Hoe snel kunnen dingen gaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:18

Breghje schreef:
Dat is de ellende, je weet nooit hoe zoiets loopt. Mijn avatar is ook niet uit het niets ontstaan, mijn paard heeft een hernia over de volledige lengte van de koliekoperatie wond gekregen, pats boem open. Van binnen, dus van buiten heeft ze een keurig (bobbelig, handbreedte breed) streepje, maar van binnen vermoed ik dat het er net zo uitzag als bij jou ongeveer. Ze heeft dus ook een hangbuik eraan overgehouden, die gaat ook nooit meer weg: naar beneden scrollen voor de foto waar ze staat te grazen met bloot buikje [MD] Breghje één jaar na de koliekoperatie. Nu is er littekenweefsel gevormd waardoor er bruggen zijn ontstaan en er geen ingewanden meer in de ruimte kunnen zakken, maar het gebruik van haar buik blijft ze moeilijk vinden.

Ik heb een osteo/fysio, chiro ed op haar los gelaten, dat heeft heel erg goed geholpen om haar weer op de rit te krijgen, bontje om de singel en vooreerst niet te vast singelen enzo. Nu zit haar wond een stuk verder naar achteren, maar toch.. Even om je een beetje op te beuren, want ik hobbel ondertussen alweer een paar jaar rond.

Jou paard hebben ze natuurlijk helemaal opengemaakt om bij de darmen te kunnen komen. Dus dan zijn die spieren doorgehaald.
De schimmel heeft mazzel dat het alleen huid was.

Ik denk (al ben ik geen DA) dat wanneer het dicht is de zwelling ook weggaat en dat je er later niet veel meer van zal zien.
Wel vraag ik mij af of het eventueel mogenlijk zal zijn om die bult cosmetisch te laten verwijderen als hij zou blijven.

Verder vind ik het wel goed genezen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:27

Nouvel schreef:
janouk, je zou het waarschijnlijk niet zeggen, maar met stappen aan de hand is ze altijd heel erg braaf geweest, wij wandelen nl ook heel veel met 'r, meestal samen met de hond, overal naar toe...
aan de hand heeft ze heel veel vertrouwen en blijft ze eigenlijk altijd goed bij me...

vanmorgen was ze weer goed wakker trouwens met buiten zetten! :+

Ik ken haar dan natuurlijk ook alleen maar van stressige wedstrijden en shows, zoals in Hoofddorp en Heerjansdam.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:27

O ja, die foto was ik even vergeten. Dat getwijfel nu herken ik ok heel erg. Lou heeft na die koliekoperatie nog twee na-operaties gehad, vanwege hetzelfde probleem als Breghje, maar bij Lou kon er toen dus wel een stuk darm in zakken. Dat ziet er nu dus ongeveer hetzelfde uit als bij haar. Natuurlijk is dat wel een heel verschil met jou, waarbij het de huid is die wijkt, maar de twijfel achteraf is wel hetzelfde. Toch ben ik blij dat Lou het gered heeft.

Ik hoop voor jou dat het toch goed gaat genezen en dat je er mettertijd weer op kunt, een weidepaard is leuk als ze het zelf ook leuk vinden, maar ik vind het rijden toch ook wel erg leuk.

Het is en blijft een lang traject zoals het er nu voor staat, maar zolang je verbetering ziet gaat het goed. Een echt bontje om de singel zal inderdaad wel kunnen helpen als je eenmaal zover bent, geen synthetisch iets lijkt mij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:37

Cowgirl schreef:
Jou paard hebben ze natuurlijk helemaal opengemaakt om bij de darmen te kunnen komen. Dus dan zijn die spieren doorgehaald.
De schimmel heeft mazzel dat het alleen huid was.

Ik denk (al ben ik geen DA) dat wanneer het dicht is de zwelling ook weggaat en dat je er later niet veel meer van zal zien.
Wel vraag ik mij af of het eventueel mogenlijk zal zijn om die bult cosmetisch te laten verwijderen als hij zou blijven.

Verder vind ik het wel goed genezen.

Het was ook meer de vergelijking dat je nooit weet hoe een herstel gaat, daar zijn Jet en ik ondertussen wel achter. :) Dus meer om te laten zien dat de dipjes erbij horen (zeker die van het vrouwtje, ik heb vaak jankend naast mijn paard gestaan en me afgevraagd of het nog wel eerlijk was om haar zo door te laten ploeteren met alle pijn en ellende) en dat het vaak de moeite waard is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:42

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:16

Super Lielle :j ondanks de narigheid toch een beetje in het zonnetje ;) (?!)

