Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:48

Staat in je profiel dat je student bent Sanne 83.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:52

Vindt het persoonlijk ook érg goed dat jullie professionele hulp hebben gezocht, dan er zelf alleen maar aan gaan te kloten. :)
Je weet nooit wat goed op bokt is. Dan vinden ze dat je een professioneel iemand erbij moet halen, en als je dat doet, vinden ze het zoals in dit topic weer niet nodig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:53

De enigste die echt veel ervaring heeft is Gert zelf :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:55

Oh :+
Geregistreerd in 2003 en verder nooit meer in m'n profiel geweest :D

Ik heb al eerder in dit topic beschreven dat ik dierenarts en chiropractor ben. Ben al heel wat jaartjes klaar met de studie en werk eigenlijk nu alleen maar met rug/hals problemen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:57

Ben je wel eens bij een demonstratie geweest? (vanwege jouw stellige overtuigingen vraag ik dit. Ik ben zelf hier bij geweest en er gaat een traject aan vooraf, wat niet op de filmpjes is te zien. Paard wordt eerst helemaal bekeken en rondgestapt. Ook is er uitleg.)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:58

Dan zou ik graag je naam en gegevens willen (serieus) om eens langs te komen. Heb een bijna 5 jarige staan die inderdaad scheef is (niet intensief bereden wordt) soms lastig gedrag laat zien waarvan ik denk dat het lichamelijk is (blokkade in nek)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:00

sanne83 schreef:
Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld, maar de paarden die ik heb behandeld met staakgedrag, waren allemaal gelijk weer normaal te rijden na de behandeling. Er is er geen één geweest die is blijven steigeren nadien. Degene die weer terug kwamen met klachten, hadden ook gewoon opnieuw of nog steeds hetzelfde probleem.

-Een goede DA zou de theorie die hier al verschillende keren werd aangehaald niet "ontzettend vergezocht" vinden. Het is niet omdat iets op een andere manier dan lichamelijk/zichtbaar in het lichaam te verklaren valt, dat dat daarom al vergezocht moet zijn. Die ervaring lijkt wel degelijk relatief te zijn, afgestudeerd DA of niet, anders zou je de theorie over het geconditioneerd gedrag, die jij zo vergezocht vindt, niet zo vergezocht vinden. Want eigenlijk is die perfect logisch en erg toepasbaar op paardengedrag. En eigenlijk zou het niet zo moeilijk te begrijpen moeten zijn als je veel paarden in handen hebt gehad, al dan niet met medische problemen. Misschien is het dus ook goed voor jou om je te verdiepen in het gedrag van dieren. Je zou in elk geval een stuk overtuigender overkomen.
-Als jij die paarden behandeld hebt en er kwamen er terug met nog steeds hetzelfde probleem, heb jij het toch ook duidelijk niet goed behandeld? kon dat toch niet "nog steeds" aanwezig zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:00

Het enige wat ik echt knap vind aan dit filmpje is dat hij veel lef heeft, doorgaat en kan blijven zitten. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:03

@Colway: je kan me altijd een pb-tje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:04

sanne83 schreef:
Oh :+
Geregistreerd in 2003 en verder nooit meer in m'n profiel geweest :D

Ik heb al eerder in dit topic beschreven dat ik dierenarts en chiropractor ben. Ben al heel wat jaartjes klaar met de studie en werk eigenlijk nu alleen maar met rug/hals problemen.

Kijk als je dat meteen zegt is t weer anders. Maar dan nog heb je het paard niet in het echt gevoelt en gezien ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:15

Tieneke schreef:
sanne83 schreef:
Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld, maar de paarden die ik heb behandeld met staakgedrag, waren allemaal gelijk weer normaal te rijden na de behandeling. Er is er geen één geweest die is blijven steigeren nadien. Degene die weer terug kwamen met klachten, hadden ook gewoon opnieuw of nog steeds hetzelfde probleem.

