mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:34

zoals ook de automobilist en fietser en wandelaar een gast is op die dijk , weg etc ...
ook als ruiter of menner heb je recht op jouw lokatie op de weg

een (fietsend) kind haal je toch ook niet rakelings plank gas in ?
omdat deze onvoorspelbaar KAN reageren ..

zo remmen wij ook altijd af voor oudjes met een rollator op de stoep die dreigen over te steken
(echt levens gevaarlijk die oudjes Clown soms gooien ze zo die rollator er voor Vork )

als ruiter dien je zoiezo !
zoveel mogelijk te anticiperen op het overige verkeer , omgeving en paard
betekend niet dat het overige verkeer een gevaarlijke situatie mag creeren ..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:34

Hier in de buurt zijn geen ruiterpaden, dat zou dan betekenen dat ik nooit buiten mag rijden, omdat ik dan wel op de rijbaan, het fietspad of de berm moet.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:37

hier hebben we ze ook niet hoor, maar je kunt over t algemeen wel mooi achterlangs rijden minder verkeer enzo.
er moet gewoon ook meer over veiligheid van anderen komen in de theorie van auto en brommer en motor en trekkerrijders komen en met name over paarden en vluchtgedrag

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:42

Wij hebben ook stukjes waar het ruiterpad voor 100-200 meter ophoudt en je wel even over de weg moet... maar mooi dat mensen hun auto half op de ingang van het ruiterpad parkeren en je raar aan staan te kijken als je er langs moet Lachen

Ook is er naast een deel ruiterpad een soort fietsenstalling, mooi dat ze de fietsen ook gewoon op het ruiterpad zetten, terwijl dit duidelijk aangegeven staat en het dan gek vinden dat je even een stukje om moet lopen en dus over "hun" pad moet...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:44

Tinka schreef:
Hier in de buurt zijn geen ruiterpaden, dat zou dan betekenen dat ik nooit buiten mag rijden, omdat ik dan wel op de rijbaan, het fietspad of de berm moet.

Dat is geen waar, de rijbaan is namelijk wel voor jou bestemd. Daar is je plaats in principe.

Nickyu, wie zegt dat de ander een gevaarlijke situatie creëert? Wij ruiters zien veel meer potentieel gevaarlijke situaties voor ons en het paard dan de weggebruiker die jou nadert. En dan nog, de ander creëert een gevaarlijke situatie door te hard te rijden, geen voorrang te verlenen, ergens te rijden waar diegene niet mag komen.... ( en wat doen wij dan op fiets/voetpad???) als medeweggebruiker zal je je daar ook op aan moeten passen om ongelukken te voorkomen. Roepen heeft geen nut, zeker achteraf niet.... Daar worden we met z'n allen nog kwaaier van op elkaar en daar gaan de wielrenners echt niet beleefder van rijden hoor

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:46

hier ook geen ruiterpaden hoor
en om ook maar ergens te komen moet ik zoiezo eerst
over een smalle dijk zonder fietspad met geparkeerde auto's

gelukkig dat de meeste mensen wel zich als normale weggebruikers gedragen
met elkaar rekening houdend
ongeacht met welk vervoersmiddel je je voortbeweegt Knipoog

edit ... wie zegt dat ik roep ??
bedank wel altijd vriendelijk als er rekening gehouden word met of zeg vriendelijk
gedag terug als iemand gedag "seint"of zegt

op het moment dat je ergens rijd en er komt een voertuig aan breder dan de weg
en deze kan geen 3 seconden wachten zodat je "op de dijk" (een oprit naar een land welke er echt niet om de paar meter ligt Bloos ) kan gaan
om zo ruimte te creeeren zoals ze we doen bij fietsers en auto;s ..

of claxoneren in het voorbijgaan
(dat mag uberhaubt alleen als er een gevaarlijke situatie is .. niet omm gedag te zeggen of je irritaties te uiten of om je te laten schrikken)

of een brommer welke weeletrekkend inhaalt en dat nog 2 keer doet omdat je paard duidelijk
niet genoeg reageerd ?

