Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:36

unicorn_kiss schreef:
Electra63 schreef:
Oei, wat een belediging. Ik ga er van uit, dat Gert weet door de DA, dat de blessure over is. Dus dat dit een "rijtechnisch" probleem is. Ik geloof niet, dat Gert, willens en wetens, een paard door de pijn heen rijdt. Hij heeft zoveel ervaring met "probleempaarden", dat ik wat dat betreft op zijn oordeel zou vertrouwen.
Wat betreft de kosten. Dit paard heeft al allerlei onderzoeken/behandelingen gehad en een week of 2 naar Gert is ook niet gratis, dus dat doorrijden niets kost, vind ik totale onzin.

We hadden het over het gros van de mensen en niet specifiek over TS, die natuurlijk niet allemaal geld in Gert pompen, maar de touwtjes vaak zelf in handen nemen. 'Gewoon' doorrijden kost inderdaad als het goed is niks.
Overigens is het geen belediging om te stellen dat iemand de mogelijkheid heeft om een paard door zijn pijn heen te KUNNEN rijden. Het betekent dat deze persoon veel doorzettingsvermogen en een vaste zit heeft.

Ach, sorry, ik heb het verkeerd begrepen, jij maakte Gert juist een compliment. :D
Ik ga ervan uit, dat Gert goede intenties heeft en een paard NIET door de pijn heen zal rijden, hij zal het paard wel door zijn angst voor pijn doorrijden, maar wel als Gert ervan overtuigd is (en iedere goede trainer/instructeur) dat het paard geen pijn heeft en geen blessures/beperkingen. Immers als Gert het paard door de pijn heen rijdt, is het probleem niet opgelost en begint het weer opnieuw als eigenaar weer zelf gaat rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:38

unicorn_kiss schreef:
Je ontneemt zo het paard zijn recht om te laten aantonen dat iets niet goed zit. Dat is hun enige communicatiemiddel.

Welnee, dat soort dingen kunnen in gradaties. Bepaalde signalen zijn aanvaardbaar, maar bijten en schoppen vanuit pijn zijn dat ook niet zomaar bv.

Paarden kunnen ook op andere manieren aangeven dat dingen niet goed zitten - en een goede ruiter / eigenaar verstaat dat en houdt daar rekening mee. Maar niet alles wat een paard aan verzet geeft is ook terecht. Paarden kunnen (bv door associatie met pijn uit het verleden) verzet hebben dat niet terecht is. Ze kunnen gewoon iets anders willen - en in het verleden hebben geleerd dat als ze dit maar een tijdje volhouden, ze vanzelf hun zin hebben. Hoe heftig dat verzet is hangt meer samen met hoe het karakter van het paard is, en wat ze hebben geleerd, dan met hoe erg het is wat er van ze gevraagd wordt.
(Denk ook aan pubers, die ontzettend heftig kunnen reageren op iets heel kleins. Gewoon, omdat ze heftige emoties hebben en geleerd hebben dat ze met flink veel herrie kunnen imponeren. De aanleiding kan iets kleins zijn, dat hoeft echt niet over iets ergs te gaan.)

En dan hou je twee wegen over: of je gaat de confrontatie uit de weg (en vermijdt dus alles wat mogelijkerwijs op verzet zou stuiten) maar dan hou je hier vrij weinig over, of je gaat de confrontatie aan.

En alle vormen van training, of dat nou via desensibilisering is of grondwerk of deze methode, komen uiteindelijk neer op 'dat staken heeft geen zin, doe het niet, er is niets ergs aan de hand, meewerken levert je veel meer op.' Het tempo verschilt, de manier waarop. Maar de kern niet.

