[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 11:55

__elise__ schreef:
Wat is het toch een scheetje <3
Hij lijkt ook een beetje uit zijn dekentje te groeien, of lijkt dat maar zo?

Dat heb je goed gezien! heb echt het idee dat hij ook aan het groeien is. dat is zeer positief! bedankt iedereen voor de leuke en lieve reacties!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:58

Jaaaa ben ook zo benieuwd hoe hij er straks zonder haar uitziet!!

Edit: niet zonder haar natuurlijk haha maar zonder winter vacht

othelloster

Re: [VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:32

Daan krijgt zoals vele weten een breed scala aan voedingssupplementen en voersoorten. Ondertussen is Daan al een heel deel aangekomen. Er mag zeker nog wat bij. Maar er zal ook een moment komen dat Daan zijn gewenste gewicht bereikt en dan vraag ik mij af wat ik hem het beste kan blijven voeren. Ik denk dat Daan altijd extra nodig zal blijven hebben. Zijn lijfje heeft zo een enorme klap gehad door de extreme achterstand en vermagering. Als ik de foto’s terugkijk van in het begin schrik ik eigenlijk wel.
Momenteel krijgt hij onbeperkt hooi, luzerne, slobber waar ook probiotica inzit, fenegriek, vitamine en mineralen brok, lijnzaadolie en nog een andere olie. De omega 3,6,9 supplement is nu op, dat laat ik er ook even tussen uit.
Ik wil hem sowieso onbeperkt hooi blijven geven. Verder merk ik dat Daan geweekt voer veel lekkerder vindt als een droge brok. En met geweekt voer zijn de supplementen ook veel makkelijker te geven.
Wat is nou echt een hele goede brok die je ook geweekt kun geven? Waar geen overbodige suikers inzitten. Maar echt goed kwaliteit voer met een hoge energie waarde. De muesli van Vitalbix eet hij heel erg goed. Mits het geweekt is met water. Hij heeft geen tandproblemen meer. Controleer meerdere malen in de week zijn gebit en dat is nog altijd in orde. Verder eet hij heel goed zijn hooi. Hij zal uiteindelijk zeker minder krachtvoer krijgen. Nu krijgt hij toch een behoorlijke hoeveelheid. Een volle maatschep geweekt voer met alle supplementen erbij krijgt hij verdeeld op de hele dag. Droge brokjes laat hij gewoon liggen. Het kan natuurlijk ook een aangewende van hem zijn. Droge brokjes met luzerne eet hij dan wel weer. Het is gewoon een pony met een handleiding. Wel een lieve pony met een handleiding. Ik merk wel aan hem als ik hem verminder in de voerhoeveelheid dat hij terugvalt in energieniveau. Dan is het meteen een andere pony. Bij mij krijgen de anderen pony’s geen krachtvoer. Die krijgen meermaals per week een handje marstall force vitaminen & mineralen brokjes. En verder zo goed als onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit.
Wat zouden jullie doen en welke brok raden jullie aan? Want uiteindelijk volledig van het krachtvoer af te halen lijkt mij geen optie voor Daan.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:44

Stille meelezer hier.
Kijk eens naar voer van Dengie. Dit is een Engels merk voer wat nu als het goed is ook in Nederland verkijgbaar is.
Dit is volledig voer, maar niet in brok vorm. Ze hebben een heel scala aan voersoorten, van de hoefbevangen "good do-er" tot voer voor paarden hoog in de sport. Veel soorten zijn ook zonder molassen te verkrijgen. Mijn kieskeurige shet staat op Dengie healthy hoof molasses free en hij doet het hier super op (al heeft hij verder nooit een achterstand gehad)

Edit: ik weet niet of het nog steeds is, maar niet al te Lang geleden zochten ze voertesters via de Nederlandse facebook pagina van Dengie. Misschien ook even het kijken waard :)
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 05-02-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:48

TS, zo te horen, doe je het goed. Voeren op het oog i.p.v. uit een boekje. De pony geeft wel de feedback.
Hopelijk straks in het voorjaar een stralende pony. Het is een lief ventje. <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:52

Voorlopig helemaal niet aan voerverandering denken! Laat de kleine man eerst maar eens goed de winter en het voorjaar doorkomen. Hij zal ongetwijfeld straks in de rui komen en dat vraagt ook energie, en als je nu al ziet dat een kleine wijziging impact heeft, zou ik hem gewoon voorlopig hier op laten staan.
Op dit moment moet het nog geen issue zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:54

