Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:27

onpaard schreef:
Cinnepin schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb goed geslapen, de pijnstillers hebben goed hun werk gedaan. Ik heb nu veel meer spierpijn en de zere plek voel ik wel, dus zometeen weer aan de pijnstillers. Wil namelijk wel ff langs gaan bij mijn ouders ivb vaderdag.

Ik moest contact opnemen met het ziekenhuis als ik buikpijn krijg of mijn klachten erger worden want dan halen ze me door de scan. Morgen dus ff naar de huisarts.

Ik heb gisteren idd de politie gebeld vanwege doorrijden na ongeval. Ik kreeg een vaag antwoord dat het niet om motor voertuigen gaat, dus is het geen doorrijden na ongeval? Het had meer met respect te maken en was geen strafbaar feit dus ze doen er niks aan. Ik vind dit heel raar, maarja kan er niks aan doen.

De politie bellen vind ik wel ver gaan. Je had ook contact op kunnen nemen met de manege.

Als je eerdere berichten leest is dat in mijn geval met deze manege niet zo gemakkelijk. Ik heb de politie gevraagd om advies. Er zitten kosten aan verbonden ( eigen risico ) en het is nog de vraag of er blijvende schade is. ( zo voel ik me niet, maar moet nog voor na controle ). Dit veroorzaakt door een van de paarden van de manege.

Vorig jaar is er ook een akkefietje geweest met manege paarden in het bos. Ik kwam toen ook met mijn paard aangereden waar deze paarden op reageren. Ze draaide om en belandde in het schrikdraad wat langs het ruiterpad gespannen is om de schotse hooglanders er achter te houden. Het is dus bekend dat deze paarden niet goed kunnen omgaan met passerende andere paarden....Mag best wat aan gedaan worden. De paarden die in het schrikdraad kwamen draaide daarna als een gek om en rende in volle vaart terug naar de manege, incl de weg overstekend. Ik heb toen met mijn paard de paarden die mij ak voorbij waren geblockt zodat ze er niet achteraan konden gaan en heb de ruiters die toen ontzettend geschrokken waren terug begeleid naar de manege omdat mijn paard rustig was

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:28

onpaard schreef:
Cinnepin schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb goed geslapen, de pijnstillers hebben goed hun werk gedaan. Ik heb nu veel meer spierpijn en de zere plek voel ik wel, dus zometeen weer aan de pijnstillers. Wil namelijk wel ff langs gaan bij mijn ouders ivb vaderdag.

Ik moest contact opnemen met het ziekenhuis als ik buikpijn krijg of mijn klachten erger worden want dan halen ze me door de scan. Morgen dus ff naar de huisarts.

Ik heb gisteren idd de politie gebeld vanwege doorrijden na ongeval. Ik kreeg een vaag antwoord dat het niet om motor voertuigen gaat, dus is het geen doorrijden na ongeval? Het had meer met respect te maken en was geen strafbaar feit dus ze doen er niks aan. Ik vind dit heel raar, maarja kan er niks aan doen.

De politie bellen vind ik wel ver gaan.

Ik ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:29

Wat goed van jou gehandeld Cinnepin +:)+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:30

Ineke2 schreef:
Wat goed van jou gehandeld Cinnepin +:)+

Dankjewel, voor mij niet meer dan logisch in zo'n geval

Poekkie

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:33

Gek dat de politie hier niets mee kan.
Ik had ook gebeld hoor… iemand die alleen is en gevallen zo maar achterlaten is helemaal niet zuiver.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:33

Poekkie schreef:
Ik had ook gebeld hoor… iemand die alleen is en gevallen zo maar achterlaten is helemaal niet zuiver.

Inderdaad, dat doe je gewoon niet

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:34

Zelf heb ik jaren daar in het bos gereden en nog nooit last gehad van de manegeruiters. Dat is wel een aantal jaren terug. Misschien waren de paarden toen braver.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:37

Zou kunnen, ik heb geregeld problemen met passeren van deze paarden en hoor meer verhalen van andere ruiters hierover, dat ze b.v in volle galop andere ruiters passeren.

Vorig jaar is er dus een probleem ontstaan waarbij in mijn hulp heb aangeboden en gegeven, en nu liep het voor mij iets slechter af en laten ze je stikken,,..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:38

Wat fijn Cinnepin dat je waarschijnlijk alleen maar beurs bent en verder niets. Beterschap en doe vooral rustig aan. En als je arnica hebt in huis kan dit je fijn helpen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:39

pien_2010 schreef:
Wat fijn Cinnepin dat je waarschijnlijk alleen maar beurs bent en verder niets. Beterschap en doe vooral rustig aan. En als je arnica hebt in huis kan dit je fijn helpen.

dankjewel :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:43

Cinnepin schreef:
Poekkie schreef:

