"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:31

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Ik zeg doen. In het andere topic vertelde ik al dat ik even oud ben als jij, en vorig jaar mijn eerste paard heb gekocht. Jong en onbeleerd, dat wel. Ik sta bij een boerderij / paardenpension en betaal iets minder dan jij, hooi en stro inbegrepen. We hebben geen luxe, maar wel alles wat nodig is. Een kleine buitenbak met goede bodem.

Ik verdien een stuk benedenmodaal, maar ben dat gewend (ik werk altijd in de verkeerde sectoren voor het grote geld, maar heb een heleboel werkplezier). Wel enorm grote werkzekerheid nu (zorg). Sparen lukt nu nog maar heel mondjesmaat, maar geld kan toch niet mee het graf in.

Rijk zal ik nooit worden en jonger wordt ik ook al niet - heb dus maar besloten mijn grote droom waar te maken. Geen milliseconde spijt van gehad.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 04-03-21 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:32

Meestal kan je ook wel een betalingsregeling afspreken bij klinieken. 1000,- reserve is inderdaad aan de lage kant maar 5000 euro hoeft ook niet per se. Ik heb voor de paarden 1500,- reserve staan maar ik heb verder voor andere dingen ook nog spaargeld en ook een 'ikspaarvoordefun' spaarpot die ik kan aanspreken als de kosten verder omhoog gaan.

Wat ik in mijn eerdere posts probeer te zeggen is dat het niet alleen die onverwachte dierenarts is. Er zijn gewoon veel meer onverwachte dingen en als je nooit eerder een paard hebt gehad denk ik dat je het beeld wel iets romantischer kan zien dan de werkelijkheid is. Want heel eerlijk, met je paard fantastisch rondrijden in de bossen op je leadrope en barebackpad, zonder enige randkosten, is echt een utopie.

Voordat je paard zo braaf is moet je gewoon investeren in je paard. Hij zal niet braaf zijn als ie last heeft van z'n tanden, of als hij niet de juiste voeding krijgt. Paard zal ook niet braaf zijn als die barebackpad hem niet voldoende drukverdeling geeft. Als hij last heeft van kwaaltjes (hoeft niet eens iets grootst te zijn) etc etc. Er komt gewoon ontzettend veel bij kijken en tuurlijk heb je uitzonderingen waarbij het allemaal in 1x goed gaat, maar het gros moet gewoon flink investeren voordat je een fijn en rijdbaar paard onder je kont hebt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:38

Citaat:
Dit dus....dierenartskosten etc., dat zijn de instinkers.
Ik vind wel dat het eigenlijk een hobby is voor wie een flink gevulde portemonnee heeft.
Als je nagaat dat tienduizenden paarden op een manier worden gehouden die eigenlijk niet geschikt is, puur omdat het een geldkwestie is. Geen paddocks genoeg/geen weiland genoeg. Stalhouders kunnen of willen er niet in investeren, eigenaren willen niet meer betalen voor een pensionstal. Dus worden er veel concessies gedaan ten nadele van het paard. Ik blijf het bijzonder vinden dat het hebben van een paard een soort 'recht' lijkt geworden. Zo van, ik vind het leuk dus ik wil zo'n dier aanschaffen. Geen geschikte plek in de buurt? Geeft niks, we doen dat gewoon af met "in deze buurt kun je helaas paarden niet op een andere manier houden". Dat kan wel natuurlijk, maar dat kost (veel) geld.

Ik vind dat dus niet. Ik zorg met mijn minder ruim gevulde portemonnee dat mijn paard alles heeft wat het nodig heeft. Moet ik daar zelf iets voor laten, prima. Ik doe heel veel zelf. Kost tijd, maar minder geld. Ik heb uiteraard enige reserve ingecalculeerd. Maar vooral: mijn paard staat op zijn goedkope boerenstalling vele malen beter dan op de luxestallen die ik ken. Veel meer oog voor paardenwelzijn, minder luxe voor de ruiter. Juist enorm veel eigen land en ruime paddocks. Dat is in deze regio (Randstad) echt wel anders op de dure stallen. Volpension kan en ik wil ik niet (of minder makkelijk) betalen, maar wil ik ook niet. Ik zorg zelf voor mijn dieren, ik wil ze ook dagelijks of bijna dagelijks zien.