Neem anders eens contact op met Astrid van Pure Paardenvoeding. Zij heeft merken als Pure Feed, Vitalbix en Dengie. Zij kan echt super goed met je mee denken!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:57

Zijn vacht blijft een drama helaas. je kunt het nog met volledige plukken zonder enige moeite uittrekken.... Zodra de temperaturen een heel stuk beter zijn. gaat het scheerapparaat er over heen. De foto's weergeven wat voor extreme vacht hij heeft, als je zijn vacht in het echt ziet zie je pas echt wat voor extreme vacht hij heeft. heel erg lang. als ik zijn manen uitkam komen ze tot zijn schouders. is onnatuurlijk lang voor een veulen van 7 a 8 maanden oud. Dierenarts is toch morgen voor hem voor bloed te prikken. dan sluit ik even alles kort met haar over verdere verzorging van Daan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:59

Onze shetten hebben tot 3 jaar gewoon iedere dag krachtvoer gehad om op gewicht te blijven. Tegenwoordig krijgen ze ieder een halve pavo summerfitkoek, maar eerder kregen ze marstall Force of pavo Vital/Vitalcomplete. En er (arie blok) luzernebrok naast.

Zolang hij niet te dik wordt, mag er gewoon een krachtvoer naast. En je kan eigenlijk alle soorten krachtvoer weken. Ik gebruik nu zelf pavo Nature's best voor een paard dat geen droge brok mag hebben. Per voerschep NB gaat er een voerschep water bij. Bij de shetten was het laatste krachtvoer Marstall Faser Light. Dat hadden ze op zich wel mogen blijven krijgen, maar de samenstelling werd veranderd waardoor hij met meer gruis was en de shetten kregen het op de stenen gestrooid, waardoor daar vrij veel verlies van was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:05

Zou hij niet een jaar ouder zijn?? Lijkt alsof hij totaal niet geruid heeft. En voor nu kun je hem misschien met de furminator behandelen aangezien loszittend haar heel veel jeuk geeft.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:05

IngridM schreef:
Neem anders eens contact op met Astrid van Pure Paardenvoeding. Zij heeft merken als Pure Feed, Vitalbix en Dengie. Zij kan echt super goed met je mee denken!

Helemaal mee eens. Astrid is heel kundig!
https://www.purepaardenvoeding.nl/

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 13:19

Dankjewel voor de tips, Helaas is hij niet een jaar ouder. hij heeft zo veel haar omdat een zwaar uitgemergeld lijf de vacht laat groeien om de enigste warmte die er nog is vast te houden. een normale paardenvacht heeft een onder vacht en een boven vacht. hij heeft maar een vacht en die is ontzettend lang. als ik hem zonder deken buiten zou zetten in de regen zou het zeiknat worden tot op de huid. zijn vacht houd geen water tegen. Zal ook heel lang duren voordat hij in de rui zal komen. en om nou maar zijn vacht uit te gaan trekken.... Nee... dat is niet bedoeling. daarom gaan we hem scheren zodra de temperaturen het toelaten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:00

Ik heb helaas ook ervaring opgedaan met een verwaarloosd, ziek en totaal uitgemergeld jong paard (dat uiteindelijk ook nog eens een schofthoogte heeft bereikt van meer dan 1.80 mtr). Hij was toen drie jaar.
Persoonlijk zou ik op dit moment niets aan je voerschema veranderen, het ziet er prima uit en zoals Daantje zich tot nu toe ontwikkelt, is er ook nog geen reden toe. Tenzij er uit het bloedonderzoek iets bijzonders blijkt natuurlijk.
Ruim na de rui, als hij ook op fatsoenlijk gras kan, zou ik pas gaan kijken hoe nu verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:18

