[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 10:32

Echt ongelofelijk hoeveel mensen het filmpje van Daan in de weide hebben bekeken. Al bijna 2000 keer is het filmpje gezien.
Heb ook een mijlpaal gehaald van 400 mensen likes op zijn pagina. Is echt absurd hoe zo een kleine pony zoveel bereik haalt. Hij verbeterd met de dag, begint wel wat last van zijn luchtwegen te krijgen helaas, daar krijgt hij nu fenegriek voor en ventipultin.
Verder zo veel mogelijk buiten, maar hij heeft helaas nog niet de kracht om 24/7 buiten te kunnen staan. na een paar uurtjes is hij ook doodop. daarvoor mist hij echt nog de kracht en energie.
Verder gaat het heel erg goed met hem, ook zo goed als luisvrij. nog een heel klein beetje jeuk.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:36

othelloster schreef:
Echt ongelofelijk hoeveel mensen het filmpje van Daan in de weide hebben bekeken. Al bijna 2000 keer is het filmpje gezien.
Heb ook een mijlpaal gehaald van 400 mensen likes op zijn pagina. Is echt absurd hoe zo een kleine pony zoveel bereik haalt. Hij verbeterd met de dag, begint wel wat last van zijn luchtwegen te krijgen helaas, daar krijgt hij nu fenegriek voor en ventipultin.
Verder zo veel mogelijk buiten, maar hij heeft helaas nog niet de kracht om 24/7 buiten te kunnen staan. na een paar uurtjes is hij ook doodop. daarvoor mist hij echt nog de kracht en energie.
Verder gaat het heel erg goed met hem, ook zo goed als luisvrij. nog een heel klein beetje jeuk.

Wat janmer dat hij toch wat last krijg van zijn luchtwegen! Als de ventipultin op is kun je misschien Balsamic control geven voor deze winter. Mijn paard kreeg dit voorgeschreven van de dierenarts toen hij last kreeg van de luchtwegen. Heb het toen 2 winters gevoerd in een onderhouds dosis omdat paardje anders weer ging hoesten na zijn bronchitis. Nu heeft hij het gelukkig niet meer nodig maar was heel goed spul zonder chemische troep er in.
Gelukkig gaat lieve Daantje verder goed! *\o/*

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 10:49

Dankjewel voor je reactie! Ik ben dag voor dag aan het aankijken of hij zoveel mogelijk naar buiten kan. ik denk dat ik een stukje paddock ga afzetten zodat hij ten alle tijden naar buiten kan lopen. kan hij gewoon in en uit lopen maar wel nog een goed warme stal. Ik strooi hem zijn stal alleen maar op. merk dat hij daar het beste op doet. nu is het een goede vast laag en ligt hij ook niet koud als hij plat ligt.
Ben wel aan het nadenken over bepaalde dingen, ik wil het in de toekomst anders gaan doen. wil ook de weide gaan veranderen tot een kleine paddock Paradise dat de pony's nog meer bewegingsmogelijkheden hebben. de weide is niet megagroot. is gelukkig ook niet van belang om ze volledig op de weide te kunnen huisvesten. shetlander zijn erg gevoelig voor hoef bevangen en mijn ruin heeft zware eczeem en teveel gras in de zomer doet hem echt niet goed in combinatie met zijn jeuk.
Ik ben heel benieuwd hoe Daan er over 3 maanden uitziet. en nog vooral wat er onder die enorme vacht uitkomt. het wordt vast en zeker een prachtige pony!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:53

Weide zag er ook niet extreem klein uit op de video vond ik hoor! Maar, misschien geeft het een vertekend beeld als er zo 2 kleine ukkies door lopen te sjeezen! :+
Wat goed dat je er zo mee bezig bent, komt vast echt helemaal goed daar, mijn systeem van opstrooien is trouwens ongeveer hetzelfde, alleen de drolletjes eruit, verder vers stro erbij in, lekker dik en veel, doen de paarden het super op! (staan in een 'potstal', die is daar zo op voorzien :) ).

Hoop dat de luchtwegen van Daantje snel weel beteren, en ook ik ben heel benieuwd hoe hij er binnen een paar maanden uit zal zien!
Laatst bijgewerkt door s_v op 11-01-18 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:54

Dubbelpost, oops!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:56

Oppotten is niet best voor zijn luchtwegen ivm ammoniakdampen. Dat kun je echt beter niet doen, ookal is de ondergrond dan lekker warm en zacht. Gewoon zorgen dat hij buiten is als je opstrooit en pas binnen als al het stof gezakt is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:54

Fijn dat Daantje zo geniet.
Het lijkt me wel verstandig om zijn temperatuur in de gaten te houden nu hij hoest. Bij zo'n knulletje met weinig weerstand is longontsteking niet ondenkbaar.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 13:23

had gisteren al zijn temperatuur gemeten die was 37.8 dus dat kan mooi.
is een vlas ook een goede bodembedekking? is makkelijker uitmesten maar is het ook warm? heb geen ervaring in oppotten van vlas.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:28

Ik heb wel een dikke laag vlas liggen, maar in 1 hoek nog stro.
Vlas vinden ze fijner hier
De uk lijkt het hier niet koud te vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:28

