Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Re: Mijn paard gedekt en nu....hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 08:08

HannahFrouk schreef:
Ik denk echt niet dat die ruin dan nog vruchtbaar kan zijn hoor!
Dus misschien beter eerst dat verhaal checken (vraag b.v. welke DA geruind heeft, dan kun je het daar navragen) en informeer dan meteen of die ruin nog vruchtbaar kan zijn.

Als hij niet vruchtbaar meer KAN zijn en je laat toch scannen kan ik me voorstellen dat ze weigeren te betalen. Dus dan ben je goedkoper uit door het eerst even allemaal te checken.

Heb de DA erover gesproken en deze zegt, dat de ruin nog wel vruchtbaar kon zijn in de eerste weken dat ie in het land stond. Dat ie nu nog dekt, is niet erg, nu is ie niet meer vruchtbaar, maar in het begin kon dat wel degelijk. Vandaar dat de kans ook erg groot is.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:15

Ik wacht in spanning af wat de scan laat zien maandag. Heb het verhaal met aandacht gelezen. Wat moeten mensen met paarden als ze er totaal geen verstand van hebben?? Ik bedoel als je je paard door een veearts laat behandelen/castreren dan vraag je toch op zijn minst het een en ander na??
Ik hoop voor je op een goede afloop.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:35

Wat erg!! Ik zou het in jou ogen ook erg rot vinden. En die eigenaren van de ruin geven jou ook nog eens even op de kop. Wacht rustig af tot de scan is geweest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:45

Fijne boel zeg Scheve mond Hopelijk is ze niet drachtig en kan het goed opgelost worden.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:55

Het zal je maar gebeuren zeg ! Ik volg dit even. Succes in ieder geval !

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:24

Hopelijk komen jullie er nog uit. Wat zegt je vriendin ervan, wiens merrie misschien ook drachtig was?
Die eigenaresse van de ruin klinkt wel erg onredelijk! Ik vraag me af wat ze zou doen als er straks een heel leuk veulen komt.
Nou ik hoop voor je dat het allemaal goed afloopt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:39

piewie schreef:
Heb de DA erover gesproken en deze zegt, dat de ruin nog wel vruchtbaar kon zijn in de eerste weken dat ie in het land stond. Dat ie nu nog dekt, is niet erg, nu is ie niet meer vruchtbaar, maar in het begin kon dat wel degelijk. Vandaar dat de kans ook erg groot is.

Ben benieuwd naar de scan morgen, hopelijk niet drachtig, succes!!
Je zinnetje dat ik dik heb gedrukt over dat dekken, moet je toch mee uitkijken, vooral omdat je je merrie volgend jaar wil laten dekken, als een ruin steeds op je merrie springt en ook penetreerd, heb je grote kans dat je merrie vuil raakt (baarmoeder), met alle gevolgen van dien, er komen bacterien in de baarmoeder zodat je straks je merrie slechter drachtig krijgt of helemaal niet, is het geen mogelijkheid ze appart te zetten??

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:21

Tot hoe lang na de dekking is het eigenlijk verantwoord om een veulen te aborteren?
edit: mocht je dit overwegen natuurlijk om volgend jaar tijdig een gewenst veulen te kunnen krijgen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:35

Wat een nare situatie dit zeg! bah. Scheve mond
Vooral de "doen alsof je neus bloed" houding van de eigenaren van de ruin irriteert mij! Ik hoop voor jou dat er een positieve uitslag volgt op de scan. Zoniet, dat het financieel opgelost kan worden met de eigenaars.
Veel succes ermee iniedergeval!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:05

monique4 schreef:
piewie schreef:

Ben benieuwd naar de scan morgen, hopelijk niet drachtig, succes!!
Je zinnetje dat ik dik heb gedrukt over dat dekken, moet je toch mee uitkijken, vooral omdat je je merrie volgend jaar wil laten dekken, als een ruin steeds op je merrie springt en ook penetreerd, heb je grote kans dat je merrie vuil raakt (baarmoeder), met alle gevolgen van dien, er komen bacterien in de baarmoeder zodat je straks je merrie slechter drachtig krijgt of helemaal niet, is het geen mogelijkheid ze appart te zetten??

Das een goeie van je, daar had ik zelf ook nog niet over nagedacht. Dit ga ik ook ff meenemen morgen met de DA.
Wat betrefd mijn vriendin haar paard, die valt net buiten de periode, ze heeft hem net 4 weekjes, dus dat scheelt weer.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:55

Marlien1991 schreef:
Hopelijk komen jullie er nog uit. Wat zegt je vriendin ervan, wiens merrie misschien ook drachtig was?
Die eigenaresse van de ruin klinkt wel erg onredelijk! Ik vraag me af wat ze zou doen als er straks een heel leuk veulen komt.
Nou ik hoop voor je dat het allemaal goed afloopt.

Dan blijft het veulen bij mij, dat heb ik al besloten. Ik moet heb namelijk de zorgen ervan, zij niet.
Ze mag het wel overkopen...

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:32

Jeetje wat een verhaal!
Hopen dat er goed nieuws komt uit de scan!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:29

Pfff nou ik ben helemaal onzeker en opgelucht.... die van mij is waarschijnlijk niet drachtig zei de DA....
De ruin wordt nu verwijderd uit de groep, doordat de baarmoeder anders vervuilt kan raken.

