Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:08

hns schreef:
Ik snap een aantal dingen hier niet...

Als eigenaar van dat paard gewoon leuk een filmpje maken terwijl je eigenlijk niet tevreden bent met dat wat je ziet, om later doodleuk op Bokt te zetten en erover klagen dat het allemaal niet zo goed ging?! :s

Did I miss something?

Als dat mijn paard geweest zou zijn, zou ik hebben ingegregepen en proncto!!!

In de eerste plaats weet je tijdens het filmen niet hoe dingen gaan lopen.
De films zijn geplaats naar aanleiding van een ander topic, waar men er om vroeg, het was dus niet zo dat ze het plaatste omdat ze dat leuk vond ofzo. Dit is ook al uitgelegd.
Om publiekelijk in te grijpen bij een overbekende goeroe heb je best veel moed nodig die niet iedereen op kan brengen, en ik denk dat je ook maar blijft hopen dat het goed komt.

Ik hoop dat je het nu beter snapt Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:28

Ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat. Ik vind het wel apart om te merken dat er blijkbaar twee versies van de filmpjes zijn, de ene helft ziet een dominant nukkig paard en de andere helft een te ver gaande MR.

Als ik ze goed bekeken heb dan zie ik na iedere uitbarsting van het paard ook weer rust ontstaan. Ik zie overigens nergens staan hoe oud het paard is, maar als ik een echt jong paard zou hebben die aan niks gewend is zou ik hem gewoon niet opgeven voor een dergelijke show, aangezien je weet dat het binnen een bepaald tijdsbestek moet.

Wat ik zie gebeuren is dat het paard in eerste instantie alles accepteerd, maar ga je er te lang mee door dan wordt hij dwars. Als het kan zou ik graag een een filmpje zien van zijn eigenaar die hetzelfde probeert, bijvoorbeeld het sprayen. Ik gok (want dat zie je niet op de film) dat de eigenaar zelf al anticipeert op het gedrag van het paard voordat deze het uitvoert. Dat is tevens ook mijn grootste valkuil en van veel mensen die hun paard goed kennen, je kent de reactie en maakt je hier onbewust klaar voor.

Ik ben het wel met HNS eens, als het mij niet beviel had ik mijn paard a publiek weg gehaald, of onderbroken door MR te vragen naar zijn beweegredenen voor bepaalde zaken, maakt de clinic meteen een stuk leerzamer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:35

Het is handiger (en eerlijker) om uit te gaan van wat we wél kunnen zien, dan te raden naar wat we niet zien of weten.

Het is wel waar dat teveel mensen al anticiperen, maar zoiets kun je los van de eigenaresse van dit paard brengen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:45

Lusitana schreef:
hns schreef:
Ik snap een aantal dingen hier niet...

Als eigenaar van dat paard gewoon leuk een filmpje maken terwijl je eigenlijk niet tevreden bent met dat wat je ziet, om later doodleuk op Bokt te zetten en erover klagen dat het allemaal niet zo goed ging?! :s

Did I miss something?

Als dat mijn paard geweest zou zijn, zou ik hebben ingegregepen en proncto!!!

In de eerste plaats weet je tijdens het filmen niet hoe dingen gaan lopen.
De films zijn geplaats naar aanleiding van een ander topic, waar men er om vroeg, het was dus niet zo dat ze het plaatste omdat ze dat leuk vond ofzo. Dit is ook al uitgelegd.
Om publiekelijk in te grijpen bij een overbekende goeroe heb je best veel moed nodig die niet iedereen op kan brengen, en ik denk dat je ook maar blijft hopen dat het goed komt.

Ik hoop dat je het nu beter snapt Haha!

