Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:01

Mooie foto Olympus, ziet er goed uit. :)

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:07

Ziet er goed uit Olympus!

ernie, Voorwaarts oplossen word bij mij moeilijk want hij wilt juist meteen in galop zodra ik ga doorzitten.
Doe nu al steeds doorzitten en dan na een stukje naar stap en dit herhalen en als ik wil naar galop.
Maar toch blijft hij met zn hoofd gooien en hupsen.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:52

Mooi Olympus!
Mijn paardje ging ook goed vandaag. Had de zweep weer even mee genomen om de hulpen weer aan te scherpen. Nou dat was dus binnen 5 minuten geklaard. Toen liep ze weer heerlijk op haar eigen benen in het goede tempo. Had de laatste tijd dat ik steeds meer ging drijven en zij steeds minder voorwaarts werd.

Ik weet het ook niet goed ulaantje. Als je constant contact probeert te houden dan? Zelf denk ik dat jou methode ook goed is hoor. Denk dat het vooral spanning en enthousiasme is.

Zelf heb ik een probleem met het aanspringen van de galop. Het is super moeilijk om vanuit een arbeidsdraf aan te galopperen. Ze wil eerst super snel draven, dan komt spanning en dan aan galopperen. Ze raakt steeds lichtelijk in paniek bij het aan galopperen.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:52

Leuk om te lezen dat het bij iedereen zo goed ging vandaag! Balans in galop hebben wij momenteel ook veel moeite mee, al liep hij vandaag in de les echt super!! We zijn vooral bezig om het meer op het achterbeen te krijgen, en moeilijk dat we het vinden, maar hij doet zo zijn best! Ook de overgang van draf naar stap hard aan gewerkt, hij viel nogal ineen keer stil! Nu moest ik zorgen dat ik hem in stelling hield, dus terugrijden op de volte, maakt niet uit hoe lang ik erover zou doen, als die maar onder me bleef! en dan steeds langzamer maar wel actief en uiteindelijk richting stap. Heerlijk om dat moment te voelen dat het lukt, en super fijne overgang kunnen rijden dus!

Aanspringen in galop doet die van mij eigenlijk heel makkelijk maar hij springt wel erg naar voren, niet omhoog laat maar zeggen, maar ik denk dat dat vanzelf wel komt! Met het harde draven heb ik nog geen last gehad!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:53

Leuke foto's Olympus en Yvank!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 09:11

ulaantje schreef:
Ziet er goed uit Olympus!

ernie, Voorwaarts oplossen word bij mij moeilijk want hij wilt juist meteen in galop zodra ik ga doorzitten.
Doe nu al steeds doorzitten en dan na een stukje naar stap en dit herhalen en als ik wil naar galop.
Maar toch blijft hij met zn hoofd gooien en hupsen.

Tjeuh dan ben ik overvraagd dat zou ik ook niet weten. Is niet iets van tanden want onze merrie werd daardoor ook erg onrustig en zelfs wat drammerig.
Ik kan wel eens vanavond bij ons op stal vragen die hebben daar meer ervaring mee of die iets weten.

Dat ff op een lopen zetten bij het aanspringen naar de galop heb ik nog steeds last van en al helemaal als ik niet goed oplet (wat wel vaker het geval is) Heb nu wel eindelijk mooie overgangen er tussen zitten. De overgang galop draf wil ook nog wel vaker slordig zijn zo abrupt maar wordt aan gewerkt.

Die van mijisniet desoepelste in zijn lijf vooral alsik links wil buigen kan ie daar erg geirriteerd door raken en het op zijn staken zetten en als ie dan eindelijk los is loopt ie best fijn.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:07

Nou ik heb ook dat mijn merrie aan het ja knikken is. Ze doet het zelfs op een buitenrit. Ik ga ervanuit dat het veelal balans zoeken is. Wordt het erger of blijft het hetzelfde komt de tandarts.

Ulaantje: Doe je goed hoor, blijf onverspelbaar met dat je gaat doorzitten: Terug, voltes, achtjes en zo min mogelijk in galop aanspringen. Als je dit een weekje of twee volhoudt zijn ze zo weer bij je.

