'. *D

Dank voor je post mariinke!
Ik kon weer even op mijn stokpaardje gaan zitten: KIJKEN. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:40

demo_love schreef:
Tja, in theorie zal dit kloppen, maar in de B wordt ook al middendraf gevraagd. Hoe kun je nou verzameling en oprichting verwachten in de B? Ik denk dat je daarom zo vaak onafgemaakte passen ziet in een te hoog tempo ipv een ruimere draf.

In de B worden géén verzameling en oprichting gevraagd of verwacht!

Wél wordt gevraagd dat een paard op 4 benen loopt, in balans. Dat is echt niet teveel gevraagd voor de B. Eigenlijk komt het neer op 'lekker-voorwaarts-en-niet-te-moeilijk-doen'.
Daarom is ook een middendraf gerechtvaardigd. Een verruiming van de draf. Een paar passen. Zo dramatisch is dat niet.

Onafgemaakte passen mogen ook in de B niet voorkomen! En dat hoeft ook niet. Als er al onafgemaakte passen zijn is er meestal sprake van ruiterfouten. (ok .. ok .. lees: teveel hand :+ )
Wat is ook al weer de nummer 1 van het skala van de africhting?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:43

is er misschien nog ergens een foto van mij, van vrijdag?
We hadden onlangs een polka-dot dag op het werk. Omdat ik niets met polka-dot heb, heb ik wat zelf gemaakt. En vrijdag weer gedragen. Mét hoed met polka-dot strik.
Het lijkt me leuk als er ergens een foto opduikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:44

bertie schreef:
is er misschien nog ergens een foto van mij, van vrijdag?
We hadden onlangs een polka-dot dag op het werk. Omdat ik niets met polka-dot heb, heb ik wat zelf gemaakt. En vrijdag weer gedragen.
Het lijkt me leuk als er ergens een foto opduikt.

Dat is als het goed is geregeld Bertie, foto volgt nog :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:47

Takt!

Dankje Bertie voor je toelichting! Ik denk dus {gelukkig} al in de goede richting! Daar ben ik blij om, zeker als ik mij bedenk dat toen ik begon met mijn paard echt maar 0,0 wist over dressuur. Mijn paard {die net zo onervaren is als ik} dwingt me om goed na te denken, bewust te worden. Wat wil ik? Waaorm? Hoe ga ik dat bereiken? Hoe leer ik het 'ons'? Wat gaat er goed? Wat gaat er fout? Waarom? Vervolgens inderdaad veel kijken naar andere ruiters.. Maar dat vind ik nog lastig hoor, heel lastig!

Ben daar dankbaar voor en vind het nog steeds elke dag steeds interessanter worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:25

Ik heb vandaag met Bertie gebeld en zal later op de dag een topic openen over de workshop! Stay tuned :P