ETA, ik lees nu pas de financiële schattingen.
225 all-in gemiddeld per maand haal ik niet, maar ik red het meer dan gemakkelijk met 500 euro per maand. Meestal veel minder. Dit is dierenartskosten buiten beschouwing gelaten. Hoefsmid iedere 6 tot 8 weken voor bekappen en tandarts inbegrepen. Ik fiets naar stal (flink eind, maar vind ik leuk) of neem mijn (elektrische( brommer, paar cent per rit kost dat. Ga bijna niet uit. Heb wel een dure smaak, maar geef daar niet aan toe. Koop mijn paardenspul tweedehands of belachelijk afgeprijsd. Geef een vitaminebrok, Vitalbix, maar daar doe je heel lang mee. En heb les.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 04-03-21 18:49, in het totaal 4 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:40

Er gaan zo veel gezonde lieve koeien naar de slacht als ze uitgemolken zijn en dat vinden we normaal.Maar paarden moeten potten vol poedertjes en zalfjes voor woeker prijzen krijgen waar zelfs de veeartsen geen heil in zien.Menig mens komt heel z’n leven niet bij een osteopaat maar paarden moeten wel regelmatig los gekneed en geduwd worden.Raar toch dat onderscheid ?
Paarden houden is zo duur als je zelf wil.Het heeft ook met je levens stijl te maken.Je kan een vermogen uitgeven aan make-up ,nepnagels ,zonnebank,kleding,sigaretten,auto s ,vakantie ,abonnementen ,loterijen en meer van dat soort ongein ,en ja,dan blijft er weinig geld over voor een paard.Maar als je paard je prioriteit is dan hoef je heus geen miljonair te zijn om een paardje te hebben lijkt me.Alleen vind ik 1000 euro spaargeld voor de veearts wel wat aan de lage kant.
En mijn ervaring is dat hele goedkope stallen wel vaak de stallen zijn waar je snel weg wil ivm de kwaliteit van het voer ofzo.Paard moet wel goed eten en zorg krijgen natuurlijk.

Anoniem

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:47

Die osteopaat is wel enorm in opkomst idd. Wordt zelfs eerder gebeld dan een DA heb ik het idee. Maar dat terzijde.
Je moet wel enigszins geld hebben om een paard te kunnen houden en er rekening mee houden dat dingen vaak niet volgens je vooropgezette plan gaan. En dat betekent vaak dat je duurder uit bent dan gedacht. Als je het kielekiele kunt betalen, dan gewoon niet doen. Niets zo erg als wanneer je paard een medische behandeling nodig heeft en je het moet laten over gaan wegens gebrek aan financien.
1000 euro is echt een erg schamel bedrag voor medische kosten.
Je kunt zelf bekappen, dat doe je vaker?

Sheran

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:53

Het is vast al gezegd, maar het is ook erg regioafhankelijk. In het oosten was het een stuk normale om paard te rijden of een paard te hebben dan hier in het westen. Daar kon ik er ook nog wel een betalen. Hier lukt me dat helaas niet meer als ik ook nog goed voor het paard wil kunnen zorgen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:55

Ik heb vanaf mijn 16e altijd mijn eigen paard(en) gehad en het was lang niet altijd een vetpot. Nu net een paar maanden heb ik geen paard meer, ik ben onderhand 57. De reden van geen paard is deels financieel maar deels ook dat ik vind dat ik voor het geld wat het kost, er te weinig mee bezig ben. Dat in combi met lijf wat niet altijd zo wil als ik wil ... Dus het is meer dat ik vind dat per keer dat ik bij mijn paard was, dat me te veel kostte. Zowel in inspanning als financien. Het was het me niet meer waard.
Ondertussen mis ik mijn paardje enorm... maar goed.

