Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Maar waarom moet vertrouwen kweken ten koste gaan van het onderhouden van de conditie en training van je paard? Waarom niet vertrouwen kweken met training die ook je paard ten goede komt en hem in ieder geval op het niveau houdt dat ie had? Want jij bent dan misschien iets vooruit gegaan, maar je paard is al zijn conditie en bespiering verloren. Dat gaat een hell of a job worden om hem uberhaupt weer terug te krijgen op het niveau waarop ie was.
En wat weet je nu over hoe ver je met hem bent. Jij hebt vertrouwen gekregen met een "verzwakte" versie van je paard. Minder fit, minder krachtig. Als Shan getraind wordt en weer wat lekkerder in zijn vel komt te zitten, zal ie waarschijnlijk ook weer wat meer praatjes krijgen en waar sta jij dan? Dat weet je nu niet. Het was gewoon beter geweest om je vertrouwen aan te passen op het paard zoals ie was toen ie kwam, dat was het paard dat je hebt uitgezocht en dat was het paard waarmee je aan de slag moest. Het was toen al geen enorm gespierd en fit ogend paard, maar nu is het echt een slappe slungel.
Ik snap dat jij als groene ruiter van dat soort zaken nog geen weet hebt, maar ik vind dat een goede instructrice een groene ruiter in het hele proces begeleid, niet alleen de rijvaardigheid. Zij had wel kunnen weten dat je paard enorm zou achteruitgaan van alleen een beetje vrijheidsdressuur en poetsen.
Varekaj schreef:Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet van kan leren. Het is niet de ideale combinatie, maar er zijn denk ik weinig ruiters die daarmee konden starten. En ze staat er wel voor open, dat is al heel wat.