unicorn_kiss schreef:In ieder geval een stuk meer vergezocht dan staakgedrag vanwege pijn, gezien dat laatste percentueel absoluut veel vaker zal voorkomen dan dat eerste. Ik vind het daarom ook 'veiliger' om ervanuit te gaan dat er alsnog iets lichamelijks aan de hand is
En ik ben van mening dat staakgedrag juist vaker voorkomt omdat er bij initiele problemen niet naar behoren is ingegrepen. Even losstaand van dit paard (omdat je het over percentages had). Lichamelijke problemen komen namelijk minder vaak voor dan de eigenaar wil geloven.
Ik heb het al eerder gezegd, trainen van paarden is weten wanneer je op KUNT houden en wanneer je door MOET zetten. Paard wegzetten op het verkeerde moment omdat je een probleem tegenkomt dat je niet zelf op kunt of durft te lossen gaat het probleem alleen maar erger maken. En ik zie dat de expertise bij het zadelmak maken en trainen bij veel mensen niet aanwezig is, maar dat men het toch zelf probeert (onder begeleiding en die is er niet altijd zelf bij) en als er problemen zijn er pas hulp bij haalt. En dan is het vaak al te laat.
Hoe lang bepaalde patronen er al in kunnen slijten weet je vaak niet. Gezien probleem bij vosje al bij de vorige eigenaar voorkwam, en het nu alleen versterkt is, geloof ik in niet adequaat ingrijpen van vorige eigenaar en helemaal niet van huidige eigenaar op de momenten dat het moest, en vind dat vosje alleen maar blij mag zijn met mensen als Gert die hem weer op de rail zetten.
Ik heb het al eerder aangekaart, en het is hierboven ook nogmaals opgenoemd. Gert vraagt echt geen moeilijk dingen: alleen maar rechtsom, geen buiging, stelling, mag desnoods vierkant, met stelling naar links en zo krom als een hoepel. Dat gestuiter is op dat moment nergens voor nodig, en een uiting van geconditioneerd gedrag en niet van pijn.