Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas66

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:28

Respect en een hele diepe buiging. Wat een prachtige metamorfose. Het is wat anderen ook al zeiden, als de witte vlek niet op z'n neus had gezeten is het bijna niet te geloven dat dit hetzelfde paard is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:28

ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt :)

Had ik het even mis! Wat een berg werk hebben jullie verzet zeg! Wat een verandering! Echt petje af! Zo zie je wat correct trainen met een paard doet. Ik ben niet zo een fan van klassieke dressuur goeroes omdat het merendeel maar wat aanklooit als het plaatje er maar mooi uitziet, in dit geval wordt er gewoon goed gereden en blijkt maar weer waarom de klassieke rijschool de basis moet zijn voor alle rijtechnieken. Het is jammer dat zo weinig mensen die kunst verstaan.

Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.

Het lijkt er ook verdacht veel op dat hij zijn werk erg leuk vind en zijn taakje bloedserieus neemt, koester dat paard maar, de kans dat je daar een tweede van vind is nagenoeg nihil.

Ja gaaf, is leuk wakker worden zo!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:38

Prachtig!!!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:14

danzzz schreef:
ik klikte het topic aan in de verwachting een zuidlaardershet te zien die nu niets voller voor een wagentje loopt :)

Had ik het even mis! Wat een berg werk hebben jullie verzet zeg! Wat een verandering! Echt petje af! Zo zie je wat correct trainen met een paard doet. Ik ben niet zo een fan van klassieke dressuur goeroes omdat het merendeel maar wat aanklooit als het plaatje er maar mooi uitziet, in dit geval wordt er gewoon goed gereden en blijkt maar weer waarom de klassieke rijschool de basis moet zijn voor alle rijtechnieken. Het is jammer dat zo weinig mensen die kunst verstaan.

Om Airnt even bij te springen met betrekking tot de HKO, HKO gaat NOOIT over, gaat NOOIT weg de gevolgen (onstekingen ed) KUNNEN verminderen en zelfs helemaal weggaan, de aantasting van het weefsel door de ontstekingen niet, wel kunnen de gevolgen van die aantastingen door goed bewegen in redelijke mate wegblijven. Een paard hoeft dus helemaal geen last te hebben van HKO. Zie het als bijvoorbeeld een slijmbeursontsteking waar je door fysiotherapie geen last meer van hebt. In dit geval is de training de fysiotherapie voor dit paard. Het zit er nog wel, maar het paard heeft er geen last van.

Het lijkt er ook verdacht veel op dat hij zijn werk erg leuk vind en zijn taakje bloedserieus neemt, koester dat paard maar, de kans dat je daar een tweede van vind is nagenoeg nihil.

Ja gaaf, is leuk wakker worden zo!

dit is ook wat ik van de zaak begrijp.
over de jaren vordert zo'n situatie en calcificeerd de boel steeds verder en wordt het steeds ruwer en pijnlijker.... dat proces is wel beinvloed door een aantal factoren, en het idee is dus dat dit proces beduidend langzamer voortschrijdt dan het anders had gedaan...
op die ontwikkkeling zit je ergens op dat pad en waar ik precies begonnen ben was volgens die twee dierenartsen dus wel degelijk vrij stevig in het begin, maar de latere foto doet dus vermoeden dat het niet zo erg was... maar dat is raar als je dan de eerste foto laat zien en ze dan zeggen dat dat niet kàn want de eerste heeft MEER calcificatie dan de tweede.

dus het eerste wat ik vroeg is of de fotos gewoon een beetje anders uitzien terwijl er toch een bescheiden achteruitgang is geweest (eerste foto LIJKT slechter dan situatie I, tweede foto LIJKT beter dan situatie II en dan overlapt dat een beetje), waren ze toch niet van overtuigd, en die tweede dierenarts stond verward te babbelen over dat het toch echt niet kon.

als ik mijn auto mooi onderhoudt doet ie wellicht 400.000 km voordat ie kapot is, maar als ik nooit olie wissel is dat veel minder... maar slijten doet ie toch wel, ff heel dom en bot gezegd.

De motivatie was heel belangrijk in de training en dat is iets waar ze in Bückeburg heel hard op hameren. Je krijgt echt verplicht speel- en knuffelsessies opgedragen, doe maar eens wat raars, combinaties van paarden in de bak omdat die lol hebben met elkaar, het lof-systeem is heel uitgebreid en belangrijk... ('erwarte weinig, Lobe viel!')

elke dag hoor je die eeuwenoude spreuken voor de show:
'wenn Ihr es nicht erfühlt, Ihr würd es nicht erjagen!'
'Gutes Reiten heißt das Pferd nicht mehr zu stören'
'Wenn das Pferd mit das Hochheben des Nackens auf die Zügelhilfe reagiert muss mann unverzüglich nachgeben'
'niemals in Zorn ein gewertes Pferdes zu begegnen, ist die einsich richtige Verhaltensweise!'

geduld en trots brengt het paard verder, en dat ging best snel.
als je 5 passen een oefening kan vandaag, doe er dan maar 3-4, morgen geeft ie er 7....