Wat mijn punt is, er is heel veel mogelijk. We hoeven niet allemaal een villa met stallen en paardenbak te bezitten om te kunnen genieten van paarden.

Ik heb bij wijze van echt sportpaarden gehad, die kostten me inclusief rijlessen, wedstrijden, de auto die je moet rijden inclusief de trailer etc. alle kosten bij elkaar snel 1000 Euro per maand. En ik heb pony'tjes gehad waarmee ik met 100 Euro / 200 Euro per maand max ook gewoon kon genieten. Het een was ook niet per definitief mooier of leuker dan het ander.

Dus als je graag een eigen paard wil, goed nadenken wat voor paard / pony etc. Maar ik zou zeggen ga ervoor!

Ik heb niet alles gelezen dus weet niet of het eerder is gepost maar dit topic is wel verhelderend vwb de kosten (en soms nogal ... confronterend :+ )
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:02

Als je reserve pot nog niet zo groot is kun je ook nog kijken naar een verzekering.

Zijn de meningen wel wat over verdeeld maar het kan je zeker ook helpen. Ik was nooit zo'n voorstander maar inmiddels sluit ik niet uit dat ik dat met een eventueel volgend paard wel afsluit.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:08

Ik denk dat het wel zou moeten kunnen, zeker als je geen kinderen hebt. Hoeveel mensen gaan dan wel niet 24 uur werken en dan vraagt niemand zich af of het financieel wel kan. Maar je zult er wel dingen voor moeten laten en in een relatie moet je het ook wel afstemmen en idealiter zorgen voor deels gescheiden financien. Ik heb bijvoorbeeld een eigen spaarpot voor dierenartskosten en vind dat toch altijd wel een fijn idee. Ik denk niet dat mijn man mij had laten zitten als het anders was geweest maar we vonden het beide erg comfortabel toen er bijna 2 jaar terug ineens een operatie van 6000 euro was dat ik dat zelf kon beslissen en betalen.
De eerste 2 jaar heb ik ook een verzekering gehad overigens omdat mijn buffer toen niet zo groot was, ik kon de verzekering die er al was overnemen, was niet heel uitgebreid maar spoedoperaties werden wel vergoed tot een best flink bedrag. Ik heb de spaarpot trouwens altijd aangevuld, ook als ik jaren geen extra kosten had, paar wat kleinere dingen kort achter elkaar kan ook erg oplopen.

Inderdaad de osteopaat enzo, tja 'vroeger' was dat ook niet, alleen als er echt wat aan de hand was, niet als regulier onderhoud. Ik vind wel de beschrijving die je geeft heel sober. Een paard kopen en dan geen les oid nemen of in ieder geval budgetteren vind ik sowieso een slecht idee, je hebt zoveel meer plezier als je hulp in kan schakelen wanneer dat nodig is. Zelf bekappen eerlijk gezegd ook, daar kun je echt niet vanuit gaan, hoeven zijn heel belangrijk en ik laat ook echt niet zomaar iedere hoefsmid mijn paard doen. En inderdaad je weet niet vooraf wat een paard nodig heeft aan voeding en supplementen, zeker voor een paard dat werkt is alleen goed hooi vaak niet genoeg. Tuig en benodigdheden al in huis kan ik me ook niet zo goed voorstellen, een ander paard betekent vaak toch ook een ander zadel. Het kan ook dat je echt een regendeken of vliegendeken nodig hebt en niet ieder merk/model past bij iedere bouw paard. Mijn merrie liep met harry's horse en bij paard erna (ongeveer even groot beide KWPN) sloot dat niet mooi aan, schuurplekken, inregenen etc. Met horseware nergens last van. Dingen die je gebruikt gaan ook weer stuk en moeten vervangen worden. Stalling kan trouwens ook zomaar een paar tientjes omhoog en als je daar dan wel fijn staat.... Ik had altijd liever een stal die de prijs omhoog deed dan ging bezuinigen op ruwvoer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:20

