Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:19

sanne83 schreef:
Colway schreef:
Sanne hoe kan jij nou beweren dat het paard pijn heeft. Ken je het paard? ben je helderziend? Of ben je gewoon zo arrogant om dat te blijven beweren?

Nee hoor, dat is gewoon ervaring. ik zal niets met 100% zekerheid kunnen beweren, dat kan je nooit bij een paard. Het is de meest voorkomende, meest logisch optie, zeker omdat er bij dit paard al iets gevonden is. Het paard geeft een hele specifieke reactie op een bepaalde hulp.
Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld, maar de paarden die ik heb behandeld met staakgedrag, waren allemaal gelijk weer normaal te rijden na de behandeling. Er is er geen één geweest die is blijven steigeren nadien. Degene die weer terug kwamen met klachten, hadden ook gewoon opnieuw of nog steeds hetzelfde probleem.

De steigeraars die ik gereden heb ( toen ik nog jong en onbezonnen was :+ ) hadden bijna allemaal een combinatie van spanning en reactie op teugeldruk. Spanning oplossen zonder teugeldruk en dan pas weer opnieuw de reactie op de teugeldruk aanleren. Helaas waren er toen ook al eigenaren die binnen één keer het paard opgericht en wel door de bak wilde zien gaan, tsja, dan ben ik snel klaar. Ik mijn ervaring is te snel gaan het grootste probleem.

Dat ben ik met je eens hoor dat te snel gaan niet goed is.Maar de mensen hebben haast tegenwoordig.
Paard in de staak is niet handig want dat schiet niet echt op wat winstpunten betreft :D

Met een slof houd je trouwens veel paarden in toom hoor,tenminste zoals hij in het filmpje gebruikt word.
Inderdaad wel een risico met een genezen(?) ontsteking in de nek.
Maar misschien is het paard al eerder bijgezet aan de longe?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:24

geerke schreef:
Dat ben ik met je eens hoor dat te snel gaan niet goed is.Maar de mensen hebben haast tegenwoordig.
Paard in de staak is niet handig want dat schiet niet echt op wat winstpunten betreft :D

Paard in de staak is niet handig omdat een slim paard hoogstens drie keer moet ervaren dat die zo onder het werk uit kan komen of nog leuker, de ruiter uit het zadel kan werpen, en je zit met een paard dat dit trucje aangeleerd heeft.
Ik ben het helemaal eens met tijd nemen voor je paard, maar soms moet je kort en krachtig iets aanpakken om erger te voorkomen. Als je met dit paard te lang zou aanmodderen, tig ruiters erop die het dan toch weer niet aandurven, dan krijg je een zogenaamd onhandelbaar paard. En daar zijn wij op bokt toch ook allergisch voor.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:25

Shadow0 schreef:
2005 schreef:
Als het paard weet dat de slof er om hangt is het nooit hetzelfde. Net als dressuurpaarden die met losse slof lopen, je ziet altijd het verschil. Onbewust houdt het paard er rekening mee en gaat zich anders bewegen.

Dat is echt een onzinnig argument als het gaat om het gevaar van de slof, en met name in dit filmpje duidelijk ontkracht: het paard springt prima.

Citaat:
Daarnaast is dat het grootste probleem niet, meer het risico dat je loopt bij een mogelijk pijnlijke nek of stress die kan ontstaan door een naar gevoel als de slof per ongeluk teveel inwerkt.

En dat is dan precies het verschil: ik geloof niet dat de slof bij Gert zomaar per ongeluk teveel inwerkt. Het is een reden waarom de meeste mensen eraf moeten blijven - maar dat is iets anders dan dat het altijd fout is.

Ging ook niet om het gevaar van de slof (waar zeg ik dat dan?), ging er om dat een paard nooit hetzelfde beweegt als hij weet dat hij enorm veel druk krijgt als de slof weer inwerkt. Ik zeg ook nergens dat het paard niet over de hindernis heen komt. Het is alleen nooit hetzelfde als springen zonder slof.

Geloof me, zelfs Gert kan een fout maken, hoe kundig hij ook is. Hij maakt in het filmpje ook een fout met de teugels (te los), wordt er zelfs op gewezen.

