Na 3 jaar weer in de baan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:58

Ik ben zelf iemand die gewoon fijner zit op een VZH zadel.
Niet door mijn lange benen maar ik denk omdat ik vroeger veel jonge paarden reed en daar altijd een VZH of springzadel op lag en ik dat dus meer gewend was.
Toen ik meer fanatiek ging dressuren heb ik mijn passende zadels ook niet meteen de deur uit gedaan, want inderdaad er valt prima mee te rijden in de ring. En ook voor houding en zit een goed punt te krijgen.
Ik vond het toen ook zonde van het geld wat anders te kopen.
Passend is passend :)

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:20

Murosch, hulde voor je opstelling!

En echt genieten dat je nu zo zonder stress een proef kan doorkomen.

Vzh zadel lijkt idd passender. Enige wat ik mee zou willen geven is ten alle tijde je ellebogen voor je lichaam te houden. Dan blijf je soepeler in je schouders/meebewegen.

Je paard toont tevreden, dat is in ieder geval het belangrijkste!

Muronia

Re: Na 3 jaar weer in de baan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 13:20

Bedankt weer allemaal voor alle tips en opmerkingen! Ik heb voor Wainonia's moeder vroeger nooit een passend dressuurzadel gevonden en heb vrijwel alleen met een vzh gereden op haar. Ook zo'n klassiek typetje. Misschien moet het wel zo zijn.. :)

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:34

Ook ik ben geen expert maar het vzh lijkt op het eerste gezicht beter te passen. Ben benieuwd naar het plaatje met langere beugels. Wel fijn dat het voor jou ook beter voelt. Respect voor hoe je omgaat met alle opmerkingen en feedback.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:37

Ik weet het niet zo heel goed als ik het zo bekijk.. Vanavond de beugels 2 gaatjes langer gedaan. Dat ging wel, maar nog langer gaat denk ik niet lukken (dan moet ik op mijn tenen gaan staan). De gaatjes waren ook "op" maar dat is niet zo'n probleem, ik heb extra lange beugelriemen aan het andere zadel zitten dus die kan ik daar wel af halen. Maar als ik er zo naar kijk... zie ik niet superveel verschil met de plek waar ik zit op het paard, of kijk ik nou verkeerd? Ik probeer het echt te zien.. -O-

Dit was afgelopen weekend:
Afbeelding
en dit was vanavond (mobiele kwaliteit)
Afbeelding

en deze van gisteren:
Afbeelding
en van dit weekend:
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:51

Je lijkt nu wel beter je benen kwijt te kunnen. Langer moeten je beugels zeker niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:23

Ja dat is sowieso waar, alleen bedoelde ik of het zadel nu ook verder achterop haar rug ligt en niet te ver op voor (zodat ik ook niet te veel voorop zit zeg maar). Wat ik trouwens gek vind is dat ik voor mijn gevoel opeens zeeën van ruimte heb in dit zadel (wat bij het dressuurzadel absoluut niet zo voelde) maar als ik de foto's terug zie dan denk ik, oh, dat mag wel wat ruimer aan de achterkant. Maar dat voelt dus niet zo. Heel vreemd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:30

Ik vind je vanaf die ene foto met langere beugels toch precies veel beter op je plek zitten. Ziet er ook comfortabeler uit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:46

Op de tweede foto die je gepost hebt zit je zeker een stukje verder naar achteren en meer midden op je paard. De lengte in je beugels gaat je de ruimte geven om je benen verder naar achteren te leggen en zelf rechterop te zitten. Je zit standaard te ver naar voren met je boven lijf en ik vermoed dat dat uit je rugklachten komt en het aanpassingsvermogen van ons lijf dat vaak met richting en beweging meebeweegt.
Het verschil dat je voelt aan ruimte in je zadel is het verschil in opbouw in de zitting.
Foto 3zie je ook dat zadel verder terug ligt en jou verder terug zet, hier je benen en 4gaten lengte geven en je been onder je lichaam zetten.
Foto 4te weinig ruimte om te zitten, te ver naar voren en ook hier zijn je beugels te kort
Op het moment dat je je beugels kwijt raakt denk ik dat je teveel steunt op knie en bovenbeen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:19

Een goede zadelmaker vinden is al haast onmogelijk. Knap dat al die bokkers het van een foto kunnen beoordelen. _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:23

Je kunt ook niet zien of het goed is, wel kun je zien of het beter is.

Kijk ik naar de foto bij dat bruggetje dan kun je toch niets anders dan denken, wauw die zit echt in de nek.
Terwijl de foto van de dag eerder dat niet is.

Of de zadels voor de rest dan goed zijn, nee dat is niet vast te stellen.
Je kunt niet zien of ze bruggen als voorbeeld.
Maar er zijn zeker wel dingen te beoordelen aan foto's.

Ik zou aan de hand van deze foto's ook zeggen de VZH lijkt fijner voor de ruiter.
Laat nu een zadelmaker komen omdat ook te bekijken voor het paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 09:42

Dat begrijp ik zeker, het ging me er puur om of de plek waar het zadel nu op de rug ligt duidelijk beter is.