Wat is rijk... Wij kunnen met hie wij wonen, wat wij verdienen en wat wij voor ons zelf nodig hebben met gemak paard, honden en aquarium onderhouden en daarnaast sparen. Echter een ander zou misschien amper rond kunnen komen met wat wij verdienen in combinatie met onze beestenboel.
Gewoon goed je financiële situatie op papier zetten en bijhouden op jaarbasis en dan bedenken wat je ongeveer sowieso kwijt gaat zijn aan een eigen paard met realistische berekening en dan rekening houden dat je reserve op moet kunnen bouwen

Bosbewoner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 20:21

Wederom dank voor alle reacties en de reality check!

Ik bekap inderdaad al jaren zelf, en het rijden met barebackpad en neckrope is maar om jullie een idee te geven van wat voor soort ruiter ik ben. Uiteindelijk is dit wel mijn doel, wat ik eerder ook al bereikt heb met bijrijd paarden. Dus weet dat je daar niet zomaar komt ;).
Ik zal de reservepot ophogen naar €2000 en natuurlijk zorg ik er voor dat er rek zit in de maandelijkse uitgaven, mocht er toch een of ander supplement oid nodig zijn.
Maar ben wel van mening dat we niet moeten betuttelen, zoals eerder aangegeven door iemand, met onnodige poedertjes en osteopaten.
Als een paard klachten aangeeft laat ik onderzoek doen door een dierenarts, maar verder vind ik dat een paard sober gehouden kan worden, zoals dat bedoeld is. Zonder dekens, ijzers en op uitsluitend goed ruwvoer.
Mijn plan is om een draver te kopen, dus denk dat die manier van paardenhouden wel past daarbij.
Dus geen "onderhoudsbeurten" door allerlij therapeuten. Afgezien door de jaarlijkse tandarts behandeling.
Klinkt dat heel gek?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:44

Bosbewoner schreef:

Ik bekap inderdaad al jaren zelf, en het rijden met barebackpad en neckrope is maar om jullie een idee te geven van wat voor soort ruiter ik ben. Uiteindelijk is dit wel mijn doel, wat ik eerder ook al bereikt heb met bijrijd paarden. Dus weet dat je daar niet zomaar komt ;).
Ik zal de reservepot ophogen naar €2000 en natuurlijk zorg ik er voor dat er rek zit in de maandelijkse uitgaven, mocht er toch een of ander supplement oid nodig zijn.
Maar ben wel van mening dat we niet moeten betuttelen, zoals eerder aangegeven door iemand, met onnodige poedertjes en osteopaten.
Als een paard klachten aangeeft laat ik onderzoek doen door een dierenarts, maar verder vind ik dat een paard sober gehouden kan worden, zoals dat bedoeld is. Zonder dekens, ijzers en op uitsluitend goed ruwvoer.
Mijn plan is om een draver te kopen, dus denk dat die manier van paardenhouden wel past daarbij.
Dus geen "onderhoudsbeurten" door allerlij therapeuten. Afgezien door de jaarlijkse tandarts behandeling.
Klinkt dat heel gek?

Nee hoor zo hou ik al vele jaren mijn dieren. Zo heb ik zelfs de jongste hond gekocht. Hij zou fikse hartafwijking hebben. Heb de fokker gezegd dat hij bij ons van harte welkom was voor een fantastisch leven voor zo lang zijn leven leuk was in combinatie met zijn hart probleem. Ben absoluut bereid tot toedienen van medicijnen indien nodig maar indien heftige problemen die de levenskwaliteit ernstig beïnvloeden dan zou het einde verhaal zijn ipv start lange dierenarts en onderzoek weg. Fokker was helemaal blij met de eerlijkheid en nuchterheid. Hond is inmiddels 3 jaar en kerngezond (hart is uit zichzelf na leeftijd van 4 maanden alsnog volledig in orde gekomen)

Daarnaast kan niemand in de toekomst kijken. Iets wat nu te realiseren valt kan over 2 jaar wel opeens niet meer kunnen of juist wat nu een issue is dat lach je over 2 jaar weg. Gewoon er voor gaan als het nu kan en genieten en het avontuur starten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:05

Bosbewoner schreef:

Klinkt dat heel gek?

