Jill en Sunn vliegen vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 21:51

7ofhearts schreef:
Nu het paardenwelzijn en verbeterpunten in iedere tak van paardensport aan de orde zijn zou dat geen zinloze discussie zijn.
Zeker gezien het feit dat dit zelfs bij jonge kinderen de nieuwe norm lijkt te zijn/ lijkt te worden.

Als jij denkt dat ze er om die reden omhangen

Jolliegirl

Re: Jill en Sunn vliegen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:01

Gg, ga er niet op in joh :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 22:02

Het is ook klaar vanaf hier

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:08

Zonde dat er nu zo gereageerd wordt op TS, die nu hardstikke normaal antwoord. Ik wens Jill en Sun veel plezier samen!! Deel vooral nog eens in de toekomst, hopelijk met leukere reacties voor jullie. ◡̈

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 22:46

Ik antwoorde eigenlijk altijd vrij normaal alleen komt er altijd een bepaalde vibe van bepaalde mensen af.

Vanaf daar weet ik al dat wat ik ook plaats en wat ik ook zeg, ik zal heel veel redenen krijgen waarom ik iets fout doe of iets anders moet doen.

Dan pak ik liever mijn kaasvlinders en droge pretzels dan dat ik mezelf de schompus type.

Ik verantwoord mezelf niet meer, want 1 fout woordje tikken levert een boel negatieve reacties op. Net even niet goed verwoorden geeft mensen de kans om vinger te wijzen.

Ik zal blijven plaatsen en zal normale reacties filteren en beantwoorden en de negatief belade mensen zal ik vanaf daar links laten liggen. Normale reacties zijn niet alleen de ooooooh wauw reacties. Dit zijn ook reacties die dus een andere visie delen op een positieve manier.

Nogmaals, berichten zijn prima, ergens niet mee eens zijn is ook gewoon oke. Maar geef inhoud en niet alleen een sneer, want daar hebben we niks aan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:08

GabberGill schreef:
7ofhearts schreef:
Nu het paardenwelzijn en verbeterpunten in iedere tak van paardensport aan de orde zijn zou dat geen zinloze discussie zijn.
Zeker gezien het feit dat dit zelfs bij jonge kinderen de nieuwe norm lijkt te zijn/ lijkt te worden.

Als jij denkt dat ze er om die reden omhangen

Ik weet niet waarom ze er om hangen.
Ik weet alleen dat ik ze zelfs bij nog jongere kinderen zie ( weliswaar springen die al in de 110cm categorie mee, maar zelfs dan vind ik het geen fijne ontwikkeling. )

Dat is in dit geval ook een beetje jammer.
Je deelt de goede en minder goede momenten met Jan en alleman, maar op sommige punten mogen we dan niets vragen, geen mening of reactie geven.

En nee, je hoeft jezelf niet te verantwoorden, maar om dit soort reacties te vermijden zou het handiger zijn om iets selectiever te zijn met wat je dan deelt.

Bokt hè?
Daar ligt iedere uitspraak, elke kilo, elk riempje van een tuig, elke hand en elk been onder een vergrootglas.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:30

Ik reageer eigenlijk nooit op je topics, maar ik zie ze wel. Je dochter heeft een paar voorwaartse pony's onder haar billen en ze leert hier een heleboel van voor de toekomst. Die kan straks overal op zitten, respect hoor! Mbt haar voeten.. mijn dochter stak haar voeten ook te ver in de beugels en bij haar heb ik toch gekozen voor van die korfjes omdat ik het gevaarlijk vond. Uiteindelijk leerde ze beter in balans zitten en konden ze eraf maar tot die tijd is dat misschien een idee?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 11:19

Muronia schreef:
Ik reageer eigenlijk nooit op je topics, maar ik zie ze wel. Je dochter heeft een paar voorwaartse pony's onder haar billen en ze leert hier een heleboel van voor de toekomst. Die kan straks overal op zitten, respect hoor! Mbt haar voeten.. mijn dochter stak haar voeten ook te ver in de beugels en bij haar heb ik toch gekozen voor van die korfjes omdat ik het gevaarlijk vond. Uiteindelijk leerde ze beter in balans zitten en konden ze eraf maar tot die tijd is dat misschien een idee?

Dankjewel!

Ze rijdt hier zonder beugels en ze heeft korfjes op haar zadel zitten. Op die grote haar zadel zit een veiligheidsbeleid. De boom moet wisselen in Sun der zadel dus die hebben we pas half September weer. Tot die tijd rijdt ze even zo en daarna zal ze weer met het zadel met de korfjes rijden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:20

Nou nou zeg wat laten sommigen zich hier alweer kennen... Wat een gepiep!

