Shan en ik @ wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 08:49

Heel erg bedankt voor je extra uitleg!

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:13

Mischien ook goed om een keer te doen is om samen met je instructrice te longeren ik heb daar ook veel van geleerd

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 10:45

Ja goede tip! Ga ik doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:34

Je moet maar eens vragen aan jouw instructie of dit (de Equiband) jou zou kunnen helpen om de bespiering van je paard op te bouwen en het gebruik van de achterhand te verbeteren.
Makkelijk te gebruiken met longeren (icm bijzetten) en later ook om mee te trainen (rijden).
Het maakt het voor jou ook makkelijker om de boel (het paard is ook vrij lang en groot) een beetje bij elkaar te rijden.
Wel onder begeleiding, want het paard moet eerst middels de equiband spieren aan de longe opbouwen voor je met de equiband kunt gaan rijden.

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:00

Zal ik doen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:01

Babootje, dat ken ik niet, die Equiband. Ziet er wel heel waardevol uit als hulpmiddel.

Ik had al eens het advies gegeven om hem met een pessoa bij te zetten met het longeren (of wellicht met dubbele lijnen).

Maar de basis om Shan meer over de rug en actiever te krijgen zit toch in het verbeteren van de rijtechniek van Kim (niet l.ll.g bedoeld, Kim). En met haar fysieke beperking, denk ik dat het zeer zinvol is om Shan door een zeer ervaren ruiter bij te laten rijden die Shan los in het lijf kan krijgen wat alleen maar ten goede kan komen van Kim.

Kim, je kan dan wel les krijgen van een amazone die ook les geeft aan GP ruiters maar dat is ook wel een stuk makkelijker dan iemand les geven die van scratch af aan moet beginnen. Een GP ruiter heeft de basis al wel goed voor elkaar. Dan kan je instructrice focussen op (de afwerking van) de oefeningen.
Je instructrice moet in staat zijn jou die techniek om de basis voor elkaar te krijgen te leren. Ik zeg niet dat je een andere instructrice moet zoeken maar realiseer je wel dat lesgeven aan iemand die al kan rijden heel anders is dan aan iemand die het nog moet leren. Evalueer over een half jaar nog eens waar je dan staat ten opzichte van nu. Wees ook kritisch of zij degene is die je daar kan brengen waar jij naartoe wilt.

In ieder geval is het fijn te zien dat je weer lekker vollop aan het rijden bent en plezier hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:17

Het noemertje "GP-ruiter" zegt inderdaad niet alles. Ooit van een GP-ruiter gehoord "nou, ik maak geen paarden zadelmak, zou niet weten hoe ik dat moet doen". Dat is voor mij iemand die alleen maar kan wegrijden op een paard waar de basisknoppen al op zitten, maar die de basis zelf niet kan bijbrengen. Dan spreek ik over stap, draf, galop, rem en stuur en van 0 af aan rijtechnisch werken aan bespiering. Niet iemand die op een basis gereden 3-jarige stapt die al een goede startbespiering heeft.

Een combinatie trainen in de zin van soepeler worden, spieren ontwikkelen, uithouding ontwikkelen... dat doe je niet door ze oefeningen aan te leren als kunstjes. Dressuur rijden is niet om de oefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Dressuur is de oefeningen gebruiken om je paard te gymnastiseren. Pas als je paard de kracht, lenigheid en uithouding heeft die nodig is voor een oefening zal die oefening ook perfect lukken. Maar de perfectie van de oefening zelf is geen doel op zich. Het is het gevolg van het doel om je paard op de correcte manier te gymnastiseren.

Je kan een cirkel pas correct rond rijden als je paard correct kan sporen, correct kan inbuigen om je been en correct kan reageren op je hulpen. En dat krijg niet door die cirkel 1000X te herhalen tot het paard de truuk snapt. Dat krijg je door met andere oefeningen je paard recht te richten, te leren inbuigen en soepel en actief aan je been te maken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 09:32

karijn en Varekaj, mijn instructrice geeft natuurlijk ook mensen les vanaf de basis. Gewoon alle niveau's. Ze maakt altijd als ze een paard koopt (voor haarzelf) ze zelf zadelmak, zodat ze precies weet wat ze aan haar paarden heeft. Dus ze rijdt ze vanaf het B naar het Z en verder. Ze geeft basis lessen, tot steeds hoger. Echt niet dat ze alleen GP les geeft. Dat was alleen een voorbeeld om te laten zien dat ze echt wel niveau heeft.

