Eston (v. Everdale) in training tijdens deze zonnige dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:44

Ik begrijp de opmerkingen over TS haar houding eigenlijk niet. Wat moet er dan aan verbeteren? Kunnen de commentaar-gevers daar ook specifiek in zijn?
Als ik écht ga muggenziften ja, dan zou je kunnen zeggen dat TS ietsje in knikt (wat potentieel ook gewoon de vorm van haar ruggengraat kan zijn, niemand van ons is 100% recht.) maar ik zie eigenlijk gewoon een nette, functionele houding waar menig ruiter die op veel hoger niveau traint nog een puntje aan kan zuigen. Van dat kleine beetje dat TS in knikt op deze foto gaat deze grote sterke jongen echt geen last hebben hoor. :)

De opmerkingen over impuls begrijp ik dan weer wel. Impuls heeft weinig te maken met "loperigheid" of tempo. Het gaat om de activiteit van achteren. De vering en het "naar voren zetten" van het achterbeen en dat mis ik ook wel een beetje op de foto's. En bij eentje met veel looplust is impuls ironisch genoeg vaak net moeilijker om er in te krijgen omdat ze graag "snel en vlak" gaan, maar dat betekent niet dat ze te veel impuls hebben. ;) Nu zijn het foto's, dus op het filmpje kan het een heel ander beeld geven maar puur gebaseerd op de foto's zou ik ook zeggen dat ik impuls mis. Ik heb niet het idé dat hij het achterbeen echt actief onder brengt/naar voren zet. Ik heb ook het idé dat hij redelijk in een eigen houding loopt ipv dat hij van achteren uit in de aanleuning zakt. :) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's waar hij met een lagere, langere halshouding loopt?
Zou zomaar kunnen dat dit beeld ontstaat omdat hij nog wat kracht en balans aan het opbouwen is in die oprichting en daar ook gewoon nog een beetje de handigheid mist om constant mooi door te blijven treden. :)

Nessie

Re: Eston (v. Everdale) in training tijdens deze zonnige dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 10:51

Momenteel heb ik geen recente foto's in een lagere halshouding, maar aangezien Bokt tot aan mijn haarelastiekje en makeup commentaar heeft (gelukkig was ik hier makeuploos en met haarelastiek anders was het topic nog 2x zo lang :P ), nodigt het ook niet bepaald uit om meer fototopics aan te maken. In de proeven hebben we meestal een 7 voor de impuls, dus er is altijd nog ruimte voor verbetering. Alleen de drang naar voren is zeker wel aanwezig. Achterbeen trainen we door tempowisselingen en overgangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:56

Die commentaar van twee zinnen sla ik eigenlijk altijd automatisch over in mijn topics om eerlijk te zijn. :) Als ze niet kunnen onderbouwen dan zouden ze IMO hun mond moeten kunnen houden tot ze dat wel kunnen. :D
Mijn nieuwsgierigheid naar de foto (of filmpje of whatever.) is iig niet om het af te breken maar puur uit interesse omdat ik het een erg leuk dier vind (en jou een fijne ruiter.) en ik ook gewoon benieuwd ben naar hoe hij beweegt als hij in die iets meer lossere houding loopt. :) Maar of je daar op in gaat is natuurlijk geheel aan jou! Ik begrijp best dat je er weinig zin in hebt gebaseerd op dit topic. Ik hoop iig dat mijn commentaar niet verkeerd over gekomen is. Het was goed bedoelt. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:03

Dat is gewoon net , opbouwend commentaar, denk dat TS daar niets op tegen heeft.
Ik vind het een stoer paard en er zit een amazone op met een nette zit, die haar hengst ook lekker paard laat zijn.

Alles goed, toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:05

Begrijp sowieso niet waarom men altijd de drang voelt om overal negatief (rijtechnisch) commentaar op te moeten geven als er gewoon leuke plaatjes van een mooie combinatie getoond worden. Beetje allergisch voor die internet instructeurs en helemaal als er niet om gevraagd wordt.

On topic: knap paard en leuke plaatjes! +:)+

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 11:09

Het gaat inderdaad niet om het onderbouwde commentaar, maar zoals ik aangaf voel ik door een aantal andere, minder onderbouwde en 10 dubbele, reacties niet de neiging om nog nieuwe foto's/videos te maken voor Bokt. Ik maak eens in de wat maanden rijfoto's en wanneer die foto's weer gemaakt zijn zullen ze op social media komen :) Jullie zullen Eston (en uiteraard Izzy, Carrera en Goldy) hier nog wel op ITP zelf terugzien.

Bedankt voor de ook leuke reacties!

