eper paarden 4 daagse 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:04

Mirjam, veel sterkte, ik hoop dat Hans snel beter wordt! Y;(

Ik heb ook een zadelbontje, zaterdag bijna vier uur gereden, en dat voelde ik wel een beetje in mijn zitknobbels. Benieuwd hoe dat vier dagen achter elkaar is.

Mijn paard gaat trouwens ook gewoon blootsvoets, hij is hier wel gewend aan stenige zandpaden. Ik neem een vijl mee om de ergste schiefels eraf te halen. De hoefsmid is vandaag geweest, heeft even wat bijgevijld en na de vierdaagse komt hij weer.

kips

Re: eper paarden 4 daagse 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:09

ik heb ook al 2x meegedaan aan de 4-daagse maar dan in dwingeloo :D

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:58

heeft iemand al boekjes en routes ontvangen? Ik doe ook met blote voeten en 2 hoefschoenen, hoop dat er niet te veel grind is onderweg, dan heb ik een probleem!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:30

indra2001 schreef:
heeft iemand al boekjes en routes ontvangen? Ik doe ook met blote voeten en 2 hoefschoenen, hoop dat er niet te veel grind is onderweg, dan heb ik een probleem!!

Jos schreef op de site dat ze eind deze week worden verstuurd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:03

Kkkaren schreef:
Mirjam, veel sterkte, ik hoop dat Hans snel beter wordt! Y;(

Ik heb ook een zadelbontje, zaterdag bijna vier uur gereden, en dat voelde ik wel een beetje in mijn zitknobbels. Benieuwd hoe dat vier dagen achter elkaar is.

Mijn paard gaat trouwens ook gewoon blootsvoets, hij is hier wel gewend aan stenige zandpaden. Ik neem een vijl mee om de ergste schiefels eraf te halen. De hoefsmid is vandaag geweest, heeft even wat bijgevijld en na de vierdaagse komt hij weer.

Dat hoop ik toch niet??? := Vijl de rafeltjes er maar af maar de schiefels zou ik niet aankomen. :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 06:08

mijn paard loopt ook blotvoets
zolang we weing verhard met grind hebben gaat dat helemaal goedkomen

neemt ook bokje en vijl mee en dan maar hopen op het beste

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:05

Thanx voor de goede wense Kkkaren!

Odi schreef:
Loopt Hans extreem gevoelig? Haflinger die ooit bij ons stond was eerst de diagnose spierbevangenheid gesteld, later bleek hoefbevangen.

Hans loopt de eerste 50 meter normaal en dan van het ene op het andere moment met beide achterbenen in een paar meter heel kort. Normaal stapt hij een voetje over en nu zit er minstens een halve meter tussen afdruk voor- en achterbenen. Met beide achterbenen even erg. De voorbenen gaan ook niet helemaal lekker, maar ben er nog niet achter of dat door de achterbenen komt of een op zichzelf staand iets is. Gister weer de DA gebeld (beter een keer teveel dan te weinig en ik zit altijd vol met vragen, want ik wil gewoon doen wat het beste is voor Hans). Hij vroeg of hij gevoelig was als ik zijn kont maseerde, geen idee dus. Later gisteravond uitgeprobeerd en toen bleken twee spieren (of misschien een), maar die bovenop, aan weerszijden van de ruggegraat en vlak voor zijn staartaanzet erg hard en een beetje opgezet te zijn...

Hoefbevangen staan ze toch vaak stil met de voorbenen gestrekt? Dat doet Hans niet. Bovendien krijgt hij elke dag een stukje gras erbij en staat dus niet op een hele volle wei. Aan de andere kant; bij spierbevangenheid zou door teveel voer op een rustdag komen en hij krijgt op een rustdag altijd maar een kg. Dus dat verhaal komt ook niet helemaal overeen.