Echt, ik zal niet zeggen dat Gert niet op een paard kan zitten en dat iedere NH persoon beter is dan Gert. Maar ik vind wel dat heel veel mensen, vooral in dit topic, teveel achter Gert aanlopen en niet meer zelf nadenken.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 05-04-13 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:29

2005 schreef:
Ging ook niet om het gevaar van de slof (waar zeg ik dat dan?),

Lees even terug op welke tekst van mij je reageerde :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:32

tja,er is een verschil tussen een medische oorzaak en iets 'moeilijk' vinden of het niet begrijpen als paard zijnde.
Dat verschil is niet zo heel moeilijk te zien.Als je een beetje kijk hebt op paarden.
....niet meteen adequaat reageren is funest.En dat hoeft echt niet altijd met de zweep erover.
Het paard even voor zijn.Meestal zit er een patroon in in de staak gaan,als je z'on paard traint voel je dat aankomen.En dan zorgen dat je het paard voor bent,dus voorwaarts.In geval van meters achteruit lopen of omhoog willen.Volte rijden, wenden noem maar op.

Dat is wat Gert ook doet.Een hele logische benadering maar niet weggelegt voor mensen die bijvoorbeeld alleen op een manege hebben gereden....een paard kopen en dan tegen dit probleem aanlopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:33

2005 schreef:
Maar ik vind wel dat iedereen, vooral in dit topic, teveel achter Gert aanloopt en niet meer zelf nadenkt.

Iedereen? Kan je even aanhalen waar ik achter Gert aanloop?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:38

toch maar even 1 filmpje gekeken op youtube over zadelmak maken van gotien.
Dit is niet mijn manier,het lijkt wel of hij een beetje publiciteitsgeil is en het juist prachtig vind dat een paard gaat bokken omdat iedereen dat oeh en aahh roept?
Neem aan dat de rest van de filmpjes hetzelfde caliber is.
Prima,ieder zijn meug,maar mijn ding is het niet.
Ik hoop dat dat mag?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:40

Shadow0 schreef:
2005 schreef:
Ging ook niet om het gevaar van de slof (waar zeg ik dat dan?),

Lees even terug op welke tekst van mij je reageerde :)

Gedaan, maar ik blijf er bij, het is anders :D . Waarschijnlijk verwijs je naar je voorgaande zin (springen met slof kan gevaarlijk zijn), maar je tweede zin leek er op te wijzen dat springen met slof totaal gelijk is aan springen zonder slof in plaats van dat het net zo min gevaarlijk is bij voldoende ruimte.

In ieder geval, zoals Gert hier de slof over het algemeen hanteert zorgt hij er inderdaad wel voor dat hij veilig over de hindernis komt. Heb ik al eerder gezegd, hij kan best rijden, ik ben het er alleen niet mee eens ;) .

@ Gini: nou de grapjes met wortels voor het paard zijn neus houden want dan loopt hij vast beter dan bij Gert of de opmerkingen manegeponyruiters die het licht hebben gezien (iets in die trant, geen zin om het hele topic terug te lezen) getuigen niet echt van open staan voor andere meningen. Ik heb hier over het algemeen heel veel opmerkingen gelezen in de trant dat het wel Gert is die er op zit en wij ons ogen uit ons hoofd moeten schamen als wij een andere mening hebben... Ok, misschien niet iedereen maar wel heel veel mensen in dit topic (zal mijn post wel wijzigen).
Laatst bijgewerkt door 2005 op 05-04-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:41

Geerke, misschien kun je ook de documentaire bekijken over Jeroen Dubbeldam en Sjiem. Andere tijden sport, olympisch goud. Komt ook Gert aan het woord. Volwassen mannen die het niet droog houden, na de spelen van 2000 in Sydney.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:43

zoutenootjes schreef:
Geerke, misschien kun je ook de documentaire bekijken over Jeroen Dubbeldam en Sjiem. Andere tijden sport, olympisch goud. Komt ook Gert aan het woord. Volwassen mannen die het niet droog houden, na de spelen van 2000 in Sydney.

kan ik niet zien ik zit in frankrijk....

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:49

geerke schreef:
zoutenootjes schreef:

kan ik niet zien ik zit in frankrijk....

Ook niet op internet via uitzending gemist? (Sorry, ben nogal digibeet, maar het schijnt wel te kunnen via uitzending gemist)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:49

sanne83 schreef:
Colway schreef:
Sanne hoe kan jij nou beweren dat het paard pijn heeft. Ken je het paard? ben je helderziend? Of ben je gewoon zo arrogant om dat te blijven beweren?