Simabre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:19

Jullie zijn een leuke combinatie samen. Werkpuntjes heb je altijd, lekker blijven doortrainen en dan komen jullie er wel. :D

Mooie foto's en een prachtig paard <3

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 11:42

Dankjewel! :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:23

Het kan ook nog zo zijn dat TS denkt dat haar paard veel impuls heeft, maar dat het in werkelijkheid niet zo is omdat hij vlakkere gangen heeft en dan gaat hij voor jou gevoel hard maar in werkelijkheid gaat hij te traag. In principe is het een kwestie van zelf het tempo bepalen i.p.v. dat hij dat zelf doet. Als hij meer draagkracht gaat ontwikkelen in zijn achterhand dan is het voor jou ook makkelijker om het tempo zelf te kunnen bepalen. Ik begrijp je keuze volkomen dat je geen filmpje wilt plaatsen maar wellicht heeft hij meer impuls op het filmpje? Jullie hebben beide potentie genoeg om verder te komen als je deze belangrijkste werkpunt meeneemt.

Ik vind het jammer dat jezelf voornamelijk richt op de reacties die over haar kleur gaan of haar elastiekjes keuzes. i.p.v. de opbouwende kritiek.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 12:32

Ik vind dat je hier een paar behoorlijke aannames doet. Mijn GP instructeur en de jury's vinden dat hij (ruim)voldoende impuls heeft, ik ga hun deskundigheid niet in twijfel trekken omdat een enkeling het anders ziet op stilstaande beelden. Daarnaast kan ik prima tegen opbouwende kritiek, alleen wanneer ik een andere mening heb, mag ik deze niet delen? Dat lijkt me behoorlijk uit evenwicht Marie. Ik weet zeker dat jullie de impuls in een filmpje ruimvoldoende vinden, maar ik ga niet speciaal voor een paar bokkers iemand laten komen om een video te maken :+ Moet niet gekker worden... Kom gerust eens langs op een concours, of wacht en kijk op mijn social media.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:48

Ik ga er zelf geen woorden meer aan vuil maken. Kennelijk ben jij uitgeleerd als je niet met opbouwende kritiek kunt omgaan? Op elk ding wat hier benoemd wordt heb je een weerwoord? Doe ermee wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:50

maria1990 schreef:
Ik ga er zelf geen woorden meer aan vuil maken. Kennelijk ben jij uitgeleerd als je niet met opbouwende kritiek kunt omgaan? Op elk ding wat hier benoemd wordt heb je een weerwoord? Doe ermee wat je wil.

Die opbouwende kritiek krijgt ze zoals beschreven van een opgeleide instructeur en de juryleden en niet van een aantal internet 'deskundigen' die een filmpje eisen omdat ze daar dan weer op los kunnen gaan? Waarom moet TS zich verantwoorden voor jou?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:03

Nogmaals: ik snap het doel van het topic openen niet als jezelf alleen maar uit bent op positieve feedback en de kritische reacties van je wegwuift.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:05

maria1990 schreef:

Ik vind dit ook niet eerlijk.
Het is niet omdat iemand kritiek geeft, ook al is het opbouwend bedoeld, dat TS het er gelijk mee eens moet zijn. Kritiek kan terecht zijn, maar ook onterecht. Ik ga geen uitspraak doen of dat hier het geval is, even voor de duidelijkheid. Maar je bent niet uitgeleerd, en het wil ook niet zeggen dat je überhaupt niet met kritiek om kunt gaan, als je het even niet met commentaar eens bent.
Er is terecht commentaar gegeven, er is ook commentaar gegeven wat imo onzin is. En dat mag ook gezegd worden. Maar het generaliseren heb ik wat moeite mee.

Dat gezegd hebbende, als je alleen maar ooohh en aaahh reacties wilt, moet je misschien je foto's op Instagram plaatsen, en niet op Bokt. Dit is in het algemeen gesteld, niet specifiek op TS, trouwens. Maar er zijn topics waarin idd helemaal geen commentaar wordt getolereerd en dat is jammer. Want commentaar kan heel nuttig zijn, en er zijn altijd een paar Bokkers die heel goed weten waar ze het over hebben, en sommige mensen kunnen heel goed kijken, waarvan er ook een paar in dit topic gereageerd hebben. En er lopen ook mensen rond, die niet goed kijken, of gewoon wat roepen om wat te roepen.

Overigens zou ik om commentaar over je looks gewoon temmen TS. Dat is onzinnig imo. Je looks hebben niet veel met het rijtechnische verhaal te maken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:08

maria1990 schreef:
Nogmaals: ik snap het doel van het topic openen niet als jezelf alleen maar uit bent op positieve feedback en de kritische reacties van je wegwuift.

Ik denk dat ze gewoon foto’s van haar enorm knappe paardje wilt laten zien, omdat ze trots is op dit prachtige dier. Wat ook geheel terecht is, natuurlijk.
Het is geen HAW topic, het is ITP.. :)

Natuurlijk zijn tips niet verboden en is het allemaal goedbedoeld. Maar ik snap dat als mensen constant blijven hameren of er veel herhaald wordt, het vervelend is voor TS. Over uiterlijk is gewoon belachelijk, maar dat was volgens mij een vorig topic en niet deze.

