Menno@VD(2e en 3e keer)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChingYi_Dino

Re: Menno@VD(2e en 3e keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 22:02

Amable: ok hartstikke bedankt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:36

Zo, dat gaat weer lekker hier

Ik heb het topic doorgelezen en wil er even wat over kwijt:

Aan degenen die gereageerd hebben:
Tussen de goedbedoelde en kritische (doch opbouwende) opmerkingen staan ook een aantal reacties die hier helemaal niets te zoeken hebben.
Als je alleen negatief commentaar hebt en verder niets toe te voegen hebt, dan is een bijdrage vrij nutteloos, zo niet ongewenst.

Aan de topicstarter:
Ik heb me al erg vaak afgevraagd waarom ongeveer al je topics op deze manier verlopen.
Niet alleen als moderator, maar ook als mens; buiten het feit dat ik mod ben, ben ik nl. ook paardenliefhebber en dat gevoel speelt zeker mee.
Ik denk dat ik wel weet hoe het komt dat nagenoeg al je topics op deze manier verlopen, nl. omdat er foto's geplaatst worden die niet aan het ideaalbeeld voldoen die een paardenliefhebber graag ziet.
Tel daarbij op dat er een aantal bokkers zijn die de foto's niet los kunnen zien van eerder geplaatste foto's, en dan is er al snel een relletje.
En ja, ik begeef me hier op glad ijs want deze mening is niet alleen gebaseerd op het 'mod zijn' maar ook op het 'mens zijn'.

Toch zet ik het hier neer omdat ik van mening ben dat er eens een doorbraak moet komen in de manier van topics plaatsen en de manier van reageren.
De topics die je start zijn om het zacht uit te drukken nogal controversieel.
Telkens geef je aan dat je graag tips wilt, maar enkele dagen later volgt er weer een topic waarbij half Bokt op z'n achterste benen staat vanwege 'fouten' (al dan niet terecht) die gemaakt worden tijdens het rijden / beleren van je paarden.

Daarom wil ik het volgende voorstellen:
Vanaf nu wil ik alleen nog maar commentaar zien dat daadwerkelijk een bijdrage levert aan het topic.
Alle reacties die hier niet aan voldoen worden verwijderd en/of bestraft.
Aan de andere kant wil ik de topicstarter vragen om zichzelf een spiegel voor te houden en alle topics (ja, het zijn er heel veel ) eens goed door te lezen op goedbedoelde reacties.
Waarschijnlijk zul je dan ook begrijpen waarom mensen op een bepaalde manier reageren.
Nadat iedereen zijn of haar zegje gedaan heeft, wil ik vragen om een 'foto-stop' in te voeren zodat iedereen de tijd krijgt om het allemaal eens rustig te laten bezinken.
Met een beetje geluk kun je dan over een tijdje een nieuwe start maken.
Dit zou de sfeer op ITP/HAW zeker ten goede komen.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 22:43

ok bedankt Oscar fijn zo

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:24

Ik vind het echt belachelijk hoe sommigen reageren . Ze weet nu wel hoe somigen erover denken. Ik heb ook het idee dat jullie elkaar aansteken met die reacties .

Dit meisje is net 14 geworden. Jullie praten haar nog een enorm schuldgevoel aan, en dat is absoluut nergens voor nodig. Tips en ideeen daar heeft ze wat aan, niet dat zinloos geblaat van sommigen.

Je merkt toch duidelijk dat ze geen kwaad in zin heeft, ze doet haar best en wil graag leren. Het is geen meisje dat van niemand iets aanneemt. Ze wil graag leren en staat daar open voor, dat moet je alleen maar belonen en niet zo afstraffen zoals nu gebeurd.

Trek je aub alleen van van de de tips en ideeen aan Ching, laat je niet op je kop zitten en heb zeker geen schuldgevoel!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:44

14 of geen 14, het is niet de manier om VD te beoefenen met een paard.
Tip: koop een goed boek over VD, laat pony eerst met rust, lees boek goed door en ga daarna met pony aan de slag.

Zoek desnoods een deskundige om je te helpen, want zoals je het zelf doet is niet de juiste manier.