TS, Jill doet wat een kind moet doen: ze leert bij, ze ontdekt, ze probeert uit en ze geniet.
Wees zuinig op die meid van je want die zal nog ver komen, dat zie je zo!

En die ponies en paarden... Die zien er mij helemaal prima uit!

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:37

Wat groeit Jill zeg! (zowel in de lengte - geef je dr pokon bij ofzo? :') - als haar zelfvertrouwen en rijden). Volgens mij volg ik jullie al sinds een van jullie eerdere topics. Het is zo knap om te zien hoe ze blijft verbeteren, blijft groeien en blijft ontdekken. Er zijn weinig 9-jarigen die zo kunnen rijden, dus daar mag heel team Jill trots op zijn! Want jullie doen het toch maar samen!

Wat betreft de discussie die gaande is. Iedereen in de paardenwereld heeft een andere mening. Als je A doet, vindt persoon B dat je eigenlijk K moet doen. En zo kan je het hele alfabet rond en combinaties maken en constant herhalen.

Ongeacht de leeftijd van de ruiter op een foto: als we wat aardiger naar elkaar zijn, wordt de wereld ook heel wat leuker. We maken allemaal fouten. Doen domme dingen. Gebruiken hulpmiddelen met onze paarden waar we later van denken “Oei, dat had ik beter niet kunnen doen”. Dat ik het nut van sporen niet snap en niet kan gebruiken en dús ook niet gebruik, wil niet zeggen dat ik iemand anders erom moet afbranden omdat diegene wèl met sporen rijdt. We maken allemaal onze eigen keuzes, die anderen zeker mogen bevragen. Maar niet keer op keer of dat er een patroon ontstaat dat een bepaald iemand (zoals GG, maar er zijn ook een aantal andere bokkers wiens naam in mijn hoofd te binnenschiet) heel vaak negatief bekeken wordt.

Daarbij: iedereen leert op zijn eigen tempo. Een kind gaat zich niet ineens sneller ontwikkelen omdat die een-op-een begeleiding heeft. Het gaat soms wel wat makkelijker ja, maar het gaat niet ineens magisch sneller.

Team Jill, jullie blijven jezelf verbeteren en het is duidelijk dat je echt probeert wat met de gekregen feedback te doen. Ga zo door, want paardrijden moet vooral leuk zijn. Maar dat lijkt me wel goed zitten :o

*pikt een kaasvlinder*
Laatst bijgewerkt door FernandoO op 07-09-24 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:37

Wat moet het voor jouw dochter ook een klus zijn om te rijden met een lijf wat in een razend tempo veranderd, en wel met de week andere verhoudingen lijkt te hebben.

Wat ik zo leuk vind van jouw posts TS is dat ze steeds een beeld geven van hoe het op dát moment is. En de ene keer zijn dat voor het beeld heel mooi gereden plaatjes ( zoals de foto op jouw merrie, of de springfoto met frits die ik laatst ergens zag) en de andere keer ziet het beeld er veel minder bevestigd, meer zoekend en minder "mooi" uit.

Dat vind ik nu juist zo leuk aan jouw post. De stappen, de ontwikkeling en de fases waar ze door gaan. Iets wat we, als het goed is, allemaal wel herkennen. Wat ik van deze fotos vooral leuk vind om te zien is dat ze zich toch beter lijkt te redden met Sun dan eerder ,heb het idee dat ze best aan elkaar moesten wennen.

Over spoor ed heb ik geen mening. Ik weet dat je weet wat je doet, en paardvriendelijkheid/ eerlijk rijden hoog in het zadel hebt staan, dus ik ga er vanuit dat je hier een reden voor hebt. Zie op de foto's ook geen onredelijk spoor gebruik. Eerder het tegendeel: zie eerder een kind wat haar been er misschien iets te veel af houdt ( mogelijk uit angst per ongeluk met spoor aan te tikken?)

Wat me stoort is dat er bij heel veel posts, niet alleen hier, door een bepaald aantal mensen ónmiddelijk gereageerd wordt met stekelig commentaar, of een vraag die op zo'n manier gesteld wordt dat het niet perse vriendelijk overkomt, vragen waar het oordeel al in zit. Vind ik echt jammer, en zo onnodig.

Vervelender vind ik nog dat het dan ook nog eens vaak reageerders zijn die zelf eigenlijk niet zoveel posten, en zeker geen foto's.

Moet iedereen ook helemaal zelf weten, maar steeds zoveel zuurheid / weigeren te redeneren vanuit het gegeven dat mensen goede redenen kunnen hebben voor bv een spoortje of wat dan ook, en zo weinig ruimte geven voor hoe een ánder het op een bepaald moment doet, dát vind ik echt heel erg zonde.

