Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:21

Renza schreef:
Clown Zal nog een keer foto's maken van een NH iets, krijg ik gelijk hele discussies in m'n topic Huilen van het lachen

Niks van aan trekken joh Knipoog , je foto's zijn gewoon leuk!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:07

Ik vind het een beetje vreemd dat wanneer een volle zaal en Emiel op je zit te wachten dat je dan moeilijk doet over de kleur van de cap, zet op dat ding! Komt een beetje raar over op het publiek..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:14

Maroush schreef:
Was jammer dat we van Jauke weinig konden zien, je zat voor ons helemaal achter de hindernissen Danielle Verdrietig

Het was onwijs moeilijk om een plekje te vinden waar ik naar mijn idee redelijk zichtbaar voor de meeste mensen was en nog wat ruimte had om mijn ding te doen. Ook omdat ik niet het meerendeel van mijn tijd wilde verdoen met het zoeken naar open plaatsen Knipoog Dusseh... dan moet je gewoon nog maar een keer naar een show komen Clown Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:42

Leuk FOTOtopic. De meeste zijn best gelukt hoor, met dat moeilijke licht.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:13

Leuke foto's zitten er tussen Ja Netjes geschoten Ja Zeker bij weinig licht Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:47

e_horse schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat wanneer een volle zaal en Emiel op je zit te wachten dat je dan moeilijk doet over de kleur van de cap, zet op dat ding! Komt een beetje raar over op het publiek..

Ja inderdaad, het komt op mij (<------------ voor de duidelijkheid) een beetje snobby over Rolleyes

De foto's zijn mooi Ja

Ik vond zelf de Connemara het leukste. De enige pony die lekker pluizig was, de rest had allemaal van die gladde strakke paardjes. Bloos!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:49

Was volgens mij ook een lief paardje Ja

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:50

meiden hou er over op, dit is niet zo gegaan. Alsjeblieft?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:52

Dan heb je Jauke duidelijk niet gezien Arabesk Clown

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:59

Ik heb jou ook niet gezien Danielle, stonden helemaal aan de andere kant bij een stand en toen ineens kwam er nog een stukje op een groot scherm toen zag ik nog een Jauke voor bij huppelen en toen was het alweer voor bij helaaaaas.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:21

Ik lees veel topics op bokt. Over sommige raak ik geemotioneerd, andere maken me woest en weer een ander is grappig. Wat ik alleen niet zo goed begrijp (en nou eindelijk ga ik dat toch maar eens hardop vragen) is waarom er vaak zo geoordeeld wordt... Ik krijg er soms een wat nare smaak van.

Jammer dat mensen niet iets respectvoller met elkaar communiceren. Dat maakt het voor professionals erg tricky om zich te uiten... Voordat je het weet gaat er een heel verhaal aan de haal!

Ik ken Ellen als een integer, respectvol zeer professionele trainster die met alle liefde en trots haar paarden, dmv bijvoorbeeld zulke shows, wil delen. het enige wat ik lees is ge**** over een cap. (gevaarlijke opmerking waarschijnlijk Knipoog wil niet half bokt over me heen hebben en de discussie weer oplaaien)

Er worden door een enthousaiste bokker super leuke foto's geplaatst en ja, nou doe ik zelf ook mee door over weer die cap te praten. Zullen we een beetje respectvol met elkaar omgaan? Lijkt me echt tof. De wereld heeft gelukkig echt kleur.. lees de wereld is niet zwart / wit.

Vandaar waarschijnlijk ook de KLEUREN foto's Knipoog Knap hoe je met zulk licht toch nog zulke plaatjes kunt maken. Als je eens bijzondere rassen wilt fotograferen en je bent in de buurt? Ik hou me aanbevolen!

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:23

Kijk oons op http://www.emielvoest.nl onder kopje nieuws:

Paard 2008 - Wel bitloos, niet caploos

Op zondag 27 januari was de vereniging voor bitloos paardrijden verantwoordelijk voor de invulling van het showprogramma. Onnodig om te zeggen dat er nogal wat bitloze combinaties de revue passeerden. Er was van alles te zien ; vrijheidsdressuur, theater, springen, kür op muziek, dressuur op hoog niveau en natuurlijk Freestyle.

