Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maartje1990 schreef:Fineapple schreef:Haha, doe mij maar stap, tölt en galop dan. Mijn overleden IJslander had absoluut geen zin in draf. Heb het een tijdje getraind tot op het punt dat ze met veel moeite wel eens draf deed, maar dat was zoveel moeite dat ik het heb opgegeven. Ik reed geen wedstrijden of iets dergelijks dus ik kon heerlijk met haar door de natuur tölten, veel comfortabeler
Dat zou ik wel willen, heerlijk alleen maar toltend door de bossen als ik wil de draven pak ik dan mijn haflinger
ruitje schreef:Citaat:waarom zeggen ze in t filmpje dat Pacen uniek is en verder alleen door kamelen en giraffen worden gedaan? is een Pace anders dan een Telgang, nee toch?
heel boeiend topic dit haha ook voor iemand die alleen nog maar '3gangers' heeft gereden haha
Wil trouwens geen dravertopic van een ijslander topic maken, excuses voor het offtopic gaan
xMagnum schreef:Wat een super interessant topic! Wij hebben sinds een paar weken een jonge IJslanderruin gekochtHij is niet helemaal raszuiver, maar hij laat wel alle 5 de gangen zien
![]()
Heeft iemand toevallig enig idee of je ook met niet-raszuivere IJslanders welkom bent op de wedstrijden?
Thokkadisje schreef:Ik vind het juist heel interessant om eens wat meer te leren over de gangen van dravers! In Nederland kende ik wel een aantal mensen met dravers, maar die hadden weinig kaas gegeten van de verschillende gangen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er 2 fokrichtingen waren.
Ik heb zelf in Centraal Amerika op verschillende gangenpaarden gereden, en vond dat ontzettend leuk om eens te proberen.
Ik denk ook er in de verschillende gangenpaarden richtingen een hoop kennis is wat we eigenlijk beter met elkaar zouden moeten delen.
BeeMed schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Minder klappen op die rug inderdaad, maar die rug lijkt wel meer gespannen omdat het hoofd vrij hoog gedragen wordt. Of is dat niet zo?En een vraagje aan de kenners hier: Is tolten ook vriendelijker voor de rug van het paard? Kan me zo voorstellen als iemand minder hoog opgegooid word dat de rug van het paard ook minder te voorduren krijgt. Klopt dat?
ruitje schreef:[ Video ]
Heb er maar 1 of 2 gehad waarbij ik het heb geprobeerd er in te rijden en te behouden. Met de gedachte dat dat vast een hogere vraagprijs opleverde gezien de prijzen van gangenpaarden.
Dat viel tegen
Kuggur schreef:Die deden toch hun best een groter gangenpaard te fokken door het kruisen van IJslandse en Zuid-Amerikaanse gangenpaarden?
Vraag me af of dat wat geworden is of dat het niet zo lukte als ze hoopten .
BeeMed schreef:En een vraagje aan de kenners hier: Is tolten ook vriendelijker voor de rug van het paard? Kan me zo voorstellen als iemand minder hoog opgegooid word dat de rug van het paard ook minder te voorduren krijgt. Klopt dat?
dems75 schreef:Ja en nog een dingetje wat je indd vroeger veel zag: kop omhoog, rug weggedrukt en tolten maar. Gelukkig is dat niet meer zo, ook in tolt kan een paard netjes over de rug en met aangespannen buikspieren tipten. De rug hoort dan zacht aan te voelen, wiegend bijna en licht te bollen
Askja schreef:Wat die töltende Tinker betreft, in principe kunnen veel paarden leren tölten, als er in de genen nog een spoortje gangaanleg zit.