@manda: ik denk niet dat mensen elkaar aansteken. Ik heb nog nooit gereageerd op de topic van TS, maar heb er wel een paar gelezen. En al bij het eerste bericht van TS zelf had ik mijn mening al klaar. Een mening die dan duidelijk verwoord werd door andere reacties, waardoor ik maar geen bericht achterliet.

Mijn verzorgsters zijn ook 14 en 15, maar halen het niet in hun hoofd om mijn paarden zo dingen aan te leren. Dus met leeftijd heeft dit niets te maken.

Zoals Oscar al aangaf moet TS ook eens zelf kritisch kijken naar haar eigen handelen.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:45

IlsjePilsje schreef:
14 of geen 14, het is niet de manier om VD te beoefenen met een paard.
Tip: koop een goed boek over VD, laat pony eerst met rust, lees boek goed door en ga daarna met pony aan de slag.

Zoek desnoods een deskundige om je te helpen, want zoals je het zelf doet is niet de juiste manier.

@manda: ik denk niet dat mensen elkaar aansteken. Ik heb nog nooit gereageerd op de topic van TS, maar heb er wel een paar gelezen. En al bij het eerste bericht van TS zelf had ik mijn mening al klaar. Een mening die dan duidelijk verwoord werd door andere reacties, waardoor ik maar geen bericht achterliet.

Mijn verzorgsters zijn ook 14 en 15, maar halen het niet in hun hoofd om mijn paarden zo dingen aan te leren. Dus met leeftijd heeft dit niets te maken.

Zoals Oscar al aangaf moet TS ook eens zelf kritisch kijken naar haar eigen handelen.

Ben ik het helemaal mee eens !!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:06

Poeh poeh, waarvoor leer je een paard vd? Toch niet voor jou zelf? Jij doet al het werk. Het is buiten dat het niet echt vriendelijk is ook levensgevaarlijk! Als de pony nou tijdens het "steigeren" zijn been nou weer wou terug trekken. Of van angst hoger steigerde en jij er onder kwam? Misschien is het slim om eerst je eigen eens te verdiepen in VD en dan pas je paarden het gaat leren. En dat doe je niet op die manier

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:18

een pony leer je steigeren op comando als de pony en jij de basis kennen en zoals ik het heb gelzen in boeken moet je zijn been als voetje oppakken en doet het voorzicht omhooog met een rukje aan het halster

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:27

Thnx Manda en dat zal ik ook doen ook

Ja natasja50 van jou ben ik het wel gewend he met je pm's en altijd dat ............commentaar van je of het nou goed of slecht is

Voor de rest bedankt

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:29

hahaha hartstikke leuk je moet m leren dansen dat kon die vann mij ook. ik hielt dan zijn twee voorbenen in mn handen en draaide dan een groot rondje met hem en hij liep echt mee

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:34

Zijn er bij jou in de buurt geen mensen die veel ervaring hebben met VD en je erbij kunnen helpen? Het zou misschien een goede start zijn en je steekt er ook nog eens heel veel van op!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:36

thor9: hahaha grappig....dat heb ik echt nog noooit gezien, maar dat is niet echt wat ik wil....en dat lijkt me ook niet zo'n uhmmm geweldig idee....maar et lijkt me wel erg grappig om te zien haha

Nathalie02: uhmm ik heb geen idee....dat zou da wel heel erg fijn zijn

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:08

ChingYi schreef:
thor9: hahaha grappig....dat heb ik echt nog noooit gezien, maar dat is niet echt wat ik wil....en dat lijkt me ook niet zo'n uhmmm geweldig idee....maar et lijkt me wel erg grappig om te zien haha

dat is inderdaad geen goed idee, eerder nog gevaarlijker dan steigeren. Ik raad het je ten sterkste af om ooit met steigeren en draaien te beginnen, voordat er ongelukken gebeuren, om nog niet te spreken over de kans op blessures voor het paard zelf, want dit is heel erg belastend voor de achterbenen.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:09

xKatleentjex: daarom juist

wolterkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:47

ben je nog steeds bezig je VERZORG pony te martelen? mag dat wel van de eigenaren? anders weten ze dat egt heel erg snel