Werken aan de dubbele lange lijnen met een bitloos hoofdstel.
Emiel heeft een clinic gegeven met een paard dat diezelfde ochtend nogal wat problemen had gegeven tijdens het rijden in de Showpiste. Om eerst te kijken wat er aan de hand was heeft Emiel in de inrijring het paard aan de hand en aan de Dubbele Lange Lijnen (met bitloos hoofdstel) gewerkt.
Zijn conclusie:
“Het paard heeft een dominante inslag en is daarbij angstig voor de omgeving. Door dit paard duidelijk te maken wie controle heeft over de richting en de snelheid werd het paard in eerste instantie wat beter gefocust op de begeleider. De echte confrontatie op het gebied van dominantie vond plaats aan de dubbele lange lijnen. Hier heb ik het paard duidelijk kunnen maken dat zijn verzet niet zinvol was. Na een spannende sessie steigeren en achteruitlopen aan de dubbele lijnen, kriskras door de inrijring viel bij hem ineens het kwartje. Hij deed één stap naar voren en reageerde goed op de beloning die deze actie hem opleverde. Hij liet de hals zakken begon weer te ademen en de klus was geklaard. Het paard veranderde van een ongehoorzaam paard, dat naar de hulpen sloeg en de begeleider probeerde te bijten, in een zeer welwillend paard”.

Oprichting
De clinic
Nu het paard op het voorterrein zich zo goed had laten zien was de volgende stap natuurlijk voor het grote publiek in de Showpiste. Om het paard vertrouwen te geven heeft Emiel de trainingssessie daar herhaald.
De reactie van het paard was ongelooflijk goed. Het was ook voor het publiek zichtbaar dat het paard met vertrouwen en ontspanning aan het werk was, het af en toe nog spannend vond, maar zich goed liet werken.
Emiel over de clinic:
“Hij heeft alles goed gedaan, eenmaal ontspannen zag het er eigenlijk prima uit! Ik ben erg tevreden over hem. Ik hoop dat hij dit vast kan houden”.

ontspanning
lange bovenlijn

Wel bitloos niet caploos
Aanvankelijk was het de bedoeling dat Emiel een “striptease” clinic zou geven met een combinatie van een ervaren ruiter met een hoog in de dressuur opgeleid paard. De bedoeling van een dergelijke striptease is te laten zien hoe het paard reageert als er steeds minder hulpmiddelen worden gebruikt. Dus i.p.v. stang en trens bijvoorbeeld een eenvoudig rijhalster of bitloze optoming. Na dat dan ook de sporen/zweep en het zadel zijn ingeleverd rijdt de combinatie met een minimum aan hulpmiddelen rond.
De ruiter wist niet dat Emiel het dragen van een helm tijdens een demonstratie of les van hem als eis heeft en had haar eigen helm niet meegenomen. Voordat de ruiter de ring in ging is een tankleurige Rijhelm aangeboden, maar dit moest een zwarte zijn. Helaas verscheen zij toch zonder helm in de ring en voelde Emiel zich genoodzaakt hier vragen over te stellen. Daar het paard wat schieterig was en het de bedoeling was dat de ruiter zonder zadel zou gaan rijden vond Emiel het niet verantwoord door te gaan. Daarna ontstond er helaas een discussie over het wel of niet dragen van een cap of helm tijdens deze clinic. Emiel en de ruiter kwamen er in de vaart der volkeren samen niet uit dus is deze demonstratie jammer genoeg niet door gegaan.
Emiel:
“Ook ik heb tot voor een aantal jaren terug altijd zonder helm gereden en demonstraties gegeven tot ik van Tineke Bartels op mijn falie kreeg dat ik een voorbeeldfunctie had en een helm moest dragen. Ik denk dat de tijd dat we als professionals zonder cap demonstraties konden rijden al een tijdje achter ons ligt. Zowel ikzelf als de leerlingen of deelnemers aan demonstraties dienen het goede voorbeeld te geven, dus altijd mét helm of cap”
“Het is jammer dat dit statement vandaag de dag nog gemaakt moet worden.
Liever had ik gezien dat we een leuke en interessante clinic neer hadden kunnen zetten. Daar hadden zowel de desbetreffende ruiter, ik zelf, als het publiek vast meer plezier aan beleefd”.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:43

Citaat:
Jammer dat mensen niet iets respectvoller met elkaar communiceren. Dat maakt het voor professionals erg tricky om zich te uiten... Voordat je het weet gaat er een heel verhaal aan de haal!

Ik ken Ellen als een integer, respectvol zeer professionele trainster die met alle liefde en trots haar paarden, dmv bijvoorbeeld zulke shows, wil delen. het enige wat ik lees is ge**** over een cap. (gevaarlijke opmerking waarschijnlijk wil niet half bokt over me heen hebben en de discussie weer oplaaien)

Waarvoor dank!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:48

Met bovenstaande ben ik het totaal eens. Voorbeeldfunctie cap dragen enz. Wil wel eens weten wie er dagelijks van degene die het hier allemaal zo veroordelen ook braaf bij groen oversteken. Het is zo makkelijk van achter een toetsenbord iemand de grond in te trappen. En de topic titel waar iemand met naam en toenaam genoemd wordt vindt ik gewoon smaad. En elke professioneel weet dat onafhankelijk waar de fout ligt je iemand niet publiekelijk naar beneden haalt. Dat getuigt van heel erg onproffesionaliteit. Ik zelf ken Emiel Voest totaal niet maar wil altijd nog graag eens kijken. Alleen een officieel excuus voor de gang van zaken zou in mijn ogen alleen maar positieve indruk achter laten. Nu heeft alles toch een vieze nasmaak.

