zuidlaardermarkt 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:17

heeft iemand ook dat zwarte paard gezien met witte voetjes en een bles met die afgeknipte staart?

Van der Bij had een aantal belabberde paarden bij zich. de aid heeft daar goed op ingespeeld.
Geloof dat het de aid was in ieder geval.

renate85

Re: zuidlaardermarkt 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:19

ja heb ik gezien. Stond naast een fjord met net zo'n staart :s
Hoezo?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:20

Vraag me af hoe zo'n dier daar komt.
Toch niet via een verzekering ofzo? |(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:22

Mika7 schreef:
Vraag me af hoe zo'n dier daar komt.
Toch niet via een verzekering ofzo? |(

Die kans is groot... veel eigenaren knippen toch de staart om te voorkomen dat een paard vanaf het slachthuis alsnog de handel in gaat. Ook dat helpt al niet dus. Grrrrrrr.......mensen :(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:24

heeft ook iemand een foto gemaakt van het welsh schimmel veulen met verkeerde snuit, waarover ik hier ergens las?
ben wel benieuwd hoe die eruit zag.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:26

dynamiek schreef:
jackgirl schreef:
http://link.marktplaats.nl/285097429

is dit niet 1 van die 2 met die karretjes ?
Lijkt er wel verrekt veel op.

Zal ik je eens wat vertellen dit dier had een stalgenoot van mij gekocht 1,5 maand geleden, het dier bleek na 2 dagen droes te hebben en was erg ziek! Stalgenoot heeft het dier dan ook na 5 dagen terug gestuurd naar die handelaar. Oja en de hoefsmid constanteerde dat die shet aan 3 benen bevangen was.!!!

die had ik ook op marktplaats zien staan en met die man gemailt want me zoontje vondt die geweldig maar ben er tocf niet naar gaan kijken omdat ik het nog te veulenig vondt op de foto en dan al voor een karretje

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:30

Citaat:
die had ik ook op marktplaats zien staan en met die man gemailt want me zoontje vondt die geweldig maar ben er tocf niet naar gaan kijken omdat ik het nog te veulenig vondt op de foto en dan al voor een karretje

Wees blij dat je het niet gedaan hebt!!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:32

dynamiek schreef:
Citaat:

Wees blij dat je het niet gedaan hebt!!

inderdaad als ik dat zo lees .

maar anders nog heb nu een prachtige merrie gevonden ga vanavond kijken en als ze in het echt super is zoals ze zeggen en goed is brengen ze haar zondag naar ons toe. :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:32

als ik die foto zo bekijk van die advertentie is die pony echt veel te jong, ik zou zeggen, anderhalf of net 2 jaar ofzo!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:33

Marigold schreef:
als ik die foto zo bekijk van die advertentie is die pony echt veel te jong, ik zou zeggen, anderhalf of net 2 jaar ofzo!

inderdaad dat vondt ik dus ook te veulerig nog en dan al voor een karretje als het nu een mooi volgroeit dier was geweest oke maar dit vondt ik nog te veulerig

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:46

heb veel zomer eczeem gezien op de markt.
Ook een tuiger van 1,5 met rontgenraport waarvan het rechtervoor been helemaal hard was.
Staat niks van vermeld in het rontgenraport.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:53

mvdbuw schreef:
Ik heb gisteren ook een veulen op de markt gekocht; een bonte merrie van januari. Heel braaf beestje.
Vond dat de paarden en pony's er in het algemeen redelijk tot goed bijstonden. Dat de mogelijkheid er was om water te halen was natuurlijk ook super. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die er minder goed uit zien maar die waren op 1 hand te tellen.

WAAAAAAT!?

Op welke markt ben jij dan rondgelopen?

1. Extreem magere paarden (die dan soms een fleecedeken ophadden om de schande van hun lichaam te verbergen... :( )
2. Paarden die nog nooit een hoefsmid hadden gezien (veel...)
3. Hoestende paarden met snotneus en etterogen
4. Pony met touw in mond vastgebonden aan hek
5. Jong dier dat per se naast een idiote hengst moest staan: Stuk uit de lip weg, neus dik, bloedneus
6. heel veel niet behandelde eczeem
7. Gedrogeerde paarden
8. Etc.

Ik heb minstens 100 paarden gezien waar je in Amerika voor in de bak was gedraaid... :(

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:57

mvdbuw wat voor markt ben jij geweest???
Ben het helemaal met Adil18 eens zoveel narigheid.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:59

Ik vind dat de AID soms nog strenger mag zijn!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:04

volgens mij zijn die onverzorgde paarden en pony's grotendeels de dieren die de hele zomer met heel veel tegelijk op grote weides hebben gestaan, van die grote gemengde kuddes die je her en der wel ziet.
(in de winter ook, met een groot pak kuil midden in de wei)
of als ze pech hadden in schuren opgehokt leefden..
sommige mensen/handelaren hebben echt véél pony's!
misschien is het voor de dieren die echt niet verzorgd werden (dus hoefsmid enzo) maar beter ook dat ze op de markt zijn gezet, of ze nou voor de dood gaan of voor het leven, het oude patroon wordt in elk geval doorbroken..

