Ijslander in vijf gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

harriehoef

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:45

Als ik ooit nog een pony zou kopen wil ik ook echt ontzettend graag een IJslander. Heb alleen lange benen, dan twijfel ik al weer of het wel zou passen. Maar toch zie je bij IJslanders toch relatief grote mensen erop rijden. Wat is daarmee eigenlijk het verschil met een “gewone” pony of paard? Dan kopen mensen vaak een grotere omdat ze anders misschien te groot zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:46

Och, één van onze ijslanders heeft nog nooit een stap tölt of telgang gedaan in zijn leven.
Al jaren mijn favoriete paard om de schapen van het hoogland te halen. Jammer genoeg begint hij op leeftijd te komen...

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:02

Maartje1990 schreef:
Fineapple schreef:
Haha, doe mij maar stap, tölt en galop dan. Mijn overleden IJslander had absoluut geen zin in draf. Heb het een tijdje getraind tot op het punt dat ze met veel moeite wel eens draf deed, maar dat was zoveel moeite dat ik het heb opgegeven. Ik reed geen wedstrijden of iets dergelijks dus ik kon heerlijk met haar door de natuur tölten, veel comfortabeler :P

Dat zou ik wel willen, heerlijk alleen maar toltend door de bossen als ik wil de draven pak ik dan mijn haflinger :+

Dat is wel echt genieten hoor <3

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:19

ruitje schreef:
Citaat:
waarom zeggen ze in t filmpje dat Pacen uniek is en verder alleen door kamelen en giraffen worden gedaan? is een Pace anders dan een Telgang, nee toch?
heel boeiend topic dit haha ook voor iemand die alleen nog maar '3gangers' heeft gereden haha

Wil trouwens geen dravertopic van een ijslander topic maken, excuses voor het offtopic gaan :+

Ik vind het juist heel interessant om eens wat meer te leren over de gangen van dravers! In Nederland kende ik wel een aantal mensen met dravers, maar die hadden weinig kaas gegeten van de verschillende gangen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er 2 fokrichtingen waren.

Ik heb zelf in Centraal Amerika op verschillende gangenpaarden gereden, en vond dat ontzettend leuk om eens te proberen.
Ik denk ook er in de verschillende gangenpaarden richtingen een hoop kennis is wat we eigenlijk beter met elkaar zouden moeten delen.

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:22

Wat een super interessant topic! Wij hebben sinds een paar weken een jonge IJslanderruin gekocht <3 Hij is niet helemaal raszuiver, maar hij laat wel alle 5 de gangen zien :D
Heeft iemand toevallig enig idee of je ook met niet-raszuivere IJslanders welkom bent op de wedstrijden?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:23

xMagnum schreef:
Wat een super interessant topic! Wij hebben sinds een paar weken een jonge IJslanderruin gekocht <3 Hij is niet helemaal raszuiver, maar hij laat wel alle 5 de gangen zien :D
Heeft iemand toevallig enig idee of je ook met niet-raszuivere IJslanders welkom bent op de wedstrijden?

Nee, helaas.
Er zijn wel al een gangenpaarden wedstrijden georganiseerd, maar dat is dus niet vanuit de NSIJP.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:31

Thokkadisje schreef:
Ik vind het juist heel interessant om eens wat meer te leren over de gangen van dravers! In Nederland kende ik wel een aantal mensen met dravers, maar die hadden weinig kaas gegeten van de verschillende gangen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er 2 fokrichtingen waren.

Ik heb zelf in Centraal Amerika op verschillende gangenpaarden gereden, en vond dat ontzettend leuk om eens te proberen.
Ik denk ook er in de verschillende gangenpaarden richtingen een hoop kennis is wat we eigenlijk beter met elkaar zouden moeten delen.

In Nederland worden dravers dus eigenlijk alleen op draf gefokt.. sommige dravers hebben wel gangenaanleg omdat zij Amerikaans bloed voeren.. sommige zijn lateraler dan andere.. de een tolt alleen terwijl de andere ook de sweinepass beheerst haha.. maar ik denk niet dat de extra gangen van een draver echt te vergelijken zijn met andere gangenpaarden.. zeker niet in Nederland..