Knollentuin zie je dan ook verschil tussen de beide foto's met het vzh-zadel? Op de draf-foto (ik snap dat hij niet echt duidelijk is, had alleen mobieltje bij de hand toen) heb ik mijn beugels 2 gaten langer dan op de foto in stilstand. Ik moet echt mijn evenwicht wat terugvinden met dit zadel merk ik, juist omdat het vrijer is en ik opeens een kniewrong heb waar ik iets mee moet.

Mijn knieën kan ik niet gebruiken zoals "normale" mensen dat doen en dat is wel lastig. Dat komt omdat ik artrose heb in mijn beide knieën en in mijn rechterknie is de meniscus gescheurd. Daaraan kan ik niet geopereerd worden vanwege de artrose, die zou dan verergeren en daar vindt men mij te jong voor. Al met al heel vervelend, maar het probleem is dus dat mijn knie op slot schiet als ik hem te veel draai. Daarom ontlast ik hem vaak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:48

Murosch schreef:
Dat begrijp ik zeker, het ging me er puur om of de plek waar het zadel nu op de rug ligt duidelijk beter is.

Knollentuin zie je dan ook verschil tussen de beide foto's met het vzh-zadel? Op de draf-foto (ik snap dat hij niet echt duidelijk is, had alleen mobieltje bij de hand toen) heb ik mijn beugels 2 gaten langer dan op de foto in stilstand. Ik moet echt mijn evenwicht wat terugvinden met dit zadel merk ik, juist omdat het vrijer is en ik opeens een kniewrong heb waar ik iets mee moet.

Mijn knieën kan ik niet gebruiken zoals "normale" mensen dat doen en dat is wel lastig. Dat komt omdat ik artrose heb in mijn beide knieën en in mijn rechterknie is de meniscus gescheurd. Daaraan kan ik niet geopereerd worden vanwege de artrose, die zou dan verergeren en daar vindt men mij te jong voor. Al met al heel vervelend, maar het probleem is dus dat mijn knie op slot schiet als ik hem te veel draai. Daarom ontlast ik hem vaak.

Maar is het dan wellicht een idee om een IJslanderzadelmaker te proberen? Die paarden zijn klein maar dragen grote en lange mensen. Toch zullen die ook een passend zadel moeten hebben. En jij bent ook lang en je paard heeft niet veel ruimte. Daarnaast zitten die ruiters altijd met lange rechte benen wat me ten goede lijkt komen voor jou knieeen.
Wellicht geeft je dat een nieuwe kijk, dit even brainstormend. Wellicht zijn er bokkers die dit kunnen ontkrachten het is niet een onderbouwde gedachte van mij maar meer iets wat mij logisch zou lijken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:52

In het veelzijdigheidszadel vind ik de plek waar je billen komen een stuk beter als op het dressuurzadel, jouw billen lijken nu beter in het midden te zitten.

Maar het zadelprobleem viel mij niet als eerst op, maar jouw handhouding. Deze is heel laag, waardoor je het naar voren liggen en het niet voordelig gebouwd zijn van jouw paard extra benadrukt. Dat is zonde, ik weet niet of het lichamelijk haalbaar is om zelf iets meer rechtop te zitten en je hand hoger te houden met een knik in je ellebogen? Ik denk zeker dat dit het beeld ten goede doet!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:06

Ik heb ook al gedacht aan een ijslanderzadel belle_boef, maar daarover zou ik eerst meer informatie moeten zoeken, omdat ik niet weet of zoiets geschikt zou kunnen zijn voor ons. Mocht ik ooit weer een al dan niet onderling wedstrijdje willen rijden, weet ik ook niet of dat zou zijn toegestaan.

Princesj ik zat eens even terug te kijken en ik zie wel wat je bedoelt. Al heb ik niet het idee dat ik standaard mijn handen te laag houd. Ik heb ook even teruggekeken naar mijn gewone random trainingsfoto's thuis en ik heb het idee dat ik ze daar niet zo laag heb, bijvoorbeeld: [RIJ-ITP] Eindelijk back on track met Wainonia! . Zou toch iets met de andere omgeving te maken kunnen hebben? Wel iets om op te letten inderdaad. Wat voor mijzelf nog een puntje is, is dat ik mijn teugels eigenlijk nog iets korter zou moeten nemen en mijn handen meer voor me moet houden. Nu heb ik ze vaak iets te lang en daardoor mijn hand te dicht bij mijn lichaam. Dat zou wellicht ook al wat schelen. Noontje is vrij kort van voren en je hebt het idee dat je bijna niks voor je hebt dan, lastig uit te leggen, maar mijn vorige paard bijvoorbeeld had een heel fors front en een lange nek, dan had je echt iets voor je zeg maar. Dat was wat makkelijker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:16

Citaat:
Daarnaast zitten die ruiters altijd met lange rechte benen wat me ten goede lijkt komen voor jou knieeen.