Inderdaad, dat doe je gewoon niet

In theorie, wanneer je in een rustige situatie thuis achter je computer zit, dan niet nee, dat zal iedereen beamen.
Ik hoop dat je toch ook een beetje de andere kant probeert te begrijpen en je jouw herstelproces niet al te veel laat beïnvloeden hierdoor. Denk eens terug aan een situatie waarin jij misschien minder handig gereageerd hebt en achteraf dacht van 'miljaar, wat een oelewapper ben ik geweest.' Dat verzacht misschien een beetje het idee. Deze groep gaat dit absoluut niet bewust gedaan hebben vanuit een kwade wil.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:48

@ Gini dat klopt, maar met ruiters en paarden weet ik gewoon dat dit heel gevaarlijk kan zijn en zal ik als er gevaar dreigt of is altijd ingrijpen, zoals je hier boven al kan lezen, ik dit zelf vorig jaar nog voor de manege heb gedaan! Nooit wat over terug gehoord overigens

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:55

Cinnepin schreef:
pien_2010 schreef:

dankjewel :)

Heb je toevallig aloë vera planten in huis? Als je de gel uit die bladeren haalt en daar een soort kompres mee maakt met watten, helpt het heel goed tegen beurse en blauwe plekken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:57

Zal van vorig jaar ook even verder toe lichten.
Ik kwam toen terug van mijn buitenrit en was vlakbij dezelfde plek als gisteren waar ik manege ruiters van de zelfde manege tegen kwam. 3 ruiters waren mij gepasseerd en toen de laatste 2 paarden mij moesten passeren ging het mis, Paarden sloegen op hol, draaide half om, belandde in het scherpe schrikdraad ( wat je vaak ziet in bos gebieden om dieren erachter te houden ) toen draaiden ze verder om en rende als een noodgang terug naar de manege. Ze waren ineens foetsie weg. Ik zag dit allemaal gebeuren. Maar er waren nog 2 paarden die er achteraan wilden gaan ( logisch ) en ik heb zo mijn paard er voor gegooid ( ik hoefde er niet eens over na te denken ). Ik stond over dwars over het pad en blokte deze paarden ( en ergens zat ik op de knal te wachten die zou komen, gezien de ophol geslagen paarden we weg en al overstaken. Helaas kon ik niks voor hun doen, zij waren weg uit zicht. Gelukkig is de knal nooit geweest en zijn ze op de manege terecht gekomen. Ik hield mijn paard zo lang over dwars op het pad zolang nodig was. De ruiters van de paarden waren zich rot geschrokken en waren ( terecht ) angstig. Ik heb gezegd dat ze achter mij aan konden rijden en ik ze terug bracht naar de manege en als het mis ging ik ze zou blokken. Zo heb ik deze ruiters en paarden kunnen beschermen tegen eventueel levensgevaarlijke taferelen.
Toen ze veilig op de manege waren ben ik weer terug het bos in gegaan...

En Dan gisteren weer, het blijkt dus wel dat deze paarden niet geschikt zijn om veilig mee in het bos te rijden, ze brengen hun ruiters en anderen in gevaar, daar mag best wat aangedaan worden voor er doden vallen!
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 20-06-21 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:58

@ prairy helaas niet, maar mijn rug is tot zover niet blauw, alleen mijn elleboog waar ik ook gewond aan ben geraakt, maar dat valt gelukkig mee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:03

Los van het feit dat er ongelukken kunnen gebeuren vind ik het van welke manege dan ook onverantwoord mensen zonder begeleiding op manegepaarden op pad te sturen. Daar waar mijn kinderen zijn begonnen ging er een volwassen begeleider voorop en één achterop mee , met duidelijke uitleg aan de ruitertjes wat ze wel en niet mochten doen .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-06-21 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:04

@gini: nee sorry, ik kan de andere kant niet begrijpen. Ja, als de andere ruiters met twee of drie zijn.

Maar je slaat een ruiter alleen van haar paard af. Laat die op goed geluk maar achter zonder even deftig te polsen naar schade (ben jij hier trouwens ook niet verantwoordelijk voor als je paard trapt?) en achteraf kom je thuis, denk je ‘oliebol hopelijk ligt ze daar niet ergens’ en ga je verder? Reageer jij ook zo bij een verkeersongeval dan? Bah zeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:06

Wouw wat knap dat je de boel kon blokken. Fijn dat je een (zwaar) ongeluk kon voorkomen daardoor. Top gedaan.

Ik begrijp je heel goed. Het gaat vaak om het kleine "eventjes gezien worden". Zo heb ik meegemaakt ooit, dat een aanspanning opeens met veel lawaai uit de bosjes kwam. Op die plek is nooit iemand, dus ik kon dat begrijpen, maar ik begreep ook bom proof Hercule die van schrik letterlijk een heel groot gat in de lucht sprong met een verschrikte bok er achter aan, want hij mocht van mij er niet van tussen uit peren.
Drift gevoel in me had ik zo van → "jij stomme tr.t". Maar die mevrouw was buitengewoon deemoedig en bood 100 en 1 excuses aan en gaf zeer ruiterlijk toe dat dit niet OK was. Dus we hebben eventjes gepraat toen samen, totdat we alletwee over de schrik heen waren (zij was net zo goed geschrokken) om vervolgens met een royale hou doe en een handgroet, vriendelijk afscheid te nemen.
Dan is zo'n incident gelijk vergeten, want er wordt eventjes recht gedaan ana de situatie en de schrik (over en weer) en dan is het ook klaar.
In dit geval wordt er geen recht aan de situatie gedaan, waardoor het blijft hangen . Dat is normaal.
Daarom geven we kinderen een kusje op de knie, want dan is er recht gedaan aan de situatie en vergeten is het. Het kusje ontbrak hier volledig, integendeel zelfs, is allemaal niet zo bedoeld, maar dat maakt het wel een totaal andere situatie naderhand, zeker met zo'n smak die gemaakt is.
Zo werken die dingen gewoon. Denk ik.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 12:10