In Duitsland zit gangpferde vierhaus, zij fokken specifiek met toltende dravers en fokken dan dus ook gericht op de tolt..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 16:38

Dat is gaaf! Ik heb wel vaker gehoord van toltende dravers, maar nog nooit eentje gezien en gehoord. Ben wel benieuwd naar de bewegingsmechaniek en of het lijkt op de tolt van de IJslander.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:43

Wat een ontzettend leuk topic. Erg leuk om alle filmpjes en foto's te zien. Heb er weer een hoop van opgestoken.
Een jaar of 10 geleden heb ik een keer een ijslander rijvakantie gedaan. Was daarna helemaal verliefd op ijslanders. Vindt ze overigens nog steeds heel erg leuk. En dan gaat eropeens een wereld open en blijken er nog meer rassen te bestaan die andere gangen hebben :)* .
Toendertijd vond ik het te spannend om een gangenpaard te kopen omdat ik niet wist of ik goed les bij mij in de omgeving zou kunnen krijgen. Dus toen voor mijn andere liefde gegaan PRE's. Helaas heb ik de mijne vorige maand in moeten slapen, dus ben me nu weer meer aan het verdiepen in de verschillende rassen met gangen. Dus erg leuk topic om door te lezen.

Vraagje aan ruitje: komen extra gangen nu veel voor bij dravers?

En een vraagje aan de kenners hier: Is tolten ook vriendelijker voor de rug van het paard? Kan me zo voorstellen als iemand minder hoog opgegooid word dat de rug van het paard ook minder te voorduren krijgt. Klopt dat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:55

Mwah, er zijn wel wat dravers met gangenaanleg. Ik denk in mijn omscholingspaarden 1 op de 20 ofzo?

Waarvan de helft het juist deed omdat de rug vast zat of ze geen balans hadden.

Heb er maar 1 of 2 gehad waarbij ik het heb geprobeerd er in te rijden en te behouden. Met de gedachte dat dat vast een hogere vraagprijs opleverde gezien de prijzen van gangenpaarden.

Dat viel tegen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:02

BeeMed schreef:
En een vraagje aan de kenners hier: Is tolten ook vriendelijker voor de rug van het paard? Kan me zo voorstellen als iemand minder hoog opgegooid word dat de rug van het paard ook minder te voorduren krijgt. Klopt dat?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Minder klappen op die rug inderdaad, maar die rug lijkt wel meer gespannen omdat het hoofd vrij hoog gedragen wordt. Of is dat niet zo?

Het is in ieder geval een spectaculair gezicht, vooral die ene aan dat lange teugeltje op de baan. Wat een tempo!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:06

Ik denk dat dravers inderdaad ook vaker gangen laten zien door klachten en onbalans.. was daar bij de mijne ook bang voor, maar de tolt is altijd gebleven.. hij biedt het zelf echter wel veel minder aan dan vroeger omdat hij beter in balans is en regelmatig de osteopaat ziet haha..
zijn voorkeur ligt ook echt bij draf.. Ik heb wel eens een hele buitenrit in tolt gedaan omdat het tempo van de groep te laag voor hem was.. maar daar wordt hij echt niet happy van haha.. Ik gebruik tolt wel ooit als hij heet is.. dan mag hij van mij niet draven omdat ik m dan niet goed kan houden.. en hij wil niet stappen omdat hij te heet is.. Dan is tolt de compromis haha

Ik kan wel eens kijken of ik het kan filmen

Ik denk niet dat tolten per se beter is voor de rug.. een goede tolt is niet makkelijk om eruit te rijden.. en je wilt voorkomen dat ze gaan sweinepassen want dat is over t algemeen juist weer niet goed voor de rug..
Een 3ganger is echt een stuk simpeler te rijden en te gymnastiseren haha

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:07

Er is zelfs ooit eens bij Gangpferdezentrum Aegidienberg een töltende Tinker geweest :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:12

Dat vind ik nog niet zo raar als je bedenkt dat er ook wel met dravers en nog vaker met bonte pacers gefokt wordt binnen de tinkers in de UK :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:14

Afbeelding

Hier een töltende (Amerikaanse) Draver. Totaal ongetraind, ze pakt een aantal passen tölt als ze uit galop komt. Ik zit er hier zelf niet op, maar als ik ooit weer durf dan zal ik eens proberen of ik er meer uit krijg.

Mijn eigen (IJslander)merrie is een vijfganger. Ik heb hiervoor twee viergangers gehad en raakte hopeloos in de war van een paard dat heel makkelijk in draf valt maar ook heel lateraal wordt. Het stukje er tussenin vinden en ook vasthouden wordt echter steeds makkelijker!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Imre op 13-05-20 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:21

Als je weet waar het zit, is het makkelijker :j Waar ruitje het niet eens zo vaak tegen kwam, kom ik het juist heel erg veel tegen bij Dravers. Soms maar een paar passen, soms is het juist moeilijk om ze in draf te krijgen.

