Almelose Ruiterdagen 2014!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Almelose Ruiterdagen 2014!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:45

Volgens mij heeft Lotte zich goed herpakt? :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:07

Wil je ff aanmaken Jolien, ik heb honger!

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:12

En ik moet heel nodig plassen en iedereen wil volgprijsjes! Haha

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:10

Je mag toch maar met een paard finale starten?

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:16

Joolien schreef:
Volgens mij heeft Lotte zich goed herpakt? :)

Ik zag ook op FB dat ze prijs had!

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:47

Jaa , ik mag inderdaad finale rijden! Sta vierde geplaatst.
Gisteren weer een hele fijne proef gereden, was uiteindelijk 5e met 213, net erbuiten.
Was ik deEmijne af aan het zadelen, komt een mevrouw naar me toe, mag ik je even complimenten geven over je proef. Heel sympathiek voorgesteld en een keurige proef gereden. Je doet tenminste Verruimen en niet versnellen, je snapt wel wat ik bedoel. Even later kwamen nog twee mensen naar me toe dat ik goed gereden had. Nou, mijn dag kon niet meer stuk. AlsSje complimenten krijgt van vreemde mensen. Ik was helemaal aan het glunderen. Dus toen ik hoorde dat ik ook vierde geplaatste was voor de finale , sprong ik helemaal een gat in de lucht.
We zullen morgen zien. Heel de ring heeft bovenin en onderaan meegedraaid, dus het is erop of eronder.

Mijn kleine boef wordt helaas niet gewaardeerd, maar God wat is ie braaf. Eerste keerRmee en zoveel ervaringen opgedaan.En zich super netjes gedragen. Helemaal tevreden dus!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:24

x_tico schreef:
Pff ik baal ontzettend.. Ferrari is heel bang van andere paarden, gister in die drukte een paar x bijna aangereden en dan is hij weer zo bang.. Het ging eindelijk een beetje goed en nu kan ik weer van voor af aan vertrouwen opbouwen met hem. In mijn 1e proef kwam in mijn middengalop een ander paard in middengalop voorbij, hier schrok hij zo erg van dat hij aan de kletter ging en ik hem niet meer kon remmen.. Pas na 3 rondjes, daarna helaas dus heel veel spanning en 200 punten. In de 2e proef was hij ook heel gespannen en probeerde hem echt vertrouwen te geven maar hij bleef zich een beetje vasthouden waardoor ik wat lengtebuiging miste.. Hierna schrok hij weer van een paard dat langskwam en sprong hij een beetje weg. Hierdoor heel mijn galopgedeelte verpest , echt heel jammer maar daar kan hij niets aan doen! Hier wel 214 punten wat ik echt niet verwacht had! Ik mag morgen finale, stond 4e in de tussenstand dus ze zeiden dat ik sowieso door mocht. Maar ik weet nog niet of ik dat ga doen.. Ik ben bang dat ik het alleen maar erger maak en dat is het laatste wat ik wil nu !

Sorry voor mijn ego post! Iedereen nog veel succes en plezier vandaag en morgen!

ja, wat raar he. Bij mij in de ring. En schrikken van een paard. En dan toch 214 punten, terwijl er vandaag op de bijna 30 combinaties niet meer dan vijf combinaties een winstpunt hadden.

Die 214 punten lijken raar, maar dat is het niet. *\%/*
Waar het mij om gaat is of er 'dressuur' gereden wordt. Dan mag best een keer geschrokken worden, en 'iets' gebeuren. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Kun je dressuurmatig verder rijden, of laat je je van de wijs brengen?
Als er fijn dressuurmatig gereden wordt ben ik gráág bereid kleine verstoringen door de vingers te zien. Want het gaat om 'dressuur', en of dát in orde is.
Kennelijk was dat bij jou wel in orde. :+

Iemand anders reed een verliespunt, en ik heb met plezier vele onvoldoendes gegeven. Nou ja .. plezier .. Dan zie ik helemáál niet graag dingen door de vingers. -:(-
Het was dressuurmatig níet in orde. En dan moet ik een boodschap afgeven. >;)

Wat jammer dat ik je niet gesproken heb vandaag, ik had zó graag uitgelegd, waar het verschil zit! *\%/*

Nou ja, één ding kan ik je meegeven. Niet meer zo miepen over alles wat er om je heen gebeurt hoor. Y;(
Gewoon blijven RIJDEN. Dressuurmatig. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:49

Britt ik vind dat je niet mag klagen hoor met je valk poown tussen al dat paardengeweld.. hoewel.. heb niet veel geweld gezien. Wel enkele hele leuke dieren <3

Bedankt voor je tijd Bertie, was leuk je te ontmoeten. Fijn om ook met je gepraat te hebben :D Paar lichtpuntjes gehad.