-Een goede DA zou de theorie die hier al verschillende keren werd aangehaald niet "ontzettend vergezocht" vinden. Het is niet omdat iets op een andere manier dan lichamelijk/zichtbaar in het lichaam te verklaren valt, dat dat daarom al vergezocht moet zijn. Die ervaring lijkt wel degelijk relatief te zijn, afgestudeerd DA of niet, anders zou je de theorie over het geconditioneerd gedrag, die jij zo vergezocht vindt, niet zo vergezocht vinden. Want eigenlijk is die perfect logisch en erg toepasbaar op paardengedrag. En eigenlijk zou het niet zo moeilijk te begrijpen moeten zijn als je veel paarden in handen hebt gehad, al dan niet met medische problemen. Misschien is het dus ook goed voor jou om je te verdiepen in het gedrag van dieren. Je zou in elk geval een stuk overtuigender overkomen.
-Als jij die paarden behandeld hebt en er kwamen er terug met nog steeds hetzelfde probleem, heb jij het toch ook duidelijk niet goed behandeld? kon dat toch niet "nog steeds" aanwezig zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Misschien heb ik het verkeerd beschreven: Ik vind het bij dit paard vergezocht, omdat het pas een paar weken geleden behandeld is. Het meest logische is gewoon dat de ontsteking nog niet helemaal weg is of dat het paard nog steeds last heeft van de omringende weefsels en nog wat langer fysio of andere behandeling nodig heeft. Waarom is dat toch zo vreemd, ik heb bij de fysio nog nooit minder dan 4 behandelingen gehad?

Ik behandel paarden, maar ik handel niet in wonderen ofzo :+
Soms is één behandeling genoeg om het probleem en het gedrag op te lossen. Soms zijn er meerdere behandelingen nodig. Soms wordt het probleem door iets rijtechnisch veroorzaakt en komt het probleem vaker terug. Soms moet er echt radicaal anders getraind worden, de eigenaar wil niets veranderen aan de rijstijl, misschien zit er wel artrose ondertussen etc. etc.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:16

Tieneke schreef:
sanne83 schreef:

Er zijn tal van redenen waarom paarden wederkerende of aanhoudende problemen hebben, welke niks met het soort behandelingen te maken hebben. Dat is de aard van een lichaam.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:18

Of het kan gecondioneerd gedrag zijn. Maar dat is toch zo vergezocht...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:30

In ieder geval een stuk meer vergezocht dan staakgedrag vanwege pijn, gezien dat laatste percentueel absoluut veel vaker zal voorkomen dan dat eerste. Ik vind het daarom ook 'veiliger' om ervanuit te gaan dat er alsnog iets lichamelijks aan de hand is

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:31

nog leuker eigenlijk, zet een vreemd paard in een groep die dat paard niet kennen...

wat gebeurd er dan ook vaak: achter aan jagen, trappen.. vechten.. dat is bijna nooit in een keer goed.. en zeker niet door elkaar te gaan kroelen..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:36

Christiene schreef:
nog leuker eigenlijk, zet een vreemd paard in een groep die dat paard niet kennen...

wat gebeurd er dan ook vaak: achter aan jagen, trappen.. vechten.. dat is bijna nooit in een keer goed.. en zeker niet door elkaar te gaan kroelen..

Wat heeft dat er mee te maken?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:57

Wat een draak en wat een ontzettend gaaf paard!
Heb niet alles gelezen, maar vraag me toch af hoe de 'tegenstanders' zoiets op zouden lossen. Volgens mij zijn lichamelijke klachten die op zich zelf leiden tot zulk verzet nu wel uit te sluiten, zeker als je het paard in het laatste filmpje door de bak ziet bewegen. Wat een draf! Ik zou niet snel mijn paard door hem laten zadelmak maken, maar hoe hij dit oplost is toch niet zoveel op aan te merken? Het enige wat hij doet is hem voorwaarts houden en inderdaad een slof eraan. Ik zie niet in hoe je dit dier beter kan helpen dan hem er doorheen te helpen door er een paar weken een consequente ruiter erop te zetten die hem aanpakt en kan uitzitten.
Want wees eens eerlijk, als het je eigen paard is, je bent er met gevaar voor eigen leven achter gekomen dat jij niet in staat bent hem te corrigeren, dan zakt de moed toch in je schoenen? Ik zou er gefrustreerd van raken denk ik, dus dan liever zo'n stoicijn erop als Gert.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:00

