Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:40

Joolien schreef:
Sheran schreef:
Maar, mensen die denken dat dit paard pijn heeft, hoe verklaar je dan dat hij af en toe op dat tweede filmpje zo ontzettend mooi los door zijn lijf is?

dat is de hamvraag :D Maar idd ik zie dat ook. Een paard wat pijn heeft loopt niet zo rond :P

Ben ik mee eens. Maar adrenaline laat een paard idd door pijn heenlopen. Zie alleen geen overdosis adrenaline hier.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:44

Jemig, wat ziet dit er verschrikkelijk uit. Niks spectaculair. Hij zit maar te trekken in die mond en alles, jemig. Op zo'n paard zou ik ook niet meer stoppen, ga eerst maar grondwerken en zorgen dat dat beest je weer vertrouwt en veel minder spanning heeft. Nee, dit vind ik echt een no go -O-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:45

xNikitaaa schreef:
Jemig, wat ziet dit er verschrikkelijk uit. Niks spectaculair. Hij zit maar te trekken in die mond en alles, jemig. Op zo'n paard zou ik ook niet meer stoppen, ga eerst maar grondwerken en zorgen dat dat beest je weer vertrouwt en veel minder spanning heeft. Nee, dit vind ik echt een no go -O-.

Grondwerken, nog zo'n dooddoener _O- :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:47

Waar zie jij hem trekken, xNikitaaa. Ik zie hem nergens trekken. Ik zie hem gewoon zijn hand er aan houden.
En grondwerk heeft hier helemaal niks mee te maken. Dit paard heeft te vaak zijn zin gehad door zijn gedrag. En wordt boss op Gert, omdat hij nu zijn zin niet krijgt. Daardoor zie je dit soort taferelen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:47

Cassidy schreef:
Joolien schreef:

quote="Sheran"]
Maar, mensen die denken dat dit paard pijn heeft, hoe verklaar je dan dat hij af en toe op dat tweede filmpje zo ontzettend mooi los door zijn lijf is?
/quote]

dat is de hamvraag :D Maar idd ik zie dat ook. Een paard wat pijn heeft loopt niet zo rond :P

Ben ik mee eens. Maar adrenaline laat een paard idd door pijn heenlopen. Zie alleen geen overdosis adrenaline hier.

Precies ja.

Dat kan inderdaad :). Toch zou ik denken dat een paard dat loopt door de adrenaline niet zo los wordt. je ziet ook op een gegeven moment hoe hij zijn hals juist durft los te laten als Gert hem wat meegeeft. Mij lijkt dat een paard met pijn,ook al loopt hij er doorheen, wat stijver blijft.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 06-04-13 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:49

Dat zegt ze toch ook, Sheran.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:51

Ik zeg ook niet dat zij dat niet zegt :P. Ik ging alleen in op paarden die door hun pijn heen lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:58

Oké, sorry. Dacht dat je het niet goed had gelezen. :o

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:40

Cassidy schreef:
unicorn_kiss schreef:
In ieder geval een stuk meer vergezocht dan staakgedrag vanwege pijn, gezien dat laatste percentueel absoluut veel vaker zal voorkomen dan dat eerste. Ik vind het daarom ook 'veiliger' om ervanuit te gaan dat er alsnog iets lichamelijks aan de hand is

En ik ben van mening dat staakgedrag juist vaker voorkomt omdat er bij initiele problemen niet naar behoren is ingegrepen. Even losstaand van dit paard (omdat je het over percentages had). Lichamelijke problemen komen namelijk minder vaak voor dan de eigenaar wil geloven.

Ik heb het al eerder gezegd, trainen van paarden is weten wanneer je op KUNT houden en wanneer je door MOET zetten. Paard wegzetten op het verkeerde moment omdat je een probleem tegenkomt dat je niet zelf op kunt of durft te lossen gaat het probleem alleen maar erger maken. En ik zie dat de expertise bij het zadelmak maken en trainen bij veel mensen niet aanwezig is, maar dat men het toch zelf probeert (onder begeleiding en die is er niet altijd zelf bij) en als er problemen zijn er pas hulp bij haalt. En dan is het vaak al te laat.