Vlas is te glad vind ik zelf voor zo'n jong ding. Ik zou eerder gaan voor hemperade of zaagsel (niet alle mestboeren nemen zaagselmest af! Dus even controleren). En dan gewoon 2x per week de natte plek eruit en opvullen. Qua hoeveelheid beginnen met een pak per 2m2 en dan naar beneden afronden. Dus een stal van 9m2 krijgt 4 pakken. Eventueel 3 pakken en een pak stro, want in het stro zakken ze verder weg. Normaal gesproken moet bij zo'n stal iedere 5-7 dagen een pak erbij, maar dat is berekend op een groot paard. Bij de shetten, die met slecht weer veel in hun schuilstal staan en er speciaal heen lopen om in te plassen, zijn we een half pak per week kwijt gemiddeld, maar zo af en toe een heel pak. Het gaat dan om 2 shetten van ongeveer 120-150kg. Meer dan een half pak per week verwacht ik dus niet dat je zal gebruiken en waarschijnlijk minder na opstarten.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:38

Vlas is alleen glad als het vers is. Dat kan alleen wel lang duren met die kleine frutsels op stal.

Wij hebben ook een klein oppervlak voor onze paarden en hebben een mini paddock paradijsje gemaakt. In welke provincie sta je? Wij in zuid-Holland, als je eens wilt kijken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:48

Bij onze shetten blijft het behoorlijk lang glad, en dat zijn dus nog niet eens van die frutsels en nog geen volle paardenstal (2.5x3, kleine zeecontainer).

Maar ook bij grote paarden word ik eigenlijk niet gelukkig van vlas, ondanks dat die van ons er op het moment wel op staan omdat de rest van de stalpaarden er ook op staan. Mochten we ooit de paarden volledig zelf houden (dus niet meer het complex verhuren) is de kans groot dat ze weer terug op zaagsel komen te staan of eventueel zelfs op hemperade, wat ik zelf het mooiste spul vind (maar helaas ook het meest kostbare).

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:10

Mijn shet staat ook op vlas op dierenarts advies voor de luchtwegen en dat gaat erg goed! Ik heb ook Duits Kruidenhooi wat ook voor 70% ontstoft is. Samen met fenegriek en ventipulmin gaat het nu erg goed! Ik weet alleen niet of vlas warm is als bedekking maar ik denk dat het lekker ligt vooral als je veel balen er in gooit!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:38

Ventipulmin deed bij mijn mini helemaal niks, ik moest dat ook een hele lange tijd achter elkaar blijven geven tot het beter ging, terwijl op de bijsluiter stond dat je het maar een paar dagen achter elkaar mocht geven en dan even moest stoppen. Ik hoop dat het voor Daantje wel werkt. Bright kreeg daarna poeder zakjes en daarmee was het in twee dagen echt mega verbeterd, dus als het niet werkt kun je daar naar vragen. Ik weet de naam niet, maar dierenartsen weten het wel, weet natuurlijk alleen niet of hij dat poeder mag hebben ivm zn leeftijd.

Vlas kan wel erg glad zijn inderdaad, hier hebben we een soort grote vlokken zaagsel. Niet dat hele fijne spul. Dat is zacht, met een dikke laag ook lekker om in te liggen, makkelijk te onderhouden en niet glad.

Succes met Daantje, hopelijk worden de dagen snel wat warmer, dat zal ook veel schelen voor hem!! <3

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:43

Hoe is het nu Ts?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:10

Ik begin Daantje een beetje te missen....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:11

Jaaaa hoe is het met Daan? :-) En met jou, met je benen?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 16:13

Afbeelding
Met Daan gaat eigenlijk erg goed! zijn luizen zijn weg, heeft wel nog wat lichte jeuk. komt door de schilfers in zijn vacht.
Verder zijn we de hele weide aan het veranderen.
Daan willen we toch meer buiten gaan zetten om zijn achterbeentjes beter te krijgen. gaan de weide indelen in 3 grote stukken, een stuk voor winteruitloop een een kleiner stuk voor Daan.
daar gaan we ons voorlopig mee bezig houden. maar momenteel is het even heel erg druk met werk en school.
nog een half jaar school en dan ben ik helemaal klaar.
nog 1.5 week en dan mag ik met een bril door het leven.
Daan gaat vooruit en wordt steeds meer een echte pony!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:12

ach dat koppie.... <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:19

Wat fijn TS, proficiat alvast, alles heeft hij aan jouw goede zorgen te danken!!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:08

ik zie daan gelukkig veel op FB. Hij blijft schattig. TS kan je je rekening niet insturen bij 538? (zat ik aan te denken ;-))

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:18

Fijn dat het de goede kant op gaat met Daan! Moet jou ook veel rust geven dat je niet zoveel onzekerheid hebt over zijn toestand. :*

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:10

Goed idee, van 538!!
En een bril is niks mis mee, zei de brildraagster :D

zonnebloem18

Re: [VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:32

Ik heb zojuist een [VOLG] tag aan de titel van dit topic toegevoegd. Het kan gewoon op ITP blijven staan.

othelloster

Re: [VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 15:32

Afbeelding
Haarbal gaat heel erg goed! zit al flink wat gewicht bij en krijgt met de dag meer energie!