Lieve TS:
Ik volg jullie met plezier, de mooie én de minder mooie plaatjes, de zoektocht, het genieten, het puzzelen. Ik vind het leuk!

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:45

Go Jill..
Het is toch geweldig voor dit meiske om 3 kanjers te mogen rijden én daar heel veel van te leren zodat ze als ze ern grote meid is al die zaken die hier door verschillende bokkers zo negatief neergezet wordt allemaal onder de knie heeft en dan alles perfect kan en doet..
We zijn zelf ook ergens ooit begonnen toch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:28

Maar de kritiek gaat meestal niet over haar dochter, maar over de beslissingen die je als ouder kunt nemen. In dit geval onder andere spoortjes in een situatie die daar heel erg ongeschikt voor lijkt te zijn. (In mijn inschatting is het niet erg veilig want als de pony opzij springt dan heb je juist met een barebackpad weinig om te blijven zitten, en je reactie is dan je benen om een pony heen te slaan - en dan kom je in met het spoor op een moment dat dat echt niet handig is. Bij een zadel speelt dat veel minder. Al lijkt het me dan nog steeds volkomen zinloos omdat je alleen maar effectief je zit gaat verstoren als je iets met het spoor wilt doen.)

Maar dat zijn allemaal afwegingen die een kind niet zelf hoeft te kunnen maken. De volwassene in de situatie hopelijk wel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:37

Of misschien had ze eerder nog een ander paard gereden waarbij er wél een goede reden was om met spoor te rijden en was ze die gewoon simpelweg "vergeten" af te doen...

Al dat gedram om een spoortje zeg...

Hoe los kun je gaan...

Men gaat van spoor zelfs over tot het verwijt van geruk en gepluk aan de pony wat al helemaal bij de haren gegrepen is.

Tig andere topics hier waar volwassenen volledig verkeerd op hun paard zitten en rijden maar waar alleen maar positief gereageerd worden omdat zij nu eenmaal bij de populaire troep hoort hier op bokt.
En hier wordt zelfs een kind gebruikt om een Bokker te kruisigen omdat ze nu eenmaal niet bij de populaire bende hoort.

Triest hoor, zegt veel over degenen die het nodig vinden zich zo te uiten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 18:59

Waarom we de spoor gebruiken wil ik zeker op antwoorden privé en heb ik al meerdere keren netjes gedaan en verwoord. Alleen zoals ik al had verwacht is er een enkele die dan nog graag een bepaalde draai eraan geeft.

Over 3 a 4 weekjes hoop ik namelijk de foto's te kunnen plaatsen zonder een spoor.

Ik heb heel veel redenen om dit te doen en ben ook het type wat graag zelf ervaart en voelt wat de reactie en verbeteringen omtrent een paard en aanpassingen is.

Deze keuze is dus op alle mogelijke manieren afgewogen.

Daarbij hebben we ook heel bewust naar een zachte spoor gegrepen.
Afbeelding

Afbeelding

Over 4 weken hoop ik dus ook gewoon weer te kunnen tonen dat de beweegredenen omtrent deze keuze hun vruchten hebben afgeworpen.

Geloof me, sunny is geen pony die het accepteert om met bizar veel druk of geruk gereden te worden en al helemaal niet om onterecht met een spoortje geprikt te worden. Onze beweegredenen vertel ik ook alleen nog privé juist omdat vele altijd daar weer op door gaan terwijl we hier alles ten goede van de paarden doen en zo vriendelijk mogelijk blijven.

Dankjewel voor alle meningen, tips en trucks die ik tot nu toe heb ontvangen en die zeker nut hadden. Fijn ook dat er nog mensen genieten van het mindere en goede beeld. In mijn beginpost geef ik duidelijk aan dat het verre van perfect is en dat er nog genoeg moet gebeuren, maar gelukkig weet ik dat we op de goede weg zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:16

@punz dat is zeker zo en waar ze soms haar lichaam vond was dat dan ineens weer heel anders. Ze is in een jaar bizar veel gegroeid en dat lijkt nu gelukkig stil te staan.

@FernandoO dat is waar ik inderdaad gelijk klaar ben. Het is de toon uit bepaalde mensen die mij inderdaad een zeer negatief gevoel geven en dan weet ik ook dat mijn uitleg niet uitmaakt of op een ander punt wel onderuit gehaald wordt.