Hoeft niet gek te klinken, kan wel. Er zijn dravers die niet zo best zijn, maar dat heb je in alle rassen en niet-rassen. Dus ik zou vooral niet erg rasgebonden gaan kijken, alleen bepaalde dingen op een rijtje zetten wat je echt per see wilt en daarop je zoektocht baseren.
Ik wilde bijvoorbeeld absoluut geen Fjord, het moest een Haflinger gaan worden. 3x raden ;)
Die Fjord is uiteindelijk na anderhalf jaar weer weggegaan, omdat we onze huurwei kwijtraakten en stalling voor 3 Shetlanders+Fjord echt te duur zou worden op een andere locatie.

Zonder dekens kan prima met elk ras, totdat ze aangeven dat het niet zonder kan. Met PPID moet je vaak scheren om ze uit de vacht te krijgen, dus dan moet er tijdelijk een deken op. Met luizen is het ook aan te raden te scheren, dus ook dan moet er een deken op. Heb je een eczemer, dan ben je ook gebonden aan dekens. Rainrot, ook weer dekens.
Ik hoop voor je dat je zo lang mogelijk dekenloos kunt blijven! Wij zijn redelijk gefaald wat dat betreft met 2 PPID'ers waarvan er 1 geschoren moet worden, en een eczemer.

Qua gezondheid moet je geluk hebben. Meestal als er wat is komt alles tegelijk. Wij hebben nooit de DA op de stoep, maar we hebben 1 jaar gehad dat we die voor 2 van de 3 regelmatig hebben gehad incl uitgebreid bloedonderzoek en dat meerdere keren. Dat was een duur grapje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:59

Bij dravers zou ik een osteo bezoek echt niet uitsluiten. Dat zijn nu niet echt paarden die ik ken als van nature los in het lijf eens ze de particuliere verkoop ingaan. Dan kun je nog zo goed en functioneel kunnen rijden (en ik vind persoonlijk dat er niet veel zijn die dat echt kunnen), dan nog is het vaak gewoon echt veel sneller om daar met een osteo eens naar te kijken. Ik vind dat persoonlijk echt niet luxe. Als je al zo denkt, zou ik er vanaf zien. Wel een goedkoop ras willen waar altijd veel werk aan is, zowel qua omscholen als qua lijf, en dan op voorhand al vanalles afschrijven... ik denk echt dat je het te rooskleurig ziet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:07

Als een paard iets nodig heeft heeft het iets nodig, zo niet, dan niet :7

Heb zelf overigens in mijn leven met paarden 2x een draver gehad, geweldige dieren. Waren nooit ziek. Wel vroegen de hoeven aandacht, dus goede smid erbij en niet afzien van een ijzertje als dat nodig is. Doordat ze soms wat binnendoor lopen is dat simpelweg soms nodig.

Maar goed met een paard kun je gewoon pech hebben. Of geluk. 't Zijn net mensen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:12

Als sober houden je aanspreekt zou ik eerder kijken naar een sober ras. Een draver vind ik niet per definitie sober. Als ze een dun velletje hebben kunnen ze zonder deken 24/7 buiten heel stijf en kouwelijk worden op de spieren met als gevolg dat je de hele winter een stram/stijf paard hebt. Die volbloeden komen sowieso helemaal niet van nature voor in ons klimaat. Überhaupt kwamen in Nederland moerasland geen paarden van nature voor. Wil je een paard die wel wat beter bestand is tegen kou, regen en nattigheid dan kan je beter kijken naar IJslanders, fjorden of haflingers.

