KNHS zomerinstructieweek 3, Dressuur & Eventing.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_Ol

Re: KNHS zomerinstructieweek 3, Dressuur & Eventing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:24

Emma: Gefeliciteerd met je mooie cijfer!

En Debbie gefeliciteerd met je baan!

Hier ligt nog vollop sneeuw, Maxje glee vanmiddag uit :(:)
Gelukkig lijkt hij er met de schrik vanaf gekomen te zijn, zal wel spierpijn hebben morgen, de schat.
Hij bezorgde me flink een hartverzakking!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:26

Emma en Debbie, allebei gefeliciteerd, toppers! :D

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:03

Hier hebben we het hele erf van de stallen tot de garage (onze poetsplaats & zadelkamer) schoon gemaakt! een uur aan het sneeuw schuiven geweest met m'n zusje en daarna nog zo'n 35 kg zout gebruikt, maar het is helemaal sneeuwvrij! Dus kunnen nu makkelijk paarden eruit halen, in de garage brengen, en trailerladen :)

En er is alweer een nieuwe pallet met zout gekomen, 72 zakken van 25 kg :+ wij hebben iig genoeg! haha

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:30

Super debbie!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:36

Emma en Debbie gefeliciteerd :)

Iemand van jullie nog goede tips om de galop beter/fijner te maken?

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:38

Leg is beter uit! :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:45

Gijs heeft zeer veel moeite met de galop. Dit is zijn slechtste gang. Hij houd zich hierin ernorm vast. Dus ook met mijn aansprong naar de galop. Hierdoor springt hij regelmatig verkeerd aan. Wanneer ik in de galop net iets meer sprong wil en dus been geef, krijg ik hier totaal geen reactie op. Dus nog maals iets harder been maar hij gaat zich alleen meer bollen. Wanneer ik hem een tikje met de zweep bij geef springt hij over in de andere galop. Ik heb sinds kort een nieuw zadel, en Gijs is helemaal nagekeken. Maar doordat hij een lichte kanteling van het hoefbeen heeft is hij gewoon erg stijf. Nu ben ik dus op zoek naar oefeningen waardoor ik hem in de galop gewoon fijner kan krijgen :)

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:57

uhhhh, jeetje das een goeie! :j
heb je wel is geprobeerd hem voorwaarts neerwaarts de galop in de brengen dan moet hij zn rug heel erg gebruiken. en met voldoende stelling en buiging (misschien wat overdreven dan normaal) en de juiste beenhulp (binnenbeen op de singel buitenbeen naar achteren) heb ik de lastige paarden en alle jonge paard leren aangalloperen. verder zou ik de impuls (dus meer sprong) iets meer met je zit doen probeer je paard naar voren te duwen door met de beweging mee te gaan maar dan jou beweging iets groter te maken. zo springt hij van achter naar voren bij. t zijn maar tipjes hoe ik het misschien zou proberen maar ik weet natuurlijk niet of t helpt bij gijs! maar dit is wat ik altijd een beetje probeer! :o

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:02

sigridquinty schreef:
heb je wel is geprobeerd hem voorwaarts neerwaarts de galop in de brengen dan moet hij zn rug heel erg gebruiken. en met voldoende stelling en buiging (misschien wat overdreven dan normaal) en de juiste beenhulp (binnenbeen op de singel buitenbeen naar achteren) heb ik de lastige paarden en alle jonge paard leren aangalloperen. verder zou ik de impuls (dus meer sprong) iets meer met je zit doen probeer je paard naar voren te duwen door met de beweging mee te gaan maar dan jou beweging iets groter te maken. zo springt hij van achter naar voren bij. t zijn maar tipjes hoe ik het misschien zou proberen maar ik weet natuurlijk niet of t helpt bij gijs! maar dit is wat ik altijd een beetje probeer! :o

Dat kan ik zeker eens proberen. Om hem meer voorwaarts neerwaars aan te laten galoperen. Bedankt :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:08

Vaak zie je bij dat soort galop-problemen dat de paarden wat kracht missen.

