Mijn beroemde Facebook veulen uit Wales komt vandaag thuis!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 03:04

ts wat kunnen ze bedelen hier he om foto's? Maar ik kijk wel gretig mee hihi :D

Lynn_FDA

Re: Mijn beroemde Facebook veulen uit Wales komt vandaag thuis!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 06:57

Waar kan je stemmen op hem

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:31

Meestal eten veulens wat mest van een ander paard om de darmflora weer op gang te helpen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:09

mirm schreef:
Meestal eten veulens wat mest van een ander paard om de darmflora weer op gang te helpen.

Gatver... :r , lijkt me niet dat je daar veel beter van wordt :=

BlizzardBoy, 29 Oktober wordt er een nieuw topic geopend waar je kan stemmen, nu kun je alleen maar veulens opgeven.

Shaunibef, ik zet hem pas bij de anderen als zijn neus schoon is.

Vanmorgen had 38.9 temperatuur.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:43

darwin schreef:
Ik heb hem net weer getemperatuurd en vanmorgen om 11.00 uur zat ie op 38.7 en net op 38.9 dus maar 2/10 hoger.
Nu vraag ik me af of ik nog een nachtje af zal wachten en kijken hoe zijn temperatuur morgen vroeg is en of die dan in de loop van de dag oploopt, of toch maar uit voorzorg AB erin stoppen.
Dat van Metacam heb ik nooit van gehoord, wel dat het pijnstillend is, maar niet dat het koortsverlagend is.

metacam werkt pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingswerend. dus dat klopt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:48

EliseBrouwer schreef:
quintusgl schreef:
Wat is het toch een heerlijk dier!!! Dat staartje ook als e rent....;-)
Jammer dat ie nog ziek is. Je kunt daarna gewoon probiotica van Puur ofzo geven. Aan de ene kant kan je idd met de AB verder maar ik persoonlijk zou daarna stoppen. Die kleintjes kunnen beter uitzieken. Dan maken ze meer afweer voor in de toekomst. Ze worden zonder antistoffen geboren en zullen wat zieker van een verkoudheid zijn als een ouder paard. Doordat ze dit gaan aanvechten worden ze dus sterker in hun gestel. Maar ik ben geen DA dus gewoon doen wat hij zegt ...

Ik snap je beredenatie, maar hij klopt niet helemaal ;-)

Je kunt hem beter wat langer onnodig doorbehandelen i.p.v. iets te kort.
Te kort behandelen kan ervoor zorgen dat er nog wat bacteriën overleven, waardoor
de aandoening weer terug kan komen. Deze bacteriën zijn vaak de sterkste, waardoor
het behandelen van 'de teruggekomen aandoening' erg lastig kan zijn!

Vooral de kleintjes die iets minder afweer hebben kunnen hier snel last van krijgen!
Zieke veulens moet je sneller behandelen, anders kan het nog wel eens fataal worden..
Dat zal geloof ik niet de bedoeling zijn ;-)

In het algemeen werkt onderdoseren en te kort behandelen met AB resistentie in de hand.. ;-)

Probiotica na een AB-kuur is altijd goed!

@ Darwin, blij dat hij weer goed begint op te knappen! Hopelijk is hij gauw weer
helemaal de oude en mag hij kennis gaan maken met zijn nieuwe kamaraden! ;-)