1. Een slecht onderdeel maakt geen slechte proef, het is hoe je hersteld en verder gaat.
2. Je uitleg over de afdruk, het verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf en je geduld om me het verschil te laten zien waar kon <3

Wel veel meer dingen hoor, maar e.e.a. moet nog bezinken :P

Heb genoten!

Nu wat fotootjes door aan het spitten die ik na het schrijven heb gemaakt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:51

S_en_Z schreef:
Britt ik vind dat je niet mag klagen hoor met je valk poown tussen al dat paardengeweld.. hoewel.. heb niet veel geweld gezien. Wel enkele hele leuke dieren <3

Bedankt voor je tijd Bertie, was leuk je te ontmoeten. Fijn om ook met je gepraat te hebben :D Paar lichtpuntjes gehad.

1. Een slecht onderdeel maakt geen slechte proef, het is hoe je hersteld en verder gaat.
2. Je uitleg over de afdruk, het verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf en je geduld om me het verschil te laten zien waar kon <3

Heb genoten!

Dank je wel, het was leuk om je nu in het echt te ontmoeten en met je verder te praten! :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:57

Fijn dat het bij (bijna) iedereen hier zo goed ging vandaag *\o/*

Ik zag op facebook dat onze minister president er ook was? :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:59

Had nog wel 5 uur met jou kunnen praten! Soms kwam ik afwezig over maar das meer omdat ik niet wist waar te beginnen :=

Even int algemeen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik dacht dat dit ook een bokker was?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:07

Bertie: bedankt! Ik ben onwijs blij met mijn punten! Had het alleen echt niet verwacht omdat ik voor mijn gevoel niet meer geconcentreerd was omdat ik constant bang was dat hij weer ging. En dan juist wordt hij veel heter dus dat moet ik morgen echt anders doen! Vind het commentaar heel fijn en terecht. Ik wilde ook graag nog komen maar ik was na mijn proef even gaan slapen en pas om 2 uur wakker geworden en er toen niet meer aan gedacht. Maar als je het me verder nog uit wil leggen zou ik het super vinden hoor :D! Ik wil hem en mij heel graag verbeteren en vandaag was ik meer aan het overleven ipv verbeteren. Hopelijk gaat het morgen beter. Bedankt in ieder geval!! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:10

Vandaag met schrijfster van Bokt die vanmorgen al om 7:00 uit Utrecht is vertrokken om te kunnen schrijven: S_en_Z.
Let op de bel. :+

Krijg een foutmelding op de foto over afmetingen, terwijl de afmetingen binnen de door Bokt gestelde grenzen zijn.
Dan maar de link. :)
http://1drv.ms/1pUWeXy
Laatst bijgewerkt door bertie op 21-06-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:11

S_en_Z schreef:

Heb genoten!

Bedankt!! Ik ben ook onwijs trots op hem :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:16

bertie schreef:
Vandaag met schrijfster van Bokt S_en_Z.

Ja, die bel <3 Ik ga er 1 aan zya dr staart knopen :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:27

S_en_Z schreef:
bertie schreef:
Vandaag met schrijfster van Bokt S_en_Z.

Ja, die bel <3 Ik ga er 1 aan zya dr staart knopen :P

Ja, het leek wel alsof dat paard in de andere ring erdoor extra aanzette voor de uitgestrekte, he. LOL

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:50

S_en_Z schreef:
Had nog wel 5 uur met jou kunnen praten! Soms kwam ik afwezig over maar das meer omdat ik niet wist waar te beginnen :=

Even int algemeen:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik dacht dat dit ook een bokker was?

Is een die bij de groep van Saskiakur hier op bokt zit wel

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:52

Vanavond na de grote prijs is er toch gewoon kur op muziek? Zie het niet in de startlijsten staan!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:44

Verslagje over jureren vandaag. :):)
DEEL 1

Er komt nog een DEEL 2 (of misschien zelfs een DEEL 3?) over
- eenvoudige wissels
- keertwendingen
- aanleuning
OEPS! het is al geen verslagJE meer.

Geweldig leuk dat S_en_Z helemaal uit Utrecht om 7:00 vertrokken is om te schrijven.
We kennen elkaar alleen via Bokt, dus moesten we even via SMS'jes in contact blijven.

