Hoe snel kunnen dingen gaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:12

carolalisa schreef:
brandnetel ontgift ook. dus niet meteen schrikken als de urine wat donkerder is de eerste dagen :)

oke thanx!

sjol, ja ook wel logisch dat ze 's avonds moe is na een dag buiten staan met ineens weer zoveel indrukken na zo'n steriele ziekenhuiskamer...
maar verder vind ik haar echt weer duidelijk steeds fitter worden!
als ik haar stukje buiten uitmest voor ik haar binnen haal komt ze letterlijk achter me aan gestuiterd :D en 's morgens staat ze ook het hardst te trappelen om weer naar buiten te gaan!

roosiris, bedankt voor je tip!
ik heb het al eens zo eerder zo iets gedroogd geprobeerd te geven, maar dan eet ze ze mooi niet... :+
dus dan kook ik ze nu maar even een paar dagen, vind ik niet zo erg, en alles wat helpt is maar weer meegenomen...

Joscaa

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:16

Ik ben benieuwd of er al weer nieuwe foto's zijn? Ze ziet er in ieder geval goed uit op de foto's in het gras!!
Goed dat je de korsten er af haalt. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:29

Vanavond wilde ik foto's maken maar was ik de camera vergeten... :+

Als het morgenavond lukt doe ik het morgenavond, dan is het precies een week geleden dat ik de vorige foto's heb gemaakt...

Ik haal inderdaad iedere dag de korsten eraf met natte watten en daarna dep ik het droog en smeer is alles in met de mesitran, volgens mij werkt het goed!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:43

Over de Traumeel, die kun je ook inwendig geven als druppels. Zijn te krijgen bij de paardendrogist maar ook gewoon bij de apotheek. Ik vind het geweldig spul.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:38

Oh jeetje zie dit toipic nu pas,

Wat een wond zeg !
Je mag echt van geluk bij een ongeluk spreken.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:11

Klinkt goed Nouvel :)
Fijn om te horen dat er echt vooruitgang is :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:18

Tjonge,ik zie dit topic net pas. Maar wat een vreselijke wond zeg,mijn man die toevallig achter me stond zag ook de foto's en zelfs die schrok er van. Hij heeft niets met paarden maar dit vond hij wel heel erg sneu voor het paard en ook voor jouw. Moest je sterkte wensen,dus bij deze! ;) De wonden zijn in mijn opzicht mooi aan het genezen. Het heeft natuurlijk veel tijd nodig. Fijn dat ze een poos lekker het land op kan,kunnen jullie beide even lekker bijkomen van dit nare avontuur.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:53

Oei Nouvel,
Ik zie je topic nu pas!!
Wat heftig allemaal zeg, je zal wel mega geschrokken zijn!! Weet nog als de dag van gisteren dat ik mijn jaarling in de wei vond met een afgescheurd onderbeen.. |( Helaas heeft hij het niet gered, het kwam weer te boven toen ik jou foto's zag, maar gelukkig gaat het de goede kant op met je paard lees ik net..
veel beterschap, ik blijf het volgen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:24

Nouvel schreef:
Verder merk ik met stappen dat ze vooral achter erg stijf loopt, haar linker achterbeen trekt ze ook wat meer op...
Geen idee of dat stijvigheid is of dat ze daar ook nog ergens last van heeft, even afkijken maar...

Stappen aan de hand doet ze super braaf trouwens! :j

Dat optrekken van één been heeft mijn paard ook lang gedaan na een koliekoperatie. Ook diverse oorzaken achter gezocht, maar het bleek domweg een spierprobleempje te zijn, balans en krachtverlies. Nu ze weer volop in training staat doet ze het eigenlijk nooit meer, heel soms nog als ze uit balans is. Vermoedelijk is het een compensatie vanwege het hangen met de ok, het niet goed recht kunnen staan in het begin etc.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:38

breghje, bedankt voor je reaktie!
dat klinkt wel aannemelijk inderdaad, ook wat dat hangen met de operatie betreft, ze zijn toch ruim 3 uur met haar bezig geweest...

Vanavond heb ik nieuwe foto's gemaakt voor het schoonmaken en toen ik het net schoon gemaakt had.
Ik zet ze er morgen even op!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:15

toch al even snel op de computer gezet...

eerst een paar voor het schoonmaken vanavond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog een paar gelijk na het schoonmaken als er nog geen nieuw vocht uit is gekomen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:16

Ziet er eigenlijk heel netjes uit. Maar wat een gat zeg! Dat verbaast me iedere keer dat ik het zie weer, dar ze daar zo goed mee is weggekomen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:18

ja schoon ziet het er netjes uit inderdaad!

wat je op de foto's niet goed ziet is dat de rand waar nog troep uitkomt heel erg verdikt is (soort opgestroopte huid) en dat er een bult op de plek van de singel zit...

verder is haar hele buik aan beide kanten nog opgezet, alsof er in haar hele buik nog heel veel vocht zit...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:21

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt, zeg maar net voor de streep omhoog gaat en dan ophoudt, bij die bocht rechts, daar zit de bult. Toch? Ja, ik hoop voor je dat dat slinkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:33

Ook weer even een reactie van mij.. :)

Ik vind de foto's nog steeds schokkend, maar als je het vergelijkt met de foto's in de OP, is hij echt keihard vooruit gegaan! :wow:

Zelf had ik het waarschijnlijk niet gedaan met Kim, maar dat is een heel ander type paard.
Ik vind het dapper dat je deze 'strijd' aan bent gegaan en ik hoop dat het alleen maar beter zal gaan. :j
Mijn duimen draaien nog steeds..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:00