Het dier valt trouwens helemaal door de mand bij de sprongetjes. Ik ben niet zo goed in paardenfluisteren, maar volgens mij zag hij daar de lol wel van in :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:11

unicorn_kiss schreef:
\

Er zijn tal van redenen waarom paarden wederkerende of aanhoudende problemen hebben, welke niks met het soort behandelingen te maken hebben. Dat is de aard van een lichaam.

En training...Maar je hebt gelijk

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:38

Jee wat een reacties.
Het enige wat ik erop te zeggen heb is dat ik ook zo'n paard heb.
En daar zit je dan idd mee ik vind dat hij het prima doet en ik hoop dat jullie straks weer een fijn paard hebben!
Mijn merrie gaat nu door als recreatie paard dus die heeft het beter bekeken haha.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:02

_Nelleke_ schreef:
Ok, ik heb me nog nooit in een discussie gemengd over Gert v/h Hof en ik snap niet dat deze man bij zoveel mensen als een soort van held wordt gezien.

Ik heb meerdere filmpjes gezien van deze man en ik blijf er misselijk van worden. Oké, hij kan goed zitten. Maar daarmee is voor mij dan ook echt alles gezegd.

Wat ik me afvraag, zijn ALLE paarden die bij Gert komen fysiek 100% in orde? Hoe wordt dit gecheckt?
In hoeverre heeft hij verstand van de biomechanica van het paard? Want aan zijn werkwijze te zien weet ie niet heel veel van het paardenlijf en waar het wel en niet kan/mag buigen.

Ik heb er nog nooit een passend zadel op zien liggen bij Gert. Alle signalen van het paard worden totaal genegeerd. Paard wordt gewoon gebroken en de mond wordt gesnoerd om nog maar 'iets te zeggen'.

Wat ik me nog meer afvraag, de mensen die hun paard naar Gert brengen, waarom in vredesnaam? Naar mijn idee is Gert v/h Hof je aller aller allerlaatste uitweg met een zeer dominant uit de kluiten gewassen 100% fysiek en mentaal gezond paard, waarbij alles op alle fronten al in orde is (voeding, huisvesting, sociaal contact, 100% fysiek gezond, zadel, wederzijds respect en vertrouwen op de grond) maar waarbij het rijden echt niet lukt.

En waarom heb ik nou bij AL die paarden die bij Gert lopen het idee dat bovenstaande (dikgedrukte) gewoon niet het geval is.

Eens. Je zegt precies wat ik denk.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:59

Alexandra_ schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ok, ik heb me nog nooit in een discussie gemengd over Gert v/h Hof en ik snap niet dat deze man bij zoveel mensen als een soort van held wordt gezien.

Ik heb meerdere filmpjes gezien van deze man en ik blijf er misselijk van worden. Oké, hij kan goed zitten. Maar daarmee is voor mij dan ook echt alles gezegd.

Wat ik me afvraag, zijn ALLE paarden die bij Gert komen fysiek 100% in orde? Hoe wordt dit gecheckt?
In hoeverre heeft hij verstand van de biomechanica van het paard? Want aan zijn werkwijze te zien weet ie niet heel veel van het paardenlijf en waar het wel en niet kan/mag buigen.

Ik heb er nog nooit een passend zadel op zien liggen bij Gert. Alle signalen van het paard worden totaal genegeerd. Paard wordt gewoon gebroken en de mond wordt gesnoerd om nog maar 'iets te zeggen'.