En als je nooit een keer tegen de mening van het paard in wilt gaan, moet je uberhaupt niet op een paard stappen. Vroeger of later komt er namelijk beslist een moment dat het paard andere ideeen heeft dan de ruiter (dat kan ook over gras eten zijn, of naar huis galopperen, of stilstaan of... Maar vroeger of later wil het paard iets anders dan wat jij wilt.) En dat mag het paard binnen redelijke grenzen best aangeven. En dat mag ik als ruiter vervolgens ook weer overrulen.
(Persoonlijk denk ik dat je je pas echt zorgen moet maken als dat helemaal niet zo is. Want pas dan is een paard volgens mij echt gebroken.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:40

unicorn_kiss schreef:
Je ontneemt zo het paard zijn recht om te laten aantonen dat iets niet goed zit. Dat is hun enige communicatiemiddel.

En dat moet toch soms ook?
Neem nu het aan de hand gaan wandelen met je paard. Af en toe ziet mijn paard dat iets spannends, dat kan gaan van gespannen nieuwsgierigheid tot echt schrik hebben. Mijn paard mag dat gerust aan mij laten zien. Ze mag gerust vertellen dat ze het spannend vind en aan haar lichaamstaal ga ik niets veranderen. Ik ga haar niet slaan of straffen omdat ze eens een keer een hoge hals opzet en snorkt. Wat ik echter niet wil is dat ze gaat dribbelen, mij als baas negeren, mij voorbij lopen of erger nog, mij helemaal omverlopen op mijn tenen gaan staan.
En dat terwijl wegvluchten een perfect natuurlijke reactie is van het paard, ik wil het niet.
Dat is hier net hetzelfde: paard mag gerust laten weten dat die schrik heeft van inbuigen. Ik denk dat niemand verwachtte dat dit paard na de ontsteking meteen een perfecte Z-proef zou afleggen. Maar wat we niet willen is dat het paard gaat reageren door al deze gekke sprongen en stakingen en uiteindelijk een ruiter in het zand.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:51

Cassidy schreef:
unicorn_kiss schreef:

We hadden het over het gros van de mensen en niet specifiek over TS, die natuurlijk niet allemaal geld in Gert pompen, maar de touwtjes vaak zelf in handen nemen. 'Gewoon' doorrijden kost inderdaad als het goed is niks.
Overigens is het geen belediging om te stellen dat iemand de mogelijkheid heeft om een paard door zijn pijn heen te KUNNEN rijden. Het betekent dat deze persoon veel doorzettingsvermogen en een vaste zit heeft.

Dat zou iemand idd kunnen doen ja. Of iemand dat gaat doen hangt van de persoon af, en zonder dat je Gert goed kent kun je daar niets van zeggen. Wat een ander doet die het zelf kan en zelf doet, is zijn pakkie aan. Zijn beslissing om nog even door te zetten, en niet die van jouw.

Pijn in een paard te bespeuren is ook voor vaklui heel moeilijk. Bij het laatste symposium "Out of the Box" in de paardenkliniek in Utrecht is daar uitgebreid op ingegaan. Dat is voor artsen moeilijk, voor ruiters en trainers moeilijk. Maar om iedere protestreactie meteen aan serieuze pijn toe te schrijven: hoe ver ga je in de paarden komen denk je?

Ik heb niks tegen de handelswijze van Gert, hij wordt immers betaald om te doen wat hij doet en de klant weet bij voorbaat wat te verwachten. De verantwoordelijkheid ligt volledig in de handen van de eigenaar.
Mijn doel is niet om 'ver' te komen in de paarden, laat dat duidelijk zijn. Daarbij heb ik al eerder in de topic uitgelegd hoe ik een bok, steiger of zelfs kleine rodeo niet meteen toeschrijf aan een pijnreactie, maar het gedrag op deze 2 filmpjes wel. Maar ik val alweer in herhaling en zal het verder ook laten rusten.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-04-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:55

Gini schreef:
unicorn_kiss schreef:

En dat moet toch soms ook?
Neem nu het aan de hand gaan wandelen met je paard. Af en toe ziet mijn paard dat iets spannends, dat kan gaan van gespannen nieuwsgierigheid tot echt schrik hebben. Mijn paard mag dat gerust aan mij laten zien. Ze mag gerust vertellen dat ze het spannend vind en aan haar lichaamstaal ga ik niets veranderen. Ik ga haar niet slaan of straffen omdat ze eens een keer een hoge hals opzet en snorkt. Wat ik echter niet wil is dat ze gaat dribbelen, mij als baas negeren, mij voorbij lopen of erger nog, mij helemaal omverlopen op mijn tenen gaan staan.
En dat terwijl wegvluchten een perfect natuurlijke reactie is van het paard, ik wil het niet.
Dat is hier net hetzelfde: paard mag gerust laten weten dat die schrik heeft van inbuigen. Ik denk dat niemand verwachtte dat dit paard na de ontsteking meteen een perfecte Z-proef zou afleggen. Maar wat we niet willen is dat het paard gaat reageren door al deze gekke sprongen en stakingen en uiteindelijk een ruiter in het zand.

Slof aanbinden = paard mag absoluut niet laten weten dat hij schrik heeft van inbuigen en = straffen. Paard kan geen kant op. Dat is helemaal wat anders dan wat je nu stelt, want ik denk dat iedere paardeneigenaar het met je eens is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:04

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Welnee, dat soort dingen kunnen in gradaties. Bepaalde signalen zijn aanvaardbaar, maar bijten en schoppen vanuit pijn zijn dat ook niet zomaar bv.

Paarden kunnen ook op andere manieren aangeven dat dingen niet goed zitten - en een goede ruiter / eigenaar verstaat dat en houdt daar rekening mee. Maar niet alles wat een paard aan verzet geeft is ook terecht. Paarden kunnen (bv door associatie met pijn uit het verleden) verzet hebben dat niet terecht is. Ze kunnen gewoon iets anders willen - en in het verleden hebben geleerd dat als ze dit maar een tijdje volhouden, ze vanzelf hun zin hebben. Hoe heftig dat verzet is hangt meer samen met hoe het karakter van het paard is, en wat ze hebben geleerd, dan met hoe erg het is wat er van ze gevraagd wordt.
(Denk ook aan pubers, die ontzettend heftig kunnen reageren op iets heel kleins. Gewoon, omdat ze heftige emoties hebben en geleerd hebben dat ze met flink veel herrie kunnen imponeren. De aanleiding kan iets kleins zijn, dat hoeft echt niet over iets ergs te gaan.)

En dan hou je twee wegen over: of je gaat de confrontatie uit de weg (en vermijdt dus alles wat mogelijkerwijs op verzet zou stuiten) maar dan hou je hier vrij weinig over, of je gaat de confrontatie aan.

En alle vormen van training, of dat nou via desensibilisering is of grondwerk of deze methode, komen uiteindelijk neer op 'dat staken heeft geen zin, doe het niet, er is niets ergs aan de hand, meewerken levert je veel meer op.' Het tempo verschilt, de manier waarop. Maar de kern niet.

En als je nooit een keer tegen de mening van het paard in wilt gaan, moet je uberhaupt niet op een paard stappen. Vroeger of later komt er namelijk beslist een moment dat het paard andere ideeen heeft dan de ruiter (dat kan ook over gras eten zijn, of naar huis galopperen, of stilstaan of... Maar vroeger of later wil het paard iets anders dan wat jij wilt.) En dat mag het paard binnen redelijke grenzen best aangeven. En dat mag ik als ruiter vervolgens ook weer overrulen.
(Persoonlijk denk ik dat je je pas echt zorgen moet maken als dat helemaal niet zo is. Want pas dan is een paard volgens mij echt gebroken.)

Ik reageerde op dit stukje van jou:

Shadow0 schreef:
Dat is natuurlijk, in de kern, ook precies wat je een paard dat zo enorm staakt wilt leren: niet doen, heeft geen zin.

En waarop ik zeg: Dit heeft wél zin. Om aan te tonen wat precies dwars zit. Anders ontneem je dat recht.
De rest heeft hier niet veel mee te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:05

Daarvoor heeft het paard 10 tot 15 minuten laten weten dat die schrik heeft om in te buigen. Ooit houdt het op inderdaad. Of dat met slof moet, daar kan ik zelf niet over oordelen. Maar als ik dacht het beter te kunnen, dan had ik wel een plaatsje op stal aangeboden aan TS.

