Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ice_baby

Re: Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:22

trouwens.... ik heb nog een vraagje... is er heel toevallig iemand die nog een plekje vrij heeft op de kar? of een groom zoekt?
mijn vriend gaat dit jaar mee en zou het heel leuk vinden om 1 of 2 dagen mee te rijden op de kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:15

ik zou graag iemand een plaatsje aanbieden, maar moet helaas ook aan m'n pony denken; nieuwe wagen weegt straks zo rond de 120/130 kg. + mij (geen zwaargewicht, maargoed) + m'n groom. Tel daar sommige zware zandpaden bij op, en dan is dat eigenlijk al genoeg, als ik nog iemand mee neem zit ik wel echt aan de max. zeg maar.
Wilde m'n buurmeisje van 14 (ook zeker geen zwaargewicht) ook een dagje meenemen op de wagen als dat zou kunnen, groomt ook vaak bij mij, maar als Mirjam ook mee gaat zou dat eigenlijk dus alleen op de dag kunnen dat we veel asfalt hebben.

Helaas kan ik je dus niet helpen, maar denk dat er genoeg mensen zijn waarbij hij evt. wel mee zou kunnen, alleen voor shet/ponymenners is meerdere mensen mee nemen toch wat lastiger ivm. gewicht.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:53

hahaha joycie ik snapte idd wel dat dat niets ging worden.. ik denk ook wel dat hij een groot paard gaver vind..heheheh

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:55

ja maar ja maar kléintjes gaan oooook héeuuul hard hoor!!!! ^) :j :j :j

Hahaha nee maar dat is soms nog wel eens 'balen' als je zo'n 'kleintje' hebt (al is ot met haar ong. 1.03m. grote maats), dan moet je daar toch vaak wat meer rekening mee houden.
Kwam vorig jaar bijna iedere dag een 2span mini-shetten tegen met een vrij zware wagen, en helemaal volgeladen, minstens 4 personen.... tsja dan denk ik: not done :n

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:29

Wuhahaha :+

Vandaag de aftrap gedaan van de conditie training :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:40

En al hard aan trainen of nog net begongen ?

Moet zelf kijken hoe het ga.
Heb net besloten om komende weken even zadel in de kast te laten liggen en om eerst even mijn paard te gaan trainen om meer zijn achter te gaan gebruiken voordat ik het zadel er weer op leg.

Ook zit ik met korte hoeven doordat hij vorig jaar op ijzers heeft gestaan. Maar ben niet van plan om weer ijzers onder te laten slaan.

Kans is groot dat ik de 3 van 4 dagen ga rijden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:44

@Joram
Hij komt net van zn blessure af, dus ben sinds een week weer begonnen met oppakken.

Vandaag was weer de eerste keer naar buiten.. heb toch het idee dat dat meer conditie geeft dan trainen in de bak.

Over de ijzers..
Ik heb dit probleem ook gehad.
Nu na even doorzetten heeft hij super hoeven! ga het dus ook gewoon blootvoets rijden.
Bijvijlen werkt,Biotine geven en de hoeven 3x per week olien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:02

Zit nu ook te twijfelen over ijzers hoor.... nooit ijzers onder gehad en ging altijd prima, tot 2 jaar geleden te kort bekapt, toen direct góede hoefsmid en ja direct ijzers er onder voor zover dat kon.

Sindsdien staat ze regelmatig te kort, nu kán het nog wel (4 maanden lang niet gereden en alleen op gras gestaan, af en toe gewandeld over asfalt en bosgrond) maar staat ook vrij kort. Heb er liever nú ijzers onder dat ze iets kunnen groeien en ze er dan met de vierdaagse weer af, dan tijdens de vierdaagse ijzers.

Straks komt met de wedstrijden ook weer het outdoorseizoen en dan wil ik echt geen ijzers onder, is toch erg lastig tussen de hindernissen door.

Maareh; hoeven groeien toch juist door als ze op ijzers staan, toch? of remt dat juist de groei?
toch maar eens even met m'n smid overleggen; als ze er onder moeten dan dus liever nu ipv. later.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:24

Ijzers remmen de groei, omdat het meganisme niet meer goed werkt.
Juist als ze niet slijten, zullen ze ook niet groeien :)

Als je wilt kan ik je wel een pb sturen met allerlei tips!
Want anders gaan we zo offtopic :)

Ik heb iig besloten blootvoets te gaan!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:32

Trouwens bedenk me net dat jij natuurlijk gaat mennen...

Heb je dan meerdere verharde paden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:42

Wat mijn ervaring tot zover is dat paarden op ijzerszachtere hoeven produceren waardoor ze dan erg snel slijten zonder ijzers.

