Is dit normaal tijdens een bosrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Is dit normaal tijdens een bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:58

Zelf aggressief worden naar een hond lijkt me echt niet de oplossing. Zo leer je die hond paarden te wantrouwen en dan is het volgende paard de pineut. En je leert je paard honden te wantrouwen. Best gewoon in stap gaan, dan is het voor de hond maar een saaie boel en gaat die wel iets anders doen. Agressie roept agressie op en zo wordt het probleem erger en erger, zeker op drukke plekken.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:59

Helaas is dit bij mij in het bos ook normaal.
Mijn jongste is inmiddels 4x ‘aangevallen’ door honden, en daar ga ik nu niet meer mee naar het bos. Hij is te gespannen.

Mijn oudste paard is een koele dame en reageert er niet op. Maar ook bij haal al meerdere keren gebeurd.

Ook tref ik altijd de eigenaren die het niets boeit en rustig doorlopen. In het bos waar ik rijd is het trouwens verboden om je hond los te laten, maar ook dat boeit die mensen niet.
Super fijn dat zij op een ruiterpad met een losse hond lopen die niet luistert.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:00

Praten vanaf het paard wil ook vaak helpen. De hond beseft vaak niet dat er ook een mens is bij dat leuke paard en ze luisteren best goed naar de naam ´hond´. 9 Van de 10 keer gaan ze gewoon zitten als ik HOND! ZIT! roep :).

Soms worden de baasjes wel een beetje pissig omdat ik hun hond bevelen geef, maar dan hadden ze het zelf maar moeten doen..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:12

Het verbaasd me oprecht voor hoeveel mensen het doodnormaal is om letterlijk achterna gezeten te worden... Wat ontzettend jammer eingelijk. Zo word het bos plezier voor iedereen verpest.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:13

Sintara schreef:
Praten vanaf het paard wil ook vaak helpen. De hond beseft vaak niet dat er ook een mens is bij dat leuke paard en ze luisteren best goed naar de naam ´hond´. 9 Van de 10 keer gaan ze gewoon zitten als ik HOND! ZIT! roep :).

Soms worden de baasjes wel een beetje pissig omdat ik hun hond bevelen geef, maar dan hadden ze het zelf maar moeten doen..

Dat vind ik wel een goede!

Ik ga altijd stil staan (nou ja, laat mijn pony stil staan) en wacht op hulp zeg maar :+

Die van mij kan je naar grommen en blaffen wat je wil, zolang ze de hond in het vizier heeft blijft ze keurig staan en haalt niet uit.

Jaren terug moest ik door het villapark naar het bos (bij de rijvereniging op de vaste route was een menwedstrijd en die wou ik niet storen). Wordt ik door een wat grootmoedige teckel omcirckeld. Blaffen en aangaan dat beest, haha.
Pony stond er mooi bij te slapen met mij op de rug. Draaide alleen haar oren mee met de hond.
Duurde een tijdje en toen kwam de baas. Helemaal rood, sorry sorry sorry stamelend. Teckel was uit de tuin ontsnapt.
Konden er gelukkig samen om lachen, want hij moest toen nog zijn overijverige hond zien te vangen. Is hem vast niet weer gebeurd :')

_Nynkeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:16

Het zou niet normaal moeten zijn maar gebeurd wel regelmatig. Ik heb meestal nog het geluk dat de ze hond vast kunnen maken maar sommige hondeneigenaren interesseert het vrij weinig. Het bos waar ik vaak in rijd heeft ruiterpaden en wandelpaden maar krijg toch vaak ook een opmerking naar mijn hoofd geslingerd waarom ik hier rijd terwijl ik braaf op het ruiterpad rijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:19

Sclimpre schreef:
Zelf aggressief worden naar een hond lijkt me echt niet de oplossing. Zo leer je die hond paarden te wantrouwen en dan is het volgende paard de pineut. En je leert je paard honden te wantrouwen. Best gewoon in stap gaan, dan is het voor de hond maar een saaie boel en gaat die wel iets anders doen. Agressie roept agressie op en zo wordt het probleem erger en erger, zeker op drukke plekken.