pien_2010 schreef:
Wouw wat knap dat je de boel kon blokken. Fijn dat je een (zwaar) ongeluk kon voorkomen daardoor. Top gedaan.

Ik begrijp je heel goed. Het gaat vaak om het kleine "eventjes gezien worden". Zo heb ik meegemaakt ooit, dat een aanspanning opeens met veel lawaai uit de bosjes kwam. Op die plek is nooit iemand, dus ik kon dat begrijpen, maar ik begreep ook bom proof Hercule die van schrik letterlijk een heel groot gat in de lucht sprong met een verschrikte bok er achter aan, want hij mocht van mij er niet van tussen uit peren.
Drift gevoel in me had ik zo van → "jij stomme tr.t". Maar die mevrouw was buitengewoon deemoedig en bood 100 en 1 excuses aan en gaf zeer ruiterlijk toe dat dit niet OK was. Dus we hebben eventjes gepraat toen samen, totdat we alletwee over de schrik heen waren (zij was net zo goed geschrokken) om vervolgens met een royale hou doe en een handgroet, vriendelijk afscheid te nemen.
Dan is zo'n incident gelijk vergeten, want er wordt eventjes recht gedaan ana de situatie en de schrik (over en weer) en dan is het ook klaar.
In dit geval wordt er geen recht aan de situatie gedaan, waardoor het blijft hangen . Dat is normaal.
Daarom geven we kinderen een kusje op de knie, want dan is er recht gedaan aan de situatie en vergeten is het. Het kusje ontbrak hier volledig, integendeel zelfs, is allemaal niet zo bedoeld, maar dat maakt het wel een totaal andere situatie naderhand, zeker met zo'n smak die gemaakt is.
Zo werken die dingen gewoon. Denk ik.

En zo hoort het ook. Dat van gisteren kan ik niet begrijpen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:10

Dat dus en daarom blijft het ook hangen. Dat begrijp ik dus heel erg goed. Zeker omdat je echt pijn hebt en een flinke smak hebt gemaakt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:12

vreemd dat politie reageert met tis geen voertuig... terwijl de wet zegt dat ruiters zelfde regels heeft als bestuurder van een voertuig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:15

Nee ze hebben niet dezelfde regels, want een paard is geen voertuig.
Ander onderwerp maar geeft het wel aan, bellen op een paard is bijvoorbeeld toegestaan.
https://www.bitmagazine.nl/actueel/tele ... an/113685/

Hoe dat verder zit met iemand hulpeloos achter laten, wat ook niet mag?
Maar ts zei dat het goed ging dus dat vervalt ook denk ik dan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:40

Misschien even bellen met politie? Als de eigenaar van de manege niet wil optreden dan maar een stap hoger zoeken. Ik vind wel dat je als ruiter, jong of oud, een verantwoordelijkheid hebt zeker als door jou (of jullie) toedoen een andere ruiter op de grond valt. Die help je terug in het zadel of je belt een ambu.
Stukje opvoeding denk ik dan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 12:42

Hutcherson schreef:
Misschien even bellen met politie? Als de eigenaar van de manege niet wil optreden dan maar een stap hoger zoeken. Ik vind wel dat je als ruiter, jong of oud, een verantwoordelijkheid hebt zeker als door jou (of jullie) toedoen een andere ruiter op de grond valt. Die help je terug in het zadel of je belt een ambu.
Stukje opvoeding denk ik dan.

al gedaan, kunnen niets doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:20

Poekkie schreef:
@gini: nee sorry, ik kan de andere kant niet begrijpen. Ja, als de andere ruiters met twee of drie zijn.

Maar je slaat een ruiter alleen van haar paard af. Laat die op goed geluk maar achter zonder even deftig te polsen naar schade (ben jij hier trouwens ook niet verantwoordelijk voor als je paard trapt?) en achteraf kom je thuis, denk je ‘oliebol hopelijk ligt ze daar niet ergens’ en ga je verder? Reageer jij ook zo bij een verkeersongeval dan? Bah zeg.

Ok, dat aanvaard ik. Ik heb mijn visie in een paar berichten gedeeld, daar wil ik het voor nu ook bij laten.

Veel beterschap, Cinnepin, doe alleen dat waar jij je goed bij voelt! :(:)