Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:58

Het gaat aankomende week ook weer flink regenen en waaien, dus ik zou het zeker nog even in de gaten houden..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:02

Genja, het beste is dat de bermen gewoon begroeid blijven, dat is voor wateropname beter dan een kale berm. Huizen in een dal en veel water dat van een helling naar beneden komt blijft een groot probleem.

Je kan meestal ook niet even zomaar een" gaatje" graven om het water in op te vangen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:30

Wat een ellende allemaal dat water. Bij ons was het ook zo erg. Onze grond ligt ook lager helaas. Ik heb altijd een voorraadje zandzakken, die leg ik voor de stal deuren zodat de stallen droog blijven.

Ook hebben wij in September een vijver/sloot gegraven tussen de paddock en het weiland (afgezet met stroomdraad natuurlijk) en ik moet zeggen dat helpt goed. En er komen een hoop leuke vogeltje op af :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:39

Als je de ruimte hebt, voor een sloot, is dat natuurlijk een goede deeloplossing

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:41

tja.. ruimte.. de paddock is nu 2 meter smaller. Maar wel droog
hij was 18x30.. nu 16x30

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 14:03

Wij hebben ook 2 sloten op het perceel gegraven. En nog 1 aan de andere kant lopen. Maar die stonden ook vol :+

Maar goed, het meeste is inmiddels weer droog en ik hoop dat dit niet vaker voorkomt. Niet zo heftig in ieder geval. Of dat we een waarschuwing krijgen dat de duikers dicht blijven, zodat we vooraf de parkeerplaats kunnen afzetten. We hebben in ieder geval nu een noodadres achter de hand.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:14

Er komt tijdens zo,n bui gewoon heel veel water naar beneden. Als de landerijen al verzadigd zijn door het water, zal het surplus aan water tot afstroming komen. Het gaat over hoeveelheden waar je, je eigenlijk geen voorstelling van kan maken. Om een idee te geven in het geval bij Majolen: bij een bui van 40mm1 komt er een plas water op de paddock van 20.000 ltr of te wel een behoorlijke tankwagen. Dat is alleen nog maar de paddock.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:31

Daihyo, echt vervelend zeg. Blijf de instanties wel achter hun broek aanzitten voor oplossingen want wij hebben ook dikke ellende met ze gehad.
Sinds wij hier zijn komen wonen hebben ze een duiker aangelegd en telkens het water niveau opgeschroefd. Wij zijn het laagst gelegen huis helaas hebben we er goed ellende van gehad. Het begon met de houten vloer die krom begon te trekken. Konden de oorzaak niet achterhalen, metingen gaven nergens vocht aan.
Uiteindelijk vloer vervangen, durfden niet goed hout weer aan omdat de oorzaak nooit bekend was geworden, kostte een rib uit m’n lijf.
Vervolgens kregen we overstromingen uit de douche, bad (badkamer is beneden), uit de sifon in de keukenkastjes. Alles stond blank.
Met buren de bovenste planken uit de duiker getrokken en probleem was opgelost.
Meerdere keren aangekaart maar ze wilden er niets aan doen, zeiden doodleuk, nee komt niet door het waterlevel.
Uiteindelijk is er een andere oplossing gekomen, hier zal ik niet open op internet over uitweiden, want dit is buiten waterschap om gegaan.

Ik wens je veel sterkte met de opruim en hoop dat je eruit komt met ze en tot een passende oplossing kan komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:04

nikkel schreef:
Genja, het beste is dat de bermen gewoon begroeid blijven, dat is voor wateropname beter dan een kale berm. Huizen in een dal en veel water dat van een helling naar beneden komt blijft een groot probleem.

Je kan meestal ook niet even zomaar een" gaatje" graven om het water in op te vangen.

Klopt en de gemeente heeft de bermen dus geheel kaal gemaakt al het gras weg( terwijl ze door ons gewoon gemaaid werden). Is ook echt hink stap sprong om nog met enigszins schone schoenen bij de auto te komen .