Wat ik me nog meer afvraag, de mensen die hun paard naar Gert brengen, waarom in vredesnaam? Naar mijn idee is Gert v/h Hof je aller aller allerlaatste uitweg met een zeer dominant uit de kluiten gewassen 100% fysiek en mentaal gezond paard, waarbij alles op alle fronten al in orde is (voeding, huisvesting, sociaal contact, 100% fysiek gezond, zadel, wederzijds respect en vertrouwen op de grond) maar waarbij het rijden echt niet lukt.

En waarom heb ik nou bij AL die paarden die bij Gert lopen het idee dat bovenstaande (dikgedrukte) gewoon niet het geval is.

Eens. Je zegt precies wat ik denk.

Maar dat is in dit geval toch ook zo? Paard had een aanwijsbare blessure, maar heeft zichzelf in het verleden ook een truckendoos aangeleerd. Ik zie zodra hij afstapt een ontspannen paard. Zou hij niet doodsbang voor Gert zijn als dit de man is die hem zo verschrikkelijk veel pijn aandoet? Je kunt ook een wichelroede langs laten komen, die zal vast ook ergens een gevoeligheid of zwakte bespeuren, maar dit paard gaat zo gruwelijk in verzet, een blessure die dat veroorzaakt rijmt voor mij niet met de manier waarop hij zich aan het eind van de rit over de sprongetjes laat sturen.
Wat is de medische verklaring dat hij steeds op dezelfde stukken in verzet komt?

Hoe bedoel je biomechanica? Het enige dat wat Gert van het paard lijkt te vragen is linksom door de bak te draven. De meeste buigingen komen op initiatief van het dier zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:31

unicorn_kiss schreef:
In ieder geval een stuk meer vergezocht dan staakgedrag vanwege pijn, gezien dat laatste percentueel absoluut veel vaker zal voorkomen dan dat eerste. Ik vind het daarom ook 'veiliger' om ervanuit te gaan dat er alsnog iets lichamelijks aan de hand is

En ik ben van mening dat staakgedrag juist vaker voorkomt omdat er bij initiele problemen niet naar behoren is ingegrepen. Even losstaand van dit paard (omdat je het over percentages had). Lichamelijke problemen komen namelijk minder vaak voor dan de eigenaar wil geloven.

Ik heb het al eerder gezegd, trainen van paarden is weten wanneer je op KUNT houden en wanneer je door MOET zetten. Paard wegzetten op het verkeerde moment omdat je een probleem tegenkomt dat je niet zelf op kunt of durft te lossen gaat het probleem alleen maar erger maken. En ik zie dat de expertise bij het zadelmak maken en trainen bij veel mensen niet aanwezig is, maar dat men het toch zelf probeert (onder begeleiding en die is er niet altijd zelf bij) en als er problemen zijn er pas hulp bij haalt. En dan is het vaak al te laat.

Hoe lang bepaalde patronen er al in kunnen slijten weet je vaak niet. Gezien probleem bij vosje al bij de vorige eigenaar voorkwam, en het nu alleen versterkt is, geloof ik in niet adequaat ingrijpen van vorige eigenaar en helemaal niet van huidige eigenaar op de momenten dat het moest, en vind dat vosje alleen maar blij mag zijn met mensen als Gert die hem weer op de rail zetten.

Ik heb het al eerder aangekaart, en het is hierboven ook nogmaals opgenoemd. Gert vraagt echt geen moeilijk dingen: alleen maar rechtsom, geen buiging, stelling, mag desnoods vierkant, met stelling naar links en zo krom als een hoepel. Dat gestuiter is op dat moment nergens voor nodig, en een uiting van geconditioneerd gedrag en niet van pijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:35

Maar, mensen die denken dat dit paard pijn heeft, hoe verklaar je dan dat hij af en toe op dat tweede filmpje zo ontzettend mooi los door zijn lijf is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:37

Sheran schreef:
Maar, mensen die denken dat dit paard pijn heeft, hoe verklaar je dan dat hij af en toe op dat tweede filmpje zo ontzettend mooi los door zijn lijf is?

dat is de hamvraag :D Maar idd ik zie dat ook. Een paard wat pijn heeft loopt niet zo rond :P