Ik rijd Esta meestal zo'n drie keer per week, waarvan nu nog twee keer les
Ook longeer ik één keer per week. Soms rijd ik een keertje extra, als de longeercirkel te nat is bijvoorbeeld. Ik rijd niet langer dan een half uur, de les duurt ook altijd een half uurtje
Verder heeft ze lekker vrij en wandelen we af en toe nog een stukje 
Die van mij is nu drie keer onder het zadel mee naar buiten geweest, twee keer naar de duinen (stukje bos, stukje duinen) en één keer naar het strand. Ze is gelukkig vrij makkelijk te laden en ook wel braaf buiten, al was ze op het strand wel erg heet
In de duinen was ze wel heel makkelijk te rijden, we hebben toen de eerste keer zelfs meteen een klein galopje meegepakt
Vanaf onze stal moet je eigenlijk wel echt met de trailer op pad om leuk buiten te kunnen rijden. In het begin heb ik wel heel veel met haar langs de weg gewandeld (en door de woonwijk en over het industrieterrein) om haar goed verkeersmak te maken en aan veel dingen te laten wennen
Nu gaan we nog geregeld een stuk wandelen, het is ook een leuke afwisseling voor haar

Ze wilde niet in draf (ze was tegen het been) en toen mijn stalgenootje haar na wat moeite eindelijk in draf had was het één brok spanning en de nageeflijkheid was wel heel ver te zoeken, ze leek ook wat beledigd. Toen ik zelf weer opstapte, was er niets aan de hand en liep ze weer braaf en nageeflijk haar rondjes. 

Het ziet er nog niet heel florisant uit, maargoed het was ook de eerste keer. Ik was vooral bezig met voorwaarts door het parcours en nu was de instructeur erbij om mij te corrigeren. Ze kon er stappend overheen, dus het maakte mij eigenlijk niet zoveel uit hoe ze er overheen ging (afstanden enzo kan ik later nog wel aan werken), als ze er maar overheen ging. Ondanks de balken, onwijs trots op mn peerdje

! Ik leg soms bewust dingen over de bakrand en dat soort dingen! Nou is die van mij niet zo schrikachtig!