Nee we hebben al een loonwerker laten kijken of dit enigszins makkelijk opgelost kan worden maar dan is het echt geulen laten graven met buizen .
Maar Oké ik woon heel erg mooi

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:26

Afhankelijk van de omstandigheden, kan het om echte grote hoeveelheden water gaan. Daar vergist men zich nog wel eens in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:03

Deja vu. Ze hebben afgelopen week het waterpeil nog laten zakken, maar het is helaas niet genoeg. Ze zijn naar een lange termijn oplossing aan het kijken (wat ik enorm waardeer!). Maar voor nu is het dweilen met de kraan open. En die kraan stroomt harder dan ik kan dweilen helaas….
Vanavond 17.10
Afbeelding

17.30
Afbeelding

18.00

Afbeelding

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:08

Moest al aan dit topic denk toen ik de plassen buiten zag onstaan -O- en morgen regent het ook. Sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:10

Met de hoeveelheid die vandaag gevallen is en nog gaat vallen staat zelfs onze paddock blank. En dat gebeurt maar heel zelden.
Gelukkig is er niet direct vorst in aantocht want dan is het drama helemaal compleet , sterkte ts.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:11

De temperatuur is gelukkig ook hoger dan de vorige keer. Bij stal is nog droog. De schuilstal is opgestrooid. En maar duimen dat het meevalt en ze morgenochtend de duiker weer open zetten. Al is het maar voor de ergste afwatering.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:21

Hier wordt je niet vrolijk van. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dit in het verleden toch meer moet zijn gebeurt.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:25

Moest ook aan je topic denken nu, de wadi staat hier ook al weer vol water en dat is altijd wel een indicatie hoeveel water er uit de lucht is gevallen. Heb je met je camera ook goed nachtzicht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:27

Volgens de eigenaar van het perceel 2 jaar geleden een keer dat het helemaal overstroomde. En af en toe het achterste deel. Maar niet zo heftig als nu.
Vorige winter is het helemaal niet overstroomd. Toen stond ik er zelf al. Sterker nog, toen hebben we eigenlijk maar 1,5 maand last van een nat stuk vooraan gehad, maar verder niet. Dit jaar is het vanaf oktober al nat.

En bij iedereen is het nat inderdaad. We zijn niet de enige met een nat perceel. Alleen die duiker is gewoon ***. Zonder dat probleem is het nog te doen.

Camera heeft gelukkig nachtzicht :j

Edit: het loopt de track en wei nog niet op gelukkig.
Afbeelding

En bij stal ook nog niet. Dat liep vorige keer vanaf de achterkant vol.

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:32

2019 en 20 waren extreem droog, afgelopen jaar wat natter maar dat was geen probleem omdat de grondwaterstand weer op niveau moest komen. Maar deze winter slaat gewoon alles wat betreft neerslag en is zeker niet normaal. Komt bij dat alles is verzadigd dus water zakt maar heel erg langzaam weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:42

Er zijn 3 extreem droge jaren geweest. 2018/19/20
Vorig jaar was pas weer normaal.
Maar stond door de 3 jaar daarvoor het waterpeil nog extreem laag. Dat is pas in de loop van het jaar weer naar normaalwaarden gegaan.
Dus ik ben bang in niet extreem droge jaren dit vaker is gebeurt.
Zou dat eens aan omwonende gaan informeren.
Want als dat is is de verhuurder wel een aso dat niet te melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:04

Zoals het nu is is eigenlijk best normaal voor nederland. inderdaad 18/19/20 waren extreem droog.

Ik denk je een beetje een kat in de zak hebt :o en dat dit in het verleden veel vaker gebeurt is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:13

Spenk schreef:
Zoals het nu is is eigenlijk best normaal voor nederland. inderdaad 18/19/20 waren extreem droog.

Ik denk je een beetje een kat in de zak hebt :o en dat dit in het verleden veel vaker gebeurt is.

Daar ben ik ook bang voor.
Ik geloof nooit dat dit niet vaker is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:15

Ik ook niet want dit is heel normaal gedrag voor lagere weilanden. Als jouw weiland niet onderloopt dan lopen er huizen onder dus zullen ze altijd dit gebied kiezen.

Als ik heel eerlijk ben dan denk ik niet dat dit geschikt is voor paarden. Ze staan in 1 grote natte modderbende nu. En dat zal vrees ik nog veel vaker voor gaan komen.

De periode die jij nu noemt toen je er al stond en nog geen last had was ook precies te periode dat overal de grond nog te droog was .

Nu is dat allemaal op de normale waarden en als we niet een extreem droge zomer krijgen zal dat ook zo blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:17

Maar wel mooi k. Met peren als dat niet verteld is en dit geen uitzondering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:18

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de waterstand kunstmatig hoog is gehouden door het waterschap. Indien ze willen kan elk waterschap de pompen aanzetten om overtollig water af te voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:19

Modderbende niet, het perceel is deels gekeerd en dus zand. Gelukkig maar, want anders was het helemaal kansloos. Het droogt snel.
Geen idee of het 4 jaar eerder wel is gebeurd. Ik zal eens bij de buren informeren. Dat is wel een goeie.

En het is niet van mij, ik huur het. In het ergste geval kan ik de huur opzeggen. Maar liever niet, want verder is het een heerlijk plekje.