karijn, daar ga ik zeker naar kijken. Maar ik heb eerst even de focus op andere dingen (ook vertrouwen) gelegd. Als ik terug kom van vakantie, ga ik zeker meer aan de slag met longeren ed.
Verder ben ik al zoveel verder dan in het begin, dus ik denk dat we zeker wel vooruit gaan. Dat lijkt misschien voor buitenstaanders niet zo, maar ik merk aan mezelf dat ik veel minder angstig ben om dingen te vragen, of om hem op zijn kop te geven als hij iets doet. Ook heb ik een veel betere zit gekregen, en heb ik geleerd om lef te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:36

Was maar een voorbeeld hoor :)

Jij als ruiter gaat misschien wel vooruit, maar Shan zou mee moeten evolueren. Dat zou je moeten zien aan zijn bespiering en algemene conditie. Daar moet je wel aan gaan werken, want zoals hij nu is ga je vastlopen. Stomweg omdat hij het fysiek niet kan.

Is er op stal een goede ruiter die hem aan het werk kan houden tijdens je vakantie? Kan je instructrice niet 3x/week komen tegen vergoeding?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 09:38

Ja, hij zal wss iets meer stilstaan. Maar hij zal wel gereden worden door iemand die hem eerder al heeft gereden en hem ook goed kan rijden. Helaas heeft mijn instructrice een auto-ongeluk gehad en is ze dus niet in staat om überhaupt maar paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:40

Mag ik even cru zijn en vragen wat je verstaat onder "goed kunnen rijden" :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:56

Maar waarom moet vertrouwen kweken ten koste gaan van het onderhouden van de conditie en training van je paard? Waarom niet vertrouwen kweken met training die ook je paard ten goede komt en hem in ieder geval op het niveau houdt dat ie had? Want jij bent dan misschien iets vooruit gegaan, maar je paard is al zijn conditie en bespiering verloren. Dat gaat een hell of a job worden om hem uberhaupt weer terug te krijgen op het niveau waarop ie was.
En wat weet je nu over hoe ver je met hem bent. Jij hebt vertrouwen gekregen met een "verzwakte" versie van je paard. Minder fit, minder krachtig. Als Shan getraind wordt en weer wat lekkerder in zijn vel komt te zitten, zal ie waarschijnlijk ook weer wat meer praatjes krijgen en waar sta jij dan? Dat weet je nu niet. Het was gewoon beter geweest om je vertrouwen aan te passen op het paard zoals ie was toen ie kwam, dat was het paard dat je hebt uitgezocht en dat was het paard waarmee je aan de slag moest. Het was toen al geen enorm gespierd en fit ogend paard, maar nu is het echt een slappe slungel.
Ik snap dat jij als groene ruiter van dat soort zaken nog geen weet hebt, maar ik vind dat een goede instructrice een groene ruiter in het hele proces begeleid, niet alleen de rijvaardigheid. Zij had wel kunnen weten dat je paard enorm zou achteruitgaan van alleen een beetje vrijheidsdressuur en poetsen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:59

oji schreef:
Maar waarom moet vertrouwen kweken ten koste gaan van het onderhouden van de conditie en training van je paard? Waarom niet vertrouwen kweken met training die ook je paard ten goede komt en hem in ieder geval op het niveau houdt dat ie had? Want jij bent dan misschien iets vooruit gegaan, maar je paard is al zijn conditie en bespiering verloren. Dat gaat een hell of a job worden om hem uberhaupt weer terug te krijgen op het niveau waarop ie was.
En wat weet je nu over hoe ver je met hem bent. Jij hebt vertrouwen gekregen met een "verzwakte" versie van je paard. Minder fit, minder krachtig. Als Shan getraind wordt en weer wat lekkerder in zijn vel komt te zitten, zal ie waarschijnlijk ook weer wat meer praatjes krijgen en waar sta jij dan? Dat weet je nu niet. Het was gewoon beter geweest om je vertrouwen aan te passen op het paard zoals ie was toen ie kwam, dat was het paard dat je hebt uitgezocht en dat was het paard waarmee je aan de slag moest. Het was toen al geen enorm gespierd en fit ogend paard, maar nu is het echt een slappe slungel.
Ik snap dat jij als groene ruiter van dat soort zaken nog geen weet hebt, maar ik vind dat een goede instructrice een groene ruiter in het hele proces begeleid, niet alleen de rijvaardigheid. Zij had wel kunnen weten dat je paard enorm zou achteruitgaan van alleen een beetje vrijheidsdressuur en poetsen.