Nouvel, dat verdikte aan beide kanten herken ik van de koliekoperatie van Lou. Het zal wel toch een soort van zucht of weet ik veel wat voor vocht zijn, dat trekt langzaam weg.
Als ik die wond zie voor het schoonmaken met die pusdruppels zeg maar, zie ik de MRSA bij Lou... Ik hoop voor je dat dat snel weg is, dan geneest het daarna ook echt snel. Wie weet helpt daarvoor die Mesistran.
Ik kom nog even zeuren met mijn "keukendoekjes". Als jet het gewassen hebt en het is nog nat, kan je het dan niet daarme deppen, zodat de Mesistran beter houdt?
Nog een vraag: is ze voor het schoonmaken en hechten echt op haar rug gelegd? Dan kan daar ook best een probleem in haar bekken vandaan komen nl.
Sterkte nog weer, het is jammer genoeg nog niet een twee drie over!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:19

Wat een verschil alweer zeg ... De wond ziet er ondanks die gele troep heel mooi rustig uit hoor !!

Hebben ze je een indicatie gegeven hoelang het nog gaat duren voordat het laaste stuk dicht is ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:22

Ziet er wel netjes uit hoor Ellis.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:28

Ik vind het er al heel netjes uit zien, even petje af voor jou +:)+ voor alle goede verzorging!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:10

Oh dat ziet er netjes uit !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:13

Bedankt voor jullie reakties!

Jet, op een van de eerste foto's kun je zien hoe ze lag tijdens de operatie, soort op haar zij, met haar benen opgebonden.
De pusdruppels zijn al wel veel minder dan een paar weken terug, je ziet het nu ook verbeteren nu ze veel buiten komt.
na het schoonmaken dep ik de wond droog met papieren zakdoeken en daarna smeer ik alles in met de Mestritran + de verdikkingen nu met traumeelgel en de mok met mokzalf... 8-)
(heel project elke avond :D )
gelukkig laat ze alles heel goed toe, dus dat is wel heel fijn!

Na het schoonmaken stap ik zo'n 20 minuutjes met 'r aan de hand over de weg en dan gaat ze op stal.
Met goed weer staat ze lekker de hele dag buiten.

Hoe lang het gaat duren voor het echt dicht is weet ik niet precies nu het zo'n groot gat is geworden.
Als de hechtingen allemaal waren blijven zitten en er was geen bacterie bijgekomen zou het binnen een maand dicht zijn geweest.
Maar helaas is dat wat anders gelopen...
Wij waren dus ook uit gegaan van die maand en dat was heel goed te overzien, dus er was toen geen enige twijfel voor ons om het te doen...
Nu het anders is gelopen twijfel ik heel soms wel eens of we er goed aan hebben gedaan, omdat nog steeds niet zeker is of ze wel weer een singel (en mijn been aan de zijkant) zal gaan accepteren.
maar goed, we hebben deze stap gezet dus we zetten nu door...
Het zal een aantal weken tot maanden duren voor het helemaal dicht is en als het dicht is moet ik nog weer een paar weken wachten en dan mag ik beginnen met voorzichtig een singel omdoen en kijken hoe dat gaat, dat opbouwen van 5 minuutjes naar steeds iets langer...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:51

Echt heel moedig wat je allemaal doet voor je paardje, ik had hetzelfde gedaan!

Ook al kon ik nooit meer op me paardje rijden, ik vindt persoonlijk mijn paard belangrrijker dan rijden.

Het zie er in ieder geval al stukken beter uit +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:53

Dat is de ellende, je weet nooit hoe zoiets loopt. Mijn avatar is ook niet uit het niets ontstaan, mijn paard heeft een hernia over de volledige lengte van de koliekoperatie wond gekregen, pats boem open. Van binnen, dus van buiten heeft ze een keurig (bobbelig, handbreedte breed) streepje, maar van binnen vermoed ik dat het er net zo uitzag als bij jou ongeveer. Ze heeft dus ook een hangbuik eraan overgehouden, die gaat ook nooit meer weg: naar beneden scrollen voor de foto waar ze staat te grazen met bloot buikje [MD] Breghje één jaar na de koliekoperatie. Nu is er littekenweefsel gevormd waardoor er bruggen zijn ontstaan en er geen ingewanden meer in de ruimte kunnen zakken, maar het gebruik van haar buik blijft ze moeilijk vinden.

Ik heb een osteo/fysio, chiro ed op haar los gelaten, dat heeft heel erg goed geholpen om haar weer op de rit te krijgen, bontje om de singel en vooreerst niet te vast singelen enzo. Nu zit haar wond een stuk verder naar achteren, maar toch.. Even om je een beetje op te beuren, want ik hobbel ondertussen alweer een paar jaar rond.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:27

zo, ziet er erg netjes uit. Is nog een bijhoorlijke wond maar ziet er stukken beter uit!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:48

Ik blijf me er iedere keer weer over verbazen, echt mooi om te zien hoe de wond steeds beter wordt.
Zeker in schoongemaakte toestand, mooi roze, schiet echt al op! En dat vocht zal ook wel weggaan met de tijd. :)

Ik kan me nog een topic herinneren van die pony met een gat in z'n hals, helemaal door, en zelfs dat is helemaal dicht gegroeid.
Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het bij Fifi ook wel goed gaat komen, zeker met jouw goede zorg. :)