Nee hoor, dat is gewoon ervaring. ik zal niets met 100% zekerheid kunnen beweren, dat kan je nooit bij een paard. Het is de meest voorkomende, meest logisch optie, zeker omdat er bij dit paard al iets gevonden is. Het paard geeft een hele specifieke reactie op een bepaalde hulp.
Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld

Het zou een verklaring kunnen zijn, maar het kan net zo goed zijn dat het paard angst voor pijn heeft welke er niet meer is. Gedragsproblemen aanleren is niet zo moeilijk, afleren en ervaren dat er geen angst hoeft te zijn is een stuk lastiger. Is geen vergezochte verklaring. Gebeurd dagelijks bij mensen en dieren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:15

Je hebt gelijk hoor, het zou allemaal een verklaring kunnen zijn. Ik zeg alleen dat het in mijn ervaring vrij onwaarschijnlijk is dat het paard er geen last meer van heeft.

Ik vind het niet zo moeilijk om een paard aan te leren dat er geen angst meer hoeft te zijn (als er daadwerkelijk geen reden meer is om niet bang te zijn voor die teugel), maar daar zou misschien wel eens een worteltje aan te pas moeten komen, dus mij hoef je absoluut niet serieus te nemen :))

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:44

zoutenootjes schreef:

Leuk dat je het even meldt, ik zal zo eens kijken of ik de docu kan vinden. :)

Zoolgangster

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:48

Ik ga er van uit dat het paard grondig is gecheckt... en dat Gert weet wat ie doet.
Ik ken paarden waarbij mensen hulpmiddelen gebruikten die niet wisten wat ze deden en die paarden zijn grondig verpest.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:10

_Nelleke_ en de rest die graag willen Discussiëren. Dit topic is een verslag van de dag geen discussietopic. ;) dat _Nelleke_ zegt dat een deel van de discussie niet over het paard van de ts gaat betekend dus dat het compleet offtopic is gegaan.
Misschien een idee om een discussie topic over Gert van het hof te maken waar jullie in alle hartenlust kunnen Discussiëren en wij de vorderingen van het paard van de TS kunnen volgen.. ;)

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:23

XxLiEsJuHhxX schreef:
Misschien een idee om een discussie topic over Gert van het hof te maken waar jullie in alle hartenlust kunnen Discussiëren en wij de vorderingen van het paard van de TS kunnen volgen.. ;)

Dat zou idd een goed id zijn :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:05

Ja lijkt mij ook beter. Ben namelijk wel geïnteresseerd in updates van het paard. De rest van het geneuzel kan in een ander topic

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:14

XxLiEsJuHhxX schreef:
_Nelleke_ en de rest die graag willen Discussiëren. Dit topic is een verslag van de dag geen discussietopic. ;) dat _Nelleke_ zegt dat een deel van de discussie niet over het paard van de ts gaat betekend dus dat het compleet offtopic is gegaan.

Er zijn al wel veel (discussie) topics hier over geweest. Weet niet meer precies waar die allemaal zijn geplaatst. Er was er laatst weer een met de titel 'Wat vinden jullie van dit filmpje?'.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:15

Whoei....wat een heerlijke frisse opmerking. Laten we het hier vooral ontopic houden. Ik kwam al niet door de hele discussie heen en ben zo benieuwd hoe het met het paard gaat. Dus ander topic aanmaken over discussie en hier kan TS ons dan op de hoogte houden hoe het gaat met het paard van haar zus.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:22

Moderatoropmerking:
Hoewel dit een tamelijk heftige/pittige discussie is, wil ik jullie graag verzoeken wat minder op de man te spelen en ook ontopic te blijven.
Manieren om honden te trainen en weddenschappen leggen hier voegt totaal niets toe aan de discussie verder.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:58

Wauw mooi paard! Lijkt me geen makkelijke :D Maar zo te zien komt vast alles goed met de hulp van Gert!
En dan heeft je zus er vast een heel fijn paard aan! Veel succes verder!!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:32

sanne83 schreef:
Colway schreef:

Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld, maar de paarden die ik heb behandeld met staakgedrag, waren allemaal gelijk weer normaal te rijden na de behandeling. Er is er geen één geweest die is blijven steigeren nadien. Degene die weer terug kwamen met klachten, hadden ook gewoon opnieuw of nog steeds hetzelfde probleem.

De steigeraars die ik gereden heb ( toen ik nog jong en onbezonnen was :+ ) hadden bijna allemaal een combinatie van spanning en reactie op teugeldruk. Spanning oplossen zonder teugeldruk en dan pas weer opnieuw de reactie op de teugeldruk aanleren. Helaas waren er toen ook al eigenaren die binnen één keer het paard opgericht en wel door de bak wilde zien gaan, tsja, dan ben ik snel klaar. Ik mijn ervaring is te snel gaan het grootste probleem.

Ervaring? Je bent een dierenarts in opleiding? Geloof dat het hebben van ervaring relatief is in dit geval...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:47

Uhm, hoe kom je daarbij :+