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:18

Wat een gaaf paard!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:58

Ik zie op de foto’s een voorbeen en achterbeen die mooi gelijkmatig naar voren bewegen.
Mij lijkt daarom de impuls prima voor elkaar.
Wat je mi vaak ziet is een paard wat al jong over tempo word gereden en daarmee het zogenaamde impuls moet verkrijgen.
Een mooi basistempo waarin ze gedragen en in balans bewegen is er dan vaak niet.
En dat is mi toch het “ doosje” waar je al het andere uit moet kunnen halen.
Dat heb je prima voor elkaar lijkt mij zo, alleen de kleur van je haarelastiek kan echt niet hoor... :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:18

Clasical schreef:
Ik zie op de foto’s een voorbeen en achterbeen die mooi gelijkmatig naar voren bewegen.
Mij lijkt daarom de impuls prima voor elkaar.
Wat je mi vaak ziet is een paard wat al jong over tempo word gereden en daarmee het zogenaamde impuls moet verkrijgen.
Een mooi basistempo waarin ze gedragen en in balans bewegen is er dan vaak niet.

Dat is takt. Impuls is de vering, de drang naar boven, de energie in de gang zelf. Dat is echt wat anders, maar je kunt het wel zien in de mate van buiging van het achterbeen. Een paard wat met impuls beweegt, tilt de benen wat meer op, en gaat wat meer swingen.

Over tempo rijden sorteer je idd geen impuls mee, omdat zeker een jong paard dan op de voorhand valt en vlak wordt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:27

Uiteraard bedoel ik “takt” de basis van alles.
Impuls komt pas op de vierde plaats van het scala.
Vanuit dit correcte doosje “takt” kan er gewerkt worden naar impuls.
Die energie zie ik ook terug in de rondheid van de beweging en het lichaam en de lichtheid in de hand.
Het ziet er ontspannen en verend uit

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:51

Als de foto's van TS rechtgezet zouden worden omdat bijna alle foto's schuin genomen zijn. Dan zie jezelf heel duidelijk dat hij zijn gewicht op de voorhand plaats i.p.v. op de achterhand en dat het hem aan de impuls schort overigens heeft impuls niks te maken met over over t tempo jagen. Ik heb mijn ogen niet in mijn broekzak zitten. Wellicht kunnen we een ander topic openen om verder te discussiëren :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:52

Bedankt voor de reacties! Eston beweegt al met schwung en het ontwikkelt zich steeds meer in zijn beweging. Ik pak altijd alles rustig op en geef hem zijn tijd voor de ontwikkeling. Een filmpje geeft inderdaad een beter beeld geeft dan een paar foto's. Maar ik ga niet speciaal voor bokt iemand mee laten komen om een filmpje te maken. Ik kijk naar met welke tips ik wat kan met name met mijn eigen houding, maar Eston zijn beweging, impuls en takt is al op een zeer goed niveau, wat zich nog verder mag ontwikkelen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:55

Nessie schreef:
Bedankt voor de reacties! Eston beweegt al met schwung en het ontwikkelt zich steeds meer in zijn beweging. Ik pak altijd alles rustig op en geef hem zijn tijd voor de ontwikkeling. Een filmpje geeft inderdaad een beter beeld geeft dan een paar foto's. Maar ik ga niet speciaal voor bokt iemand mee laten komen om een filmpje te maken. Ik kijk naar met welke tips ik wat kan met name met mijn eigen houding, maar Eston zijn beweging, impuls en takt is al op een zeer goed niveau, wat zich nog verder mag ontwikkelen :j

Hij is ook nog 5, L2 is dan een keurig niveau en Rome is niet in één dag gebouwd.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 15:18

Daarom, we trainen spelenderwijs en ik wil pas wat later dit jaar naar het M1 overstappen :) Maar ik vind dat de reacties Eston niet tot zijn recht doen qua impuls en schwung in zijn beweging. Maar dan had ik een video moeten plaatsen geen foto's wellicht :) Want op foto's kan niemand dat natuurlijk beoordelen. Maargoed zoals ik aangaf zal dit het laatste trainingstopic zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:22

Nou, het is lastig ook omdat je foto's gedraaid zijn. Ik zie idd wel wat buiging in het achterbeen, dus een begin is er sowieso, maar ik vind het moeilijk met gedraaide foto's. Ik zie ze liever vlak.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:28

pakt popcorn. Alle gekheid op een stokje het is toch geen HAW? De drang die mensen toch altijd voelen om iets negatiefs te zoeken en neer te zetten word ik ondertussen moe van.

TS prachtig paard! Hij is jong! jullie leren! Jullie komen er wel! Je eigen fokproduct mag je trots op zijn!