Wij hebben alles gedaan wat jij zegt en zijn in Nederland vol aangevallen. Sinds we dit doen, zijn de paarden niet meer bang, is het heel duidelijk voor de honden en hebben we geen gezeur meer (normaliter ). Afgelopen week met deze nieuwe hond was het weer raak. Maar hij heeft ervan geleerd en zal voortaan niet meer komen. Wij zullen hem nog vaak zien.
En let wel, eerst rijden we in stap met vinger omhoog, dan als hond doorgaat gaat komt zweep omhoog, pas dan gaan we in draf op hond af als hij doorzet, daarna stem erbij met zwiepend geluid, tja en als hij aanvalt zijn wij sneller.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:58

Zelf nog maar een paar keer gaan wandelen (heb nog niet zo lang paarden en nog maar pas verhuisd met de paarden aan huis en wandelmogelijkheden nu) en tot nu toe nog niet voor gehad. Maar ik ben zelf een hondeneigenaar en ik ga dus ook heel vaak wandelen met de honden. Ik heb een hond die niet van andere honden (die hij niet kent) moet weten en het is niet te geloven hoe vaak wij al belaagd geweest zijn door andere loslopende honden, waardoor ik moet vluchten met de ene hond en mijn vriend die loslopende hond moet afweren/ wegjagen. Wij geven die mensen ook altijd onder hun voeten.

Van mij mogen ze gerust een pak vaker patrouilleren en boetes uitdelen op loslopende honden. Mijn honden zijn meestal aangelijnd, eentje mag af en toe los op overzichtelijke en veilige stukken, maar als we dan in de verte nogmaar iets zien of horen dan is ze alweer aangelijnd.

Mijn raad: geef gerust die hondeneigenaren steeds onder hun voeten. Hoe meer ze het te horen krijgen, hoe beter. Durf gerust zeggen dat een paard raak kan slaan, maar jouw zweep ook mocht paard het niet doen. Al zou ik NOOIT met een zweep op een hond meppen, het is NIET de schuld van de hond dat het baasje laks is in het hond bij zich houden. Mep gerust op het baasje :+ maar niet op de hond (tenzij paard in gevaar is natuurlijk) liefst.

Jezelf (paard) frontaal en groot opstellen tov de hond en zwiepende bewegingen maken kan idd helpen. Zit roepen kan inderdaad ook goed helpen (veel honden kennen dat commando). Gewoon zelfzeker en kordaat overkomen is vaak al voldoende, je hoeft daarvoor niet echt agressief te doen naar de hond. Ik zet meestal mijzelf tussen de betreffende hond en mijn hond en stuur die hond met kordate lichaamstaal weg. Vaak lukt dat gewoon. Maar als ik het te paard tegen zou komen en mijn paard blijft rustig (normaal wel), dan ga ik er ook niet direct af springen om de hond weg te sturen. Want daarna geraak ik er niet meer op zonder opstaphulp hahaha (groot paard).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:07

Juist Ilsey, ook ons gedrag heeft niets met agressie te maken maar met kordaatheid en duidelijkheid. Mijn hele leven honden gehad en dus te relaxe met honden geweest ten koste van mijn paarden. Zowel mijn paarden als de ruiters waren kompleet perplex bij de aanval en zowel de paarden als wij deden niets. Daar hebben we dus van geleerd. In Nederland is "zit " een goed commando, hier is dat "arrêt " (stop ) en " reste là" ( blijf ).
Nooit meer zullen mijn paarden aangevallen worden zonder dat wij iets doen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:13

Ja precies. Ook al zijn de meeste honden die een grote bek op zetten niet daadwerkelijk agressief, en ookal blijft paard rustig, toch zou ik ook niet niets doen. Ten eerste om signaal te geven dat dit gedrag niet kan naar de eigenaars toe, dat ze moeten aanlijnen. Ten tweede omdat het onvoorspelbare levende wezens blijven, zowel hond als paard kan ineens belissen om toch te bijten of om toch te schrikken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:27

Ik snap nooit zo hoe je een hond kan slaan met een zweep zonder dat je paard daar heftig op reageert. Ik houd in zo’n geval liever beide handen aan het stuur om het zo maar te zeggen. Stil gaan staan werkt meestal prima, honden verliezen meestal hun interesse na een paar minuutjes. Honden eigenaars die hun hond keurig vast houden of onder appel hebben geef ik altijd een complimentje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:31

pien_2010 schreef:
Sclimpre schreef:

Wij hebben alles gedaan wat jij zegt en zijn in Nederland vol aangevallen. Sinds we dit doen, zijn de paarden niet meer bang, is het heel duidelijk voor de honden en hebben we geen gezeur meer (normaliter ). Afgelopen week met deze nieuwe hond was het weer raak. Maar hij heeft ervan geleerd en zal voortaan niet meer komen. Wij zullen hem nog vaak zien.
En let wel, eerst rijden we in stap met vinger omhoog, dan als hond doorgaat gaat komt zweep omhoog, pas dan gaan we in draf op hond af als hij doorzet, daarna stem erbij met zwiepend geluid, tja en als hij aanvalt zijn wij sneller.

Als je echt aangevallen wordt is dat natuurlijk een hele nare ervaring. Maar wat jij beschijft eerst rijden we in stap met vinger omhoog, dan als hond doorgaat gaat komt zweep omhoog, straalt wel heel veel stress uit waardoor een hond die enkel maar eens komt buurten ook vervelend begint te doen. Honden regeren nu eenmaal heel erg op lichaaamstaal en laten zich niet voor de gek houden. Ik heb het idd over de 99% van de 'gewone' honden en niet over de 1% die meteen voor de echte aanval gaat.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:40

CharmingS schreef:
Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden ;)

Dat is inderdaad gewoon enorm asociaal gedrag van de mevrouw te paard.
Ik moet ook zeggen dat of ik me stoor aan honden volledig afhankelijk is van het gedrag van de hond én baasjes. Een hond die van een afstandje op het pad zenuwachtig blaft naar mijn paard kan ik me niet aan storen. Aan een blaffende hond die door het baasje vastgehouden wordt ook niet. Ik kan namelijk niet van iedereen verwachten dat omdat ik daar met mijn paard wil rijden alles en iedereen aan de kant moet, stil moet staan en de adem in moet houden als ik voorbij kom. Die opstelling wekt bij anderen ook de nodige irritatie op lijkt me.
Maar een hond die blaffend en grommend om de benen van mijn paard heen springt en rent, en een baasje wat gewoon doorloopt en hooguit eens roept, daar kan ik me kapot aan ergeren. Bij bijzonder speelse en/of enthousiaste honden roep ik het baasje ook dat ze de hond moeten pakken en kan ik ook flink geïrriteerd reageren als ze dat weigeren te doen. Omdat ik niet wil dat mijn paard een hond volledig ongelukkig mept, hij mikt écht.
Ik zorg daarom overigens ook wel dat ik niet ga rijden in een losloopgebied, want dat is vragen om.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:44

Ik ben daadwerkelijk aangevallen in het duin, waar honden niet los mogen. Paard had wonden bij de achterbenen en in de hals. Uiteraard hierna een fix trauma, bij beide, omdat ik er mega hard afgevallen ben met een zwaar gekneusde knie en weken krukken als gevolg.

Wij reden altijd buiten maar het is zelden meer relaxt geworden. Zodra er een hond kwam verstijfde hij. Bleef de hond rustig was het oké, kwam hij te dichtbij en blaffend werd er uitgehaald. Ik gaf dit altijd aan bij eigenaars en stond er zelf vaak naast maar mensen zijn zo laks. Opmerkingen zoals ‘ja maar hij is paarden gewend’. Ja maar uw hond loopt 30 centimeter achter me en hij gaat zo uithalen.

Ik sloeg ook overigens wel met m’n zweep of halstertouw. Paard wist dat ik hem nooit zou raken. En ik gaf het meters van tevoren aan aan de eigenaars.