Probeer Gijs sterker te maken door meer hele- en schijnovergangen (stilstaan-draf, stap-draf, draf-stap, verzameld draven-pasje uitstrekken, draf-stilstaan) te rijden. Sterker maken vanuit de achterhand is vaak de basis om fijn te kunnen galopperen. :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:10

Picassox schreef:

Probeer Gijs sterker te maken door meer hele- en schijnovergangen te rijden. Sterker maken vanuit de achterhand is vaak de basis om fijn te kunnen galopperen. :)

Overgangen galop-draf of draf-stap? In draf heeft hij een sterke achterhand, maar dit is helemaal verdwenen wanneer we aangaloperen. Ook mijn lossigheid ben ik dan kwijt omdat hij het gewoon heel moeilijk vindt.

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:17

_coquette_ schreef:
sigridquinty schreef:

Dat kan ik zeker eens proberen. Om hem meer voorwaarts neerwaars aan te laten galoperen. Bedankt :)

you're welcome anke! :D

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:19

Mijn paard had in het begin ook moeite met de galop. Het aanspringen ging ook moeilijk. van mijn instructrice moesten we in draf ipv doorzitten op het verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen. Blijkbaar zit je dan anders mee en kunnen ze alleen maar in de goede galop aanspringen. Deze tip gaf ze ons omdat Lanka ook erg moeilijk is uit te zitten. In de galop moest ik in de verlichte zit (zit je automatisch meer ontspannen) en zo voorruit galloperen. En proberen dat ze haar hoofd liet zakken tot halsstrekken en dan weer langzaam oppakken en dan zelf gaan zitten en proberen dezelfde sprong te behouden. Door dit veel te trainen heeft lanka nu een goede galop!

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:20

Picassox schreef:

Probeer Gijs sterker te maken door meer hele- en schijnovergangen (stilstaan-draf, stap-draf, draf-stap, verzameld draven-pasje uitstrekken, draf-stilstaan) te rijden. Sterker maken vanuit de achterhand is vaak de basis om fijn te kunnen galopperen. :)

PENNNNNYYY! heeft helemaal niks met dit bericht te maken! maar ik moet ongeveer even ver als yvonne rijden (we wonen 10 min van elkaar vandaan) en heb je nog een slaapplekje over ? :o alleen er staat een vriendin van mij op de reserve lijst op de 4de plek die rijd met mij met de trailer mee dus dat zijn er dan tot nu toe 2 plekken en anders als ze niet kan 1!! kan dat? :o :o :o :o

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:20

sigridquinty schreef:
_coquette_ schreef:

you're welcome anke! :D

Gelukkig! Aangezien ik toch wel een beetje begin te merken dat het me kan gaan nekken. Zoals deze maand in de proef moet ik na het aanspringen gelijk in een volte 15m. Maar wanneer het aanspringen verkeerd gaat krijg ik natuurlijk ook problemen met mijn volte.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:22

passie schreef:
Mijn paard had in het begin ook moeite met de galop. Het aanspringen ging ook moeilijk. van mijn instructrice moesten we in draf ipv doorzitten op het verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen. Blijkbaar zit je dan anders mee en kunnen ze alleen maar in de goede galop aanspringen. Deze tip gaf ze ons omdat Lanka ook erg moeilijk is uit te zitten. In de galop moest ik in de verlichte zit (zit je automatisch meer ontspannen) en zo voorruit galloperen. En proberen dat ze haar hoofd liet zakken tot halsstrekken en dan weer langzaam oppakken en dan zelf gaan zitten en proberen dezelfde sprong te behouden. Door dit veel te trainen heeft lanka nu een goede galop!

Die heb ik inderdaad ook gekregen van mijn instructrice. En op het verkeerde been lichtrijden is voor mij niet moeilijk :') Ik wist het te presteren om in mijn proef waarbij ik enkel 1 volte moet lichtrijden (rest doorzitten) nog op het verkeerde been te zitten :')
Vandaag hebben we hem inderdaad laag door laten galloperen en van daaruit rustig oppaken :)

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:24

_coquette_ schreef:
passie schreef:

Die heb ik inderdaad ook gekregen van mijn instructrice. En op het verkeerde been lichtrijden is voor mij niet moeilijk :') Ik wist het te presteren om in mijn proef waarbij ik enkel 1 volte moet lichtrijden (rest doorzitten) nog op het verkeerde been te zitten :')

haha als ik nu op het verkeerde been ga lichtrijden denkt lanka Galop?? Dus dat merk ik gelijk. Ondertussen kunnen we gelukkig wel doorzitten en normaal aanspringen en galoperen!

