Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:11

Och het zal mij aan mn witte platte reet jeuken of mensen dat over mij zeggen. Ik weet wel beter. Uiteindelijk ben ik een nazaat van god...Dus tsjaaaaah!

Truste allemaal! Sweet dreams! Ik ga effe een zen-momentje nemen

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:14

hey,

ik heb de filmpjes bekeken en ik moet zeggen: ik ben onder de indruk. Ik moet bekennen dat ik Gert van het Hof niet kende, maar ik mag deze kerel wel. Lekker simpel, geduldig en consequent. Ook wat hij zegt over het beleren: precies wat ik altijd zeg ;) (volg je intuïtie, want dat doet een paard ook!)

Verder vind ik het erg fijn dat hij uitlegt wat hij doet en waarom. Denk dat dat op zo'n moment voor een eigenaar best belangrijk is. Slim dus dat je alles gefilmd hebt!

Ik vond het erg mooi om te zien hoe je paard toch zo snel veranderde naar weer (redelijk) rijdbaar. Ik denk dat het, na het gedrag gezien te hebben, heel erg verstandig is dat hij (of desnoods iemand anders met zoveel ervaring en kunde) het paard even doorrijd.

Vind het dan ook super dat jullie je paardje niet zomaar opgeven maar hem bij Gert in training brengen. Ik hoop dat hij snel weer door je zusje gereden kan worden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:14

Ik weet ook wel beter, maar dat wil niet zeggen dat sommige mensen niet op hun onbeschofte uitspraken gewezen mogen worden. Als ik een lijstje zou maken met alle dingen waar we in dit topic al voor uitgemaakt zijn, trek je grote ogen. Dat mag dus best wel stoppen. Argumenten zijn de dingen waarmee we discussiëren!!

Maar goed, ik ben er ook mee weg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:15

Zegt meer over de mensen die die uitspraken doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:16

Idd Teigetje, mooie ontopc comment weer, helemaal mee eens

Ik ga ook slapen! Truste

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:18

Nou ze simpel is tie nou ook weer niet, of bedoelde je dat niet :D maar zullen we het discusieren weer eens ff laten varen en het gewoon aan gert overlaten voor degene die het met hem eens zijn, ik dus ook

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:31

Colway schreef:
Idd Teigetje, mooie ontopc comment weer, helemaal mee eens

Ik ga ook slapen! Truste

Ik heb de 33 bladzijden niet gelezen. Maar ik hoop toch serieus niet dat dit 32 bladzijden vol zijn over typisch bokt-geneuzel over nou, eens even denken...

het gebruik van de slof
het gebruik van sporen
het gebruik van de zweep
de dierenarts
en aaaaaaaaaaaaalllllleeeeeee andere dingen die volgens sommige bokkers niet terecht zijn????????

Jullie moeten je schamen.

als iets je niet bevalt, reageer dan eens NIET!

en ga lekker knuffelen met je zwarte penny hengst waar niemand anders op kan rijden omdat hij alleen jou vertrouwd maar waar jij natuurlijk absoluut niet op rijd omdat dat dieronvriendelijk is. Stel je voor!

*neem denk ik maar een bokt-pauze*

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:18

Teigetje008 schreef:
Ik heb de 33 bladzijden niet gelezen. Maar ik hoop toch serieus niet dat dit 32 bladzijden vol zijn over typisch bokt-geneuzel over nou, eens even denken...

het gebruik van de slof
het gebruik van sporen
het gebruik van de zweep
de dierenarts
en aaaaaaaaaaaaalllllleeeeeee andere dingen die volgens sommige bokkers niet terecht zijn????????

en ga lekker knuffelen met je zwarte penny hengst waar niemand anders op kan rijden omdat hij alleen jou vertrouwd maar waar jij natuurlijk absoluut niet op rijd omdat dat dieronvriendelijk is. Stel je voor!

+1.!