Oh oke Knipoog
Bedankt voor de uitleg, maar Monty's handelen is voor mij nog steeds een raadsel. (Alhoewel... in normale sessies is hij altijd een stuk rustiger dan in shows). Helaas dat ik zijn show werk dan ook niet kan waarderen tegenover zijn individuele werk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:37

Vippie schreef:
Dames: bekend met de 4 Fjes? Blijkbaar niet...
Bekijk de filmpjes nogmaals en ga dan het rijtje af:
Flight (vluchten voor dat wat je eng vind, weglopen van Monty)
Fight (vechten tegen dat wat je eng vind, protesteren (hij haalt overigens niet uit, tilt alleen zn bipsje op) tegen dat wat je eng vind en het "gevecht" aangaan)
Freeze (afsluiten voor dat wat je eng vind (tijdens het opsluiten))
Faint: flauwvallen, letterlijk. Gelukkig zijn we niet zo ver gekomen.

Er werd in een ander topic gevraagd om de filmpjes dus die plaats ik, maar heb er alweer spijt van. Weet weer waarom ik nooit foto's ed plaats hier. Mensen gaan van veel dingen uit zonder erbij te zijn geweest of het dier verder te kennen. En normaal reageren is ook nog steeds lastig.

En hinke, ja hij was zaterdag onhandelbaar. Alle stress moest er blijkbaar uit. Zondag met rust gelaten en gister weer grondwerk gedaan en hij was weer als vanouds gewoon braaf zoals we hem kennen (best knap voor een eigenwijs paard). En dat komt Monty vanavond ook gewoon bekijken want ik heb géén dominant paard en eigenwijs issie al helemaal niet. Ik ken echt het verschil wel.

Je fjord is iig in de filmpjes niet onhandelbaar vind ik ... Dat je paar vandaag weer rustig was, komt denk ik niet omdat cadiz niet eigenwijs zou zijn, maar omdat het een fjord is, en die zijn gewoon superkoel en vergeten iets weer snel. Van dominantie en F-jes heb ik geen verstand Knipoog maar ik hoop voor je dat je nu zelf het probleem op kunt lossen. Of ben je vanavond nog verder gekomen met Monty roberts? Wel heel gaaf dat hij bij je langs kwam! Wat vond hij er zelf van?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:27

ik ben ook heel benieuwd hoe het vanavond is gegaan...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 04:44

Vippie schreef:
Dames: bekend met de 4 Fjes? Blijkbaar niet...
Bekijk de filmpjes nogmaals en ga dan het rijtje af:
Flight (vluchten voor dat wat je eng vind, weglopen van Monty)
Fight (vechten tegen dat wat je eng vind, protesteren (hij haalt overigens niet uit, tilt alleen zn bipsje op) tegen dat wat je eng vind en het "gevecht" aangaan)

Sanne, ik ben 10 jaar geleden meer gaan verdiepen in de methode van Emiel. Over closing is heeft Mony het vroeger jaren nooit gehad dus ik wist niet dat hij dat gebruikte. Nogmaals ik heb niks tegen Monty zelf maar tijdens de clinic werd de nadruk verkeerd gelegd vond ik. Dat had anders gekund.

Maargoed I rest my case.. Knipoog

Ik wilde de F-jes ook al aanhalen, aangezien een paard volgens enkelen hier blijbaar alleen trapt uit dominantie Rolleyes . Je ziet duidelijk eerst een vlucht respons, en nadat dat niet werkt een vechtrespons.
Wel zie je je paard op sommige momenten (uit zichzelf) nieuwsgierig worden. Helaas speelt monty niet op deze momenten in en blijft dit bij een aantal momenten. Ik denk persoonlijk dat dit probleem vrij makkelijk op te lossen is, je moet alleen iemand zoeken die je wel de juiste timing kan uitleggen.

Ik bedoelde inderdaad niet het insluiten, dat heb ik hem nog nooit erder zien doen. Ik bedoel meer dat monty roberts voor mij al nooit een nh-er geweest is, meer iemand met een aantal handige trucjes en snelle oplossingen om paarden toch te dwingen, maar het er iets vriendelijker uit te laten dan met de zweep bewerken Knipoog .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 04:50

Arabesk schreef:
drie mannen en een boel hekken.... als je dát nodig hebt... is het geen NH meer

Misschien dat we Monty het parelli pakket level 1 cadeau kunnen doen. 'it's al about safety' Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen ik wilde het niet zeggen.. ROFL