En Ellis precies jullie hebben A gezegd B komt erachteraan .. dus meer dan gewoon goed zorgen afwachten en het tijd geven kun je niet en dat doen jullie super voor haar !!.. Ik denk zelf dat het spierweefsel ook een flinke tik gehad heeft dat kan echt maanden duren voordat dat weer mooi dun is .. Maar ook daar zijn producten voor te krijgen die doorbloeding verbeteren en zwelling verminderen .. maargoed dan moet eerst de wond dicht .

zasread

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:25

Die wond ziet er al netjes uit Ellis! Al veel sneller dan ik had verwacht!
Volgens mij gaat die heel mooi dichtgroeien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:31

lielle, wat lief, bedankt! :j

cowgirl, het was helaas niet alleen huidschade, er zijn ook meerdere spieren echt doorgescheurd die opnieuw aan elkaar zullen moeten groeien, ook is er veel bindweefsel beschadigd (het gat waar de paal door naar boven is gegaan is groot en lang, en daar komt ook nog steeds het meeste vocht en vuil uit)
de spieren zijn tijdens de operatie ook zoveel mogelijk weer aan elkaar gehecht, zodat ze weer vast kunnen groeien, dit zal echter ook tijd nodig hebben...

maar de buikwand zelf is inderdaad in takt gebleven...

breghje en jet, bedankt voor jullie ervaringen en steun!
ondanks dat worden wat verschillen en de oorzaak ervan zijn er toch veel ervaringen die gedeeld kunnen worden en dat is prettig!

jet, een weidepaard is inderdaad leuk als je er de ruimte voor hebt, maar hier in de randstad is een weidepaard houden moeilijk en kostbaar als je er verder niks mee kunt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:57

Ik zit dan wel niet in de randstad, maar ook hier is het een te dure hobby om nog vele jaren op een paard te passen waar niets mee te doen is... Ik snap je volkomen!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:32

Nav het BBB heb ik even helemaal bij gelezen. Wat een verhaal zeg! Ongelooflijk ook eigenlijk dat er behalve huid en spierweefsel
niets anders is geraakt. Ik vind het ook knap dat je zo goed en snel hebt kunnen handelen op het moment dat het net gebeurd was!

Heel erg veel beterschap voor Fifi en sterkte voor jou! :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:56

Ik zie het topic net, wat een verhaal, al goed dat je snel gehandeld hebt, ik hoop dat alles goed komt! en blijf dit ook volgen! ik wens je zeer veel succes en sterkte! en ik doe mijn petje af voor jou, vele mensen hadden het immers al lang opgegeven!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:30

Bedankt voor jullie reakties!

jet, is ook zo...
heb je zelf veel land achter je huis is dat toch een stuk makkelijker...

Net belde de arts die haar behandeld heeft in Utrecht om te bedanken voor mijn bedanktkaartje... :D
en om te vragen hoe het nu gaat, netjes hoor! +:)+

Heb gelijk alle vragen afgevuurd die ik inmiddels weer had, was ook van plan deze week nog even te bellen...
Het stijve in de achterhand moet ik even afkijken voorlopig, kan door het stilstaan komen of door het trekken van de wond, blijft het moet ik er even naar laten kijken...
Als de wond zo door blijft zetten qua genezen zou het met een week of 6 op z'n vlotst dicht moeten kunnen zijn, maar het zou ook nog wat langer kunnen duren, kwestie van afwachten dus...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:37

Oeps, nog minimaal zes weken... Jouw geduld wordt wel op de proef gesteld, hoor :(:) . Het is ook wel logisch, maar toch... Fijn dat de arts je belde en dat jij gelijk je vragen bij hem kwijt kon.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:01

:D
ja even geduld oefenen dus nog, maar gek genoeg was ik niet verbaasd toen ze dat zei, viel het me eigenlijk nog mee...

ik had zelf toch ook al besloten dat ze nu toch in ieder geval 3 maanden de wei in gaat, dus dan komt het mooi overheen, na die 3 maanden kunnen wij kijken hoe de stand van zaken is of dat ze nog een maandje moet blijven lopen...

het is jammer dat het precies de zomermaanden zijn...
de periode dat we zo heerlijk aangespannen kunnen rijden, dat precies weer buiten de menwedstrijden zijn, dat wel lekker in zee kunnen spetteren...
maar helaas, het is niet anders...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:15

Hoi Ellis ik had al eerder 2 berichten geplaats en ik lees nog altijd mee. Fijn om te horen dat Fifi er in elk geval opgewekt onder blijft nu ze weer lekker in de buitenlucht mag. Heel erg veel succes gewenst met het herstel en hopelijk kom ik je een volgend seizoen weer gezellig tegen bij Piet, aan de lange teugel (toch nog een leuke discipline waar je geen singel bij nodig hebt!) Groetjes Eline

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 23:16

ja dat wordt heul veul lange teugelen straks! :D

even een quote van het bloemetje en het zonnetje, echt ontzettend leuk! :j
bedankt bokt!