Jammer dat het topic vol gezeurd word.! het zou namelijk erg interresant zijn hoe het verder met het paard van de TS gaat.! en dat is zo dus niet te volgen. plus ik denk dat de TS hier nu ook liever niet meer reageert. Jammer hoor.!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:54

Ja hoi Ts hoe gaat het nu met paard?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 04:41

Nou, als ik TS was zou ik me hier niet meer laten zien. Denk je onschuldig wat mooie filmpjes van Gert op je paard te plaatsen en krijg je toch een bagger over je heen.
Ik ben overigens ook benieuwd hoe het nu met het paard gaat en of hij al bij Gert op stal staat.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:26

Meningen maar vooral aannames dat is wat ik vooral hier tegenkom.
Ik heb het filmpje bekeken zonder vooroordeel alleen gekeken wat gebeurt er en hoe en wat is het resultaat.
Ik ken Gert helemaal niet dus kan ik er open naar kijken.
Resultaat hij is kundig niet van het softe pakt het probleem aan wel iets te hard naar mijn mening resultaat is er zeker wel in positieve zin .
Ik ken het paard niet en ga af op de informatie en moet zeggen dat dit op de softe manier nooit was gelukt.
Er bestaat nu eenmaal geen paarden psychiater dus zal het op een andere manier moeten.
En de opmerkingen van paardvriendelijk sorry hoor maar dat is door mensen bedacht en niet altijd in het belang van het paard.
Ook mensen die overtuigd zijn van het natuurlijk paardvriendelijk houden van paarden kom op zeg dat is helemaal niet mogelijk en hoe hard denk je dat de natuur is paarden zijn geen watjes.
Hier en nu gewoonte vast ritme werken dat is wat een paard wil niet in een weitje staan zonder afleiding 24 uur per dag op rust of pensioen zoals dat heet.
Paard word daar diep ongelukkig van.
Als een paard een beetje gaat zweten dan is hij moe kom op zeg.
Ik krijg vast bokkers over mij heen met een andere mening en natuurlijk mag dat maar dit is mijn mening ontstaan door jarenlang ervaring met paarden van alle leeftijden en heb heel wat gezien.
Mensen zijn niet alles wetend en moeten eens verder kijken dan hun neus lang is
Ik heb ook andere filmpjes bekeken van Gert vooral van het zadelmak maken.
Ik werd daar in eerste instantie niet blij van maar na even nadenken kan ik er 1 positief punt uithalen dit paard zal later geen problemen geven met staken of ongewenst gedrag want daar is hij doorheen gejaagd.
Maar goed zoals ik al zij ieder zijn eigen manier maar zadelmak maken doe ik liever zelf .
Dat duurt wat langer maar wel met een beter gevoel.
Ik ben echt benieuwd hoe het verder gaat met dit hele leuke paard?
En TS Goede film weer van geleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:38

listiglistje schreef:
Colway schreef:
wortels

:j doet ie het vast weer top!

[ Video ]

Briljant filmpje, ik heb me echt bescheurd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:41

Gini schreef:
Ik ben ook even mijn paardje gaan pesten. Heb haar maar meteen verteld dat ik helemaal niks heb met het welzijn van paarden, kan ze later ook niet komen klagen dat ze niet gewaarschuwd is. Ik zie wel of ze morgen nog in haar stal staat of dat ze het hazepad gekozen heeft.

Nee, serieus nu, sommige mensen moeten echt oppassen met wat ze zeggen. De opmerking dat wij niet zouden inzitten met het welzijn van het paard heeft mij geraakt. Harder dan ik had verwacht en gewild. Heb er een tijdje om liggen malen. Ik heb al meer watertjes doorzwommen met mijn paard dan menig ander paardeneigenaar. Ik ben al dieper en verder moeten gaan voor het welzijn van mijn paard dan ik iemand wil toewensen. Oordeel niet zo snel over mensen en situaties die je niet kent, je zou met je uitspraken misschien eens iemand heel hard kunnen kwetsen.

Trek het je niet aan, aan jouw de keuze of je uitspraken ter harte neemt of naast je neerlegt. Laat los, laat gaan. Die opmerking van je niet bekommeren om het welzijn van het paard kun je pas ter harte nemen als het paard zich ook bekommert om het welzijn en de veiligheid van de mens.

Iemand heeft ooit een keer gezegd: kinderen hebben recht op grenzen.

Ik wil dat vertalen naar een paard: een paard heeft recht op grenzen. En als hij daar overheen gaat, mag hij teruggezet worden. Als het nodig is, hardhandig. En daarna ga ik me bekommeren om het paardenwelzijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:19

Teigetje008 schreef:

het gebruik van de slof
het gebruik van sporen
het gebruik van de zweep
de dierenarts

Dit is echt een hele waardevolle, volwassen reactie inderdaad. :+

Ik vind het gewoon leuk om te discussiëren over de methode van Gert. Het gedeelte waar ik in mee discussieerde ging niet over TS of over het paard, alleen om de methode van Gert. En ik mag daar best een mening over hebben en die mag ik best ventileren op een forum. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:00

volgens mij is dat ook de bedoeling van een forum :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:46

Kan je je afvragen of een mening altijd geventileerd moet worden. :D
Verwar ook zeker een mening geven niet met doordrammen (niet dat iedereen dat doet hoor). :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:55

Gini, is dat een reactie op mijn manier van discussiëren?