Die van mij heeft nu de gewoonte om in het begin eens te bokken, kreeg het twee keer nniet uitgezeten, maargoed ze is jong en ze had de laatste keren ook niet heel veel gelopen. Vanavond wel eerst maar eens even slingeren voordat we erop gaan zitten

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:54

olympus! gaaf dier! ziet er al goed uit!

wij Galopperen veel buiten rechtuit en proberen daarin te schakelen naar rustig en dan weer voorwaarts. In de bak merk ik dan gelijk dat de voltes vanzelf gaan. Maar de galop heeft gewoon tijd nodig, ze zijn dan het moeilijkst in balans te houden.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:26

ik rijdt ook al kleinere voltes in galop. die van mij heeft meer balans in de galop dan in de draf.

vooral heel stil zitten met aangaloperen, niet drukken of duwen etc in je zit. stil zitten en alleen je beenhulp geven. dan breng je je paard ook niet uit balans. dat werkt echt!

olympus fijn paard heb jij, heeft al veel zelfhouding.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:20

Mag ik me ook nog melden? :) ik heb ook een jonkie vqn 3,5 en wil ook gaan starten! Hij is nu 4 maand onder het zadel, hij doet goed zijn best maar zijn nog wel dingen waar we aan moeten werken! Vooral op de rechterhand loopt hij scheef. Ik ga vanmiddag als ik thuis ben alles wel lezen hier uit het topic :)

Afbeelding

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:16

Olympus; leuk beestje zeg, niet zo heel groot of wel? Fijne combinatie om te zien samen met jou.
Ulaantje; reageert hij goed op stemhulpen? Zo ja is dat een fijne ondersteuning in het begin om aan te galopperen of juist zachter te gaan.
Floor; stoer jonkie heb je zeg, dat is al een heel paard

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:34

Bedankt allemaal :) ik werd helemaal blij toen ik de foto's zag.
Frenka, ze is niet overdreven groot inderdaad. Ik denk dat ze nu rond de 1.63 zit. Vorig jaar juni was ze nog net 1.58 dus ze is al een heel stuk gegroeid in de tussentijd.
Welkom flooredking, het is inderdaad al een heel paard, dat jonkie van jou! Heeft al best wel wat body.
Galop is hier nog in het stadium 'blij dat ze galoppeert', we galopperen rechtuit en grote voltes, that's it voor nu :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:30

Mooie foto's!!
Wij hebben zondag een heerlijke strandrit gemaakt, ook even wat plaatjes geschoten. Ik spam mijn pown ook even hier ;)
Afbeelding
Afbeelding

En nog een trainingsfoto van ons in september. Edje was hier 3 mnd zadelmak.
Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:32

Wie - Wanneer - Waar
Frenka - 5e - Zeeland
Yvank_ - 6e - Emmen
Aukelizzy ( Ignofor ) 6e - Assendelft ( kringkampioenschappen klasse L2 )
Fairlady_ - 12e - Rijssen B HC
Aukelizzy ( Chapeau ) 13e - Heemskerk (L1)
Cath_16 - 13e - Laren
NoekAa_ - 13e - Pijnacker
Madelein - 13e - Nieuw Vennep
xlisza - 19e - Eersel
Ernie061111 - 20e - NDT Beek (startnr. 24)
Madelein - 20e- Hillegom
Ernie061111 - 25e - PSV Ten Eijsden Beek (startnr. 19)
meliss1812 - 26/27- WWNA Apeldoorn
Tita - 27e - Nieuwegein
_Marinke_ - 27e - Raalte (1 proef)
Fairlady_ - 27e - Raalte
sasika - 27e - Wateringen

[Starts Februari:]

Wie - Wanneer - Waar
meliss - 1/2 - wezep
Fairlady_ - 9e - Haarle ( oefenrubriek L1)
Tita - 10e - Kaatsheuvel
_Marinke_ - 10e - Haarle (1 proef)
Tita - 16e- Groot-Ammers
Madelein - 16e - Lisse
_Marinke_ - 23e - Markelo (2 proeven)
sasika - 24e - Wassenaar
[/quote]