Cassidy

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:13

@ Unicorn_kiss: volgens mij zit er een kras in je plaat, je blijft maar herhalen.

Wat mij betreft is alles gezegd wat er gezegd had kunnen worden, we gaat toch niet tot elkaar komen. Ik verlaat dit topic dan ook, veel plezier met discuzeuren: het verwordt tot algemene discussie over corrigeren van paarden en niet over correctie van dit specifieke paard. Ik hoop voor TS en haar zus dat vosje opknapt bij Gert en dat jullie daarna nog heel veel plezier aan het paardje gaan beleven.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:28

Dat had ik zelf ook aangegeven Cassidy: dat alles al gezegd is. Het zijn jouw argumenten die leiden tot mijn herhaling. Ik ben bereid om iedereen nog steeds van een zo goed mogelijk tegenargument te dienen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:44

Dan zie ik je graag in dit topic terug:

[RT-D] [Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

De discussie hier verloopt in cirkels, vervuilt het oorspronkelijke openingstopic, en ik hoop ten zeerste dat TS zich niet al te zeer heeft laten intimideren door dit gezanik en ons op de hoogt blijft houden van de progressie van dit paard.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:59

Jammer dat je deze discussie afschildert als gezanik. Ik vind het eerder een waardevolle discussie met af en toe een vervuilde opmerking. TS kan natuurlijk een nieuw topic met updates maken (en ik hoop echt dat dit gebeurt) al begrijp ik dat zij hier niet staat om te springen. Verder zal ik mij niet inmengen in het nieuwe discussietopic gezien mijn discussie niets met Gert heeft te maken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:06

Als je discussie niets met Gert te maken heeft, dan vind ik het onnodig dit topic dan nog verder vervuilen en ronduit belachelijk om van TS te verwachten dat ze een nieuw topic aanmaakt. En als jij al dit tijd loopt te discuzeuren over het feit dat een protestreactie van een paard duidt op lichamelijke ongemakken van een paard, maar dit niet doelt op de reacties van DIT paard, mag ik dan even opnoemen dat dit uit al je herhalingen niet naar voren is gekomen?

Als je roept dat een kleine protestreactie kan en mag en al dan niet uit protest ontstaat vanwege lichamelijke ongemakken, maar grote protestreacties daar per definitie wel naar verwijzen, heb je bar weinig ervaring met grote protestreacties van paarden die verder helemaal gezond zijn, en ook gezond zijn bevonden maar gewoon op dat moment niet willen. Om wat voor reden ook.

En dan wordt heel veel duidelijk en zijn al je eerdere reactie op hun waarde in te schatten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:30

Dit gaat over het paard van TS, niet over Gert, ik dacht dat dit duidelijk was. Een nieuw topic is helemaal geen slecht idee, ik denk dat heel veel mensen (inclusief mezelf) dit op prijs stellen. Verder vind ik de ondertoon in jou post een beetje wijzen op zwakte, en vind ik de discussie in het algemeen afzwakken, dus lijkt het me niet nodig om deze verder te zetten of alweer in herhaling te vallen. TS, ik wens je oprecht nog veel succes.

OnTheRocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:50

Hey TS, ik ben van in het begin stille meelezer in dit iets uit de hand gelopen topic... :o ik hoop dat we binnenkort van jouw enkele updates zullen krijgen, want ik ben eerlijk gezegd razend benieuwd hoe dit prachtige paard zal evolueren! :j
en kan je zo toch nog doen met dit topic wat oorspronkelijk je bedoeling was ;) namelijk jouw verslag brengen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:57

Wat kan die paard mooi lopen zeg! en ik vind het knap hoe hij durft gewoon door te gaan, ik zou het doodeng vinden om op deze paard te blijven rijden. Het lijkt zo makkelijk van hoe hij het doet.

Ben benieuwd of hij ooit te berijden is door jullie? of dat het echt een paard is voor proffesionals.