Ik denk dat de gemiddelde level 3 student al beter uit de voeten had gekund met dit paard. Blijkt maar weer dat je met de juiste show en de juiste praat mensen geinteresseerd kan krijgen, terwijl je absoluut niets laat zien, ongeloofelijk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 06:11

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:06

even een stipje

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:05

Ik heb dit topic express niet eerst doorgelezen... Ik heb mijn eigen objectieve kijk hierop... Ik zie vanalles mis gaan...
In filmpje 1 zie je dat het paardje helemaal Right Brained is in parelli termen... Het hoofd is hoog, het lichaam naar binnen gebogen ipv naar buiten, de ribben zijn richting Monty gedrukt en het paard kijkt naar buiten, op zoek naar een uitweg, die er niet is. Het paard wil duidelijk weg en wordt hier helemaal genegeerd. Je ziet duidelijk hoe onzeker hij is. Monty loopt de hele tijd met zijn gezicht naar het paard toe, het paard te drijven, wat ik helemaal geen goed plan vind in zo'n situatie. Wil je het paard voor je winnen zijn confort en rust de sleutel! Approach & retreat! Dat is op die moment wat het paard nodig heeft. Had monty zich weg gedraaid van hem, valt alle druk weg waardoor het paard de kans krijgt om eventueel naar monty toe te komen, indien niet weet je dat het paard daar nog niet klaar voor is en dat hij een grotere ruimte nodig heeft om confort te voelen...

Filmpje 2: het paard moet hier Monty volgen, dat gaat goed tot het moment dat het paard onzeker wordt. Monty merkt dat zelf op en wat doet hij? Hoppa hij draait zich helemaal naar het paard toe, de druk wordt groter, het paard gaat nog verder achteruit. Had hij gewoon een stap weg gezet van het paard, met zijn rug naar het paard toe had hij zijn bubbel vergroot waardoor het paard meer confort had gehad en daardoor meer het vertrouwen gehad zou hebben om naar Monty toe te komen. Wat ik zie is typisch roofdiergedrag van Monty's kant.

Filmpje 3. Hier zie je dat hij met die stick probeert het paard te aaien. Ipv de stick eerst te introduceren door ermee rond te gaan wandelen gaat hij direct met die stick naar het paard. Het paard wordt onzeker en hij gaat het nog erger maken door met die stick te blijven wrijven over zijn lijf. Pas als het paard stopt stopt hij ook met wrijven. Op zich is dat geen slecht plan bij paarden die LEFT BRAINED zijn! Niet bij deze fjord die helemaal RB is. Het is me duidelijk dat Monty totaal geen rekening houdt met de horsenality van het paard op die moment. Hij past dezelfde methode toe bij alle paarden. Dus ook hier zou dit paard enorm gebaad zijn op die moment met approach & retreat. Even rondwandelen met de stick in 1 hand en het paard in de ander hand, de stick van hem wegbrengend en het paard vragen om gewoon te volgen. Het vertrouwen zal op die manier juist toenemen. Nu zie ik alleen maar dwang... het paard wordt die stick opgedrongen. Er wordt geen toestemming gevraagd om het paard ermee te mogen aaien.

Filmpje 4: dit vind ik nog erger. Het paard probeert zich los te rukken. Monty dwingt hem door aan de longe te gaan hangen bij hem te blijven. Je ziet dat het paard hier helemaal onzeker is. Hij uit zich nu door LEFT BRAINED te reageren. Hij gaat bokken, en wat hij doet is echt gericht bokken. Je ziet dat monty zich uit de weg moet maken. Als je nu het paard gaat wegsturen zou het paard wel eens helemaal kunnen omslaan in ofwel héél extrovert (echt gericht uithalen) of héél introvert... (in zichzelf keren).
Ipv de achterhand te disengagen, gaat hij zitten snokken en hangen aan de longe. Als je gewoon de achterhand even van je weg drived dan gaat het paard jou aankijken en hoef je niet aan de longe te gaan hangen.

