Zuidlaardermarkt 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:03

Ik ga al jaren niet ivm verjaardag dochter nu is ze er niet en nu moet de kat naar de dierenarts. Ooit een dravermerrie en een Shetlander gekocht helaas lag de shet na 5 weken dood in het weiland. De draver heb ik nog een veulen van gehad en is later door allerlei problemen naar de slacht gegaan. Ik hoop volgend jaar met de kinderen te kunnen kijken gaan niks kopen. A.s maandag ga ik naar de Baistenmarkt in Winsum

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:25

Ik vind het altijd lichtelijk irritant als mensen vooraf gaan vragen wat "de prijs is van een 2-jarige Friese merrie" of "een volwassen gereden fjord" of weet ik wat voor specifieke dingen, want dan denk ik ga gewoon naar die markt en kijk eerst of het er überhaupt staat.. Maar toch ga ik het nu zelf ook ff min of meer doen :wave:

Op elke markt zie je die hokken met 10-15 Shetlanders per hok. Dat ik Shetlanders heb gekocht is voor mij jaren geleden en aangezien er daar wel elke markt veel van staan, is daar iets van een "richtprijs" van te noemen at this moment? Hoeft geen papier of kleurtje te hebben! Moet wel merrieveulen zijn, maar verder boeit het vrij weinig aangezien het als maatje is bedoeld..

Daan13

Re: Zuidlaardermarkt 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:30

10-15 Shetlanders per hok?
Dat is wel erg veel. Maar goed misschien dat ik ze niet zie.

Heb 2 jaar geleden wel bij een koppeltje gestaan - groepje van 4 - hadden genoeg ruimte,water en hooi .
Volwassen merrie was toen 900,- want ze kende ook kunstjes :P
Het kunstje was steigeren vertelde de man. Zou een circus pony zijn geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:32

kijk even op marktplaats voor actuele prijzen?
daar staat van alles op en prijzen er bij en zo heb je een idee.

ik ga dinsdag ook,maar toch altijd meer voor de braderie.
paarden altijd snel even langs, maar zou daar toch nooit wat kopen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:41

Daan13 schreef:
10-15 Shetlanders per hok?
Dat is wel erg veel. Maar goed misschien dat ik ze niet zie.

Heb 2 jaar geleden wel bij een koppeltje gestaan - groepje van 4 - hadden genoeg ruimte,water en hooi .
Volwassen merrie was toen 900,- want ze kende ook kunstjes :P
Het kunstje was steigeren vertelde de man. Zou een circus pony zijn geweest.

Haha goed verhaal, trapt een kind misschien in. In Elst stonden er zeker wel 10 in één hok. En in Zuidlaren ook regelmatig gezien :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:59

Ik vond het ook leuk bedacht :')
Shetlander had een hele aparte kleur met aftekeningen.
Dat was ook de enige reden dat ik keek want een shetlander komt er hier niet bij :n

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:09

Als je mazzel hebt en de handelaar moet er aan t eind van de markt vanaf kosten ze niet veel. Geen idee wat de huidige prijzen zijn nu. Op de markt is t vaak wat de gek er voor geeft als ze er vanaf moeten

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:37

Shets zullen wel aan de prijs zijn, export is lastig dus alles wat ze verkopen zal wel wat extra’s kosten. Daarnaast zijn de shets sowieso gestegen in waarde afgelopen 2 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:43

Een shetlander koop je ook niet zomaar. Ze moeten goed gezond zijn en correct op de benen staan wil je er een leuke pony van kunnen maken onder zadel of voor de kar. Wat ik op de markt heb gezien is echt prut. Een goede shetlandpony kun je beter bij de fokker vandaan halen of een vertrouwd adres. Daar zijn wij zelf het hele land voor door geweest en wij hebben een prachtige shetlandpony. Drie kleur met lange manen. Superbraaf. Reken maar dat je minimaal 1200 euro kwijt bent voor een goed beleerde pony. Veel mensen hopen voor een paar honderd euro een leuke shetlandpony te vinden die niet veel later in de handel verdwijnt omdat die niet lekker loopt, bevangen raakt of moeilijk gedrag heeft.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:47

Evamarie schreef:
Een shetlander koop je ook niet zomaar. Ze moeten goed gezond zijn en correct op de benen staan wil je er een leuke pony van kunnen maken onder zadel of voor de kar. Wat ik op de markt heb gezien is echt prut. Een goede shetlandpony kun je beter bij de fokker vandaan halen of een vertrouwd adres. Daar zijn wij zelf het hele land voor door geweest en wij hebben een prachtige shetlandpony. Drie kleur met lange manen. Superbraaf. Reken maar dat je minimaal 1200 euro kwijt bent voor een goed beleerde pony. Veel mensen hopen voor een paar honderd euro een leuke shetlandpony te vinden die niet veel later in de handel verdwijnt omdat die niet lekker loopt, bevangen raakt of moeilijk gedrag heeft.