othelloster schreef:
Ik wil hem sowieso onbeperkt hooi blijven geven. Verder merk ik dat Daan geweekt voer veel lekkerder vindt als een droge brok. En met geweekt voer zijn de supplementen ook veel makkelijker te geven.
Wat is nou echt een hele goede brok die je ook geweekt kun geven? Waar geen overbodige suikers inzitten. Maar echt goed kwaliteit voer met een hoge energie waarde. De muesli van Vitalbix eet hij heel erg goed. Mits het geweekt is met water. Hij heeft geen tandproblemen meer. Controleer meerdere malen in de week zijn gebit en dat is nog altijd in orde. Verder eet hij heel goed zijn hooi. Hij zal uiteindelijk zeker minder krachtvoer krijgen. Nu krijgt hij toch een behoorlijke hoeveelheid. Een volle maatschep geweekt voer met alle supplementen erbij krijgt hij verdeeld op de hele dag. Droge brokjes laat hij gewoon liggen. Het kan natuurlijk ook een aangewende van hem zijn. Droge brokjes met luzerne eet hij dan wel weer. Het is gewoon een pony met een handleiding. Wel een lieve pony met een handleiding. Ik merk wel aan hem als ik hem verminder in de voerhoeveelheid dat hij terugvalt in energieniveau. Dan is het meteen een andere pony. Bij mij krijgen de anderen pony’s geen krachtvoer. Die krijgen meermaals per week een handje marstall force vitaminen & mineralen brokjes. En verder zo goed als onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit.
Wat zouden jullie doen en welke brok raden jullie aan? Want uiteindelijk volledig van het krachtvoer af te halen lijkt mij geen optie voor Daan.

De slobber van Vitalbix. Die is laag in suiker, ruikt heerlijk en zelfs mijn ruin, die alle andere nattige voeders weigert, lust het.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:57

Vacht komt groot deel vanuit de weerstand denk ik. Ik heb helaas 3 a 4 weken terug een verwaarloosde pony opgehaald en deze kan ik ook plukken vacht uit halen en heeft al een periode een 300 grams deken op terwijl hij ongeschoren is omdat hij anders koud is. Ik geef hem seniores priores (maar dat zal voor en veulentje niet goed zijn gok ik?).

Verder geef ik hem iedere dag 70 gram van Unica Totall care supplements, ik denk als je de mensen van www.pardoes-aurora.nl een mailtje stuurt met de vraag of zo'n jonge pony dat mag hebben, hun je een onderbouwd antwoord kunnen geven. :) Hun helpen mij ook altijd heel goed.

taarss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:49

Wat een schatje! Hopelijk knapt hij weer helemaal op!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:18

Ik zou voorlopig ook niks aanpassen. Straks als hij op t gras gaat zou ik kijken of je er wat af kunt halen,eerder niet. Hij heeft t nu nog te hard nodig.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:20

Als je tevreden bent over de vitalbix zou ik zeker niet veranderen.
Je kan de vitalbix active geven of de breed & grow geven. Of zoals nu de nutrimash blijven voeren uiteraard.
ik voer het al lang aan onze shetten en die doen het er super op.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 18:41

Ja het is officieel.... Daan is een draak
Zijn hals is aan beide kanten geschoren.... 5 pogingen en een uur verder..... tot zelfs verdovende gel op zijn huid....
De dierenarts en ik kregen het niet voor elkaar om hem stil te houden. Gelukkig was mijn moeder er op een gegeven moment ook en hebben we hem met zijn 3en klem gezet.

Steigeren, achteruit vliegen en de hele tent verbouwen..... maar het is gelukt. We hebben bloed van Daan:p.... Verder waren zijn hart en longen helemaal goed en ze vondt hem er heel goed uitzien! Zodra het kan gaan we hem scheren met goedkeuring van de dierenarts!

Gaan ook zijn mest controleren of hij wormenvrij is. ik ben zeer benieuwd naar de uitslagen!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:46

Nou ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet zonder zijn dikke pak haar!
Fijn dat zijn hartje etc goed zijn. Nu duimen op een goede bloeduitslag. *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:50

Daan krijgt praatjes! *\o/*

Had je dat ooit verwacht die eerste weken???

Ik vind het echt fantastisch wat je doet! Ik geniet van het feit dat al je harde werken nu al een beetje beloond wordt. In de vorm van een Daan met praatjes en in de vorm van gezond hart en longen!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:51

Ik zit hier met een lach van oor tot oor te lezen. Ben heel benieuwd hoe dat er uit zou zien, met z'n 3'en zo'n klein hummeltje in bedwang houden, echt typische shetlander streken al!

Benieuwd hoe zijn bloeduitslagen zijn, maar hij doet het zo te lezen echt super!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:51

Haha hij voelt zich duidelijk een stuk beter en is hard op weg om een oliebol te worden haha

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:56

Haha ja onderschat ze niet, die kleintjes! _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:15

othelloster schreef:
Ja het is officieel.... Daan is een draak
_O- en +:)+ . Dan voelt hij zich goed er van uitgaande dat hij niet in het verleden een traumatische ervaring heeft gehad met een dierenarts waardoor hij nu zo heftig tekeer ging.