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:35

_coquette_ schreef:

you're welcome anke! :D[/quote]
Gelukkig! Aangezien ik toch wel een beetje begin te merken dat het me kan gaan nekken. Zoals deze maand in de proef moet ik na het aanspringen gelijk in een volte 15m. Maar wanneer het aanspringen verkeerd gaat krijg ik natuurlijk ook problemen met mijn volte.[/quote]

om die dingen daar moet je je echt niet druk om maken in de proef! dan maar een 4 voor dat onderdeel! je mag falen! Ik had een paard van iemand die ging niet eens op vier benen de bak door maar op 2 uiteindelijk het Z mee gereden (na tig jaar pas hoor) maar echt niet bang daarvoor zijn!!! uiteindelijk komt het goed! geloof me!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:37

sigridquinty schreef:
om die dingen daar moet je je echt niet druk om maken in de proef! dan maar een 4 voor dat onderdeel! je mag falen! Ik had een paard van iemand die ging niet eens op vier benen de bak door maar op 2 uiteindelijk het Z mee gereden (na tig jaar pas hoor) maar echt niet bang daarvoor zijn!!! uiteindelijk komt het goed! geloof me!

Dat is juist mijn probleem. Ik denk van te voren al, als die maar niet verkeerd aanspringt. En ja hoor, verkeerde galop. Dus moet me er zelf inderdaad niet te druk over maken :j

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:37

_coquette_ schreef:

Hier nog een paard wat moeite heeft met de galop! Ik ben inderdaad met mijn instructrice ook veel bezig met schakelen in de galop en veel draf-galop, stap-galop overgangen te rijden. Ook wordt hij losser als ik een paar keer op de lange zijde achter elkaar aan spring, eerst linkergalop, dan weer rechter etc.
Ik merk vooral nu ik gewoonweg meer galopeer in mijn training dat het beter gaat :o

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:40

_coquette_ schreef:
sigridquinty schreef:

Dat is juist mijn probleem. Ik denk van te voren al, als die maar niet verkeerd aanspringt. En ja hoor, verkeerde galop. Dus moet me er zelf inderdaad niet te druk over maken :j

precies!! uit je hoofd ermee! hoppa weggooien die gedachte! (klinkt makkelijker dan het is :j )

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:41

Ja, dat bedoel ik. Sterker maken je paard. :j (wat original zei)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:42

original schreef:
Hier nog een paard wat moeite heeft met de galop! Ik ben inderdaad met mijn instructrice ook veel bezig met schakelen in de galop en veel draf-galop, stap-galop overgangen te rijden. Ook wordt hij losser als ik een paar keer op de lange zijde achter elkaar aan spring, eerst linkergalop, dan weer rechter etc.
Ik merk vooral nu ik gewoonweg meer galopeer in mijn training dat het beter gaat :o

Ik denk dat ik het ook gewoon te veel vermijd. Meestal gallopeer ik 1x elke kant. Maar verder oefen ik heel veel in draf.
Maar wanneer ik bijv. stap-galop doe. En ik doe echt mijn binnenbeen op de singel en buitenbeen naar achter springt hij alsnog vaak verkeerd aan. Ik denk dat de galop knop bij de vorige eigenaar niet echt bevestigd is geweest?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:44

stap-galop is ook wel een hele lastige hoor... Je moet toch wel behoorlijke verzameling rijden om een paard fijn stap-galop aan te laten springen. Ben ik nu sinds kort mee bezig met Uggs, ivm trainen voor de M. Vind dat wel een pittige oefening voor een paard wat al zo'n moeite heeft met aanspringen!

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:45

_coquette_ schreef:
original schreef:

Ik denk dat ik het ook gewoon te veel vermijd. Meestal gallopeer ik 1x elke kant. Maar verder oefen ik heel veel in draf.
Maar wanneer ik bijv. stap-galop doe. En ik doe echt mijn binnenbeen op de singel en buitenbeen naar achter springt hij alsnog vaak verkeerd aan. Ik denk dat de galop knop bij de vorige eigenaar niet echt bevestigd is geweest?

Ja dat herken ik, heb ook een tijdje de galop vermeden in de training en daardoor werd het alleen maar slechter.
Nu zorg ik dat ik meerdere keren een stukje 'galoptraining' er tussen stop, en dat scheelt ontzettend! Ook galopeer ik dan niet te veel achter elkaar, omdat hij dan snel lang wordt/ uit elkaar valt.

En als je overdreven stelling pakt? Is hij niet gewoon scheef?