Hier ben ik het niet mee eens, als je een paard hebt wat gezond is, goed in zijn vel zit en gewoon lekker buiten komt zal een paard waar niets mee gedaan word ook gewoon normale bespiering houden.

Shan zit nu niet lekker in zijn bespiering, maar dat lijkt me niet te wijten aan te weinig doen in training maar misschien eerder door het verkeerd te doen. En ik kan me voorstellen dat het ook moeilijk is om zo'n enorm slagschip correct te trainen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:28

Als je niet traint neemt de kracht van spieren af. Zou lekker zijn als dat niet zo was....(Top)sporters zouden graag dat concept tot hun beschikking krijgen, alle spierkracht behouden zonder training.
Spieren breken in aantal en samenstelling spiervezels niet af nee, ze raken niet beschadigd. Je valt terug op de basis ongetrainde spieraanleg van zeg maar een onbeleerde 3-jarige. Training doet kracht (en dikte, dat is wat je ziet) geven aan deze bespiering.

Spieren op kracht brengen is een heel langdurig en intensief proces....duurt veel langer om het op te bouwen als om het af te breken...daarom is het zo zonde als je een paard zo laat terugvallen. Een groot en lang paard als Shan, moet je extra voorzichtig mee zijn met opbouwen en is een stuk blessuregevoeliger bij een dergelijke slappe bovenlijn als een kleiner en compacter paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:59

Wat een gezeur. Ts voor de boktrechtbank. 8)7

Ik, en velen met mij hebben leren rijden op verschillende manieren, van instructeurs met verschillende inzichten.
Lieve Ts, laat je geen onzekerheid aanpraten van mensen die achter een schermpje meelezen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:05

Oji: je hebt een punt in je argumentatie. Niet trainen gaat ten koste van spieren.
Azmay: ik geloof niet dat dit paard nu verkeerd gereden wordt. Er wordt simpelweg niks aan gedaan. Hij loopt braaf zijn rondje, TS zit hem niet in de weg. Voor TS is dat nu goed om aan haar vertrouwen te werken. Next step is brutaler worden en hem een keer flink aan het werk durven zetten zonder de angst te hebben eraf te kukelen.

TS heeft de kennis en kunde niet om dit paard nu door te rijden naar een niveau waarin hij spieren gaat ontwikkelen en goed door zijn lijf gaat lopen. Daarnaast heeft dit paard zijn bouw niet mee om hem redelijk vlot recht en los te krijgen. Dat vergt begeleiding in de vorm van een ervaren ruiter die precies weet hoe dit paard getraind moet worden.
Dus als iemand hem enerzijds door kan rijden en als TS anderzijds meer vertrouwen krijgt en meer basiskennis, dan kan ze op een later moment vooruit en gaan voelen welk effect het rijden op het gestel van het paard heeft.

Maar...je rijdt met een doel. Wat is het doel van de TS? Z dressuur of een los soepel paard om lekker buitenritjes te maken en incidenteel een onderling proefje?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 19:26

Varekaj, ze kan hem netjes nagevelijk rijden en ook dingen als rechtrichten en zo. Eigenlijk gewoon een stuk hoger niveau. Zij geeft mij ook les eens in de week.
Oji, het is echt niet dat ik alleen dat heb gedaan! Jezus wat een aannames weer! Natuurljk heb ik ook gewoon gelongeerd ed. Hij wordt nu gewoon gereden, gelongeerd, losgewerkt en ja ook vrijheidsdressuur. Ik vind het belangrijk dat er veel afwisseling is en dat het voor ons beiden leuk blijft. Geloof me, Shan heeft genoeg praatjes. Maar dat kun jij denk ik niet echt beoordelen van een paar foto's en een filmpje. Maar verder gaik niet meer op je reageren, als je met zo veel aannames doorgaan.
Dankjewel Senna21! Gelukkig ben ik dit gewend van vele topics! Mensen lijken het altijd leuk te vinden om alles wat ik doe af te kraken
Karijn, daar zijn we nu ook meer mee bezig. Vooral voltes openen en sluiten. Als hij dan "boos" wordt, kan ik dat steeds beter opvangen.
Mijn doel is wel om ooit wat verder te komen. Hoe ver dat zal zijn, zullen we later zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:44