[Starts maart:]

Wie - Wanneer - Waar
Tita - 3e- Bavel
Fairlady_ - 17e - Raalte
_Marinke_ - 24e - Mariënheem (2 proeven)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:48

Wat een drukte nog op het strand! Wel heerlijk voor zo'n jonkie. :)

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:07

Ik heb vandaag de les overleeft, 7 paarden in een 20X60 bak waarvan 4 jonkies, wat een gestuur en vooruitkijken/denken zeg haha! MAar ze was super braaf!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:11

Wat heerlijk madelein, dat je zo met je jonkie het strand op kunt! was je alleen?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:36

Ik heb vandaag bijna kennis mogen maken met de bakbodem en rand. :=
Hij besloot om even de andere kant op de te gaan tijdens een volte en daarna heel hard op het hek af te galopperen.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:43

Ik zag dit topic voorbij komen. Erg leuk :)
Ik ga met mijn 'jonkie' ook in 2013 starten. Ella Elle L'a (v Oscar, mv Lauries Crusador) nu 3,5 jaar
Ik heb haar zelf ingereden, ben in Juli gestart.
Eind oktober ben ik noodgedwongen gestopt, want ik had Neuritis vestibularis, ofwel uitval van een evenwichtsorgaan en in het ziekenhuis gelegen.
Nu sinds een paar weken, ben ik weer aan het rijden.

Het gaat goed, maar ze is 'heet' haha.

Maar goed, ik heb haar heel bewust gedekt en eind maart/ 1 april verwacht ze haar veulen van Cadans M.
Zodra ik lang genoeg van het veulen weg kan, of als het veulen is gespeend, ga ik echt starten :)
Ik heb dit gedaan zodat ik niet met een te jong paard te snel te veel wil.
Van mij hoeft het allemaal niet zo mega snel.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, eerste keren buiten starten of liever eerste keren binnen beginnen?

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:44

Oei minouesmee. Succes morgen met de spierpijn, ik had day vrijdag!

Mijn meisje ging vandaag heeeeerlijk. Al de buitenritten schijnen nu echt hun voordeel te hebben wat ze is een stuk rechter. Hadden ook een dikker bit ingedaan en daarmee was ze stukken rustiger in de aanleuning. Gevoelig mondje dus. Reuzee trots, eigenaar had ook filmpjes gemaakt, maar helaas ik krijg ze niet geopend :(

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:45

Bedankt! :)
Ik heb nog een arm blessure dus dat word helemaal leuk.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:17

Sharona95 schreef:
Wat heerlijk madelein, dat je zo met je jonkie het strand op kunt! was je alleen?

Ja super! We proberen minimaal eens in de 2 weken een buitenrit te maken. Ik ga eigenlijk altijd alleen, ik was nu voor het eerst met een groep van stal, we waren met z'n zessen. Die hond die ervoor loopt is ook van stal, die rent altijd heerlijk voor je uit :+

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:31

Madelein; gaaf plaatje hoor zo op het strand
Minouesmee; hopelijk valt t mee met de spierpijn
Bo San; buiten starten heeft voordelen, maar binnen ook. Als ik voor de eerste keer buiten start zoek in ieder geval een wat kleiner opgezet concours uit. Niet meteen teveel toeters en bellen
Meliss; zelf veel geleerd en je paard ook, fijn dat ze braaf was

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:00

minouesmee schreef:
Ik heb vandaag bijna kennis mogen maken met de bakbodem en rand. :=

Zat in het weer zeker.. ;) Ook ik ben gister flink van één van mijn jonkies afgebokt.. Ben nog een tijdje blijven zitten maar op een gegeven moment was er geen houden meer aan :+ .
Heb nu spierpijn, blauwe plekken en last van mijn rug.. :( . Maar dat gaat wel weer over.
Fijn om te lezen dat het met de meeste zo voorspoedig gaat, en alle nieuwelingen natuurlijk een warm welkom :wave: .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:02

Ja ik ook me debuut in 2013! Ga binnenkort m'n nieuwe merrie ophalen! :D