Zitten gangentalentjes tussen :+
Afbeelding

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:24

ruitje schreef:
[ Video ]

Heb er maar 1 of 2 gehad waarbij ik het heb geprobeerd er in te rijden en te behouden. Met de gedachte dat dat vast een hogere vraagprijs opleverde gezien de prijzen van gangenpaarden.

Dat viel tegen :')

Gezien hoe de prijzen liggen bij gangenpaarden zou je dat wel verwachten idd. Persoonlijk zou ik daar echt wel extra geld voor over hebben. Maar goed verbaas me er per definitie over dat mensen over het algemeen minder willen betalen voor een draver.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:29

Drico schreef:
Er is zelfs ooit eens bij Gangpferdezentrum Aegidienberg een töltende Tinker geweest :D

[ Video ]

Die deden toch hun best een groter gangenpaard te fokken door het kruisen van IJslandse en Zuid-Amerikaanse gangenpaarden?
Vraag me af of dat wat geworden is of dat het niet zo lukte als ze hoopten .

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:36

Kuggur schreef:
Die deden toch hun best een groter gangenpaard te fokken door het kruisen van IJslandse en Zuid-Amerikaanse gangenpaarden?
Vraag me af of dat wat geworden is of dat het niet zo lukte als ze hoopten .

Jup, de Aegidienberger, kruising IJslander en Peruaanse Paso :j
Maar volgens mij zijn ze niet heel veel groter geworden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aegidienberger

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:41

Aegodienbergers zijn nooit een succes geworden omdat uit de IJslanderfokkerij geleidelijk ook grotere en elegantere paarden voortkwamen. Inmiddels gaan veel moderne IJslanders richting de 1.50 terwijl de ouderwetse types van ca 30 jaar terug nog tussen de 1.30-1.35 waren. Feldmann heeft zelf toegegeven dat ie dat niet goed ingeschat had toen hij met de Aegidienberger begon. Ze lijken ook meer op grote IJslanders dan op Paso's.

Wat die töltende Tinker betreft, in principe kunnen veel paarden leren tölten, als er in de genen nog een spoortje gangaanleg zit. Er zijn ook töltende Friezen, Arabieren en Lusitano's. Rentelgang kun je een paard niet aanleren, dat kunnen ze, of niet. Telgangaanleg is ook genetisch aangetoond (DMRT3-gen). Töltaanleg is veel minder eenduidig en (nog?) niet gekoppeld aan een specifiek gen.

Töltende dravers zijn in Duitsland overigens best gewild, daar is sowieso veel meer aandacht voor andere gangenpaarden dan alleen IJslanders.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:49

BeeMed schreef:

Dat hangt ervan af. Grof gezegd, als een ruiter een zodanig slechte balans heeft dat ie niet kan doorzitten in draf en ook geen goede lichtrijtechniek heeft, dan is tölt inderdaad een betere optie. Echter, om een paard in tölt met goed ruggebruik te rijden zijn ook de nodige skills nodig. Los daarvan kost tölt, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, een paard meer inspanning (spierarbeid) dan draf in hetzelfde tempo.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:33

Ja en nog een dingetje wat je indd vroeger veel zag: kop omhoog, rug weggedrukt en tolten maar. Gelukkig is dat niet meer zo, ook in tolt kan een paard netjes over de rug en met aangespannen buikspieren tipten. De rug hoort dan zacht aan te voelen, wiegend bijna en licht te bollen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:27

dems75 schreef:
Ja en nog een dingetje wat je indd vroeger veel zag: kop omhoog, rug weggedrukt en tolten maar. Gelukkig is dat niet meer zo, ook in tolt kan een paard netjes over de rug en met aangespannen buikspieren tipten. De rug hoort dan zacht aan te voelen, wiegend bijna en licht te bollen

Daar heb ik idd een dame op horse event een paar jaar geleden over horen vertellen (en laten zien met haar ijslander). En was ik ook heel blij om te horen. Want zo fijn vond ik het er nooit echt uitzien eigenlijk. Het oogt steeds vriendelijker.

Verder wat een super interessant en leerzaam topic! Bedankt voor alle inbreng. Ik lees graag mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:40

Askja schreef:
Wat die töltende Tinker betreft, in principe kunnen veel paarden leren tölten, als er in de genen nog een spoortje gangaanleg zit.

Voor wat ik begrepen heb kon “vroegah” elk paard tolten. Alleen is dat eruit gefokt omdat paarden vroeger als werkdieren gebruikt werden en tolt dan niet handig is :Y) .
Geen idee of dit eigenlijk waar is, misschien weet iemand van jullie dit? Het klonk mij wel logisch..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 19:53

Ik weet dat er indd op grottekeningen in Afrika paarden in tolt zijn afgebeeld....