Het kind is zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:06

Avalanche schreef:
Hahahaha ga ik zeker doen. Zondag gaan we weer dubbel longeren, als je dat leuk vindt ga ik dat ook even filmen :j

Enn...is het gelukt?

Avalanche

Re: Het kind is zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 00:16

Super gelukt :D Helaas niets gefilmd :(

Maar ik wist niet eens dat ik dit kon, joh :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:19

Jammer dat je het niet gefilmd hebt..maar super dat het gelukt is! Ik vind het nog steeds wel ingewikkeld met twee lijnen en een zweep, maar leuk is het zeker om te doen!
Lekker doortrainen *\o/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 10:34

Hahahaha ik knoop mezelf nog eens op met de dubbellonge, of ze trekt een sprintje en verandert mij in een mummie of zo :') Ik zal het wel super fijn vinden om de zweep op zeker moment aan de kant te kunnen leggen hoor. Best een zwaar ding in je handen en dan ook nog 2 lijnen :=

Maar voor nu is hij nog even nodig :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:56

Ik heb zelf inmiddels een menzweep aangeschaft omdat ik van een lange longeerzweep een overbelaste pees in mijn pols kreeg...een menzweep is een stuk lichter en daardoor handzamer vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:01

Ja dat gebruik ik ook een men zweepje. Veel fijner.
Maar ik longeer weinig.
Ben daar ook onhandig in.
Mijn ruin lijkt het nog wel leuk te vinden. Mijn merrie niet. Die snapt niet waarom ze weg gestuurd word. Ze is toch lief?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:09

Carbon longeerzweep kan ook goed helpen, is lekker lichtgewicht. Dubbele longe knip ik hier door midden..ben er ooit een keer in vast komen te zitten in een lus met m'n voet terwijl het paard er vandoor ging. Dat was niet grappig..sindsdien gaat veiligheid voor alles, lussen vermijden dus.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:42

Ja, Elisa2 dat heb ik ook gedaan...vreselijk gevaarlijk die lus. Maar ik zie op video's vaker dat professionals de uiteinden over de grond laten slepen, dat vind ik zelf ook eng.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 16:42

Elisa2 schreef:
Carbon longeerzweep kan ook goed helpen, is lekker lichtgewicht. Dubbele longe knip ik hier door midden..ben er ooit een keer in vast komen te zitten in een lus met m'n voet terwijl het paard er vandoor ging. Dat was niet grappig..sindsdien gaat veiligheid voor alles, lussen vermijden dus.

Waar haal jij een carbon longeerzweep vandaan?

Heb je een link?

Ik wil ook nog een dressuurzweep hebben, maar ook lichtgewicht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:21

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:25

Nice!!

Ik heb de longeersingel van Lammert Haanstra ook. Een rib uit mijn lijf, maar ik ben er wel blij mee, veel stabieler dan die goedkope singels :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:51

oji schreef:
Je hebt lichtgewicht carbon longeer zwepen van Lammert Haanstra.
https://www.ej.nl/longeerzweep-lammert- ... orId=10041

Persoonlijk vind ik deze zweep geen aanrader. De bevestiging bovenaan en het feit dat ie uit 2 stukken bestaat maakt hem erg instabiel. Ook de bevestiging van de slag met het ringetje maakt dat de zweep vaak anders reageert dan verwacht en het gaat sneller stuk.

Vaak is het hanteren van de zweep iets wat je echt moet letten. Bij correct gebruik is ie niet zwaar. Oefening baart kunst :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 18:55

Dan gaan we vrolijk verder met mijn eigen zweep :)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:09

Ik krijg ook altijd last van mn handen met longeren, longeerzweep op overgang handvat naar 'steel' vasthouden helpt al veel. Er zijn ook wel lichtere longeerzwepen uit 1 stuk, misschien nog een idee om naar grotere ruitersportzaak te gaan en gewoon te gaan voelen welke fijn in de hand ligt. Voor dubbele lijnen gebruik ik overigens gewoon enkele longes, 2 verschillende kleuren maar dat is juist wel makkelijk als je in de knoop zit, dan kan je sturen door naar het kleurtje te kijken voor welke je moet hebben :)*

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:40

Je hebt ook langere menswetenschap met goede balans en ja weer een rib uit je lijf