Wat voor mij persoonlijk bijzonder was, is dat ik (notabene) vijftig jaar geleden op de Bosrand ben begonnen met manegelessen. Sweet memories! *\%/*
Oeps, wat ben ik al oud.. :+
Oh, en nog een jubileum .. mijn eerste juryledenexamen was 30 jaar geleden. <3

Het maakt dat ik me inmiddels wel vrijer durf te uiten. Vandaag zaten we met een aantal mensen gezellig op een van de tribunes, en we praatten openlijk over wat we zagen. Misschien dat sommige mensen het een beetje genant vonden dat we zo openlijk praatten? Of interessant? - ik maak me er niet druk meer om, wat mensen vinden. :D

Het was leuk om Bokkers te spreken!

Over de Z, proef 26.

Ik jureer, en ga NIET op de stoel van een instructeur zitten, hoewel het soms kriebelt. :=

Vandaag een behoorlijk aantal combinaties die nog niet echt aan de Z toe zijn. Jammer.

Veel gebrek aan lengtebuiging.
Dat uit zich in de voltes, schouderbinnen, appuyementen.
(Travers kwam in deze proef niet voor, noem ik dus nu ook niet)
Ook het uitstrekken blijkt problematisch.

Voltes (ook halve) of wendingen in het algemeen
Het verbaast me dat zoveel paarden zo schuin door de bocht gaan. Zonder lengtebuiging, daarbij vaak ook nog te diep, en op de voorhand.
Het zijn allemaal variaties op hetzelfde thema: het paard draagt onvoldoende op het achterbeen.

Schouderbinnen
Een schouderbinnen kan zó mooi zijn. <3
Een schouderbinnen is een fantastisch gymnastiserende oefening, en dan wil ik het gymnastiserende effect ook graag zien. Het is het de bedoeling dat het paard vanuit het binnenachterbeen rijst in de voorhand
Vaak komt voor:
- teveel stelling, te weinig SCHOUDERbinnen (buitenkant opsluiten)
- paarden die alleen maar schuin lopen
- paarden die de achterhand naar buiten zetten (ja, ook in de Z)
- paarden die maar doorkachelen, en niets aan gymnastisering laten zien
- paarden die te diep blijven
Het gaat er NIET om dat een paard op drie hoefslagen loopt. Het gaat NIET om dat plaatje. Het gaat om het tonen van het GYMNASTISEREND effect van de schouderbinnen.

Appuyement
Mijn hemel, hoe vaak heb ik vandaag niet op laten schrijven "meer parallel en lengtebuiging". En ook nog: "moet tot G".
- Parallel: dat betekent dat het paard zich moet verplaatsen evenwijdig aan de lange zijde. Als ik zie dat het paard een soort diagonaal lijntje rijdt heeft dat niets met een appuyement te maken.
- Lengtebuiging: het appuyement moet dezelfde lengtebuiging hebben als de kleinste volte in de proef. De kleinste volte in de proef is 8 meter. Een totaal recht paard: dat laat geen lengtebuiging zien.
- Moet tot G: Wat een rare opmerking he? :o Maar toch niet. :=
Veel mensen oefenen heel erg op het zijwaarts. Want oh, wat is dat moeilijk!
Het is niet voor niets dat in de Z het appuyement TOT G gevraagd wordt. Want het gaat niet alléén om het zijwaarts, het gaat voorál om het zijwaarts EN het voorwaarts!
Mensen die een appuyement niet tot G kunnen rijden zien het voorwaarts-deel over het hoofd.
Hmm .. misschien zien ze het niet over het hoofd, maar is het te moeilijk.
Ja, en dat begrijpen we als jurylid heel goed. Zijwaarts én voorwaarts is moeilijk. Daarom is het ook Z, toch? :+

Uitstrekken
- Uitgestrekte draf. Waarom blijven die neuzen zo vaak achter de loodlijn? Waarom versnellen paarden? Losgooien is géén uitgestrekte!
Wat ik wil zien is afdruk, gedragenheid. Géén versnelling. Het gaat erom dat het zweefmoment net iets langer wordt aangehouden.
Een goede uitgestrekte kenmerkt zich door gedragenheid. Gedragenheid die ervoor zorgt dat jij héérlijk wordt meegenomen in de beweging.
Zit je te stuiteren? Dan is het uitstrekken níet goed. En een jurylid ziet dat.
- Uitgestrekte galop. Daar moet de maximale sprong getoond worden. Van de grond. Maar óók: het teruggereden worden. Het gaat níet alleen om het 'knallen' (ja, natuurlijk OOK). Het gaat VOORAL ook om de manier van terugrijden.