ultimo jou post draagt niet echt bij tot verduidelijking eerder getuigd het van lafheid wanneer men zijn medestanders op zijn eigen forum zoekt. Is het zo moeilijk om je ongelijk in een bepaalde situatie eens toe geven. Hij kan het toch ook bij de aanpak van een paard eens verkeerd hebben dan verandert hij toch ook van benadering.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:52

Citaat:
De ruiter wist niet dat Emiel het dragen van een helm tijdens een demonstratie of les van hem als eis heeft en had haar eigen helm niet meegenomen. Voordat de ruiter de ring in ging is een tankleurige Rijhelm aangeboden, maar dit moest een zwarte zijn. Helaas verscheen zij toch zonder helm in de ring en voelde Emiel zich genoodzaakt hier vragen over te stellen. Daar het paard wat schieterig was en het de bedoeling was dat de ruiter zonder zadel zou gaan rijden vond Emiel het niet verantwoord door te gaan. Daarna ontstond er helaas een discussie over het wel of niet dragen van een cap of helm tijdens deze clinic. Emiel en de ruiter kwamen er in de vaart der volkeren samen niet uit dus is deze demonstratie jammer genoeg niet door gegaan.
Emiel:

Er is een cap besproken, ik hem hem nooit gezien en GEVRAAGD of het een zwarte mocht zijn, da's alles, is dit gek?
ze zijn gaan zoeken en kwamen terug zonder cap. Hoe kan ik iets weigeren wat ik niet heb? Ik MOEST toen de ring in van de vereniging terwijl ik zei wat nu?? en heb daar TWEE maal gezegd wel een cap op te willen. Vervolgens wordt er na wat geneuzel gezegd, kom maar van je paard af, zo werk ik niet met je!! Excuse me, DE TOON is het probleem, niet iets anders. Respect en fatsoen en me niet schofferen ten overstaande van honderden mensen. Ik sta daar verdorie belangeloos aan mee te werken!

Ik heb GEEN discussie gehad met Emiel, ook niet erna. Punt uit! De man heeft mij nooit meer gesproken en dus is er niets waar wij niet uitkwamen, is het nu een keer klaar? Boos!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:19

Dan kunnen we vast wel terug komen bij het onderwerp van dit topic nu. Het bitloze rijden.

Misschien start ik wel een hele discussie nu, maar er moet me toch iets van het hart. Een aantal optomingen zaten niet zo vriendelijk, bijvoorbeeld de springruiter welke de neusriem veel te laag en behoorlijk strak had zitten. Bitloos rijden is een prima uitgangspunt, maar had de vereniging daar dan ook niet een beetje op kunnen letten voordat zo iemand de ring in rijdt? Het bitloos rijden wordt gepromoot als zijnde erg vriendelijk tov rijden met bit. Optomingen controleren voor een demo komt de naam van de vereniging wel ten goede denk ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:28

Princesa; Get used to it. Er zullen wel meer mensen commentaar geven, en nee, dat je dat niet altijd leuk vindt blijkt nu wel. Maar het is iets waar je als ruiter maar ana te wennen hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:12

Tsss... wat een gedoe nu weer zeg.

Kunnen we nu zitten wachten op het eerstvolgende gekakel als Dame van Grunsven ( om er maar één te noemen) de eerstvolgende keer de ring in rijdt met een hoedje, in plaats van een cap?
Al die no-no's die hier zo hard roepen over voorbeeldfuncties, mogen wat mij betreft NU rode koontjes krijgen. Slapen

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:46

Als alleereerst wil ik even on-topic reageren op de foto's, die vind ik echt knap geschoten en mooit uitgekomen met het licht wat je daar tot beschikking had. Ik vond het echt een heel geslaagd Paard 2008.

Wil bij deze ook even mijn complimenten geven aan alle deelnemers daar het toch geen kattepis is om daar zomaar ff een show of demo neer te zetten.