of je ergens tussen proppen met een auto bus of tractor
of dat nu fietsers zijn die daar rijden of een paard

of terwijl je met je aanspanning voor een stoplicht staat te wachten
1 meter voor de net iets te dicht bij de kruizing zijnde streep om zo
te anticiperen op evt 1 voorwaartste stap van je paard zonder dat die zijn neus kwijt is
dat er dan een (vracht)wagen je inhaalt en half voor je gaat staan \nog
net niet de kop van je pony er afreed met het er voor gooien van het voertuig
de lamoenen krassende over de lak !

uberhaubt te krap inhalen terwijl je als ruiter of menner echt niet verder opzij kan
en dan met je beugel of lamoen het andere voertuig rakende ..
en dan god op je blote knietjes in een gebedje dankt dat je zo'n verkeersmakke pony hebt ..

dat zijn gevaarlijke situaties creeren ...
Laatst bijgewerkt door nickyu op 04-08-08 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:48

gelukkig wel Nick............ gelukkig wel!!

en laten we daar nou blij mee zijn! Lachen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:57

Wat ik overigens laatst zag hier in de buurt een knopje op het fietsersstoplichtpaal (uhm... nieuw galgjewoord??) voor de ruiter.
Dus een knopje extra hoog Lachen erg handig en ook nog eens op het fietspad...

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:58

Voor wielrenners die veel te hard in een groep willen passeren heb ik een goede tactiek. Zodra zij beginnen te schreeuwen dat ze er langs moeten begin ik te schreeuwen dat mijn paard schopt. Dan remmen ze meestal opeens wel af, werkt bijna altijd Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:59

ja idd .. die knopjes .. die zit vaak erg hoog en op een fietspad
daar waar je niet komen magh Haha!

idd kiwiko laten we daar blij mee zijn
aan de andere kant te gek voor worden
dat je met zoiets normaals zo blij mag zijn ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:02

Kelly_ann schreef:
Van die actie gaan die wielrenners in het vervolg zeker even bellen/roepen als ze er aan komen Rolleyes

Na al die jaren ellende van wielrenners gehad te hebben (en niet alleen te paard, de keren dat ik met de auto vol in mijn ankers kon omdat er ineens een peloton van die krengen van links aan kwamen en stomweg ijskou doorreden op de geasfalteerde weg terwijl er een mooi geasfalteerd fietspad naast ligt waar ze volgens mij wettelijk gebruik van behoren te maken zijn niet meer op 5 handen te tellen) zal me dat echt boeien heel erg eerlijk gezegd. Zodra zij zich aan de wet houden doe ik het ook weer. En dan zal het nog lang duren vermoed ik.... Haha!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:03

Lizz schreef:
Wat ik overigens laatst zag hier in de buurt een knopje op het fietsersstoplichtpaal (uhm... nieuw galgjewoord??) voor de ruiter.
Dus een knopje extra hoog Lachen erg handig en ook nog eens op het fietspad...

hahahah dus op elke 10 cm moet eigenlijk een knoppiej ja anders kan die met de shet er niet bij, en die met de shire ook niet, lol

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:03

nickyu schreef:
ja idd .. die knopjes .. die zit vaak erg hoog en op een fietspad
daar waar je niet komen magh Haha!

idd kiwiko laten we daar blij mee zijn
aan de andere kant te gek voor worden
dat je met zoiets normaals zo blij mag zijn ...

lief, er zijn nog altijd meer mensen die niks met paarden hebben ...... laat staan ze begrijpen dan dat er mensen zijn die dat wel hebben........

en laten we blij zijn dat al die mensen die het woord paaahd niet eens kunnen spellen al rekening houden met het wezen paard Lachen op die paar % na Lachen

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:24

sonjim schreef:
Wat ik me telkens bij deze topics afvraag is wat doe je in vredesnaam op een fietspad, daar mag je als ruiter of mens met paard aan de hand niet lopen, doe je dat toch heb dan op zijn minst respect voor de ergernis van weggebruikers die daar wel prutsmutsen te rijden.