Zack,
Fijn dat je met paardje weer aan de slag kan.
Met Tobbe moet ook wel gaan lukken, komende week ga ik hem nog flink aan werk zetten met zijn achterhand wat voor hem erg zwaar is.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:27

ik rijd ook altijd blootsvoets maar op de een of andere manier is er iets mis gegaan deze winter en is hij nu na 3 weken trainen ontzetten kort gereden en moet nu noodgedwongen ijzers of op rust.. maar rust is geen optie i.v.m. training.. dus ik rijd dit jaar wel met ijzers... daarna gaan ze er weer af en gaan we weer proberen om zijn hoeven te laten wennen.. ik wil gewoon geen ijzers onder.. maar soms kan het niet anders..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:25

ik heb Boobs alleen voor op ijzers. Zijn kwartieren scheuren erg snel in en erg ver in,... wil daardoor geen kreupelheid veroorzaken. Hij gaat nu op ijzers en hopelijk halverwege/ eind van de zomer zonder,... De tip die ik toen kreeg was healthy hoof van Mustad. Super spul. De scheuren waren zo weg nadat er ijzers onder zaten en Boobsie glom als nooit te voren. http://www.mustadbenelux.com/ en dan product zoeken healthy hoof invullen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:32

Lijkt me vervelend als je regelmatig met gescheurde hoeven zit....
gelukkig heb ik dat probleem nooit gehad; pony heeft van zichzelf superharde hoeven.... enige probleem is nu dus sinds paar jaar dat ze gewoon iets te kort komt te staan...

@ Zack: voor de vierdaagse maakt ruiter of menner niets uit, je rijdt natuurlijk allemaal dezelfde route.
Wel pak ik juist op buitenrit vaak wat meer verharde paden, omdat ik weet dat ze dat dus altijd wel goed kon hebben. Maar laatste paar jaar ben ik toch ook wat meer bermen gaan rijden; om hoeven en ijzers dus te sparen. Was voorheen nooit nodig. Er zijn wel route's die ik graag rijdt met redelijk wat asfalt er tussen en geen berm.

Groot voordeel met m'n nieuwe wagen straks is dat deze nog beter geveerd is en ik dus echt een bokkussen heb, en niet een hele brede waardoor ik met bermen de hele bok over schuif. Ik zit dan ook comfortabeler en het is minder gehobbel over zandpaden, dus zal ik dan ook wat makkelijker zandpaden mee kunnen pikken als dat ik nu doe met m'n huidige wagen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:53

nou, nog 87 dagen voordat het allemaal begint...

Als je dat zo hoort klinkt dat wel heel er snel he???
Pfff zit nu eigenlijk op hete kolen, ik moet nu écht hard gaan trainen, zal meer tijd nodig hebben daarvoor dan vorig jaar want ponylief heeft zo'n 4 maand stilgestaan en weinig tot niets aan echte inspanning gedaan..... wordt er eerlijk gezegd al een beetje zenuwachtig van, hahaha.....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:01

Oooh ik dacht dat menners toch meer op het verharde gingen.

ja 87 dagen klinkt erg snel.. komt goed :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:13

haha, nee dat kan en mag niet zomaar ;) wij rijden eigenlijk precies 't zelfde als de ruiters doen....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:28

87 dagen! Ik zat van de week ook al te rekenen. Straks april, mei en dan is het al weer zo ver!

Het paard waar ik mee bezig ben heeft op het moment hele slechte hoeven.. Gister is de smid geweest, hoop dat ik met haar wel de 4 daagse kan rijden eigenlijk.. Ze heeft ook scheuren, brokkelhoeven en slechte stralen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

oeh bah No_No; dat klinkt niet lekker!
Misschien dan idd maar uit voorzorg ijzers evt.? opzich slijt zand natuurlijk minder als asfalt, maar alsnog zorgt het nog wel voor iets slijtage, helemaal als ze van zichzelf al vrij 'slechte' hoeven hebben.....
hopen dat 't allemaal goed komt :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:52

Het nadeel is dat het paard niet van mij is. Ze hebben dat paard nog niet zo lang en het had ijzers onder toen ze kwam en had toen al een slechte voet.
De eigenaar zou de smid laten kijken met wat de beste oplossing zou zijn voor haar. Ik ben nog niet op stal geweest dus ik heb nog geen idee. Ik hoop dat het met extra zorg snel beter wordt!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:51

@ No no
Pff dat is ff ruk zeg!
Uit ervaring weet ik dat het "vernieuwen" van de hoef zeker 1 jaar duurt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:04

Ja, is een langdurig gebeuren. Ik hoop maar dat ze er wat van hebben kunnen maken! Het weekend weet ik meer. ALs dit paard niet kan is er nog wel een andere, dus ik hoef niet te fietsen :D Maar goed, het liefst ga ik met dit paard..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:53

Ja en nu (na ruim 2 jaar) beginnen zn hoeven pas echt weer topper te worden :D
Ze zijn nu echt topper, vandaar dat ik het ijzerloos aandurf :D

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:34

Gisteren van de fysio te horen gekregen dat het goed met mijn rug gaat. Mag weer wat meer gaan lopen en proberen te gaan fietsen. Over 2 weken moet ik terug komen en als alles dan nog zo goed gaat als nu, dan mag ik waarschijnlijk weer voorzichtig gaan paardrijden. Hoop dus dat alles goed blijft gaan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:39

nobbygaard schreef:
Gisteren van de fysio te horen gekregen dat het goed met mijn rug gaat. Mag weer wat meer gaan lopen en proberen te gaan fietsen. Over 2 weken moet ik terug komen en als alles dan nog zo goed gaat als nu, dan mag ik waarschijnlijk weer voorzichtig gaan paardrijden. Hoop dus dat alles goed blijft gaan.

Nathalie: zit je nog in de lappenmand? Dat is die val harder aangekomen dan ik vermoedde. Fijn dat het vooruit gaat.
Ik ga ja vandaag bellen voor een bezoekje aan jullie en je mooie dochter.