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:06

Wauw!

Wat ontzettend diervriendelijk!

Respect!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:22

Wow.. Ik kan niet anders zeggen. Wat heb je daar een ontzettende krachtpaters van weten te maken. Heel knap en bijzonder. Sprakeloos :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:23

Airnt schreef:
elke dag hoor je die eeuwenoude spreuken voor de show:
'wenn Ihr es nicht erfühlt, Ihr würd es nicht erjagen!'
'Gutes Reiten heißt das Pferd nicht mehr zu stören'
'Wenn das Pferd mit das Hochheben des Nackens auf die Zügelhilfe reagiert muss mann unverzüglich nachgeben'
'niemals in Zorn ein gewertes Pferdes zu begegnen, ist die einsich richtige Verhaltensweise!'

geduld en trots brengt het paard verder, en dat ging best snel.
als je 5 passen een oefening kan vandaag, doe er dan maar 3-4, morgen geeft ie er 7....

Prachtig, die kunnen zo boven m'n bed/boven de staldeur. :j
Je berichten en manier van rijden fascineren me. Wat geweldig dat hij bij jou een nieuwe kans heeft gekregen!
Ik had nog nooit van Bückeburg gehoord moet ik zeggen, maar gezien de afstand is dat zeker een bezoekje waard. :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:24

Airnt schreef:
ierusju schreef:
Geef je ook wel eens les in Nederland? :)

doe ff pm, ik wil hier niet een advertentie van maken :)

Ga je gang, mijn aandacht heb je.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:33

Top! En stoer, en tof!
Ik begrijp dat je hem dus eigenlijk voor zijn karakter hebt gekocht "Ik had een dapper paard nodig".
Kende je hem al? Want hoe weet je zo snel dat hij dapper genoeg is voor het werk wat je met hem wilt gaan doen?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:30

Wauw! <3

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 15:47

rien10 schreef:
Top! En stoer, en tof!
Ik begrijp dat je hem dus eigenlijk voor zijn karakter hebt gekocht "Ik had een dapper paard nodig".
Kende je hem al? Want hoe weet je zo snel dat hij dapper genoeg is voor het werk wat je met hem wilt gaan doen?

weet je niet, gewoon beginnen, en als het niks is weer verkopen, eerlijk gezegd.

Een maatje vinden is soms wat zoekwerk, en ik kan een paard alleen ècht gelukkig maken als ik ook gelukkig met hem ben.

beetje zoeken naar een danspartner.... moet je gewoon beginnen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:47

Prachtig om de metamorfose te zien..dat is dressuur zoals het "hoort" voor het paard, om hem beter te maken. :-} Petje af!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:49

Airnt schreef:
rien10 schreef:
Top! En stoer, en tof!

weet je niet, gewoon beginnen, en als het niks is weer verkopen, eerlijk gezegd.

Een maatje vinden is soms wat zoekwerk, en ik kan een paard alleen ècht gelukkig maken als ik ook gelukkig met hem ben.

beetje zoeken naar een danspartner.... moet je gewoon beginnen...

Mee eens. Zeker met het deel "als t niks is weer verkopen. ". Hoe vaak zie je mensen niet willens en wetens doortobben met een paard waarmee het gewoon niet werkt voor hen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:12

Jeetje wat een verschil! :oo Wat een ongelooflijk mooi dier is het nu. Erg knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen! Heel gaaf ook, dat klassieke rijden. Kom maar op met meer foto's O:)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:19

Afbeelding

mezair voor mijn voordeur

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:28

Ik ben serieus geneigd om geld terug te vragen wat ik betaalde voor veel van de rijlessen die ik kreeg.

Het is of je een cursus Engels gaat doen en terug komt met een schat aan Duitse woorden, maar nog steeds geen woord Engels spreekt.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:34

Airnt schreef:
[ [url=m/5wIYF0.png]Afbeelding[/url] ]

Wat ontzettend gaaf! Die metamorfose is echt geweldig, ik wou dat ik de kennis had om mijn paarden zo op te leiden! Heb ik echt respect voor

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:45

DarkCupid schreef:
Airnt schreef:
[ [url=m/5wIYF0.png]Afbeelding[/url] ]

Wat ontzettend gaaf! Die metamorfose is echt geweldig, ik wou dat ik de kennis had om mijn paarden zo op te leiden! Heb ik echt respect voor

het is echt niet zo moeilijk als je het moderne paradigma uit het raam smijt en de oude meesters een beetje volgt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:22

Airnt schreef:
[ [url=m/5wIYF0.pg]Afbeelding[/url] ]

Onvoorstelbaar, de transformatie die je paard heeft ondergaan :wow:

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:42

Wat een prachtige metamorfose, hier word ik helemaal blij van :-). Maximilian is nu geworden waarvoor hij geboren is. Ik had het eindresultaat al op fb gezien maar het begin niet!
Nog even over botweefsel, het is niet zo statisch als de reguliere wetenschap denkt. Botweefsel leeft, en verandert net zo goed, in de plus of in de min, afhankelijk van hoeveel "goed" of "slecht" je er in stopt qua beweging, voedsel, liefde. Je hebt het bewijs al min of meer in handen, met RX-foto's en ook je eigen ervaring met de kracht/energie/beweging/souplesse
en trots van Maximilian. Wat je
erin stopt, komt er ook weer uit! :-) En ook ik zou wel les van je willen hebben.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:11

Airnt schreef:
DarkCupid schreef:
[...]

het is echt niet zo moeilijk als je het moderne paradigma uit het raam smijt en de oude meesters een beetje volgt.

