Vandaag vond ik haar met 39.6 en haar eten nog in haar bak. Weer naar de kliniek dus.
Daar meteen bloed getrokken en haar helemaal bekeken. Ze was in ieder geval binnen 2 weken 18 kilo aangekomen, dus mijn gevoel dat ze zich beter voelde( tot gister dan) klopte in ieder geval. Ook zijn de leverwaardes en de albumine helemaal super. Dus eigenlijk is dat 'probleem' weg. Behalve dan haar bloederige kroonranden en zwilwratten, wat natuurlijk ook niet oke is.
Wat wel zorgwekkend was dat haar witte bloedlichaampjes verdubbeld zijn in de afgelopen twee weken, dit duid op een ontsteking, terwijl ze zware ontstekingsremmers gespoten krijgt. Ook hoorde ze minder longeluid op de linkerlong. Omdat ze door een combinatie van die twee zaken dachten dat er misschien een ontsteking of vocht( weet het ook niet meer precies) bij het borstbeen zou kunnen zitten( dat was iets wat ze veel zien bij paarden van deze leeftijd) naar de echo. Daar was niks mis,
Waar wel iets mis was, was met haar maag, die was veel groter dan normaal. Iets wat zeker raar is gezien ze die dag dus amper gegeten had. Ze had geen koliek en haar mest was ook normaal, met opvoelen was er ook niks raars te voelen. Toen dus voor de zekerheid de scope er in. De DA zei nog dat ze niet vaak iets zagen met de scope maar dat het haar toch niet lekker zat allemaal dus dat ze het toch nog wilde doen.
Blijkt dus dat haar eten terug komt de slokdarm in( Reflux). Haar maag zat bomvol en het eten kwam weer omhoog, iets wat normaal gesproken al raar is ( paarden kunnen niet overgeven natuurlijk) , maar gezien het feit dat ze niet gegeten had helemaal niet oke is. Ook zag je dat de slokdarm daar helemaal geïrriteerd was, dus was het nu niet voor het eerst dat dit aan de hand is.
Ze konden niet in de maag kijken omdat die dus helemaal vol zit, ze moet nu vasten tot morgen ochtend en op zwaardere medicatie en dan gaan ze haar morgenochtend nogmaals scopen.
Eigenlijk zijn er nu 4 opties genoemd:
1 allemaal naweeën van de leverproblemen en er is dus behandeling mogelijk.
2 Er zit een grote ontsteking in de maag(die mogelijk ook op de lever heeft gedrukt). Zeer slecht te behandelen.
3 Leukemie( ze heeft de vorm wel genoemd, maar ben de naam kwijt iets met Myaflasboom ofzo

4 Auto-Imuunziekte ( maar daar hebben we eigenlijk de afgelopen tijd naar behandeld, niet dat dat het was, maar ze heeft wel dezelfde medicatie gekregen die daar tegen zou moeten helpen) . Ook zeer slecht behandelbaar.
Ik had het idee dat ik echt wel een beetje voorbereid werd op mogelijk ernstig nieuws morgen

Ik vind gewoon nog steeds dat het haar tijd niet is, en dat dit een heel erg mooi verhaal word als we ooit winnen op de koers. En ik vind het zo moeilijk dat ze als jong paard al zoveel narigheid te verduren krijgt... Ik hoop dat er iets behandelbaars uitkomt, al is het maar als recreatiepaard of fokmerrie.
Dan ga ik wel mini-Graasjes fokken ofzo