Nou met het ruiterbewijs heb ik anders geleerd dat als er een drukke weg is, je op het fietspad mag.
Bij een rustige weg ga je op de weg.
Maar het aller liefste de berm gebruiken.

Maar op het fietspad rijden is echt niet verboden hoor!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:34

Ik merk er eerlijk gezegt weinig van, natuurlijk er zijn genoeg aso's, maar vaak is het toch mensen die er net te weinig van weten. Dan moet ik ook nog bekennen dat ik soms ook wel twijfel hoe ik met mijn rammelbakkie langs een paard moet fietsen. Als er niet zoveel ruimte is, het ene paard schrikt als ik opeens langsrijd, de ander wordt zenuwachtig als ik even geluid maak zodat ze weten dat ik er aan kom en dan weet ik het even niet. Terwijl ik regelmatig zelf te paard op het fietspad kom.

Daar maak ik dan wel eens het een en ander mee. Mijn ervaring met Wielrenners is juist wel goed, de laatste groette me enthousiast omdat ik Mazzel speciaal voor hem aan de kant zette terwijl ik wachtte tot ik kon oversteken.

Ook heb ik eens een vrouwtje meegemaakt die niet blij zal zijn met de Ruiters als medeweggebruikers. Zodra ze me aanzag komen trapte ze op haar remmen (die enorm piepte) en ging met haar fiets zo veilig mogenlijk staan. In dit geval achter de pilaar van het viaduct. Clown Ik heb maar vriendelijk gezwaait en haar toegeroepen dat die van mij heel lief was.

Tja, ik snap best dat niet iedereen weet hoe ze met paarden om moeten gaan en dan is het ook nog eens zo dat zij zich niet hoeven aan te passen aan ons. Tuurlijk, als het kan gedraag je je normaal naar de weggebruiker, maar mensen kwalijk nemen dat ze het soms niet weten. Volgens mij doet bijna iedereen zijn best zich aan te passen Knipoog

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:36

als ze toeteren bijvoorbeeld kan ik ze wel kwalijk nemen hoor

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:39

en als ze moeten toeteren, omdat ze iets aan moeten geven in het verkeer zelf? Dan doen ze dat, ook als jij er langs moet rijden en is het dus eigenlijk belangrijk dat jouw paard dit gewend is. Natuurlijk is het aso als mensen toeteren omdat jij langs komt op een paard, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Ik vind soms echt dat mensen te paard zichzelf te hoog inschatten, het is hartstikke fijn dat veel mensen zoveel rekening houden en die paar asociale mensen daar houden wij dan maar rekening mee.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:42

ik bedoel ook als ze toeteren en dan heel hard langs je rijden en blijven toeteren. ik weet ook wel dat er soms eens op die toeter gehengst moet worden ivm gevaar. maar je moet er geen gevaar mee proberen te veroorzaken.

de meesten houden er idd rekening mee en dat is idd super.

dat van dat mensen te paard zich te hoog inschatten? waar woon je in godsnaam dan wel als er alleen zulke mutsen te paard rijden hahahaha

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:45

randstad Clown Maar het is echt zo hoor, ik vind het behoorlijk asocosiaal als je op het fietspad gaat rijden en dan boos wordt op ongeveer iedereen die je inhaalt. Of op scooters die te hard langs zouden rijden, ze gaan toch gewoon netjes maximum snelheid? Dan zitten sommige ruiters toch weer te miepen, kom op, ook jullie zijn niet de enige in het verkeer Clown

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:56

ik rijd ook vaak op de weg of op het fietspad(aangespannen) maar de medeweggebruikers hier(drenthe) zijn over het algemeen heel erg beleefd hoor.

vooral de vrachtwagenchauffeurs en de tracktorchauffeurs vind ik altijd errug netjes OK dan!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:18

ik had een keer dat er scooters aankwamen.
ik hield ze al in de gaten en ze gingen langzamer rijden, ik dus al opgelucht. dus ze kwamen heel rustig aanrijden... tot op het punt dat ze naast mij reden en ineenkeer keihard gingen toeteren en wegscheurden :S.. en dan zeg je nog wel bedankt!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:22

