Air schreef:Oh, je hoeft overigens niet lang mee te lopen om te weten dat je nooit uitgeleerd bent. Dat betekend alleen niet dat je geen beslissing voor jezelf kan maken wat je wel wil leren, en wat je niet wil leren. Ik wil alles leren wat het welzijn van het paard kan verbeteren, hoe ik mijzelf kan verbeteren. De andere manier heb ik geen behoefte aan, gewoon omdat ik al weet dat er teveel andere manieren zijn die vriendelijker zijn.
Vriendelijk voor wie? Wat voor het oog vriendelijk lijkt hoeft dat nog niet te zijn voor het paard (zie JU). Wat voor het oog niet vriendelijk lijkt hoeft dat ook niet te zijn. Een paard is het meest gebaat bij duidelijkheid, aanwijzingen die niet te misverstaan zijn. Keertje een tik of kneiterhard inkomen is echt niet onvriendelijk, paarden onderling zijn ook niet altijd even zachtzinnig.
Je roept nu dat iemand niet voor zichzelf de beslissing kunt maken wat je wel of niet wilt leren, maar ben je daar nu niet zelf mee bezig? Zo te zien schuif je Gert ver weg, of vergis ik me nu zo?