Het is volgens mij ook een slim paard dat altijd zal proberen te uit te proberen van hoe ver hij kan gaan nu hij dit eenmaal heeft gedaan uit angst voor de pijn.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:37

Ts ik vind dat jullie er goed aan hebben gedaan om Gert in te schakelen.
Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van de vorderingen van jullie mooie paardje.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:46

Air schreef:
Vala schreef:
Ik zie het zo: dit dier krijgt nog een kans, had ook gelijk de worst ingekund met dit gedrag :)*
En hoe graag we ook willen, soms is er gewoon echt niks medisch te vinden en dat heb ik van zeer nabij ook meegemaakt en dan ben je mooi de klos met zo'n paard wat rijden betreft.

Ik vraag mij zelf af wat ik liever zou hebben... dood of leren dat je pijn niet mag uiten terwijl je pijn hebt.

Soms inderdaad.... HEEL soms. Maar dat is echt niet te zeggen na zo'n korte periode.

In wat voor wereld leven we als er van dieren liever het slechtste wordt uitgegaan dan te kijken of er echt niks aan de hand is?
Wezens die zo puur reageren... niet kunnen denken zoals wij doen en reageren vanuit instinct.

Pffff, Air, moet je een zakdoek?
Ik word bijna emotioneel van jouw betoog over het o zo pure, altijd eerlijke, altijd meewerkende, altijd perfect paard die wij als niet-zweverige-wel-ernstige-dingen-uitsluitende-hardwerkende paardenliefhebbers enorm verkrachten door erop te willen rijden, op een manier de wij het leukst vinden en op een manier waarbij je altijd het beste met je paard voorhebt.
Want jij dicht een paard enerzijds wel héél menselijke gevoelens toe aan een paard(o.a met je vergelijkingen mens-paard), maar echt Air, heel soms heeft een paard gewoon een pak rammel nodig(of in dit specifieke geval iemand die blijft zitten, rust uitstraalt en het paard over de angst-voor-pijn-met-een-stukje-boevenkarakter-grens heen helpt door het op heel simpele wijze te laten merken dat er grenzen zijn aan verzet) en als die grenzen zijn gesteld, kunnen mens en paard weer verder communiceren.
Hoeveel kinderen (om maar even bij jouw soort vergelijkingen te blijven) jokken weleens om een dagje te kunnen spijbelen van school? Bijv. dmv buikpijn veinzen? En hoe vaak komt het voor dat een moeder of vader een tweede/derde/.../veertigste keer nog geloofd dat het kind buikpijn heeft? En het kind duidelijk te verstaan te geven dat er niet gesold word met moeder/vader? Zelfs als het deze ene keer wel waar is, dat het kind buikpijn heeft?
En dan he, dan geloofd vader/moeder dat de buikpijn echt is, omdat het kind 's middags ziek naar huis kwam, maar voor het kind is het wél in 1 klap duidelijk dat jokken een grens heeft, dat bepaald gedrag dus, een grens heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:46