Bij een gezond veulen kun je er voor kiezen om hem te laten uitzieken, die hebben er wel de weerstand voor. Wat je niet moet vergeten bij dit veulen is dat die weerstand behoorlijk verminderd is, door de stress, reis, afspenen,... van de voorbije tijd. Dus in dit geval zou ik persoonlijk wel kiezen om te behandelen. Probiotica kun je er altijd bijgeven.
@darwin: ik heb mijn jaarling dit jaar ivm flinke beenwond wekenlang op de antibiotica gehad, aan de ontlasting weinig gemerkt. Mijn veulen uit engeland 2jaar terug zat ook met flinke koorts en hoesten, en die heeft ook min. 3 weken ab gespoten gekregen. Ook hier geen darmflora in de war, of niet in die mate dat er diarree was. Dus ik zou me daarom niet te gauw zorgen maken, dat valt wel een beetje mee. Mocht de darmflora toch verminderen, dan wordt bij paarden vaak gezonde darmflora opgegoten (maw men neemt een paar goede mestballen van een gezond paard, maakt er een soepje van, en giet die via maagsonde op), dat is de beste probiotica ;) maar uiteraard zoiets in overleg met eigen dierenarts. Gelukkig niet zo vaak nodig.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:23

darwin schreef:
mirm schreef:

Gatver... :r , lijkt me niet dat je daar veel beter van wordt :=

BlizzardBoy, 29 Oktober wordt er een nieuw topic geopend waar je kan stemmen, nu kun je alleen maar veulens opgeven.

Shaunibef, ik zet hem pas bij de anderen als zijn neus schoon is.

Vanmorgen had 38.9 temperatuur.

verdrrie bijf die zo hoor
hoe gaat het verder met de knappert
en wat zegt de da ?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:41

EliseBrouwer schreef:
Ik snap je beredenatie, maar hij klopt niet helemaal ;-)

Je kunt hem beter wat langer onnodig doorbehandelen i.p.v. iets te kort.
Te kort behandelen kan ervoor zorgen dat er nog wat bacteriën overleven, waardoor
de aandoening weer terug kan komen. Deze bacteriën zijn vaak de sterkste, waardoor
het behandelen van 'de teruggekomen aandoening' erg lastig kan zijn!

Vooral de kleintjes die iets minder afweer hebben kunnen hier snel last van krijgen!
Zieke veulens moet je sneller behandelen, anders kan het nog wel eens fataal worden..
Dat zal geloof ik niet de bedoeling zijn ;-)

In het algemeen werkt onderdoseren en te kort behandelen met AB resistentie in de hand.. ;-)

FF kleine wetenschappelijk onderbouwde reactie hier op voor er misverstanden ontstaan. De inzichten voor het ontstaan van resistentie zijn namelijk wat aan het veranderen. Ten eerste geef je AB ter ondersteuning van het lichaam zelf. Dus zodra het lichaam de rest van de bacteriën zelf aan kan (en dus afdood) is de AB niet meer nodig. Ten tweede is gebleken dat juist lange AB kuren selecteren op resistentie. Dit heeft te maken met selectie druk. Hoe langer er AB word gegeven hoe meer niet resistente bacteriën dood gaan (doh, das de bedoeling). Maar de niet resistente blijven idd over, en in verhouding worden dat er steeds meer. Als je begint met 5% van de 100 resistent, dus 5 resistente 95 niet resistent, en je dood 50 niet resistente hou je 45 niet resistente over en 5 resistente. Het lichaam gaat dan zelf nog aan de slag met wat over blijft, en je houd dan aan het eind een paar niet resistente en misschien 1 of 2 resistente over. Als je echter een langere kuur geeft, en je dood 85 van de niet resistente, dan hou je in eerste instantie 10 niet resistente over en 5 resistente. MAAR, tijdens die langere kuur hebben de resistente bacteriën een super goede omgeving om te groeien, want de AB hebben ze geen last van, en er zijn steeds minder bacteriën om competitie mee te hebben (want de niet resistente gaan immers wel dood van de AB) dus hebben ze zo te zeggen het rijk voor zich alleen. De resistente bacteriën gaan dan dus steeds enthousiaster vermenigvuldigen, en dat gebeurt exponentieel. Dus die groei aan resistente bacteriën gaat steeds sneller. Je eindigt dan dus met 10 niet resistente bacteriën die nog over zijn en misschien wel 50 resistente.. Als dan het eigen afweersysteem nog bezig gaat hou je 2-3 niet resistente bacteriën over maar stuk of 10 resistente! Je hebt dan dus in verhouding meer resistente bacteriën dan niet resistente aan het eind. En dat is nou net wat je niet wil.
De ideeën hier over zijn laatste paar jaar pas echt aan het veranderen dus de manier waarop AB word gebruikt is nog niet echt aangepast, mede omdat dan eerst alle onderzoeken voor de registratie van medicijnen opnieuw moet worden gedaan en dat is duur en kost veel tijd en mede omdat de publieke opinie nog heel erg in het "je moet lang AB geven" zit. Maar de ontwikkeling nu is om kortere kuren te geven met een iets hogere dosis (de hogere dosis zodat je de bacteriën die verminderd gevoelig zijn maar nog wel gevoelig wel dood gaan en je niet daar ook op gaat selecteren).