'vroeger' toen ik nog te jong was om echt door te hebben wat er gebeurde was er bij ons in de buurt ook iemand, had best veel pony's, kocht een hengstveulen van een vriendinnetje van me (boerendochter, hengstveulens hielden ze niet aan), diertje was behoorlijk brutaal, die nieuwe eigenaar zette hem op het land, maar na een tijdje zagen we hem niet meer.
er was wel een oud houten hok midden tussen zijn weides, dus wij stiekum daarheem, keken binnen.. en ja, daar stond hij, en nog 2 paarden, op heel hoge stront, laag plafond, hekken rondom de stal tot aan het plafond...
we wisten niet wat we moesten, zijn er later vaker heen gegaan, om er kuil bij te gooien, en later het veulen er een keer uit gehaald, maar we konden hem niet houden.. hebben hem toen snel weer terug gezet, als hij zou ontsnappen en de eigenaar zou het zien hadden we een groot probleem (niet zo'n fijne man was dat).

achteraf heb ik lang zoiets gehad van... waar zat ik toen met mijn gedachten :oo
maar als je kind bent, jaar of 12..

en ja, er zullen nu nog vast wel zat plekken zijn waar dit soort dingen gebeuren!
verscholen hokken en schuren *ergens*, van *iemand*, waar nooit iemand binnen kijkt.
grote weides vol met discutabele groepen paarden en pony's..

en dat spul gaat dan zo vanuit die situatie naar de markt, ziet er dan niet uit, maar het hoeven niet persé slechte pony's te zijn, het zijn gewoon de pechvogeltjes..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:12

Hoe kan zijn dat zoveel mensen zo blind lijken te zijn voor die ellende en zo'n dag als een leuk uitstapje zien?
Ik ga dan echt jankend en kokend van woede naar huis, ik kom er dus ook niet... klaar uit.
Dit is een paardenforum, waar mensen van paarden zeggen te houden... maar liefde neemt soms groteske vormen aan in dat geval.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:16

booster schreef:
Marigold schreef:

inderdaad dat vondt ik dus ook te veulerig nog en dan al voor een karretje als het nu een mooi volgroeit dier was geweest oke maar dit vondt ik nog te veulerig

volgens mij was het diertje 2,5 jaar oud, als je de foto goed bekijkt zie je dat 1 voorhoefje slecht was daar had de eigenaar zelf aan lopen prutsen om het in orde te krijgen, mijn smid had snel door dat de pony aan 3 benen bevangen was. Moet zeggen en real life vond ik het diertje ook waardeloos niet moeders mooiste :o

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:18

Ik woon in Zuidlaren maar ben dit jaar voor het eerst niet op de paardenmarkt geweest.
Gewoonweg omdat ik er niet meer goed tegen kan. Het gesleep en gehannes en zoals hierboven zo mooi gezegd, de pechvogeltjes, ik vind het verschrikkelijk. In 2004 brak een veulen een been dwars doormidden bij het laden en werd prompt aan een lantaarnpaal gebonden.
Ik zag 'm staan en het staat op mijn netvlies. Kinderen, gewoon dagjesmensen, handelaren, iedereen werd ermee geconfronteerd.
Goed idee om niet meer te gaan denk ik. Ik sta zó weer met een touw in mijn handen. Heb er twee van de markt van '95 en '03, op het moment kan er echt niet meer bij ;)

Ik heb links en rechts wel een glimp opgevangen en een grote vooruitgang vind ik dat de paarden niet meer naast de kermis staan.
Vroeger zaten sommige dieren praktisch ín de botsauto's. Als ik vergelijk met 20 jaar geleden toen ik 10 was, is er enorm veel verbeterd. Toch mag in mijn ogen de AID veel verder en meer ingrijpen.
Helaas zijn er altijd schrijnende gevallen en dat zal ook wel zo blijven denk ik.