Ik snap de hele discussie niet, want volgens TS pijn gehad, is behandeld en nu pijnvrij. Dat het paard dan vervolgens bang is om die pijn weer te ervaren is heel goed mogelijk (fantoompijn). Maar er vervolgens dan niet meer "aankomen" is geen oplossing, ten zij je het paard de rest van zijn leven op de wei wil zetten. Het paard is vervolgens "beloond" in zijn gedrag, juist omdat TS niet door pakte en gaat het van kwaad tot erger.
(Om even een voorbeeld te geven: mijn pony ging altijd prima langs de weg - waar ook groot verkeer langskwam. Maar hij ging er altijd braaf langs. Ik had eventjes niet gereden - weet niet meer waarom, druk of ziek denk ik - en degene die hem toen reed kwam bij mij met het verhaal: hij doet zo raar langs de weg. Blijkbaar was hij geschrokken en had haar reactie daarop hem in zijn angst bevestigd. Ging van kwaad tot erger en op een gegeven moment ging hij al raar doen als er op 500 meter een vrachtwagen aan kwam. Heb hem toen flink aan moeten pakken. Iemand mee aan de hand, zweep mee etc. Tot hij weer in de gaten kreeg dat hij dus echt niet bevestigd werd in zijn gedrag. Is helemaal over gegaan.
Zelfde met trailerladen. Nooit problemen tot we een poosje hem alleen op de trailer hadden als we naar les gingen. Ja, en daar werd meneer moet van. Er was nooit wat engs gebeurd op de trailer, maar van de een op andere dag wilde hij er niet meer op. Sprong zelfs over de longeerlijn heen, ging omhoog, hard achteruit alles om er maar niet in te hoeven. Ook nu weer was de beste remedie hem niet te bevestigen in zijn gedrag, maar hem zo te laden dat hij er echt niet onderuit kon. (Met trainingshalster en veel overtuigingskracht :D :D :D ). Nu laadt hij weer als een mak lammetje. Nu we naar M2 gaan en meer in de verzameling moeten, gaat hij af en toe ook steigeren omdat hij het moeilijk vindt. Maar als je er altijd maar vanaf blijft en hem bevestigt in dat gedrag, dan gaat het niet verbeteren. Sommige paarden hebben nu eenmaal zo'n karakter, zijn slim en gaan er ook ver in (dominant). En dan heb je soms mensen als Gert nodig om weer even door een moeilijk stukje te komen.
Als het paard pijn heeft, dan zal Gert dat - neem ik maar zo even aan - ook echt wel merken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:37

Babootje schreef:
Als het paard pijn heeft, dan zal Gert dat - neem ik maar zo even aan - ook echt wel merken.

Hoef je niet aan te nemen, gaat ook zo zijn.

Gert is echt geen prutser.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:39

xNikitaaa schreef:
Jemig, wat ziet dit er verschrikkelijk uit. Niks spectaculair. Hij zit maar te trekken in die mond en alles, jemig. Op zo'n paard zou ik ook niet meer stoppen, ga eerst maar grondwerken en zorgen dat dat beest je weer vertrouwt en veel minder spanning heeft. Nee, dit vind ik echt een no go -O-.

Dit paard heeft helemaal geen bit in
Laatst bijgewerkt door franka75 op 07-04-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:40

franka75 schreef:
xNikitaaa schreef:
Jemig, wat ziet dit er verschrikkelijk uit. Niks spectaculair. Hij zit maar te trekken in die mond en alles, jemig. Op zo'n paard zou ik ook niet meer stoppen, ga eerst maar grondwerken en zorgen dat dat beest je weer vertrouwt en veel minder spanning heeft. Nee, dit vind ik echt een no go -O-.

Dit paard heeft helemaal geen bid in

Graag meer uitleg want deze opmerking snap ik niet.
Wat bedoel je met bid in?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:41

Hoi dat was een reactie op het bovenstaande waarin ze zei zegt dat tie maar in die mond zit te trekken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:44

O, je bedoelt : het "bit"?

Volgens mij heeft vosje een trens in zijn mond en wordt hij niet bitloos bereden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 01:14

Oh dan heb ik ff niet opgelet maar die was natuurlijk al ingereden, ja dat bedoel ik :D

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 01:48

geerke schreef:
tja....ik ken die man niet.
Het zal wel een soort van goeroe zijn?
Wat ik zie is iemand die met hele korte beugels,harde hand en sporen er recht in een paard zit te pesten.
Wat misschien ook moet om de grens te bepalen tussen paard en ruiter?Geen idee.
Ik ken het paard niet.
Daarna zie ik een vrij strakke slof,daar krijg je over het algemeen veel paarden tam mee ;)

je haald de woorden uit mn mond,
ook rukt hij enorm in de mond.
vind het totaal geen fijn beeld om te zien en zal nooit een paard naar hem brengen.
iemand bij ons op stal die rijd haar paard heel rustig aan in met veel geduld en wederzeids respect.
dit vind ik gewoon niet echt respectvol naar het paard toe.