@shadow dat is het mooie "een situatie die daar ongeschikt voor lijkt". Voor andere kunnen acties ongeschikt lijken die eigenlijk geschikter zijn dan mensen denken of verwachten. Dat het niet in het correcte boekje past is een ander verhaal dan dat het niet in de situatie zou passen. Wij denken niet in boekjeswijsheid wij en dan vooral ik ondervind al heeeeel wat jaren buiten het zogenaamde boekje en doe alles anders dan menig paardenmest of wat menig instructie je leert. De ene kan het waarderen en de ander niet. Hier wordt per paard, doel, situatie, ruiter en ga zo maar door gekeken naar een positieve verbetering voor zowel paard als ruiter.

@Manja93 ze krijgt het zeker onder de knie en wordt nu ook wat sneller en snapt zoveel meer.

@little_gift aah joh binnenkort dan zijn ze weer een stukje naar voren gegaan. Ik zeg altijd zo
We gaan 3 stappen vooruit en 2 stappen terug om dan weer stil te staan en 3 stappen vooruit te gaan. Als we dan kijken ben je er alsnog 4 verder vooruit dan je aan het begin was. Het streven hier is vooral lopen met plezier! Niet staken, bokken of steigeren en voorwaartse drang behouden zonder dwang. Als ze een van deze dingen doen dan kijken we vooral naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 07-09-24 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:28

GabberGill schreef:
Geloof me, sunny is geen pony die het accepteert om met bizar veel druk of geruk gereden te worden en al helemaal niet om onterecht met een spoortje geprikt te worden.

Maar dat is dus een deel van het risico. Ik rij zelf graag op barebackpad, en het zit heerlijk, maar je hebt bij sommige situaties echt heel weinig steun, vooral bij een onverwachte zijwaartse beweging. En als er dan wat gebeurt is je instinctieve reactie toch om je benen om je paard te vouwen, je hebt namelijk niet zoveel anders. Maar als dat gebeurt dan komen die sporen wel heel verkeerd in de flanken van het paard, en vrijwel alle pony's en paarden zullen daar behoorlijk heftig op reageren, inclusief doorbokken tot de ruiter er daadwerkelijk afligt en natrappen. Wat mij betreft is dat de grootste onveiligheid hier.

En als er allemaal redenen zijn die je hier niet wilt delen of bespreken - dat kan, maar is het dan zinvol om foto's te plaatsen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:38

Het is zeker zinvol om foto's te delen. Soms zit er een tip tussen dat ik denk "he das een goeie!" Daar zal ik dan ook ten aller tijden wat mee doen. Ik heb niks aan berichten zonder echte inhoud.

Wat jij zegt kan ik bijv volledig begrijpen en ga ik ook zeker niet tegenin want voor een deel heb je zeker gelijk, maar met oog op deze hele situatie blijft mijn keuze deze keuze

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 21:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn overigens heel veelzijdig bezig om voor het vooral leuk te houden. Zo kunnen de mensen ook zien dat niet elke dag minder is maar als de dagen minder zijn dat ze haar er dan nog redelijk goed doorheen rijdt. Sun heeft de Go van de hindernissen zeker gevonden en geniet er duidelijk van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:25

Leuke foto’s van Sun!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:39

Ohh.. heerlijke foto's!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:34

Ziet er fijn uit! Lekker springen. :-)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:52

Shadow0 schreef:
Maar de kritiek gaat meestal niet over haar dochter, maar over de beslissingen die je als ouder kunt nemen. In dit geval onder andere spoortjes in een situatie die daar heel erg ongeschikt voor lijkt te zijn. (In mijn inschatting is het niet erg veilig want als de pony opzij springt dan heb je juist met een barebackpad weinig om te blijven zitten, en je reactie is dan je benen om een pony heen te slaan - en dan kom je in met het spoor op een moment dat dat echt niet handig is. Bij een zadel speelt dat veel minder. Al lijkt het me dan nog steeds volkomen zinloos omdat je alleen maar effectief je zit gaat verstoren als je iets met het spoor wilt doen.)

Maar dat zijn allemaal afwegingen die een kind niet zelf hoeft te kunnen maken. De volwassene in de situatie hopelijk wel.

Eens. Ik vind het er vaak gewoon onveilig uitzien, net als net vele vallen van de vorige pony, en vraag me af waarom je de privacy van je dochter te grabbel gooit op openbaar internet.

Maar voor de TS - ziet eruit als veel plezier samen, hou het veilig en leuk.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 09:16

Vorige pony? Je bedoelt deze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet haar vorige dus maar haar andere pony.

Veilig en leuk is het hier zeker.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:13

Die waar ze regelmatig vanaf lag en je ook foto's van deelde dat ie al bokkend eruit naaide? Die ja.