Daarnaast is het ruwvoer in Nederland gewoon echt niet goed genoeg om er niks naast te voeren. Dat niet aanvullen vind ik niet eerlijk voor het paard en ga je uiteindelijk zelf ook last van ondervinden. Paarden met tekorten kunnen de raarste symptomen krijgen. Een 'natuurlijk' rantsoen bestaat sowieso niet uit alleen gras. Dat bestaat uit vers gras en verdord gras, maar ook wortels die ze uit de grond trekken, kruiden, bladeren van planten en bomen, schors en hout, mineralen en algen uit natuurlijk drinkwater etc. Dus je kan onmogelijk verwachten dat je paard gezond blijft op alleen gras of hooi, zelfs als dat geweldige kwaliteit kruidenhooi is. Dus je zal dat toch echt moeten aanvullen.

Dat gaat niet over onnodige poedertjes of ijzers, maar echt over je paard gezond houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:13

Paarden zijn duur. Ook al koop je goedkope, dan alsnog gaat er 1500-2000 euro aan hooi in per jaar, 30€ per maand brokken, stalling a 200-300 euro per maand etc etc.
Geld gaat naar mn paarden, en ik hou ervan. Natuurlijk zijn dierenarts kosten minder leuk, maar betaalde toch echt met heel veel liefde 160€ aan de arts die mn paard heeft gered van nier-miltband koliek. Dus echt: take my money...

Het is duur, maar ik zou HEEL rijk zijn zonder... En vervolgens een burnout in glijden omdat dan alleen mn werk alles is wat ik heb om me dagelijks mee bezig te houden... Niet gezond. Dus liever wat minder rijk in geld en wat rijker in geluk en gezondheid dan andersom.

Bosbewoner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 22:26

Precies, wat nodig is is nodig en wordt dan geregeld. Maar mijn principe is om met zo min mogelijk toe te kunnen. En niet om het geld, begrijp me niet verkeerd! Als er meer geld uitgegeven moet worden om het paard gezond en gelukkig te houden dan doe ik dat. Maar omdat ik echt geloof dat paarden zo "natuurlijk" mogelijk gehouden moeten worden.
Dank voor jullie meningen en tips, ik ga het allemaal in overweging nemen!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:29

Paardrijden is zeker een prijzige hobby, maar je hoeft er echt niet steenrijk voor te zijn. Als je gewoon werkt voor je geld en er handig mee omgaat kun je heel goed een eigen paard betalen. 2x per jaar op vakantie, iedere 3 jaar een nieuwe auto en wekelijks uiteten zit er dan misschien niet meer in, maar je krijgt er wel een fantastisch dagelijks uitje voor terug! Gewoon hard werken en een beetje sparen, dan is het goed te doen.

En er zijn zelfs mensen die van een uitkering een paard kunnen onderhouden, al heb ik dat als fulltime-werkende nooit begrepen en vind ik daar als belastingbetaler wel wat van := :x

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:51

Opzich zijn paarden een dure hobby.

Een paar jaar terug stond mijn uk gestald voor €60. In 3 jaar is dat gestegen naar €100. En dan sta ik nog goedkoop. (Onlangs verhuisd naar een andere stal waar ik overigens ook €100 voor haar betaal.) Dat is all in, wel mesten en zelf voerbeurten meepakken.

Het paard stond voor €150 all in. Door omstandigheden verhuisd naar een plek waar we €200 exclusief stro betalen. Daarnaast koop ik zelf nog hooi bij.

Elke maand ben ik op of omstreeks €600 euro kwijt. En dat is niet omdat ik elk nieuw dekje wil hebben die is uitgebracht.

Toen de kleine 2 werd kreeg ze plotseling last van zomerexceem. Dan moet er een deken komen die dat tegen gaat.
Ze krijgen brok bij zodat ze genoeg vitaminen binnen krijgen.

Met de grote wil ik gaan lessen nu we een goede bak hebben, omdat het enorm belangrijk is dat je het paard goed traint, maakt niet uit op welk niveau. Als je verkeerd rijd lopen de kosten nog veel hoger op, denk aan rugklachten oid.