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 22:37

Maddy_Paola schreef:
Ik krijg ook altijd last van mn handen met longeren, longeerzweep op overgang handvat naar 'steel' vasthouden helpt al veel. Er zijn ook wel lichtere longeerzwepen uit 1 stuk, misschien nog een idee om naar grotere ruitersportzaak te gaan en gewoon te gaan voelen welke fijn in de hand ligt. Voor dubbele lijnen gebruik ik overigens gewoon enkele longes, 2 verschillende kleuren maar dat is juist wel makkelijk als je in de knoop zit, dan kan je sturen door naar het kleurtje te kijken voor welke je moet hebben :)*

Ik verwacht niet daar nog tijd voor te hebben als ik met dit paard in de knoop zit :+ peerd is best rap :')

pantarhei schreef:
Je hebt ook langere menswetenschap met goede balans en ja weer een rib uit je lijf

Ja...... moet je maar niet aan paarden beginnen...... zucht...... maar ja, zonder kan ik ook niet.
Op vakantie doe ik dan wel nooit. Geen centjes voor :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:52

Ik longeer zo'n 3x per week met de dubbele longe en heb voor het longeren op de cirkel een menzweep gekocht. Die is niet té zwaar. Ik heb de longe wel in lussen in mijn handen en niet meer in een grote lus op de grond nadat ik een keer in de lus stond en mijn arabierig typje keihard rechtuit ging, ik los moest laten maar wel de lus in mijn knieën kreeg. Mijn buikspieren hebben me gered van hoofdpijn.

Een grote lus op de grond is trouwens ook niet handig als je ook met balkjes werkt. Volgens mijn instructeur is de kans heeeeel klein dat de lus achter een balkje blijft hangen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar had gekregen maar mijn lus bleef in 1 les 3x achter een balkje hangen dus nee, voor mij geen lus op de grond meer. Ik hou de lijnen wel netjes vast.

De Lammert Haanstra longeersingel heb ik trouwens ook, die is top.

Voor achter het paard in de menpositie heb ik een kortere zweep gekocht waar ik zelf een andere slag aan heb gemaakt door middel van een gevlochten veter. Werkt prima. Ook dan houd ik de longe in lussen in mijn handen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 23:01

Maflinger_S schreef:
Een grote lus op de grond is trouwens ook niet handig als je ook met balkjes werkt. Volgens mijn instructeur is de kans heeeeel klein dat de lus achter een balkje blijft hangen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar had gekregen maar mijn lus bleef in 1 les 3x achter een balkje hangen dus nee, voor mij geen lus op de grond meer. Ik hou de lijnen wel netjes vast.

_O-

Dat zou mij ook zo gebeuren :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:05

Gewoon lijnen zonder lus, dan kan dat niet gebeuren :') ( serieus bedoeld overigens )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:08

Nou ... bij alles wat over grond sleept, dus ook 2 losse lijnen zonder lus, heb ik het voor elkaar gekregen om daarmee ergens achter danwel ergens in te blijven hangen. Dus nee, dat doe ik niet meer. Ik hou alles vast.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:10

Heel apart, dat is mij zelfs toen ik dat expres probeerde ivm het uitproberen niet gelukt :D
Alles vasthouden lukt mij niet, dan kom ik letterlijk in de knoop.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:21

Ik maak ook altijd van die lussen van ongeveer een meter doorsnede. Ik gebruik 2 vingers van mijn andere hand als geleide. Ik heb kleine handen dus met een knoedel kan ik niet werken. Op de cirkel heb ik 3 of 4 lussen elke hand, in de menpositie zijn het er 5.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 23:22

Ja zo legt Amable het ook uit, en als ik jullie zo hoor is het een goed ding om dat te leren :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:00

Als je nog niet zo handig bent is dat wel verstandig maar ook lastiger..met losse lijnen heb ik gelukkig nooit gehad dat ik er in vast ben komen te zitten. Het blijft natuurlijk wel altijd oppassen.

Zo'n carbonzweep is inderdaad wel sneller stuk maar ik vond het wel fijn in de hand, menzwepen hebben vaak een kort touwtje er aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:01

manubres schreef:
Ja, Elisa2 dat heb ik ook gedaan...vreselijk gevaarlijk die lus. Maar ik zie op video's vaker dat professionals de uiteinden over de grond laten slepen, dat vind ik zelf ook eng.

Gewoon een kwestie van handig worden, als je precies weet waar je loopt/ staat en ze slepen achter je aan dan is het geen probleem. :)

https://www.youtube.com/watch?v=X5tf-2IaknY
Ik stap er gewoon overheen, haal ze af en toe even omhoog..het is een beetje multitasken naast het trainen van het paard. :o