Jenkins schreef:
ik had een keer dat er scooters aankwamen.
ik hield ze al in de gaten en ze gingen langzamer rijden, ik dus al opgelucht. dus ze kwamen heel rustig aanrijden... tot op het punt dat ze naast mij reden en ineenkeer keihard gingen toeteren en wegscheurden :S.. en dan zeg je nog wel bedankt!

zulke sukkels hou je toch altijd.
lekker stoer joh Misselijk

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:47

ik kan er ook zo boos om worden.......van die mensen met haast die zich er net nog even langs persen mensen die gaan toeteren dat ik in de weg loop (je snapt natuurlijk dat die automobilist er van uit gaat dat ik ook makkelijk 50 kan rijden net zoals hij doet) fietsers kan ook een ramp zijn soms rijden ze gewoon net niet tegen je aan....ik heb zelfs eens gehad dat de staart van mn paard vast zat aan een fietsmandje kan je nagaan.........

t gaat alleen nog maar om haast en hard rijden lijkt wel niemand lijkt echt rekening te houden met ruiters in t verkeer mn paard is absoluut verkeers mak doet nooit ergens moeilijk over maar t is geen fiets......snappen die mensen dan niet dat een paard op de motorkap echt geen pretje is?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 02:58

Er zijn al zoveel topics over dit onderwerp!

Ik denk dat veel gedrag van medeweggebruikers wordt ingegeven door onkunde, niet weten hoe paarden kunnen reageren. Natuurlijk, je hebt die enkele asociaal die trouwens meestal slechte ervaringen heeft met ruiters want laten we eerlijk zijn, er zijn massa's ruiters die ook gewoon doorduwen, geen ruimte geven, blokkeren en zelfs medeweggebruikers uitschelden. Kortom, denken dat de weg alleen voor hen is.

Mijn paard staat in een omgeving waar bijna iedereen paarden houdt, dus zijn er weinig problemen op die enkeling na. En die personen dan hardnekkig blijven groeten werkt daar ook goed tegen.

Als ruiter/ menner moet je er altijd rekening mee houden dat je met een vluchtdier op pad bent, en een dier dat ook nog een eigen mening heeft! Het braafste paard kan in een keer zin krijgen de kont tegen de krib te smijten en jou te negeren, voor de lol. Dat betekent dat jij als ruiter moet anticiperen op overig verkeer. Vooral omdat je WEET dat veel mensen geen of te weinig verstand hebben van paarden. Doe je dat niet, krijg je gevaarlijke situaties. Als ruiter moet je er (helaas) rekening mee houden dat tienerjochies op scooters het leuk vinden je paard aan de haal te zien gaan, op ongeduldige vrachtwagen/ trekkerchauffeurs en automobilisten, met fietsers die denken dat zij de enigen zijn met rechten voor dat pad. En als je dat niet kan of wil hoor je domweg niet op de weg thuis, maar in de bak. Omgang met paarden is nou eenmaal geen vast onderdeel van verkeersexamens, dus moet je daar rekening mee houden. Ookal is dat soms verdomde lastig!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:42

Luna_Muse schreef:
sonjim schreef:
Wat ik me telkens bij deze topics afvraag is wat doe je in vredesnaam op een fietspad, daar mag je als ruiter of mens met paard aan de hand niet lopen, doe je dat toch heb dan op zijn minst respect voor de ergernis van weggebruikers die daar wel hebben te rijden.

Nou met het ruiterbewijs heb ik anders geleerd dat als er een drukke weg is, je op het fietspad mag.
Bij een rustige weg ga je op de weg.
Maar het aller liefste de berm gebruiken.

Maar op het fietspad rijden is echt niet verboden hoor!

Heb jij hetzelfde ruiterbewijs als ik, mij is geleerd dat het in gevaarlijke siytuaties gedoogd wordt om op het fietspad te rijden, maar dat je wettelijk gezien op straat hoort te rijden.
Als je dan toch op een fietspad rijdt gedraag je je mijns inziens als gast.