Goed dit was een beetje off-topic misschien, maar ik wou het wel ff neerzetten omdat goed AB gebruik best belangrijk is. Ik heb het hele verhaal iets versimpelt neergezet zo, maar dit is wel het principe van wat er gebeurt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:45

Dus even kort gezegd: AB dood niet-resistente bactieriën en maakt daardoor plaats voor resistente bacteriën.
Hoe langer je AB geeft hoe meer plek je maakt voor de resistente bacteriën.

Als er dan weer eens een AB kuur nodig is, slaat deze minder goed aan omdat er relatief veel resistente bacteriën zijn.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:47

Jep, precies, das samenvattend wat ik bedoel idd.

Hmz, terug lezend is mn verhaal wat lang geworden geloof ik, lol.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:49

darwin schreef:
mirm schreef:

Je kunt ook van een GEZOND PAARD ZONDER WORMEN ETC met goede mest een beetje mest in een grote maatbeker/emmer doen. Warm water er op. Goed roeren en een nacht laten staan. Dat zeef je de volgende ochtend en geef je het paard dat bijvoorbeeld vaak dunne mest of andere darm problemen heeft over het ( kracht ) voer. Over bieten pulp voeren werkt ook goed. Op die manier komen de goede darmbacterien van het gezonde paard ook in het paard met de slechte darm flora. Gratis probiotica zegmaar. Hebben ze op een stage bedrijf van mij gedaan met een paard dat hele dunne mest had en het werkte toen wel super....

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:50

Maar aan de andere kant: als je een kuur niet afmaakt, blijven er veel bacteriën in leven die even in contact zijn geweest met het AB. Daardoor is resistentie nog sneller in de hand gewerkt dan wanneer je er zoveel mogelijk dood door gewoon de beschrijving van de DA te volgen en de kuur juist af te maken :)
Verder helemaal eens met Airborn.

Wat vervelend dat je veulen de koorts houdt, het zou toch fijn zijn als dat allemaal verdwijnt. Wel een goed teken dat hij eruit ziet alsof hij zich wel goed voelt :) Ik ben erg benieuwd naar de eerste plaatjes van hem stoeiend met anderen :) Weet je al met welk paard hij eerst samen mag?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:57

Hmm, steefjevos, dat blijkt dus mee te vallen. Het terplekke ontstaan van resistente gaat niet zo heel makkelijk. Dat is vooral bij mutaties en uitwisselen van plasmiden, en dat is niet afhankelijk van de aanwezigheid van antibiotica. Het is het selecteren van die gemuteerde bacterien enzo die zorgen voor stijgende resistentie. Een groter probleem is te lage dosis of dosisen niet optijd toe dienen. Maargoed dat word een vrij technisch verhaal wat nu niet helemaal relevant is. Maar in de toekomst gaan ze de kuren waarschijnlijk iets inkorten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:00

We gaan naar kort maar krachtig?