Filmpje 5: What the hell!!! 2 & 3 mensen... Je ziet hier dat het paard nog steeds onzeker is. Dwang helpt totaal niet! Ze staan met zijn drie naar het paard toe, dat resulteert in DRUK. Als monty hier alleen werkte en zich weg draaide zouden 3 mensen niet nodig zijn Boos!
Je ziet ook op een gegeven moment dat hij zegt van het moment dat hij de stick toelaat ga'k weg. DAT IS WAT HIJ DE HELE TIJD HAD MOETEN DOEN!!!! Approach & retreat... zoooooooooooooooooooo belangrijk!!!! Even met de stick naar het paard toe, tot je merkt dat het paard onzeker gaat worden, dan weer weg, weer richting paard, en weer weg... en zo probeer je stilaan wat dichterbij te komen. En zeker niet in een rechte lijn, met je navel naar het paard gericht want dat resulteert in enorm véél druk.

filmpje 6: hier kan ik niets meer dan zeggen dat dit pure dwang is... Ziek wordt ik ervan!

Filmpje 7: hier staat het paard opgesloten... nog steeds onzeker, zoekend naar een uitweg, in toom gehouden door 2 man.... aaarrrgggg kwaad wordt ik hiervan!

Filmpje 8: hier zie je weer dwang... geen approach & retreat met de spuitbus... Paard wordt totaal genegeerd... Typisch roofdier gedrag!

Conclusie: Geef mij maar parelli!!!! Dat is vééééééééél maar dan ook véééééééééééél paardvriendelijker! Daar houdt men tenminste rekening met de horsenality van het paard op die moment... Men leest het paard daar echt, wat totaal niet gezegd kan worden van Monty.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:04

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het eens ben met Willeke. Ik had je verhaal natuurlijk al gehoord en dat cadiz helemaal overstuur was van het weekend, maar zelfs ik snap nog wel dat MR het anders aan had moeten pakken. IPV zich op Cadiz te richten is hij bezit met een PR stunt, heel erg jammer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:14

Ik heb ook eerst min of meer blanco naar de filmpjes gekeken vanuit mijn eigen oogpunt van werken met je paard op een NH-manier.

Het benaderen met de stick met flap en die direct op de rug willen leggen begrijp ik ook absoluut niet. Zelfs het braafste paard zal veel moeite hebben om dat te accepteren. Het blijven vasthouden en hangen aan het longeertouw terwijl het paard ruimte wil creeren kan ik ook geen plek geven, dat heeft echt niks met NH te maken, maar alleen maar met dwang. Om van 1 naar 2 en vervolgens 3 personen te gaan, die gaan hangen. Het paard moet hierbij wel een gevoel van angst krijgen, 3 personen die hem proberen te dwingen iets te doen waar hij niet aan toe is ....

Het is sowieso eigenlijk naar mijn idee geen goed plan om dit soort werk met je paard op volkomen onbekend terrein, met een onbekend persoon en veel publiek te doen. Dat kan nooit bijdragen een een rustige gemoedstoestand van je paard! Ik zou mijn paard, hoe braaf ie ook is, nooit meenemen naar zo'n groot evenement om dit soort dingen te trainen. Ik denk dat de kans op over-reacties zowel aan de zijde van je paard als aan de zijde van de trainer dan te groot is. Het paard ervaart alles veel extremer en gaat extremer reageren, de trainer (Monty in dit geval) wil toch slagen in zijn opzet en verliest daarbij geduld, rust en tactiek uit het oog.

Ik vind dat gepruts met veel te lange lijnen ook niets. Heb een clinic van Annemarie in Ermelo bijgewoond. In de methode en haar manier van doen kon ik me wel vinden, maar die lijnen lagen steeds in de weg en kwamen zelfs een keer om de benen van het betreffende paard. Waarom niet los of anders een lange leadrope? Nu is de trainer telkens nog bezig met het goedleggen van beide lijnen, wat ook ten koste van de concentratie op het paard gaat op dat moment, ogen moeten toch even van het paard worden afgewend.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:23

Moderatoropmerking:
Alles wat er te zeggen viel is nu wel gezegd Lachen