De nacht, de kroegen en de braderie daarintegen waren wel erg leuk, maar behoorlijk koud. Minder druk dan ik verwacht had.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:20

Deze leuke hengst heeft mijn zus voor me gekocht gisteren, vers uit engeland :D
Afbeelding

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:22

booster schreef:
Marigold schreef:

volgens mij was het diertje 2,5 jaar oud, als je de foto goed bekijkt zie je dat 1 voorhoefje slecht was daar had de eigenaar zelf aan lopen prutsen om het in orde te krijgen, mijn smid had snel door dat de pony aan 3 benen bevangen was. Moet zeggen en real life vond ik het diertje ook waardeloos niet moeders mooiste :o[/quote]

ik vondt het zelf ook niet een super diertje maar me zoontje kwam steeds op die terug dus dacht mail die meneer even.
vondt dat hij zo ie zo al te veel vroeg voor de pony alleen.
en als ik was gaan kijken let ik op alles en dan was het toch niks geworden denk ik.
vondt deze nog te veulenachtig voor de leeftijd die vermeld werdt.
op marktplaats staat dat ze verkocht is ik wens die mensen sucses

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:22

Ninx schreef:
Hoe kan zijn dat zoveel mensen zo blind lijken te zijn voor die ellende en zo'n dag als een leuk uitstapje zien?
Ik ga dan echt jankend en kokend van woede naar huis, ik kom er dus ook niet... klaar uit.
Dit is een paardenforum, waar mensen van paarden zeggen te houden... maar liefde neemt soms groteske vormen aan in dat geval.

Helemaal mee eens. Het ergste is dat deze mensen deze dierenmishandeling in stand houden. Geen bezoekers/kopers = geen markt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:23

vind ik ook hoor Ninx,
ik ben zelf een paar keer op een markt geweest, en merk dan dat ik de knop toch enigszins omzet, blijkbaar kan ik dat.
maar feesten, nee dat kan ik daar niet.
ik loop dan alleen maar op de markt zelf rond, houd dingen in de gaten die ik niet goed vind gaan, bemoei me soms ergens mee, zoals pony's en draden uit de knoop halen.
als ik meer lef zou hebben zou ik ook met een emmer water gaan lopen, maar tot nu toe durfte ik dat niet ( }:0 )

op een markt zijn pony's vee, heel anders dan onze prive paarden en pony's die we als persoonlijkheden zien, die onze vrienden zijn..
ik vind het altijd erg sneu om te zien dat die pony's daar niet als individu worden gezien, terwijl ze dat imo wel zijn,
maar ik troost me met de gedachte dat de pony's in het hier en nu leven, die zijn op zo'n dag bezig met hetgeen gebeurd rondom hen, de andere paarden en pony's, communiceren onderling, bij elkaar wegkruipen, ze weten niet van morgen, of straks, ze staan daar, nu, en dealen daarmee.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:27

Het veulen met de blauwe ogen stond er om 5 uur nog en de bonte stond er ook om 4 uur sowieso nog (met hoofdstel in aan een hek en had een hele grote kuil gegraven.
Ook ik heb er nu nog naweeen van als ik de beelden van die arme dieren voor me krijg. Ben op een gegeven moment ook bij de markt weg gegaan (toen ze begonnen met laden afschuwelijk).
Zat nog een pony met zijn voorbenen over het dikke touw heen en ook nog met het halstertouw tussen zijn benen vast. Als die was geschrokken had ik zijn voorbenen goed kapot gehad. Ik naar die man zegt ie: ik heb ze verkocht, doe er niets aan"......de L*L. Ik wilde het zelf gaan doen, maar bedacht me dat dat niet handig was als ie dan ging hangen, zou ik zelf aardig in de verdrukking staan. Toen maar naar de marktmeester gelopen en die hebben het opgelost.
Ik heb nog steeds die leuke schimmel in mijn hoofd............ iemand een foto gemaakt toevallig? Donkere schimmel, ong 1.65m, lief hoofd en erg vriendelijk. Stond in de eerste straat aan een paal van "verboden parkeren"vast.

Ik wilde een stok kopen en elke keer als ik zag dat zo'n maloot een tik op een paard gaf voor jan doedel, dan zou ik hem meteen een tik op z'n kont geven. Maar met al die drank in die mannen leek me dat toch iets te link.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 21-10-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:31

weetergeen schreef:
Ninx schreef:

Helemaal mee eens. Het ergste is dat deze mensen deze dierenmishandeling in stand houden. Geen bezoekers/kopers = geen markt

Ben het hiermee helemaal eens!

Vraag me eigenlijk af of er mensen die paarden/ponys gekocht hebben op de markt al spijt hebben met hun aankoop :o

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:39

Hmm ik ben het maar gedeeltelijk met de bovenstaande reacties eens.. Natuurlijk staan er redelijk wat paarden die niet goed verzorgd worden, en daar van de AID van mij dan ook hard tegen optreden. Maar er staan ook zeker genoeg paarden die wel 'goed' verzorgd zijn. Markt of geen markt, die handelaren gaan echt hun paarden niet anders behandelen Misschien zelfs wel beter als ze wel naar de markt gaan, omdat ze ze er dan nog 'netjes' op willen hebben staan..