Lijn zelf ook altijd mijn honden aan, die paarden gewend zijn, of zorg dat ze aan m’n voet lopen. Vind dit ook wel respectvol voor de paarden eigenaars. Je kan de reactie toch niet bedenken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:45

Sclimpre ik heb het over flink blaffende honden die duidelijk aankomen.
Lees Bokt verhalen erop na en zie hoe vaak het mis gaat. Ook wij deden niets. Dus aanval en later doodsbenauwde paarden. Die tijd is voorbij. Paarden zijn weer relaxe en weten dat als honden komen dan gaan zij over in draf met goed zicht op ze. Nooit draai ik meer kont naar honden toe die aan komen.
Je mag het omdraaien en er van maken dat wij de agressie oproepen, maar er zijn zat honden (de meeste) die niet komen en onze vinger omhoog heel goed begrijpen. Wij rijden hier over paden die langs boerderijen gaan en komen dus altijd honden tegen waarvan de meeste normaal doen, en niets aan de hand is. Maar niets doen bij een hond die blaffend aan komt rennen is voor ons geen optie meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:45

Gebeurt helaas regelmatig.. mijn advies, nooit weg proberen te gaan met je paard, dat triggert ze alleen maar. Je paard met zijn neus naar de hond blijven sturen. Dit schrikt vaak iets af waardoor ze niet daafwerkelijk gaan bijten. Probeer tegen de hond te praten, commanderen en wachten tot de eigenaar de hond weer in toom heeft.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:47

Hier ook wel gebeurd, ga vaak stilstaan en wacht tot ze aanlijnen, doen ze het niet vraag ik het, (waar geen losloop gebied is) doen ze het nog steeds niet dan vraag ik als ze graag van hun hond af willen, daar mijn paard.ze gericht schopt(is niet zo maar helpt heel goed)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:50

CharmingS schreef:
Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk :+

Die herten lijken mij ook een reden om haar aangelijnd te houden ingeleiden waar dat verplicht is.
Snap sowieso niet waarom je je hond los laat lopen in gebieden waar ze vast moeten. Zie iedere dag meerdere voorbeelden en een groot deel luistert niet echt goed..
Gaat niet alleen voor paarden en wild maar ook veel mensen zijn bang voor honden, zeker als ze los lopen.

Afgelopen week rende er ineens twee loslopende honden door het weiland van mijn paarden.. Waren door de sloot gegaan en ging even lekker te keer op het weiland... Mijn jongste paard heeft het heft in hoeven (handen) genomen en de honden aangevallen maar, gelukkig, niet raak getrapt.
Heb ook genoeg boeren waarvan de schapen door honden de dood in zijn gejaagd.

Excuses is een beetje offtopic.. :o Maar het irriteert nogal...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:19

pien_2010 schreef:
Lees Bokt verhalen erop na en zie hoe vaak het mis gaat. Ook wij deden niets. Dus aanval en later doodsbenauwde paarden. Die tijd is voorbij. Paarden zijn weer relaxe en weten dat als honden komen dan gaan zij over in draf met goed zicht op ze. Nooit draai ik meer kont naar honden toe die aan komen.
Je mag het omdraaien en er van maken dat wij de agressie oproepen, maar er zijn zat honden (de meeste) die niet komen en onze vinger omhoog heel goed begrijpen. Wij rijden hier over paden die langs boerderijen gaan en komen dus altijd honden tegen waarvan de meeste normaal doen, en niets aan de hand is. Maar niets doen bij een hond die blaffend aan komt rennen is voor ons geen optie meer.

Hoe heb je het om weten te draaien? Van doodsbenauwd naar er juist op af durven gaan? De mijne bevriest, maar zou vluchten als ze van mij de kans zou krijgen, ik heb geen idee hoe ik haar dan juist in de actiestand er naartoe zou kunnen krijgen. Hoe hebben jullie je paarden dat aangeleerd?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:20

CharmingS schreef:
Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag |o . Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..

Dus het kan ook andersom.

Een hond die zich lostrekt is iets wat kan gebeuren. Dat is iets helemaal anders dan de lakse hondeneigenaren die intentioneel hun honden die zich niet gedragen los laten lopen. Heel asociaal van die ruiter inderdaad :( gelukkig heeft ze het mogen betalen :Y)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:22

fransje23 schreef:
CharmingS schreef:
Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk :+

Die herten lijken mij ook een reden om haar aangelijnd te houden ingeleiden waar dat verplicht is.
Snap sowieso niet waarom je je hond los laat lopen in gebieden waar ze vast moeten. Zie iedere dag meerdere voorbeelden en een groot deel luistert niet echt goed..
Gaat niet alleen voor paarden en wild maar ook veel mensen zijn bang voor honden, zeker als ze los lopen.