Da vond het wel raar dat ze niet hengstig werd en wil voor de zekerheid nog een scan doen over een aantal weken. Dit voor de zekerheid, mocht ze intussen tijd wel hengstig worden, is de scan niet meer nodig.
heeft iemand dat weleens eerder meegemaakt, dat ze een extra scan uitvoeren, dit wilde hij doen, doordat hij haar opgevoeld heeft en geen "ei" voelde ofzo... Heb hier dus totaal geen ervaring mee...
Hij zei dat er een ei moet zitten voor de hengstigheid, zit deze er niet, dan is er waarschijnlijk nog wel een kans. In principe is het dus nog onzeker, maar ik kon er voor 70% vanuit gaan, dat ze niet drachtig is, op de scan was niets te zien. Ook zei de DA dat het ook achter in de baarmoeder kon liggen en dat is dan nog niet te zien op de scan. Dus het is nog wel een beetje onzeker maar het percentage maakt me wel wat opgeluchter...
Ik heb dus totaal geen ervaring met fokken en/of drachtigheid...dus ik hou mijn merrie goed in de gaten of ze hengstig wordt. Ook nu de ruin verwijderd is, hopen we dat haar cyclus (hoe je dat ook schrijft) gewoon in de war is en dat ze wel weer hengstig wordt.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:32

Fijn dat ze waarschijnlijk niet drachtig is. Maar ken ook merries die gewoon hengstig worden als ze drachtig zijn. Dus zou daar niet al te veel op vertrouwen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:09

Fijn dat ze wrs niet drachtig is.

Maar zo raar dat ze niet hengstig word is het niet hoor. Ik heb nu al een paar jaar meegemaakt, dat het weer dusdanig invloed gaf, dat merries later in het seizoen niet of slecht hengstig werden. Ik heb zelfs 1 die al 2 jaar niet hengstig wordt. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom een merrie niet hengstig wordt, dat je er gek van zou worden Knipoog Dus gewoon rustig die 2e scan afwachten, tenzij ze in de tussentijd toch hengstig wordt, dan ben je klaar.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:24

Nou dat is opluchting voor je zeg!

En de andere merries die eventueel gedekt waren? En gaat de stal eigenaar nog stappen ondernemen in de zin van dit meisje? ( waarschuwing o.i.d. )

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:45

Ik merk het niet eens als mijn merrie hengstig is, ook al staat mijn eigen ruin erbij. Kan ze niet gewoon hengstig zijn of zijn geweest zonder dat je dat echt gemerkt hebt?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:40

Winkie schreef:

En de andere merries die eventueel gedekt waren? En gaat de stal eigenaar nog stappen ondernemen in de zin van dit meisje? ( waarschuwing o.i.d. )

Meisje heeft al tig waarschuwingen gehad...niet alleen over dit hoor, ook troep opruimen achter dr kont enz.
Maar de ruin staat apart nu. Verders kan de staleigenaar op het moment ook niet.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:42

HannahFrouk schreef:
Ik merk het niet eens als mijn merrie hengstig is, ook al staat mijn eigen ruin erbij. Kan ze niet gewoon hengstig zijn of zijn geweest zonder dat je dat echt gemerkt hebt?

Als die van mij hengstig is, merk ik dat wel degelijk hihi Dan spuit ze gewoon in het land, wanneer er een andere bij komt en mept meteen van zich af.
Onder het rijden, is ze dan gelukkig wel gewoon.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:10

piewie schreef:
Winkie schreef:

Meisje heeft al tig waarschuwingen gehad...niet alleen over dit hoor, ook troep opruimen achter dr kont enz.
Maar de ruin staat apart nu. Verders kan de staleigenaar op het moment ook niet.

op zich zou de staleigenaar het nog even aan kunnen kijken, en bij nog meer overtredingen het meisje incl troep en paard van het terrein afgooien... of ben ik nu heel cru?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:30

Maar de ruin staat apart nu. Verders kan de staleigenaar op het moment ook niet.[/quote]

op zich zou de staleigenaar het nog even aan kunnen kijken, en bij nog meer overtredingen het meisje incl troep en paard van het terrein afgooien... of ben ik nu heel cru?[/quote]

Nee hoor ik vind je niet cru. Wij hebben al exact hetzelfde gezegt tegen elkaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:53

ik hoop dat je over een aantal weken goed nieuws hoort en dat je haar volgend jaar gewoon kan laten dekken door een hengst naar keuze Lachen

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:34

Meestal kan een dierenarts 16 dagen na een dekking al zien of het gelukt is of niet. Als er dan 2 eitjes zitten halen ze er een af. na 18 dagen wordt dit al moeilijker. De embryo's groeien hard, en mocht het zo zijn dat je merrie drachtig was, dan hadden ze dit makkelijk ongedaan kunnen maken. Hopelijk wordt je merrie gauw weer hengstig.
Fijn dat de ruin nu niet meer bij de merrie's wordt gezet.
En in de omgang met die andere: gewoon negeren. Laat je plezier met je paard niet verpesten door zo'n iemand.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:59

Fijn dat je merrie warschijnlijk niet drachtig is. Wel echt een stomme actie van die eigenaar van de ruin. hou je ons op de hoogte?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:11

is de andere merrie wel drachtig?