Hoe lang bepaalde patronen er al in kunnen slijten weet je vaak niet. Gezien probleem bij vosje al bij de vorige eigenaar voorkwam, en het nu alleen versterkt is, geloof ik in niet adequaat ingrijpen van vorige eigenaar en helemaal niet van huidige eigenaar op de momenten dat het moest, en vind dat vosje alleen maar blij mag zijn met mensen als Gert die hem weer op de rail zetten.

Ik heb het al eerder aangekaart, en het is hierboven ook nogmaals opgenoemd. Gert vraagt echt geen moeilijk dingen: alleen maar rechtsom, geen buiging, stelling, mag desnoods vierkant, met stelling naar links en zo krom als een hoepel. Dat gestuiter is op dat moment nergens voor nodig, en een uiting van geconditioneerd gedrag en niet van pijn.

Het lijkt me vrij duidelijk dat mensen juist eerder geneigd zijn om door staakgedrag heen te rijden dan te erkennen dat er iets lichamelijks aan de hand is. Immers, lichamelijk onderzoek kost geld, doorrijden niet. Lijkt me vrij logisch. Om je heen kijken is genoeg bewijs, boktverhalen lezen ook (kijk maar naar TS, die eerst een hele tijd doorreed na het staakgedrag tot ze de ontsteking ontdekte)

Een paard door zijn pijn heenrijden is heel makkelijk. Immers, paard weet na 10 min ook wel dat vechten met Gert geen zin heeft. En dan zie je een 'voor het oog' ontspannen, swingend paard. Dat in combinatie met adrenaline en de slof. Paard is 'gewoon' gebroken. Af en toe zie je het paard heel gek schudden met zijn hoofd. Voor mij persoonlijk een grote alarmbel, wat niet onder geconditioneerd gedrag hoort..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:47

Unicorn kiss, ik snap niet goed waar het vandaan komt dat TS eerst een tijd heeft doorgereden. Paard is helemaal nagekeken en behandeld. Dat heeft de mensen al veel gekost. Ook is de trainer al bij dit paard betrokken geweest en heeft gezegd dat het niet verantwoord was om zelf door te gaan. De slof komt er pas later bij. Eerst bekijkt Gert het paard, dan stapt hij voorzichtig op. En zo verder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:50

Een paard is makkelijk door pijn heen te rijden? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:53

zoutenootjes schreef:
Unicorn kiss, ik snap niet goed waar het vandaan komt dat TS eerst een tijd heeft doorgereden. Paard is helemaal nagekeken en behandeld. Dat heeft de mensen al veel gekost. Ook is de trainer al bij dit paard betrokken geweest en heeft gezegd dat het niet verantwoord was om zelf door te gaan. De slof komt er pas later bij. Eerst bekijkt Gert het paard, dan stapt hij voorzichtig op. En zo verder.

Dat staat vermeld in eerste topic.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:54

Gini schreef:
Een paard is makkelijk door pijn heen te rijden? Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor.

Iemand als Gert zal daar inderdaad weinig problemen mee hebben, net zoals iemand met een slof. Mensen vergeten hoe je met een slof heel veel bewegingen van een paard limiteert. En dan voelt het paard dat staken weinig zin heeft

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:08

unicorn_kiss schreef:
En dan voelt het paard dat staken weinig zin heeft

Dat is natuurlijk, in de kern, ook precies wat je een paard dat zo enorm staakt wilt leren: niet doen, heeft geen zin. Dat kun je op allerlei manieren doen maar uiteindelijk is dat toch de boodschap. Ook met grondwerken is dat wat dit paard zou leren: met staken en verzet maak je jezelf moe, werk met me mee en het leven wordt een stuk aangenamer en maken we het zelfs leuk. De boodschap van Parelli enzo is niets anders, al verschilt de uitvoering.