Citaat:
Het virtuele bloemetje en het virtuele zonnetje
Deze maand helaas weer een flink aantal bokkers die een bloemetje verdienen. Omdat we het deze maand vrijwel onmogelijk vonden te kiezen wie het meest voor een bloemetje in aanmerking komt hebben we besloten meerdere bloemetjes uit te reiken.

Allereerst het verhaal van bokker Nouvel, wiens Lusitano merrie door een ongelukkig voorval zwaar gewond raakte. Gelukkig is de merrie inmiddels weer aan de beterende hand en zelfs weer thuis uit de kliniek!

Bokker Eefiepeefie is wezen kijken bij het paard van Nouvel. Op de kliniek in Utrecht is de merrie geholpen aan haar verwondingen, gezien de aard van deze verwondingen moest ze een behoorlijke periode daar blijven. Na het openen van een topic op VVVD bood Eefiepeefie aan om een bezoekje te brengen bij de merrie, want ze moest daar toch ook zijn met een ander paard. Zo kon ze gelijk de merrie van Nouvel extra aandacht en wat knuffels geven. Voor deze mooie daad bieden we graag het zonnetje van de maand aan aan Bokker Eefiepeefie.
Het bezoekje van Eefiepeefie kun je hier lezen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:03

Nog 6 weken voordat het dicht is verbaasd me om eerlijk te zijn niet. Is de bacterie nu weer verdwenen?

Fif treft het wel met jou. Zoals jij voor haar zorgt moet het goedkomen zou je dneken. Nogmaals heel veel sterkte en ik leef met je mee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:20

Nouvel schreef:
ja even geduld oefenen dus nog, maar gek genoeg was ik niet verbaasd toen ze dat zei, viel het me eigenlijk nog mee...

ik had zelf toch ook al besloten dat ze nu toch in ieder geval 3 maanden de wei in gaat, dus dan komt het mooi overheen, na die 3 maanden kunnen wij kijken hoe de stand van zaken is of dat ze nog een maandje moet blijven lopen...

de periode dat we zo heerlijk aangespannen kunnen rijden, dat precies weer buiten de menwedstrijden zijn, dat wel lekker in zee kunnen spetteren...

Weet je, daar geniet je volgend jaar dubbel van.. Je krijgt weer alle éérste keren opnieuw, en die gaan extra veel betekenis krijgen omdat ze er nog is. En als straks de wond dicht is zal jij de eerste zijn die met haar lekker kan gaan spetteren, reken maar!

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:46

Nouvel, alle respect voor jou!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:34

Breghje schreef:
Nouvel schreef:

Weet je, daar geniet je volgend jaar dubbel van.. Je krijgt weer alle éérste keren opnieuw, en die gaan extra veel betekenis krijgen omdat ze er nog is. En als straks de wond dicht is zal jij de eerste zijn die met haar lekker kan gaan spetteren, reken maar!

Hoe gek het ook klinkt, dit is echt heel erg waar. Sinds mijn paard is hersteld van een verlamming, geniet ik wel 100x zoveel van alle dingen die we weer samen mogen doen. En de band met je paard wordt veel intenser. NIet dat iedereen nu maar eerst ellende met zijn paard moet meemaken hoor, maar er zitten gelukkig toch ook dingen bij waar iets positief aan zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:12

vast wel, daar kijken we dan gewoon maar naar uit! :j

de bacterie is pas helemaal weg als de wond droog blijft en niks meer lekt, maar hoe minder vocht eruit komt hoe kleiner de besmettingskans wordt...

Fifi is vast het enige paard dat met gewassen beentjes en staart het land op gaat... := :D
vanavond beentjes nog even met betadineshampoo gewassen en ingesmeerd voor de mok en toch ook de staart maar eens even gewassen, dat had ik nog niet gedaan sinds ze terug is...

Haar lijf heb ik laten zitten, daar vond ik het afgelopen dagen echt te fris voor...
En vies wordt ze toch weer... 8-)

Vanavond alle wondverzorgspullen in een krat gepakt en dan morgenvroeg op pad...
spannend...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:00

Wat gaat er morgen gebeuren? Ik zal het wel gemist hebben, maar ik weet het even niet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 06:15

we gaan haar naar de wei brengen...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 06:48

Jee dat is dan al snel dat ze het land op kan. Aan de ene kant wel fijn denk ik. Aan de andere kant is nu weer aardig ver bij jou en je goede zorg vandaan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:23

Goede veilige reis!