813de zuidlaardermarkt! 15 oktober 2013, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

Re: 813de zuidlaardermarkt! 15 oktober 2013, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:34

Ojee! Succes!!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:44

Ohjee, vervelend! Hopelijk valt het mee

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:46

Bix schreef:
Bix schreef:
Vanmorgen door de dierenarts bekeken; ingeënt, bloed afgenomen en wat mest meegegeven voor onderzoek.

Het is echt een leuk ventje!

Geen wormeneitjes gevonden! Nu nog bloed afwachten. Het lijkt een gezonde jongen :) met een grasbuikje..hihi!

Denk om bloedwormen, ik heb er een paar jaar geleden ook twee meegenomen, mestonderzoek was prima maar toen ik ze Equest gaf ( even opletten dat je niet over doseert) zaten ze vol.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:03

Ja, vandaar ook het bloedonderzoek. Ik wil alles gecheckt hebben.

Dierenarts is net weg, constateerde bronchitis. Pony is vandaag ingeënt en dat was waarschijnlijk de druppel. Houden hem goed in de gaten! Moeten hem nu 6 dagen behandelen met medicijnen.

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:14

agg sterkte bix

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:18

Ninette schreef:
Iemand het liggend paard al tegengekomen op facebook? Iemand het gezien die er was?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
weet niet of het linkje zo werkt.......

Stond dit paard vlakbij waar je water en hooi kon halen?
Voornamelijk tussen wat kleinere pony's aan een boom vast?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:27

Hoeveel hebben jullie voor jullie shetjes daar betaalt?

Wil volgend jaar misschien toch kijken naar shetje om voor in de toekomst te mennen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:17

Shetlanders zijn sowieso niet duur. Die kan je ook van mp halen. Hoef je geen jaar meer te wachten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:21

Ik wacht juist een jaar(eerst maar een baan vinden) om goed te plannen enzo.
Ik wil niet zoon duur shetje rond de 200 euro.

Stalling heb ik dan al bij me bijrijpaard.
Maar moet dan ook nog even rustig uitrekenen dierenartskosten als ie dan net aankomt.
Dan heb ik nu gewoon rustig de bedenk tijd en als ik werk heb ken ik gewoon rustig sparen en wat centjes apart leggen. En daarom wou ik ook weten hoeveel een pony op de Zuidlaren markt kost. Ken ik daar ook over na denken.

En wil een pony van de markt om hem nog een kans te geven dat ie niet terug naar de handelaar moet of naar de slacht

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:30

Ligt ook aan je onderhandel-skills... Een vraagprijs is maar een vraagprijs. Voor Bøkko vroeg de verkoper 350eu, maar dat is niet wat ik er voor betaald heb. Vandaag de dierenartskosten ingezien...wordt het uiteindelijk toch nog een dure pony. Maar welzijn gaat boven alles, en dit is gewoon vette pech. Had mijn andere pony ook kunnen overkomen en wijt ik niet aan het feit dat het een "marktpony" is.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:43

trysteffy schreef:
Ik wacht juist een jaar(eerst maar een baan vinden) om goed te plannen enzo.
Ik wil niet zoon duur shetje rond de 200 euro.

Stalling heb ik dan al bij me bijrijpaard.
Maar moet dan ook nog even rustig uitrekenen dierenartskosten als ie dan net aankomt.
Dan heb ik nu gewoon rustig de bedenk tijd en als ik werk heb ken ik gewoon rustig sparen en wat centjes apart leggen. En daarom wou ik ook weten hoeveel een pony op de Zuidlaren markt kost. Ken ik daar ook over na denken.

En wil een pony van de markt om hem nog een kans te geven dat ie niet terug naar de handelaar moet of naar de slacht

Op marktplaats heb je ze vaak gratis af te halen of voor €50,00 Op de markt kan je nog wel eens meer betalen.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:44

Mijn onderhandel skills waren nog niet zo goed haha :o

Vanmiddag foto's maken van mn aanwinst dan komt er weer in itp over haar! :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:48

Waarom uit gaan van dierenarts kosten als je een marktpony koopt ?
Ik haal echt niet standaard een DA erbij, en enting word ook pas gedaan als de DA er is om de rest jaarlijks te enten.
Hoe de prijzen dit jaar liggen zegt niets over volgend jaar.
Het is maar net hoe sterk je in onderhandelen bent en welke handelaar je voor je hebt.