Nou nou overdrijven kun je ook weer.
Daarnaast lijkt Sara mij voldoende ervaring te hebben in paarden en pony’s als ik haar onderschrift even zo snel lees.

En daarnaast een shet veulen van de markt zonder dwerg groei is er simpel eruit te pikken voor een niet leek. Die correct op beentjes en een net gebitje heeft. En daar betaal je echt geen 1200 euro voor maar ook geen 100 euro meer zoals vroeger.
En die beestjes zijn 9 van de 10 keer gewoon gezond, allemaal net afgespeend van de moeders en zo de markt op, iets minder blèren mag dus wel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:17

Ach goed zoeken en een beetje handelen dan kan je best wat leuks vinden.
In 2018 toen de prijzen ook al flink aan het stijgen waren heb ik ook nog een valk shethengstje met volledig papier en correct voor €100 op de kop kunnen tikken.
Al wou de handelaar eerst enkel de zwarten die erbij stonden daar voor weg doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:16

Op de markt met shetten zijn vaak fokkers of handelaren die ze recht van de fokker hebben. De prijzen voor shets zijn net zo als op mp zeker met een leuk kleurtje.
En ook eind van de markt gaan ze gewoon weet mee terug naar huis hoor. Thuis verkopen ze ook prima.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:17

Thuis leveren ze altijd meer op als op de markt :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:21

aantal jaar geleden vroegen ze voor hengstjes al snel 300 euro, vond ik veel geld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:33

meganvr schreef:

Dan ben je afgelopen jaar niet naar de markt geweest en neem daarin mee dat je geen gezeik achteraf krijgt

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:47

StalNollie schreef:
meganvr schreef:

Dan ben je afgelopen jaar niet naar de markt geweest en neem daarin mee dat je geen gezeik achteraf krijgt

Ik heb t ook niet over gezeik achteraf. Maar op de markt krijg je in t algemeen minder als thuis.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:58

Ik had toen ik net Jorie had gekocht een handelaar aan het einde van de markt die me een vos shetlander aanbood voor 50 euro. _O-
Maar dat is inmiddels ook alweer 7 jaar geleden. Het wordt voor mij wel verleidelijk en neem eentje mee naar huis. Maar ik heb en geen plek en geen geld dus dat scheelt haha.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:39

ik vind dat juist goed dat ze die shetveulentjes zou neerzetten, gewoon los met een hekje erom, dus ze kunnen ook gewoon gaan liggen . en er is hooi en water, ik zeg dikke prima :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:49

Even een vraagje, ik ga voor een veulen kijken. Stel ik vind er 1, zet ik het veulen dan vast in de trailer of juist liever niet? En wel of geen stro?(er ligt een rubberen gietvloer in) En de stangen in de trailer gewoon in de beugels vast zetten? Of juist niet bij los vervoeren van het veulen? Ik heb nog nooit een veulen zelf vervoerd, wel gewoon mijn eigen paard. Ik heb een ruime anderhalf paards trailer, atec starline.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:50

Altijd de buizen in de trailer doen, anders heeft de trailer geen stevigheid.
Ik zet mijn veulen altijd vast. Aan 2 kanten. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier, dus doe vooral wat voor jou het beste voelt.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:16

Ik ga jullie volgen! Ben benieuwd waar jullie mee thuis komen morgen. Ga zelf niet heen vanwege baby en niet naast de deur ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:19

Ik volg ook even mee! Vind het altijd zo leuk om te zien wat er staat en mensen mee nemen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:22

Ik ga elk jaar met een vriendin, is een traditie geworden. Helaas kan ze dit jaar niet en ga ik nu met een andere vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:37

Hier nog altijd niet zeker of ik morgen ga, ik ga altijd met mijn schoonvader maar hij weet niet of hij het met werk kan redden.
We zien wel, en anders een jaartje overslaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:17

Samantha89 schreef:
Even een vraagje, ik ga voor een veulen kijken. Stel ik vind er 1, zet ik het veulen dan vast in de trailer of juist liever niet? En wel of geen stro?(er ligt een rubberen gietvloer in) En de stangen in de trailer gewoon in de beugels vast zetten? Of juist niet bij los vervoeren van het veulen? Ik heb nog nooit een veulen zelf vervoerd, wel gewoon mijn eigen paard. Ik heb een ruime anderhalf paards trailer, atec starline.

Vast als je geen veulenrek aan de achterkant hebt zitten, je wilt niet mee maken dat ze de trailer uitklimmen onderweg.

Ik hoop mijn vader zover te krijgen dat hij mee wil morgen, gaan eigelijk elk jaar wel maar hij durft nu niet zo goed ivm corona en de schoolvakantie waardoor het extra druk is.