En bovendien, ik ben heel blij dat ik in NL woon en dat mijn mening altijd geventileerd mag worden. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:14

Nee hoor, algemene stelling.
Vrije meningsuiting is een recht, geen plicht. Ik vind Crocs ook echt te lelijk, maar dat ga ik niet zeggen tegen iedere persoon die Crocs draagt. ;)
De meesten discussiëren netjes, daar niet van. Sommigen slaan alleen wel een beetje door.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:15

Anne_GTI schreef:
Air schreef:
Er heeft nog nooit iemand antwoord kunnen geven op de vraag waarom je wel iets mooi en goed en de enige manier mag vinden zonder dat je daarvoor een reden hoeft te hebben. Waarom zou ik, terwijl ik genoeg voorbeelden van andere manier heb aangehaald, en nee niemand kan een plan bedenken omdat alles stap voor stap gaat, dan opeens WEL moeten uitleggen hoe het anders kan?

Als je denkt dat het niet vriendelijk kan..... crap. Dat gaat echt ver -O-
Paarden zijn vast computers zonder pijn...

Jij gaat er vanuit dat het paard pijn heeft. Ik denk van niet. Net als de dierenarts die het dier gezond heeft verklaart. Dit paard ga je met lange lijnen mee skiën door de bak. Dit paard gaat in een longeerbakje met prikpaaltjes zoals NH graag gebruikt door het lintje en zoekt een lekkere pol gras. Dit paard steekt zijn denkbeeldige dikke vinger op want hij is baas en hij weet het. Hoe wil je dat oplossen???

Fantastisch hoe het paard door het topic heen steeds gevaarlijker wordt :)) Hij is allang allerlei snode plannen aan het smeden om Gert de volgende keer weer lekker dwars te zitten :j

Kom toch op zeg, dit is gewoon een doodnormaal paard, die gewoon pijn heeft en reageert op teugeldruk.

Ik denk dat er bij veel mensen een groot deel angst bij komt kijken. Daarom moet het paard goed op z'n flikker krijgen, zodat hij het nooit weer in z'n hoofd haalt om dit gedrag uit te voeren. Dat geeft een heel veilig gevoel. Je hebt het gevoel dat het probleem aangepakt hebt.

Als je gewoon zorgt dat het paard het weer leuk vind, weer kan buigen in de hals en weer vertrouwen krijgt in de teugeldruk, dan heeft men het gevoel dat het probleem omzeilt wordt. Want als je weer hard aan de teugels gaat trekken, dan gaat het paard weer zo reageren. Inderdaad! Heerlijke paarden dit, je leert het zo af om aan die teugels te hannesen ~~}>

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:16

Gini schreef:
Nee hoor, algemene stelling.
Vrije meningsuiting is een recht, geen plicht. Ik vind Crocs ook echt te lelijk, maar dat ga ik niet zeggen tegen iedere persoon die Crocs draagt. ;)
De meesten discussiëren netjes, daar niet van. Sommigen slaan alleen wel een beetje door.

Ik vind paardwelzijn toch wel een ander verhaal dan het wel of niet mooi vinden van iets.
Ik denk dat niemand zo had gereageerd als het paard een lelijk dekje op had gehad :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:26

Sanne hoe kan jij nou beweren dat het paard pijn heeft. Ken je het paard? ben je helderziend? Of ben je gewoon zo arrogant om dat te blijven beweren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:27

Nikka schreef:
Air schreef:
Voordat je iets banketstaaf, weet dan waar je over praat. Cesar werkt niet met stroom. De banden die je hebt gezien zijn trilbanden, die ook gebruikt worden bij dove honden.
Een heel groot verschil.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... illan.html

Verkloot een quote - daily-mail-style?

Wat mij trouwens aan Gert erg opvalt is de volstrekte ontspanning die zijn stem blijft hebben. Wat je duidelijk merkt is dat hij niet boos, bang, geergerd of gefrustreerd raakt in z'n demo's.