Afgelopen week rende er ineens twee loslopende honden door het weiland van mijn paarden.. Waren door de sloot gegaan en ging even lekker te keer op het weiland... Mijn jongste paard heeft het heft in hoeven (handen) genomen en de honden aangevallen maar, gelukkig, niet raak getrapt.
Heb ook genoeg boeren waarvan de schapen door honden de dood in zijn gejaagd.

Excuses is een beetje offtopic.. :o Maar het irriteert nogal...

Herken het. Zelfs honden uit gekende compagnie die meestal goed luisteren, luisteren ook wel eens niet goed. En blijven totaal niet op het pad, ook al luisteren ze goed, mogen gewoon overal lopen. Daarmee verstoor je ook het wild en de natuur. Ik erger er mij ook aan. Ik vind dat de honden grotendeels op de paden moeten blijven. Hier beperkte vrijheid met flexilijn aan tuig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:33

fjordnina schreef:
pien_2010 schreef:

Hoe heb je het om weten te draaien? Van doodsbenauwd naar er juist op af durven gaan? De mijne bevriest, maar zou vluchten als ze van mij de kans zou krijgen, ik heb geen idee hoe ik haar dan juist in de actiestand er naartoe zou kunnen krijgen. Hoe hebben jullie je paarden dat aangeleerd?

Wij hebben geluk gehad. Na de aanval kwamen we een man met 3 loslopende honden tegen. De paarden panikeerden volledig. Hij bleek een honden trainer te zijn en wist dat er iets gebeurd moest zijn. Hij heeft een half uur met ons gewerkt en zijn honden iedere keer een stukje dichterbij laten kruipen. Zodra paarden angstig werden stopten de honden. Totdat ze vlak bij de paarden lagen en ze elkaar konden aanraken. Toen dat ok was liet hij ze van opzij komen en toen van achteren totdat het OK was. Hij heeft dus gelijk de paarden het vertrouwen terug gegeven.
Vandaar was het niet moeilijk meer om honden tegen te komen. Wij hebben hier pas de paarden geleerd om in draf op de honden af te gaan die echt willen komen, want er zitten felle bij. Ze worden nooit door ons geslagen dus ze zijn niet bang van de zwiepende zweep en ze vertrouwen ons heel erg.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:34

Helaas ook vaak genoeg mee gemaakt.

Ik heb jarenlang op 1km van het bos af gestaan maar uiteindelijk ging ik niet eens het bos meer in vanwege al die vervelende honden..

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:36

Citaat:
Herken het. Zelfs honden uit gekende compagnie die meestal goed luisteren, luisteren ook wel eens niet goed. En blijven totaal niet op het pad, ook al luisteren ze goed, mogen gewoon overal lopen. Daarmee verstoor je ook het wild en de natuur. Ik erger er mij ook aan. Ik vind dat de honden grotendeels op de paden moeten blijven. Hier beperkte vrijheid met flexilijn aan tuig.

Eens. Juist waar ik weet dat er herten zitten, dan moet hondje zeker aangelijnd. Niet dat zijn jachtinstinct zo groot is, laatst stonden we pal naast een paar herten, hond keek beetje, wist niet goed wat ie ermee moest en wilde dus maar doorwandelen.

Ook al luistert je hond nog zo goed, iets onverwachts kan altijd gebeuren.

Maar het is gewoon respect hebben voor de natuur (en de regels) om je hond aan te lijnen waar dat moet. Dat is toch normaal?

Op de Veluwe en natuurgebieden waar aanlijnplicht geldt is voor mij ook tuigje om met 5 meter lijn.

Maar zat asociale mensen... Je moet er toch niet aan denken dat je hond achter iets aan gaat jagen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:50

dravergekkie schreef:
Helaas ook vaak genoeg mee gemaakt.

Ik heb jarenlang op 1km van het bos af gestaan maar uiteindelijk ging ik niet eens het bos meer in vanwege al die vervelende honden..

dat ken ik, ik ging alleen maar 's morgens héél vroeg, zodra het licht was, het bos in, dan kwam ik weinig (loslopende) honden tegen.