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 19:49

dsjeetje wolterkas: kun je even dimmen ja...ik martel ze niet..alsof jij nooit wat verkeerd doet
Meneertje/mevrouwtje PERFECTO!!!
en ja het mag anders zouden ze het niet toelaten

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:01

Ik zou zeggen leez eerst even het VD boek erover.
Leer met commando's voetje geven heel klein beetje optillen en zeggen voetje en dan weer neerzetten op een gegeven moment kent hij het en dan geeft hij hem steeds hoger omdat hij een snoepje wilt verdienen dan als hij dat kent gaan steigeren leren dan ken hij voetje geven en door middel met je hand naar boven te gaan halster vasthouden en zeggen hoog dit heeft veel geduld nodig maar je hoeft hem dan niet meer op te tillen voor allebij beter maar je moet het zelf weten hoe je het doed maar denk om het paard en omjezelf niet alles te snel willen. Er gaan soms wel twee jaar voorbij maar dan heb je wat en niet zo hoog spaanse pas dus begin heel laag met voetje geven.:d

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:12

quintolover: voetje geven kent hij
alleen ik snap je uitleg van steigeren niet helemaal

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:24

ChingYi, wáárom wil je hem steigeren leren?

En waarom lees je niet eerst eens wat meer over VD, zoals ik en een hoop anderen voorgesteld hebben? Amable zegt het ook al: er staat zelfs op internet al zát informatie. Je hoeft niet eens een boek te kopen (hoewel ik Paardenschool van Nathalie Penquitt een aanrader vind, maar volgens mij is die ook niet meer leverbaar). Ik kan me ook niet voorstellen dat je ergens hebt gelezen dat je zo VD aan moet leren. Dan is het toch wel een barslechte site geweest.

Nog een kanttekeningetje op dat steigerverhaal: door hem op te tillen (en tegen je aan te houden) wek je des te meer de impuls op dat hij straks tegen je aan steigerd. En geloof me, dat wil je niet meemaken.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:32

Dat steigeren doe je als voetje geven helemaal lukt dit omdat ze dan sneller omhoog kunnen gaan. Je houd zijn halster vast en zegt bijv eerst voetje en zodra hij dat voetje geeft doe je jou hand de lucht in langs hem en je zegt hoog en met die gene waar je het halster mee vast had die doe je ook omhoog zodat zijn hoofd omhoog gaat. En lukt dat niet kan je met een zweepje tikjes tegen de boeg aangeven totdat ze omhoog gaat al is het maar een mm maar heeeel goed belonen. en op een gegeven moment geef je hem een commando waarbij hij het moet doen

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:39

Maar ff tussendoor jullie vinden dit zielig maar wat vinden jullie van die spring er dressuur paarden die komen er ook niet door liefde hoor springpaarden in het begin bij vele in ieder geval krijgen ze een plaquate ijzer tussen hun peesklappen en raken ze die balk krijgen ze dus een klapper en dan tillen ze beter hun benen op paarden passage end. Doormiddel van touw eraan en met zweep op de benen slaan om ze te leren op de plaats dat is pas zielig. Om er zelf beter van te worden

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:52

Hoeveel jaar geleden Quintolover?

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 21:54

nou van toen die keer was gewoon een keer proberen
en ik ga boeken lezen...nou..misschien ga ik gelemaal geen kunstjes meet doen maar alleen met het apporteren enzo en als ik het nog eens doe dan zul je hier echt NIKS meer van me horen

SjAnnepAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:17

haha jij weet het ook altijd voor elkaar te krijgen bij al je topics minimaal 4 pagina's met reacties te krijgen!
Misschien gaat er dan een belletje rinkelen dat er nog aan jezelf gesleuteld moet worden ..

wat er gesleuteld moet worden aan dit topic heeft iedereen al gezegd dus zeg ik het lekker niet nog een keer..

En meisje .. doe er wat mee!

[Edit; niet banketstaaf bedoelt!]

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 22:25

tsssss. voor je het nog niet wist...ik ga waarschijnlijk stoppen....