Tot slot twee dingen.
1 - Paardrijden is onze hobby. Toch? <3
Laat dat zien! Een paard mag nooit de dupe zijn! De harmonie tussen ruiter en paard. Een paard dat plezier uitstraalt!
2 - Als een proef niet naar wens verloopt, is het helemaal niet erg om een keer in te grijpen.
Dan kun je de rest van de proef gewoon goed uitrijden.
Het ingrijpen moet dan wel dressuurmatig correct zijn. Dat zal een jurylid met liefde begrijpen. <3
Gaan zagen, of een paard omtrekken of iet dergelijks heeft natuurlijk met dressuur niets te maken, en dat roept geen begrip op. #)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:53

Mooi verteld Bertie! :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 21-06-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:55

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:05

Mooie foto's!

En mooie uitleg Bertie

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:11

Wat mij dan weer opvalt bij de jury's is dat ze niet bij C gaan zitten! Erg vervelend! Vooral als je vervolgens op de coupon ziet: naast AC.. ík zit niet naast AC, u zat naast AC... erg jammer.. zo, dat is er ook uit :+

Vanavond een paar combinaties in het ZZlicht gezien... " := " is genoeg gezegd denk ik... kon soms wel huilen.... En dan rij ik niet op dat niveau en kan ik de fouten al niet meer op 2 handen tellen per combi...

Leuk bertie, ben benieuwd naar de rest :D

Deelnemers voor morgen: Succes!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:17

Verslagje over vandaag Z1

DEEL 2 zoals beloofd
- eenvoudige wissels
- keertwendingen
- aanleuning

DISCLAIMER
ik schrijf alles uit de losse pols, zoek niets formeel na.
Bear with me. :+

Eenvoudige wissel
Eigenlijk weiger ik dit een 'eenvoudige wissel' te noemen. Want hij IS niet eenvoudig.
Ik praat eigenlijk alleen maar over de ENKELVOUDIGE wissel.
Ojee, wat kan er allemaal fout gaan? We hebben vandaag zo ongeveer wel alles voorbij zien komen. Laat ik niet uitwijden over de triviale dingen zoals scheef, of overkruis of verkeerd aanspringen. Dat dat niet goed is begrijpt iedereen wel. Of dat er alleen maar een dribbelstap is.
Bij de enkelvoudige wissel komt het er héél erg op aan dat álles goed wordt uitgevoerd. Dus:
- galop terugrijden (op het achterbeen!) tot het tempo van de stap
- dan de overgang naar de stap (die niet moeilijk zou moeten zijn gezien de overeenkomst tussen galop en stap)
- dan de stap: die metéén een góede stap moet zijn: voorwaarts, met voldoende lengte en zonder gekrabbel!
- dan het zonder aarzelen aanspringen. Waarbij de eerste galopsprong een góede galopsprong moet zijn: voorwaarts, bergop, mét stelling en buiging volgens de galop.
Simpel, he? :D
Nu het grappige. Als je het gevoel kent dat erbij hoort, heb je het redelijk gemakkelijk. Je moet dan wél je paard goed terug kunnen rijden. De overgang naar de stap is dan niet meer dan 'even terugzitten'. Maar ja, dan komt het. }:) De concentratie op de kwaliteit van de stap die komen gaat. Want dat voorwaartse van die stap die getoond moet worden, dát is het lastige. Voorwaarts, en tóch de rust voor die paar mooie stappassen.
En dan aanspringen. Waarbij de eerste galopspring ook een goede galopsprong moet zijn: geen aarzeling, geen gekrabbel.
Simpel, he? :D

Oeps.
het was een lange dag vandaag, en ik ben moe.
Morgen doe ik mijn best om e komen met DEEL 3:
- keertwendingen
- aanleuning

en als toegift:
- verliespunten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:24

Casca schreef:
Wat mij dan weer opvalt bij de jury's is dat ze niet bij C gaan zitten! Erg vervelend! Vooral als je vervolgens op de coupon ziet: naast AC.. ík zit niet naast AC, u zat naast AC... erg jammer.. zo, dat is er ook uit :+

Vanavond een paar combinaties in het ZZlicht gezien... " := " is genoeg gezegd denk ik... kon soms wel huilen.... En dan rij ik niet op dat niveau en kan ik de fouten al niet meer op 2 handen tellen per combi...

Leuk bertie, ben benieuwd naar de rest :D

Deelnemers voor morgen: Succes!

Gisteren zat ik ten onrechte niet precies bij de C.
Achteraf baalde ik als een stekker.
De A was verplaatst, ik zat op één lijn met de andere ring. Voor mij leek het in orde, maar het was het niet. Bleek achteraf.
Ik heb inderdaad een aantal keren op het protocol laten zetten 'zwaait uit bij C'. Terwijl die combinaties dus gewoon naar C reden.
Ik baal nog harder dan de ruiters, want het had me gewoon níet mogen gebeuren. Grr!