Dit pik ik er even tussen uit.
Is dat zo dat rechte benen haar ten goede komen?
Automatisch kruipen de knieen toch steeds voor het zweetblad. Is dat dan juist niet een teken dat het daar comfortabeler is?
Vandaar ook mijn eerste opmerking, kijk bij een ander dressuurzadel dat het blad naar voren is gebouwd of naar een veelzijdigheidszadel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:29

bruintje123 schreef:
Citaat:
Daarnaast zitten die ruiters altijd met lange rechte benen wat me ten goede lijkt komen voor jou knieeen.

Dit pik ik er even tussen uit.
Is dat zo dat rechte benen haar ten goede komen?
Automatisch kruipen de knieen toch steeds voor het zweetblad. Is dat dan juist niet een teken dat het daar comfortabeler is?
Vandaar ook mijn eerste opmerking, kijk bij een ander dressuurzadel dat het blad naar voren is gebouwd of naar een veelzijdigheidszadel.

Wat ik me voor de geest haal bij alle ijslanderruiters die op bokt foto's zetten (veel verder kom ik ook niet wat betreft ijslanders) is dat die benen soms mijlenver onder het paard hangen. (dus relatief recht) gezien de knie problemen lijkt dat mij voor ts het meest comfortabele. Meer buiging is meer druk of de knieën?
Maar correct me if i'm wrong. Edit is wat ik mij kan indenken.

En dat haar knieën naar boven trekken is toch ook te wijten aan de vorm die het zadel haar dwingt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:24

Zonnetje81 schreef:
Een goede zadelmaker vinden is al haast onmogelijk. Knap dat al die bokkers het van een foto kunnen beoordelen. _O-

Lach er maar om, dieptriest vind ik het, ik maak 't geregeld mee dat de zadelpasser net weg is en dat ik 't zadel nog net zo beroerd vind liggen Als ervoor, terwijl er aan alle kanten beweerd wordt dat 't goed ligt, je ziet aan hoe mensen in een zadel zitten en hoe paarden eronder (of juist niet) lopen hoe 't ligt.
Op de draf foto ligt je been veel mooier achter de wrong langs, je been moet hier nog verder nar achteren geplaatst en je bovenlijf rechterop, dan zit je meer in het midden van je paard, maar vergeleken met korte beugels of dressuurzadel is dit als veel beter

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:43

Ankimo schreef:
Gátverdamme wat komen er hier in en in trieste reacties voorbij, mensen zouden zich héél erg diep moeten schamen :r

Pff helemaal mee eens.
Murosch doet ontzettend haar best en er is wel degelijk vooruitgang te zien in haar topic.

Murosch, lekker genieten hoor! Jullie gaan de goede kant op! Alles op zijn tijd.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:19

Man man, ik heb zeker niet alle reacties gelezen, en maar goed ook... :')

Ik vind het een hele verbetering als je de eerdere topics bekijkt, en ik vind het een ontspannen plaatje. Niet elke ruiter heeft een paard dat met de voorbenen tussen zijn oren loopt en zijn kin op de borst zoals hier wel vaker voorbij komt door al die getalenteerde 'wedstrijd'ruiters. Ze weet goed waar ze mee bezig is, weet ook haar werkpunten, en petje af daarvoor! *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 07:51

Dank jullie wel hoor, komt wel goed allemaal denk ik :)

Qua steun aan mijn knie denk ik dat iets gebogen zelfs beter is dan een gestrekt lang been, daarbij is meer instabiliteit namelijk.

Ik ben gisteren bezig geweest om te proberen om de normale training weer wat op te pakken met dit andere zadel. De eerste keer was alleen een beetje testen en proberen, nu geprobeerd om alles "normaal" te doen om te kijken hoe dat gaat. Ik heb mijn beugelriemen van mijn andere zadel over gezet naar deze zodat ik wat meer gaatjes over heb (dit zijn extra lange beugelriemen) en ik had mijn beugels nu op hetzelfde gaatje als waar ik ze ook bij mijn dressuurzadel op had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In galop heb ik nog wel rugpijn (ik ben half mei geopereerd aan een flinke rughernia), dus ik merk dat ik daarin nog wat verkramp om de druk op te vangen, maar dat zal denk ik nog wat tijd nodig hebben. Dat was bij het andere zadel ook het geval.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:59

Op zich ziet dit er al wat beter uit, maar toch moet nog je hele been verder naar achteren vanuit je bekken /bovenbeen denken Afbeelding
Dan zal je ook merken dat je meer steun uit je beugels kan halen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:26

Ik vind dit er een stuk beter uit zien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:26

Goed bezig Murosch!

Komt de beenligging niet omdat het een veelzijdigheidszadel is waar de beugelophanging wat verder naar voren zit? Dan komen je benen ook wat meer naar voren te liggen.

Toch vind ik ook dit zadel beter als het dressuurzadel. Maar dan misschien nog met een banaansingel, voorsingel of speciaal dekje dat voorkomt dat het iets te ver naar voren ligt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:29

Zolang de buikspieren van het paard niet genoeg aangespannen worden in de training blijf je dit probleem houden met zadels!

Heb dat al eens eerder aangegeven en als voorbeeld balkjes te gaan trainen Maar ik begrijp dat het paard dat eng vind! Er zijn iig nog meer oefeningen om de buik spieren te trainen zowel onder als het naast het zadel!