Kortom, we tasten nog steeds in het duister... De koorts is wel afgenomen, hoewel er nog wel een halve graad variatie in zijn temperatuur zit, maar in ieder geval niet meer zo idioot hoog boven de 40 graden.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:57

Blij dat ik vannacht nog niet in de tent heb hoeven te slapen :D .
Gelukkig gaat dit jaar mij pa mee, dus die kan mooi greppels graven en haringen goed vastzetten _O- .
Maar ik hoop toch dat we dit weer niet in Epe hebben. De herinneringen van 2 jaar geleden tijdens de donderdag rit staat nog goed in mijn geheugen |(

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:59

nobbygaard schreef:
Blij dat ik vannacht nog niet in de tent heb hoeven te slapen :D .
Gelukkig gaat dit jaar mij pa mee, dus die kan mooi greppels graven en haringen goed vastzetten _O- .
Maar ik hoop toch dat we dit weer niet in Epe hebben. De herinneringen van 2 jaar geleden tijdens de donderdag rit staat nog goed in mijn geheugen |(

Dat kan ik me ook nog heel goed herinneren, vooral het geluid van al die sirenes. Om te gruwen.

Ik heb goed weer besteld voor Epe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:06

Ik was toen blij dat ik de wei al over was, toen het begon te regenen.
Mijn man belde dat het onweer richting Epe kwam (buienradar). Ik en degene waar ik samen mee reed hebben er toen een galopje ingezet om de hei over te zijn voor het los zou barsten.
Poeh, en als je later hoort dat er paarden zijn gaan rennen op de hei....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:07

~wat was er 2 jaar geleden gebeurd dan??

ik ben gewaarschuwd dat de ervaring is dat vooral de dinsdag over verharde/grintweggetjes zou gaan, dus die dag gaan de hoefschoentjes zowiezo aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:11

Er is genoeg berm om in te rijden hoor (onder het zadel)!
Je zou je hoefschoenen mee kunnen nemen voor het geval dat.
Woensdag is meestal de rit die ook door het buiten gebied gaat en dan heb je iets meer asfalt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:15

juval schreef:
~wat was er 2 jaar geleden gebeurd dan??

ik ben gewaarschuwd dat de ervaring is dat vooral de dinsdag over verharde/grintweggetjes zou gaan, dus die dag gaan de hoefschoentjes zowiezo aan.

Er was een verschrikkelijk onweer met windstoten. Daar schrokken veel paarden en ruiters/menners van en dat heeft een aantal ongelukken opgeleverd. Paarden er plots van doorgingen; karren die op hun kant kwamen en persoonlijke ongelukken.
Nee, dat was geen leuke dag.
Doordat onweer van toen en het slechte weer van gisteren moet Nobbygaard daar weer aan denken, zodoende!

Die kiezels bevinden zich niet alleen op de route van de 1e dag hoor. Ik raad je ten stelligste aan je paard alle dagen hoefschoentjes aan te doen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:21

okee ... schoentjes zijn bij ons geen optie
dan toch maar weer ijzertjes onder
mag ik wel rap regelen dan ..

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:37

Sandrina schreef:
Er was een verschrikkelijk onweer met windstoten. Daar schrokken veel paarden en ruiters/menners van en dat heeft een aantal ongelukken opgeleverd. Paarden er plots van doorgingen; karren die op hun kant kwamen en persoonlijke ongelukken.

Dat was inderdaad helemaal geen leuke dag toen. De karren die op hun kant kwamen, was het slechte weer overigens niet de oorzaak van. Wat het wel was gaat hier te ver om helemaal te analyseren, maar in beide gevallen hadden de menners te maken met ruiters die er voor hun neus in galop vandoor gingen. (let op de formulering, ik stel niet dat dat de oorzaak was, maar bevorderlijk was het niet)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:38

nicky, heb jij geen schoentjes in je shop??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:11

wel gehad maar meegestopt , heb er nog 2 liggen

maar ik heb reuma (diverse vormen)
en krijg ze dus niet om
ook de van rijs niet en ook de nieuwe zogenaamd makkelijke niet ..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:12

Oeh dat onweer was toen echt niet grappig! wij waren gelukkig al klaar met onze rit maar wel doorweekt geregend. Toen reed ik heen en weer om één voor één de paarden terug te brengen en mijn vader belde toen om te waarschuwen, de lucht was pikzwart en het ging me toch tekeer! Wij waren echt blij dat we al klaar waren......