Kan het toch niet laten om ook even off-topic te reageren over het Voest vs Schuthof verhaal!
Via het Lusitano forum heb ik div. dingen over Ellen gelezen, gezien en gesproken en kan er niks anders van maken dat zij het hart voor de paarden op de juiste plek heeft zitten, dat een cap verhaal zooooo overtrokken moet worden door dhr. Voest en heel veel bokkers is mij een raadsel. Tuurlijk cap op is altijd goed, voorbeeld functie ben ik't ook mee eens, maar het is NIET verplicht, het doet niks af aan de paardvriendelijkheid die je op zo'n moment toch nog hebt, hier wordt zij echt nogmaals afgerekend na al zo'n dramatische ervaring te hebben gehad an public, jammer dat men dan weer zo sensatie belust moet zijn en dingen niet v een positieve kant kan bekijken.
Gelukkig zijn er wel enkele bokkers die toegeven in 1e instantie erg vel tegen princesa te zijn en nu haar kant te hebben gehoord zijn bijgetrokken, maar er blijven erbij die het maar over een cap willen hebben... ach hoe gaat dat spreekwoord .... men vindt altijd wel een stok om een hond te slaan!!

Ellen bij deze mijn complimenten, heb dit niet meegemaakt maar heb je dus wel zaterdag zien rijden en hoop dat dit incident je niet zal weerhouden een volgende keer weer mee te doen, succes OK dan!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:23

Jannepauli schreef:

Kunnen we nu zitten wachten op het eerstvolgende gekakel als Dame van Grunsven ( om er maar één te noemen) de eerstvolgende keer de ring in rijdt met een hoedje, in plaats van een cap?
Al die no-no's die hier zo hard roepen over voorbeeldfuncties, mogen wat mij betreft NU rode koontjes krijgen. Slapen

Even off topic: gezien haar laatste valpartij tijdens een clinic is ook voor haar een cap gewoon wel handig! Is niet paard- of ruitergebonden, is gebleken! Haha!

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:36

aangezien ik geen forumganger ben ken ik niet de procedure over het starten van een topic, dan maar via deze weg.

Mag ik iedereen die inhoudelijk WEL goed heeft gehoord en geluisterd wat er aan de hand was en openstonden voor de waarheid en mij heel veel mailtjes en pm hebben gestuurd ontzettend bedanken voor hun oppeppende woorden en steun.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit enorm waardeer, nogmaals dank! OK dan!

Liefs, Ellen
http://www.el-paradiso.nl

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:02

Meid ik zou me niet zo druk maken hoor over wel of geen cap. Knipoog Laat ze maar. Ik was er niet bij kan er ook niks over zeggen. Vind alleen dat idd de neusriemen veel te laag zitten bij verschilende paarden. Snap ook niet dat dat niet van te voren is gecontroleerd door de vereniging van bitloos rijden! Geen goed voorbeeld zo dacht ik!

Foto's vind ik wel heel mooi genomen Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:26

Ik had dat ook gelijk gezien van die neusriemen maar dacht dat het aan mij lag...
Ik blijf erbij: je kunt met slof/stang en spoor vriendelijker rijden dan sommigen met pakweg een touwhalster.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:39

simodi schreef:
Jannepauli schreef:

Even off topic: gezien haar laatste valpartij tijdens een clinic is ook voor haar een cap gewoon wel handig! Is niet paard- of ruitergebonden, is gebleken! Haha!

Psies!
Maar wat deed de vereniging van beroepsruiters toen er een voorzichtig voorstel kwam om het 'hoedje' in de toekomst te vervangen door een veilige cap? Juist.. protest! Inclusief mevrouw Bartels denk ik, die - zoals het op zijn website staat - Emiel Voest "op z'n falie" gaf omdat hij als 'voorbeeld' fungeerde en dus zijn clinic-gangers moest instrueren een cap te dragen.
Oh wat braaf...

Grappig dat de clinicgevers zoals Voest wél de bak in mogen zonder cap... ik herinner mij een clinic van Kelly Marks waar ze heel duidelijk maakte dat je ook als clinicgever een cap zou moeten dragen. Zeker als het om jou niet bekende, jonge paarden gaat. Een beentje is tenslotte zo uitgestoken!
Zou meneer Voest daar al over nagedacht hebben? Dát zou ik nou nog eens een goed voorbeeld vinden Lachen

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:44

monya schreef:
Dan kunnen we vast wel terug komen bij het onderwerp van dit topic nu. Het bitloze rijden.

Misschien start ik wel een hele discussie nu, maar er moet me toch iets van het hart. Een aantal optomingen zaten niet zo vriendelijk, bijvoorbeeld de springruiter welke de neusriem veel te laag en behoorlijk strak had zitten. Bitloos rijden is een prima uitgangspunt, maar had de vereniging daar dan ook niet een beetje op kunnen letten voordat zo iemand de ring in rijdt? Het bitloos rijden wordt gepromoot als zijnde erg vriendelijk tov rijden met bit. Optomingen controleren voor een demo komt de naam van de vereniging wel ten goede denk ik.

Ja inderdaad dat zei ik ook al! Dat capgezeur mag nu wel een keer ophouden Boos! (is ook nog een ander topic voor).

De meeste foto's zien er inderdaad totaal niet vriendelijk uit. Lijkt ook echt of die mensen die neus gewoon naar zich toetrekken:s