Hoefsmid om de maand van €30 euro. Vaccinaties, osteopaat (moet nog komen, paard is er nog niet eens een half jaar, pony is pas net beleerd). Tandarts en dergelijke.

Om een kosten plaatje te schetsen: laatst had Tess last van haar oog. De da erbij gehaald. Voor een consult en een huis tuin en keuken zalfje 100 euro kwijt.
Echt niks geks, een mini hoornvlies beschadiging die nu weer geheeld is.

Vroeger deed ik het van 2 minimumloon banen. Nu gelukkig klaar met school en een goede fulltime baan. (En een vangnet van ouders).

Maar het betekende wel toen ik nog werkte voor minimum loon om elk vrij moment te werken of bij de paarden te zijn.
En daar koos ik ook wel voor, ik heb er nooit spijt van gehad. Maar waar mijn vriendinnen stage hebben in het buitenland of 3 weken op vakantie gaan, werkte ik mijn vrije dagen van school gewoon door.

De tijd die je erin steekt valt soms ook vies tegen. Ik ben (ik werk van 8:45 tot 17:15) pas om 21:00 echt klaar op stal. Ik heb dan wel een reistijd van 20 minuten enkele reis, maar alsnog. Als je houdt van een rustige avond op de bank, dan is een fulltime baan (vaak) niet goed te combineren met paarden.

Ik doe bijvoorbeeld ook nooit mee met de vrijdagmiddag borrel op werk, dan red ik het niet meer met de avondklok.

Maar het moment dat ik bij de paarden kom is mijn hoofd leeg, en kan ik echt ontspannen. En dat is zo ongelooflijk veel waard, dat zou ik voor geen goud willen missen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:56

Bosbewoner schreef:

Klinkt dat heel gek?

Wat noem jij betuttelen? Ik houd mijn paard ook sober. Maar hij ziet toch regelmatig een masseur om hem fysiek even na te lopen. Waarom? Niet omdat hij klachten heeft maar omdat ik er op tijd bij wil zijn. Paarden laten pas (heel) laat zien dat ze klachten hebben. Ik ben ze liever voor. Ik mag op zijn rug zitten en dat maakt het mijn verantwoording om te zorgen dat zijn lijf goed blijft en ik problemen zo snel mogelijk oppik. Dus voor mij is dat geen betuttelen of overdrijven. Daarbij stel ik me echt iets anders voor.
Dus ja, voor mij klinkt zo insteek een beetje gek. Betuttelen of allerlei onderhoudsbeurten betekent bij mij echt iets anders.

En of jij je paard zo sober kan houden als je wenst zul je moeten afwachten. Want zoals meerdere hier al aangaven, het loopt en/of is altijd anders dan het plaatje in je hoofd. Alleen ruwvoer zou ik ook niet aandurven. Dus hier krijgt hij nutrimash met vitaminepoeder aangezien hij geen een balancer lust en dit wel.

Wij zijn ook niet rijk maar kunnen prima een paard bekostigen. Het is inderdaad keuzes maken en er dingen voor willen laten. Mijn financiële spaarpot heb ik op zo’n 5000 euro staan voor hem. Ik vind 2000 zelf wat aan de krappe kant. Maar dat is persoonlijk denk ik. Ik heb tot op heden gelukkig dat potje nooit aan hoeven spreken.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:01

Ik zeg doen... Je kunt nooit in de toekomst kijken, maar het zou zonde zijn om het daarom maar te laten.

Ik dacht ook dat het altijd een wens zou blijven, maar op mijn 30ste verjaardag kreeg dan toch onverwachts van mijn man het 2 maanden oude veulen waar ik zo gek op was (wees gerust, veulen bleef lekker bij zijn mama, stond bij mijn vriendin)
Ik werk in de zorg, mijn man is arbeidsongeschikt. We hebben het totaal niet slecht, maar we zijn ook niet heel rijk (al voel ik me wel rijk!)