Bij dit paard zie je overigens een paard dat heel erg duidelijk nee zegt, maar ook een uitgebreid repertoire heeft aan manieren om dat te onderstrepen. Nou kun je er naartoe werken om dat nee te vermijden, en dat is natuurlijk belangrijk, maar dan is het probleem volgens mij maar ten dele opgelost. Als het paard ooit weer nee /moet/ zeggen (uit pijn ofzo), dan zal 'ie toch weer terugvallen op alle trucjes. Wat Gert hem hier ook leert is dat dit soort fratsen gewoon geen zin hebben. Dat hij namelijk niet onder de indruk is van omdraaien, achteruit lopen, vreemde sprongen, en dat hij vooral zichzelf moe maakt. Een confrontatie die ook Cesar trouwens aangaat.

Wat ik niet zie is dat er onmogelijke dingen gevraagd worden. Een paard dat tot zeer recent in training stond kan deze oefeningen prima. Ik zie het paard ook niet in paniek raken. Of de ontsteking nog pijn doet: dat hoeft natuurlijk niet. Zeker als het gaat om onderhuidse ontstekingen (geen pees- of spier) dan zijn die ook zo weer weg, dat duurt echt geen weken en weken.

En tot slot het springen: springen met een slof kan gevaarlijk zijn als je het paard niet voldoende ruimte geeft. Maar als het paard z'n hoofd / hals in goede positie kan houden is het natuurlijk niets anders dan springen zonder slof. Gert van het Hof heeft ervaring genoeg om dit wel te doen, en op de sprong rijdt hij heel duidelijk vooruit en geeft ruimte. Ook gaat het om hele simpele sprongetjes. De paniek hierover lijkt me dan ook echt overtrokken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:46

Colway schreef:
Sanne hoe kan jij nou beweren dat het paard pijn heeft. Ken je het paard? ben je helderziend? Of ben je gewoon zo arrogant om dat te blijven beweren?

Nee hoor, dat is gewoon ervaring. ik zal niets met 100% zekerheid kunnen beweren, dat kan je nooit bij een paard. Het is de meest voorkomende, meest logisch optie, zeker omdat er bij dit paard al iets gevonden is. Het paard geeft een hele specifieke reactie op een bepaalde hulp.
Er worden nu allemaal ontzettend vergezocht verklaringen opgetrommeld, maar de paarden die ik heb behandeld met staakgedrag, waren allemaal gelijk weer normaal te rijden na de behandeling. Er is er geen één geweest die is blijven steigeren nadien. Degene die weer terug kwamen met klachten, hadden ook gewoon opnieuw of nog steeds hetzelfde probleem.

De steigeraars die ik gereden heb ( toen ik nog jong en onbezonnen was :+ ) hadden bijna allemaal een combinatie van spanning en reactie op teugeldruk. Spanning oplossen zonder teugeldruk en dan pas weer opnieuw de reactie op de teugeldruk aanleren. Helaas waren er toen ook al eigenaren die binnen één keer het paard opgericht en wel door de bak wilde zien gaan, tsja, dan ben ik snel klaar. Ik mijn ervaring is te snel gaan het grootste probleem.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:08

Shadow0 schreef:
is het natuurlijk niets anders dan springen zonder slof. .

Als het paard weet dat de slof er om hangt is het nooit hetzelfde. Net als dressuurpaarden die met losse slof lopen, je ziet altijd het verschil. Onbewust houdt het paard er rekening mee en gaat zich anders bewegen.
Daarnaast is dat het grootste probleem niet, meer het risico dat je loopt bij een mogelijk pijnlijke nek of stress die kan ontstaan door een naar gevoel als de slof per ongeluk teveel inwerkt. Dat wil je niet. Paard moet juist weer vertrouwen krijgen in de teugel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:16

2005 schreef:
Als het paard weet dat de slof er om hangt is het nooit hetzelfde. Net als dressuurpaarden die met losse slof lopen, je ziet altijd het verschil. Onbewust houdt het paard er rekening mee en gaat zich anders bewegen.

Dat is echt een onzinnig argument als het gaat om het gevaar van de slof, en met name in dit filmpje duidelijk ontkracht: het paard springt prima.

Citaat:
Daarnaast is dat het grootste probleem niet, meer het risico dat je loopt bij een mogelijk pijnlijke nek of stress die kan ontstaan door een naar gevoel als de slof per ongeluk teveel inwerkt.

En dat is dan precies het verschil: ik geloof niet dat de slof bij Gert zomaar per ongeluk teveel inwerkt. Het is een reden waarom de meeste mensen eraf moeten blijven - maar dat is iets anders dan dat het altijd fout is.