Of dat leidt tot een gebroken paard of gewoon een nette samenwerking is vooral hoever je erin gaat. Als je een paar redelijke grenzen aangeeft ('dit niet') en verder het paard de ruimte geeft om actief mee te werken is er weinig aan de hand. Als je het paard helemaal de grond in trapt (psychisch nog meer dan fysiek) en het alleen uit angst reageert, dan gaan er dingen mis.

Als ik de filmpjes bekijk is van dat laatste bij Gert absoluut geen sprake.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:11

unicorn_kiss schreef:
zoutenootjes schreef:

Dat staat vermeld in eerste topic.

Ga ik nog even lezen in dat eerste topic.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:12

unicorn_kiss schreef:
Gini schreef:

Iemand als Gert zal daar inderdaad weinig problemen mee hebben, net zoals iemand met een slof. Mensen vergeten hoe je met een slof heel veel bewegingen van een paard limiteert. En dan voelt het paard dat staken weinig zin heeft

Oei, wat een belediging. Ik ga er van uit, dat Gert weet door de DA, dat de blessure over is. Dus dat dit een "rijtechnisch" probleem is. Ik geloof niet, dat Gert, willens en wetens, een paard door de pijn heen rijdt. Hij heeft zoveel ervaring met "probleempaarden", dat ik wat dat betreft op zijn oordeel zou vertrouwen.
Wat betreft de kosten. Dit paard heeft al allerlei onderzoeken/behandelingen gehad en een week of 2 naar Gert is ook niet gratis, dus dat doorrijden niets kost, vind ik totale onzin.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:14

Ik vind het wel jammer dat TS niet meer reageert.
Natuurlijk is het wel begrijpelijk, maar ik ben nu ook wel benieuwd naar het vervolg.
Ik hoop dat ze nog terug komt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:24

Uit het eerste topic begrijp ik dat het paard meerdere keren is nagekeken door de arts en de fysio. Er is een zadelmaker bij geweest. Paard heeft een op maat gemaakt zadel gekregen. Trainer is op Grand prix niveau. Amazone zit bij de junioren en heeft al de nodige ervaring. Gert is iemand die voor zijn beroep zadelmak maakt en probleempaarden verder helpt.

Dus nu begrijp ik niet zo goed de zin van unicorn kiss: lichamelijk onderzoek kost geld, doorrijden niet. Lijkt me dat al deze mensen ook niet gratis zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:25

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:
En dan voelt het paard dat staken weinig zin heeft

Dat is natuurlijk, in de kern, ook precies wat je een paard dat zo enorm staakt wilt leren: niet doen, heeft geen zin. Dat kun je op allerlei manieren doen maar uiteindelijk is dat toch de boodschap. Ook met grondwerken is dat wat dit paard zou leren: met staken en verzet maak je jezelf moe, werk met me mee en het leven wordt een stuk aangenamer en maken we het zelfs leuk. De boodschap van Parelli enzo is niets anders, al verschilt de uitvoering.

Of dat leidt tot een gebroken paard of gewoon een nette samenwerking is vooral hoever je erin gaat. Als je een paar redelijke grenzen aangeeft ('dit niet') en verder het paard de ruimte geeft om actief mee te werken is er weinig aan de hand. Als je het paard helemaal de grond in trapt (psychisch nog meer dan fysiek) en het alleen uit angst reageert, dan gaan er dingen mis.

Als ik de filmpjes bekijk is van dat laatste bij Gert absoluut geen sprake.

Je ontneemt zo het paard zijn recht om te laten aantonen dat iets niet goed zit. Dat is hun enige communicatiemiddel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:29

unicorn_kiss schreef:
Je ontneemt zo het paard zijn recht om te laten aantonen dat iets niet goed zit. Dat is hun enige communicatiemiddel.