Mijn veulen groeide op tot een geweldig 5 jarige paard en mankeerde nooit iets. Maar ineens net voor zijn 6de verjaardag heb ik hem in moeten laten slapen. Stokkreupel, hoefkanker.
Ik viel in een gat, dus redelijk snel een volwassen paard gekocht. Een jaar mee gereden tot vorig jaar februari zijn hoef ging bloedde. Potverdorie wéér hoefkanker!
De hoefsmid en arts hadden hem op gegeven afgelopen september, maar mijn vechter is er boven op gekrabbeld en het is nu bijna weg.
En ja dat heeft me al veel geld gekost en nu nog betaal ik elke maand zijn medicatie.
En als je me het van te voren had gezegd dan had ik geantwoord dat ik dat niet kon betalen. Maar uiteindelijk lukt het echt wel, met gemak zelfs. Want je wil het, je moet wel! En dan laat je er als het nodig is dingen voor.
Nu hebben wij gelukkig een grote spaarrekening, maar ik ben er van overtuigd... Als het er op aan komt, dan lukt het (bijna) iedereen!

Wat betreft het sober houden. Ik heb een Irish cob, een sober ras kwa voeding, geen ijzers, geen dekens.
Maar hij moest wel een verband ijzer voor een paar maanden.
En de osteopaat komt wel als ik het nodig vind, want zijn bekken staan soms zo scheef als een prutsmuts.
Die dingen, daar ontkom je soms niet aan. Want waarom geen osteopaat als het wel echt kan helpen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:08

Een eigen paard is prioriteiten stellen. Hier absoluut niet rijk, twee paarden en een derde op komst. Geen drie vakanties per jaar maar daar hebben we ook beide geen behoefte aan, onze thuis is leuk genoeg dat we er geen pauze van nodig hebben. Geen kinderen zal ook al wel een heel verschil maken. :)

Shirleyp: ik heb een uitkering. Ik zou geen seconde twijfelen om weer 40 uur per week te gaan werken om mijn leven te bekostigen als dat betekende dat ik al maar de helft van mijn gezondheidsklachten kon in leveren. Ik heb zo’n hekel aan ‘daar wat van vinden.’ :x ‘wat je vindt, mag je houden.’ las ik in mijn begin tijd op bokt en die uitspraak is hier IMO mooi van toepassing. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-03-21 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:15

Bosbewoner schreef:
Precies, wat nodig is is nodig en wordt dan geregeld. Maar mijn principe is om met zo min mogelijk toe te kunnen. En niet om het geld, begrijp me niet verkeerd! Als er meer geld uitgegeven moet worden om het paard gezond en gelukkig te houden dan doe ik dat. Maar omdat ik echt geloof dat paarden zo "natuurlijk" mogelijk gehouden moeten worden.
Dank voor jullie meningen en tips, ik ga het allemaal in overweging nemen!

Dan ga ik even heel flauw doen, je paard natuurlijk houden in een weiland met een hek erom in Nederland is 9 van de 10 keer niet afdoende om alleen op ruwvoeder te houden.
De meeste weilanden zijn voorzien van vet gras en weinig met kruiden. Als je dan niet wilt bijvoederen vanuit principe vind ik dat niet erg eerlijk naar je paard. Ook niet alle paarden kunnen goed met onbeperkt ruwvoeder overweg.
Een draver zou ook vanwege je eisen niet als eerste in me opkomen.
Is een draver een paard die je kiest vanwege het financiele plaatje of hoe past die precies in je plaatje?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:05

Bosbewoner schreef:

Klinkt dat heel gek?

Ja :)

Dan krijgt je paard ppid en is zijn vacht niet meer waterdicht, daar gaat je idee over geen dekens.
Sober houden fijn, maar een vitamine korrel ontkom je ook niet aan.
Dan blijkt het er 1 te zijn die snel afvalt, toch maar een slobber die aanzet om dikker te worden, enz enz.

Je kunt zoveel willen, paarden doen meestal anders :P