Maar hoe dan ook hoop ik dat dit prachtige kereltje snel opknapt en bij de rest kan.
Klein voordeel van zoiets als dit is dat je er wel gelijk intensief mee bezig bent en hij sneller aan jullie went.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:28

Hij went idd supersnel, iedere keer als ie je ziet roept ie al, dan denkt ie dat ie weer iets krijgt :=

Goh dat van die mest als probiotica, daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat ze dat opeten van een ander paard, ik zou denken dat ze daar echt niet van willen eten.

Steefjevos, ik vind zijn temperatuur niet echt schrikbarend, want een veulen heeft al een hogere temperatuur als een volwassen paard, dus tussen de 38.5 en 39 is nog niet echt om je zorgen over te maken, maar het moet natuurlijk wel weggaan.
Als het aalemaal goed gaat mag Rebel opgroeien samen met Jack, de sectie hengst.
Ik denk dat die wel aan elkaar gewaagd zijn en Jack is niet zo groot, dus als ie een keer op hem springt is het maar 275 kilo ipv 550 :D
Maar eerst moet zijn snotneus over zijn en dan moeten er bij Jack de ijzers nog onderuit, want ik wil niet dat Rebel beschadigd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 17:05

Net nog een paar gave foto's gemaakt, hij is een echt fotomodel <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo lang er dit nog uit zijn neus komt, ga ik hem nog niet bij een andere zetten.
Afbeelding

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:09

Jeetje wat een knappert is het zeg!
jammer dat de koorts nog niet weg wil blijven, maar hij ziet er top uit!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:11

wat een mooierd is het toch! helemaal verliefd (al wordt ik op alles wat welsh is, en vos met veel wit verliefd haha)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:47

ooh wat een knapperd!!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:06

darwin schreef:
Jikkeee schreef:
Weer wat geleerd vandaag. En is alleen maar goed om te weten voor je rekening :).
Wauw wat heeft je pony een geweldige draf. Ben heeeel benieuwd hoe ie er over een jaartje of wat uitziet!
Gaat hij naar de opfok uiteindelijk of niet? Sorry als het al gevraagd is ghehe

Dank je, hij kan idd leuk lopen, ben zelf ook heel benieuwd wat ie laat zien als ie straks helemaal opgeknapt is.
Hij gaat niet de opfok in, tot het voorjaar zal hij opgroeien met mijn 3 jarig sectie C hengstje, als hij volgend jaar een jaarling is, mag hij gewoon met de rest van de cobs de wei op.

Ah das ook luxe! En dan kan je van het mooie uitzicht blijven genieten hihi :=

En die foto's, echt een geluksvogel ben je! <3

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:14

ieeek wat een mega snottebel! dan zou ik m ook niet bij mijn andere lieverds laten hoor, eerst een kleine week zonder groene flubbers!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:54

Net weer getemperatuurd, had ie weer 40.2 -O-

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:15

Aan die snottebel is ook duidelijk te zien dat het nog niet voorbij is, echt balen! Toch maar de da contacten denk ik en een ander plan van aanpak! Het is wel echt een plaaatje, met een megalieve uitstraling :)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:50

mooney1 schreef:
darwin schreef:
JA dan ga ik het toch maar geven.
Wat kan ik hem naderhand dan geven om zijn darmflora weer op peil te krijgen, want AB doodt ook de goeie bacterien.
Mijn kippen geef ik meestal biogarde na een AB kuur, maar ik denk niet dat een paard dat eet :=

haha flesje yakult misschien :+

op tv in zon gezondheidsprogramma is gezegd dat je beter gewone yoghurt kan pakken is goedkoper en er zit ongeveer t zelfde in als in zon duur flesje yakult

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:52

darwin schreef:
Net nog een paar gave foto's gemaakt, hij is een echt fotomodel <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo lang er dit nog uit zijn neus komt, ga ik hem nog niet bij een andere zetten.
[ Afbeelding ]

alles wat eruit is zit er niet meer in.. ;)

maar het is zeker wel een knapperd <3