Tot op zekere hoogte mee eens. En als het paard door initeel aan te geven dat hij ergens last van heeft en het dan verholpen is (en dat het verholpen is, is door DA aangetoond) vast blijft zitten in zijn gedrag, dan mag je ingrijpen in een intensiteit die aankomt en die nodig is om het probleem te verhelpen. Hoe ver je wilt gaan en wat je toe wilt staan zit in jouw hoofd, en niet in dat van een ander.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:29

Electra63 schreef:
Oei, wat een belediging. Ik ga er van uit, dat Gert weet door de DA, dat de blessure over is. Dus dat dit een "rijtechnisch" probleem is. Ik geloof niet, dat Gert, willens en wetens, een paard door de pijn heen rijdt. Hij heeft zoveel ervaring met "probleempaarden", dat ik wat dat betreft op zijn oordeel zou vertrouwen.
Wat betreft de kosten. Dit paard heeft al allerlei onderzoeken/behandelingen gehad en een week of 2 naar Gert is ook niet gratis, dus dat doorrijden niets kost, vind ik totale onzin.

We hadden het over het gros van de mensen en niet specifiek over TS, die natuurlijk niet allemaal geld in Gert pompen, maar de touwtjes vaak zelf in handen nemen. 'Gewoon' doorrijden kost inderdaad als het goed is niks.
Overigens is het geen belediging om te stellen dat iemand de mogelijkheid heeft om een paard door zijn pijn heen te KUNNEN rijden. Het betekent dat deze persoon veel doorzettingsvermogen en een vaste zit heeft.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:31

Cassidy schreef:
unicorn_kiss schreef:

Tot op zekere hoogte mee eens. En als het paard door initeel aan te geven dat hij ergens last van heeft en het dan verholpen is (en dat het verholpen is, is door DA aangetoond) vast blijft zitten in zijn gedrag, dan mag je ingrijpen in een intensiteit die aankomt en die nodig is om het probleem te verhelpen. Hoe ver je wilt gaan en wat je toe wilt staan zit in jouw hoofd, en niet in dat van een ander.

Nu vallen we weer in herhaling, ik denk dat ik mijn punt meermaals aangegeven heb, namelijk dat het in mijn ogen helemaal niet zo zeker is dat het probleem verholpen is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:33

unicorn_kiss schreef:
Electra63 schreef:

We hadden het over het gros van de mensen en niet specifiek over TS, die natuurlijk niet allemaal geld in Gert pompen, maar de touwtjes vaak zelf in handen nemen. 'Gewoon' doorrijden kost inderdaad als het goed is niks.
Overigens is het geen belediging om te stellen dat iemand de mogelijkheid heeft om een paard door zijn pijn heen te KUNNEN rijden. Het betekent dat deze persoon veel doorzettingsvermogen en een vaste zit heeft.

Dat zou iemand idd kunnen doen ja. Of iemand dat gaat doen hangt van de persoon af, en zonder dat je Gert goed kent kun je daar niets van zeggen. Wat een ander doet die het zelf kan en zelf doet, is zijn pakkie aan. Zijn beslissing om nog even door te zetten, en niet die van jouw.

Pijn in een paard te bespeuren is ook voor vaklui heel moeilijk. Bij het laatste symposium "Out of the Box" in de paardenkliniek in Utrecht is daar uitgebreid op ingegaan. Dat is voor artsen moeilijk, voor ruiters en trainers moeilijk. Maar om iedere protestreactie meteen aan serieuze pijn toe te schrijven: hoe ver ga je in de paarden komen denk je?

Myca

Gewoon doorrijden is ook niet gratis. Paardrijden is gewoon een dure sport, ook als je er zelf op rijdt.

Cassidy

unicorn_kiss schreef:
Nu vallen we weer in herhaling, ik denk dat ik mijn punt meermaals aangegeven heb, namelijk dat het in mijn ogen helemaal niet zo zeker is dat het probleem verholpen is.

Als je geen grenzen gaat verleggen, hoe kom je er dan achter dan problemen niet verholpen zijn?