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:47

Voor wie nog een oefenritje in Epe wil inlassen, zeg maar een Generale Repetitie, is het misschien leuk om mee te doen met de "Maandrit" van de Hippische Vereniging Epe. De maandrit van Juni is namelijk opengesteld voor niet-leden van de vereniging.

De rit vindt plaats op zondag 7 juni in Epe. Start vanaf het Hippisch Centrum aan de Rietberglaan 10 Epe omstreeks 10.30 uur.

Deelnamekosten voor niet-leden is EUR 10,00 per persoon. De rit is voor zowel ruiters als menners. Iedereen kan individueel rijden met een duidelijke routebeschrijving. Aanhaken bij anderen kan natuurlijk ook. De rit is ruim 20 kilometer. De deelnamekosten zijn inclusief koffie/koek bij de start, hapje onderweg en een afsluitende lunch.

Opgave kan tot uiterlijk 3 juni via maandrit@hippischepe.nl

Ik ben er ook 8-)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:58

EP4D schreef:
Sandrina schreef:

Dat was inderdaad helemaal geen leuke dag toen. De karren die op hun kant kwamen, was het slechte weer overigens niet de oorzaak van. Wat het wel was gaat hier te ver om helemaal te analyseren, maar in beide gevallen hadden de menners te maken met ruiters die er voor hun neus in galop vandoor gingen. (let op de formulering, ik stel niet dat dat de oorzaak was, maar bevorderlijk was het niet)

Jos, ik wist niet beter dan dat het noodweer er de oorzaak van was dat sommige karren op hun kant gingen. 8)7
Maar op de heide is wel minstens een persoon van haar paard gevallen doordat ie reuze schrok.
Hum, in elk geval weer een waarschuwing voor alle mensen, ruiters en menners de mensen die achter hun rijden even te zeggen dat ze gaan wegrijden en dat er even heel goed op de reactie van de paarden moet worden gelet. Kijk achterom als je wegrijdt bij een combinatie. Dat wordt nog al eens vergeten!!!!!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:50

nickyu schreef:

en krijg ze dus niet om

ik heb schoenen van Cavallo, en die zijn best heel makkelijk eigenlijk, gaat gewoon met een klittebandsluiting vast, en als je peerd een beetje meewerkt zitten ze zo om. :D

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:20

EP4D schreef:
Voor wie nog een oefenritje in Epe wil inlassen, zeg maar een Generale Repetitie, is het misschien leuk om mee te doen met de "Maandrit" van de Hippische Vereniging Epe. De maandrit van Juni is namelijk opengesteld voor niet-leden van de vereniging.

Mag zeker weer niet mee doen :D ?

Was het zo erg??? In mijn herinnering viel het allemaal wel mee, hebben gewoon ons regenpak aangetrokken. Onze paarden zijn niet bang voor onweer, blijven thuis meestal gewoon buiten staan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:38

juval schreef:
nickyu schreef:

en krijg ze dus niet om

ik heb schoenen van Cavallo, en die zijn best heel makkelijk eigenlijk, gaat gewoon met een klittebandsluiting vast, en als je peerd een beetje meewerkt zitten ze zo om. :D

met reuma om toch het voetdeel er in te krijgen is geen doen
heb artitis artrose pees en spierreuma
zeker na de rit krijg ik vaak klittenband niet los

wou dat het wel zo was ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:43

balen... maar in ieder geval wel super dat je mee kan rijden nicky!

ik hoop ook dat de smid begin volgende week nog kan komen om Zoëy nog even netjes op haar hoefjes te zetten. Staleigenaar regelt dit normaal, ik heb wel gevraagd of ze er rekening mee houdt dat ik de epe week weg ben.... maar ik zie het er zo wel van komen dat de smid dan juist die week gaat komen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:05

mijn paard loopt , ik niet :D

maar moet wel mak an doen hoor
dan red ik t wel
maar na die 4 dagen ben je me een week kwijt :o

.. ben ondertussen aan het denken aan hans
klinkt beetje het zelfde als paard van stalgenoot maar toch ook weer niet
klinkt iig niet echt als bevangen (nog hoef nog spier )
maar ja ben geen arts