Wat ik voor mijn dieren betaald hebt hoeft niet op bokt (zijn ook geen shetjes ) maar ga gewoon eens heen en luister en kijk goed.
Dan hoor je genoeg prijZen langskomen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:57

Ik wil juist een dierenarts gelijk laten komen voor inenting en andere Controle of ie gezond is.
Wil wel dat er andere paardjes niet ziek worden of iets.
Wil dan gelijk handelen en daarna mag de pony even lekker een maandje wennen.
En daarna lekker heel rustig opbouwen.

Mijn keuze is een beetje geen zwarte Shetlander wil een beetje apart. Wil een ruintje en ongv 1 meter.

Daar Heb ik me dan hellemaal in bedacht alleen nou bedenken financieel dat is het belangrijkst!
Daarom vroeg ik het hier omdat veel van jullie hier wat meer van markten en anderen dingen weten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:04

Lees al even mee, leuke dieren komen voorbij! Ik heb onlangs een pony (shet) gratis opgehaald bij een particulier en daar is ook het nodige achterstallige onderhoud aan. Ben al oogzalf wezen halen, imaverol, pony moet naar de kraker (is enorm scheef en loopt zelfs kreupel door die scheve heup) en moet ook naar de tandarts (enorme proppen hooi komen er weer ui) verder ontwormen en naar de smid. Dus of je een pony ophaalt bij iemand thuis of op de markt, volgens mij maakt het niet veel uit. Je ogen openhouden is het beste :) Ik heb besloten om de pony hoe dan ook mee te nemen omdat het zo'n schat is en hij met zn 22 jaar een goede oude dag verdiend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:17

trysteffy schreef:
Ik wil juist een dierenarts gelijk laten komen voor inenting en andere Controle of ie gezond is.
Wil wel dat er andere paardjes niet ziek worden of iets.
Wil dan gelijk handelen en daarna mag de pony even lekker een maandje wennen.
En daarna lekker heel rustig opbouwen.

Mijn keuze is een beetje geen zwarte Shetlander wil een beetje apart. Wil een ruintje en ongv 1 meter.

Daar Heb ik me dan hellemaal in bedacht alleen nou bedenken financieel dat is het belangrijkst!
Daarom vroeg ik het hier omdat veel van jullie hier wat meer van markten en anderen dingen weten.

Het wordt juist afgeraden om gelijk te enten.
Veel paarden hebben toch (redelijk) wat stress onder de leden door de markt/vervoeren/nieuwe indrukken waardoor oa hun weerstand even een dip heeft.
Daardoor kunnen ze best heftig reageren op een enting.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:23

Brainless schreef:
Het wordt juist afgeraden om gelijk te enten.
Veel paarden hebben toch (redelijk) wat stress onder de leden door de markt/vervoeren/nieuwe indrukken waardoor oa hun weerstand even een dip heeft.
Daardoor kunnen ze best heftig reageren op een enting.

Klinkt ontzettend logisch. Daarnaast hoeft het misschien niet eens. Je krijgt een paspoort bij je paard... daar staat in wanneer hij geënt is. Het is onzinnig om 'm te laten enten als de entingen gewoon in orde zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:38

Zou je ook standaard een DA laten komen voor check als hij particulier aan huis gekocht was ?

Als jou dieren gezond zijn en wat weerstand hebben zijn ze echt niet zomaar ziek.
Als je zeker wil zijn moet je dier langer apart houden en zorgen dat je niet met dezelfde kleding enz bij je eigen paarden komt.
Luis, gesnotter, gekuch of dergelijke kun je zelf constateren en dan een DA inschakelen.
Snap dat niet zo eerlijk gezegd waarom er bij een gezond tonend paard een DA bij moet komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:40

Elk jaar lees je het weer... gelijk enten/ontwormen en even later... hij is wat koliekerig, heeft wat koorts, is aan de dunne enz.
Vooral jonge beestjes die net bij hun moeder vandaar zijn of (jonge) paardjes die zo uit het weiland zijn getrokken zijn hier gevoelig voor.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:14

Brainless schreef:
Elk jaar lees je het weer... gelijk enten/ontwormen en even later... hij is wat koliekerig, heeft wat koorts, is aan de dunne enz.
Vooral jonge beestjes die net bij hun moeder vandaar zijn of (jonge) paardjes die zo uit het weiland zijn getrokken zijn hier gevoelig voor.