Ik zou eerlijk waar wel eens willen weten wie allemaal gelijk vanaf dag 1 bij DE correcte instructie heeft leren rijden. Wie nooit op manege heeft moeten lessen waar er werd gezegd "trap 'm een keer vooruit" of waar je "links rechts" kreeg als tip om een paard vooraan te laten inknikken. Mijn insziens zijn dat er bijster weinig. Ten eerste omdat het heel lang algemeen als waarheid werd aangenomen en men lang niet zo bewust was over hoe men correct moet rijden. Eerder het doel heiligt de middelen.
En ten tweede omdat je pas over zulke dingen gaat nadenken als er ooit ergens een aanzet wordt gegeven om erover na te gaan denken, en jezelf als ruiter in vraag te stellen. Wanneer je op de leeftijd van TS alleen maar slechte voorbeelden zou zien, en nooit het goede, dan ga je die slechte ook niet in vraag stellen want je weet niet beter.

Ik heb ook leren rijden met "trap 'm naar voor" en "geef 'm een lel" of "links rechts knijpen en dat zakt ie wel". Ik heb ook leren rijden waarbij een goede zit niet uitmaakte op manege, als je maar blij was met je uurtje rijtje hobbelen. Ik heb nooit stilgestaan bij écht trainen, spiergericht opbouwen, rechtrichten etc tot ik mijn eigen paarden kreeg en er steeds meer over ben gaan lezen. En op een plek terecht kwam voor les waar je als ruiter echt wel aan de slag moest op een hele andere manier.

Rome is niet in 1 dag gebouwd. TS is nog aan het leren. Geef 'r verdorie ook de tijd om het onder de knie te krijgen! Niet iedereen kan gelijk een paard aanschaffen wat een ideale leermeester is, en zelfs dan is het correct narijden nog geen cadeautje.

@ TS: iemand die nageeflijk kan rijden zegt niet zo veel. Het gaat over de manier waarop. Ik kan een paard "netjes" nageeflijk rijden met enorme begrenzing voorin, druk op de teugels en benen erin drukken tot ie plooit, maar ik kan ook "netjes" nageeflijk rijden door een paard voorwaarts te rijden met een eenvoudig contact en uit te nodigen om de hand te volgen en de kaak te ontspannen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 20:12

Varekaj, nee zij is de tweede hoor. De eerste kan met Shan niet eens, want als je dat ook maar een beetje doet, wordt hij woest. Dus nadat iemand dat één keertje had geprobeerd, waren we daar ook meteen klaar mee haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:18

Oji heeft absoluut helemaal gelijk. Het is gewoon lastig zo. Een paard dat zo lastig is in zn bouw en wat hij heeft geleerd vergt een ruiter met heel wat meer ervaring dat Kim heeft. Zelfs met goede
Begeleiding blijft het een moeilijk verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:41

Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet van kan leren. Het is niet de ideale combinatie, maar er zijn denk ik weinig ruiters die daarmee konden starten. En ze staat er wel voor open, dat is al heel wat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:04

Varekaj schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet van kan leren. Het is niet de ideale combinatie, maar er zijn denk ik weinig ruiters die daarmee konden starten. En ze staat er wel voor open, dat is al heel wat.

Maar serieus, Varekaj. Het is geen leerpaard. En Kim te onervaren. Die gaat daar (voorlopig) niet van leren.
Ze was heel bang voor Shan, omdat hij met opstappen niet gemakkelijk was. Nu is hij misschien makkelijker, maar als hij goed wordt gevoerd (dat wat hij nodig heeft om goed spieren op te bouwen) en het wordt weer winter wordt hij weer een maatje te groot voor haar vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:23

Dat kan niemand op voorhand zeggen. Het vertrouwen wat ze nu krijgt kan deze winter net dat extraatje zijn om door te zetten. Hij gaat niet gelijk ineens pats boem vol in de spieren komen. Dat gaat geleidelijk aan en zij kan intussen meegroeien.

Het is geen ideale opzet, dat weet ik ook wel. Maar liever iemand die tenminste openstaat om te leren en die het wil proberen dan iemand die enkel oooh en aah wil horen, les gaat nemen van pietje puk om de hoek met ruk en pluk als lesmethode. Want zo hebben we er hier ook genoeg zitten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 09:47

Babootje, ik voer hem ook al tijden een halve kilo (droog, nat veel meer) speedibeet bij per dag. Wat voor voer zou je me nog meer kunnen aanraden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:51

Voer dat de spieren aanzet en ondersteund. Maar dat alleen gaat niet alles oplossen. Correct rijden of laten rijden en juiste voer is de combi. Het 1 zet het andere aan.