Zou je wellicht een leidraad willen geven? :o

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:14

Wauw wat een verschil zeg! Wat een topper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:17

Als je een advertentie wil maken voor lesklanten, kom maar op. Zou het ab-so-luut niet storend vinden moest je daarbij per toeval in mijn buurt passeren :D

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:22

Wat ontzettend leuk om dit te lezen en te zien! En inderdaad zoals mijn voorgangers al zeiden: petje af!

Mijn instructeur geeft mij ook les in een combinatie van Duits dressuur en inderdaad het echte klassieke rijden (wat hij vroeger ook heeft gedaan). Hij leert me allemaal trucs en tips uit de klassieke rijstijl en hoe ik die kan toepassen om mijn 'gewone' dressuur te verbeteren! Ontzettend leuk en leerzaam! Ik ben helemaal fan.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 23:25

[/quote]

het is echt niet zo moeilijk als je het moderne paradigma uit het raam smijt en de oude meesters een beetje volgt.[/quote]

Zou je wellicht een leidraad willen geven? :o[/quote]

Een paar dingen zijn wat tegen inmiddels heilige huisjes schoppen...

-Hoe laag is 'lang en laag' en waarvoor? => ga niet te laag => genick blijft hoogste punt
-buiging is het eieren eten. vanaf dag 1 Schouder binnenwaarts! ZIJGANGEN!
-'schouder binnewaarts' is niet 'muil terug'! rijdt de schouder ook naar binnen als het buitenvoorbeen vrij is
-begrijp standbeen -speellbeen en wanneer elke hulp z'n moment heeft.
-hulpen die niet doorkomen zijn ofwel niet op tijd, ofwel overstemd door een probleem (meestal zit)
-knieligging en knierichting zijn essentieel
-begrijp de stijgbeugeltrit
-been zonder hand en hand zonder been
-verzameling is alles
-been correleerd met een achterbeen.. dus geef 1 been tegelijk op het juiste moment.
-een vrije zit komt door de juiste houding van de femur.
-gebruik je back train en niet de voorkant
-schouders naar achteren
-schouders ruiter paralel met shouders paard.
-de hand geeft na op erenwoord
-voorspel, want wachten op een ondervinden is altijd te laat
-een vrije rug komt meer van een goeie zit en buiging dan 'stretchen' (lang verhaal)
-stang is niet scherper, vaak eigenlijk lichter... begrijp dat bitten veel complexer zijn dan alleen maar 'scherp' of 'minder scherp', trensjes zijn de duivel :P (lang verhaal), hefboomwerking is de bomb want die geeft het paard een beter idee van wat bedoeld is.
-légèreté komt van duidelijkheid, duidelijkheid komt uit timing en een zit die ook hetzelfde verhaal verteld als de rest van de hulpen
-een vrije hand komt uit de hele arm, vrije schouder komt uit een gedragen romp
-nageven doe je vanuit je buik en alles verder ook
-proximo-distaal bewegen
-naar voren zitten is doorgaans helemaal niet lichter
-pas op verdraaiende zadels in asimuth
-renvers en apuyement is de bomb
-de binnenteugel is de duivel
-the power of the outside leg compells you
-paard moet aan de buitenhulpen staan
- een dag niet gegaloppeerd is enen dag niet geleefd
-galop is de gang voor spieropbouw
-gewicht binnen en druk op de binnenzitbeenknobbel zijn niet per se hetzelfde.
-het midden van het paard is ook veranderlijk bij buiging en verzameling, dus weet waar je zit.
- als je het begrip 'trabstellung' en 'galopstellung' van Heuschmann begrijpt, dan weet je ook dat je alleen in 'galopstellung' wil werken.
-een schouder 'vrijmaken' met de binnenteugel geeft een buitenschouderblad dat de schoft naar beneden houdt. Het buitenvoorbeen mag niet wegvallen.
- een paard heeft recht op je trots
-als je een probleem hebt in het hoofd, zoek naar een oplossing in de croupe
-achter de verticaal trekken is UIT DEN BOZE!
-aanleunging mag niet veel meer dan het gewicht van de teugel zijn, constante druk is uit den boze.
-een paard dat achter de vertikaal gaat moet in zijn rug en achterbeen worden gecorrigeerd en als het echt niet anders gaat ook in de teugel.
-achter de vertikaal is gewoon absoluut niet een 'sehgewohnheit' die we mogen dulden

er zijn nog zo wat dingetjes.