Wij hebben inderdaad een tijdje gewacht met de veulens ontwormen en enten(kwamen ook zo bij de moeder weg)
En niks geen problemen gehad met koliek oid.

Wij hebben ze niet van de markt maar particulier..maar er zat veel verschil tussen de veulens qua conditie(komen niet bij de zelfde fokker vandaan)Die van mij liep lekker met z'n dikke mama en de wei en had genoeg te eten..die van m'n pa hebben we bij een oud stalgenootje weg en die had de merrie en het veulen net op stal maar moeders was aardig schraal(kon ons oude stalgenootje niks aan doen natuurlijk want binnen een week heb je een merrie met veulen natuurlijk niet dikker..en ik weet 100% zeker dat ze erg goed voor haar paarden zorgt)en veulentje kreeg dus ook niet genoeg melk binnen..is ook met 4,5 maand bij de moeder weggegaan en bij ons gekomen.Ik denk als we hem gelijk hadden ontwormt dat het niet goed was gegaan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:16

Als het ook gewoon bij iemand anders is dan alleen een markt. Zou ik hem ook hellemaal laten checken.

Het is net als bij me bijrijpaard die werd hellemaal gekeurd door de DA enn had hij een karper rug en de vorig eigenaar waar die vandaan kwam wist dat niet.

Okee met gelijk nee zo bedoelde ik het niet sorry bedoelde met een paar dagen eigenlijk

En met ontwormen doe ik wel eerst een mest onderzoek en daarna pas voor de zekerheid een wormenmiddel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:21

trysteffy schreef:
Als het ook gewoon bij iemand anders is dan alleen een markt. Zou ik hem ook hellemaal laten checken.

Het is net als bij me bijrijpaard die werd hellemaal gekeurd door de DA enn had hij een karper rug en de vorig eigenaar waar die vandaan kwam wist dat niet.

Okee met gelijk nee zo bedoelde ik het niet sorry bedoelde met een paar dagen eigenlijk

En met ontwormen doe ik wel eerst een mest onderzoek en daarna pas voor de zekerheid een wormenmiddel

Nou met een mestonderzoek kan je ook niet alles vinden. Bloedworm komt er nu niet in voor omdat die pas na een periode van vorst actief worden. Dus kan je nu met je goede gedrag mestonderzoek doen. Heel erg gerustgesteld zijn en volgend jaar een mager en ziek paard hebben door de bloedworm. Ik ontworm daarom altijd 1 keer per jaar in november na vorst. Als je nu een pony koopt zou ik dan ook geen mestonderzoek doen maar even een maand wachten en goed ontwormen.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:28

Mijn uk laat ik eerst even paard zijn.. In november worden hier de paarden allemaal geënt dus krijgt hij ook z'n enting. Z'n ontworming wilde ik over een week of 2 geven.

Hij gaat nu lekker smorgens de weide op en savonds eraf. Laat eerst maar wennen en paard zijn voor we gaan denken aan de toekomst plannen.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:42

Bix schreef:
Meet Bøkko! (fjordxshet) Gisteren gemeten op 1.05m (leeftijd 2,5 volgens paspoort). Foto's zijn niet super, maar geven even een indruk.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vanmorgen door de dierenarts bekeken; ingeënt, bloed afgenomen en wat mest meegegeven voor onderzoek.

Het is echt een leuk ventje!

Die kwam ik als 1 van de eerste tegen, ik was echt opzoek naar een veulen. Maar vond deze ook superleuk!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:55

trysteffy schreef:

Karperrug kan je zien, en niets meer aan doen als je al gekocht hebt op de markt.
Op de markt moet je 'risico' durven nemen als je dat niet durft koop dan niet op de markt zou ik zeggen.