Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Willemina_L schreef:ElCamino schreef:tja.... groeischijven zijn pas dicht met 5 jaar.... ongeacht het ras.
En ja, in de western "beginnen ze allemaal vroeg".... maar dat maakt het niet minder erg.... dat is gewoon weer nadoen omdat iedereen het doet..en ik vind het niet kunnen.
Ik rij al 25 jaar western en ben nog steeds absoluut van mening dat alles veel te vroeg ingereden wordt... tegenwoordig koop je volledig netjes rondgereden 3-jarige KWPN ook al.... dat gaat dezelfde kant op....blijft het zonde van de paarden vinden....
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het heeft me ook best moeite gekost om een 4 jarige Quarter te vinden die nog helemaal groen was. Pas op zijn vijfde mee begonnen maar dat schijnt echt raar te zijn helaas. En ik dacht dat paarden zelfs tot hun achtste nog groeiden in sommige gevallen!
Tessa_93 schreef:Lily_Fee schreef:Xyzuru2 ik ben het persoonlijk helemaal met je eens. Ik denk alleen dat Bokt er voor kiest om de discussie op gang te brengen. Ik vind dat dat hier eerder in dit topic heel netjes gebeurd. Ondanks dat TS het niet zo lijkt te waarderen.
Tenslotte is met twee jaar een paard trainen helemaal niet zo raar in de paardensport... helaas. Ondanks dat wetenschappelijk is bewezen dat de groeischrijven nog lang niet gesloten zijn er artrose zeker op de loer ligt als het paard dermate wordt belast dat de groeischrijven niet normaal kunnen sluiten.
Misschien maakt Bokt een standpunt door de discussie er te laten ontstaan. Of wordt uitgelicht gerealiseerd door een logoritme en staat hij daarom bovenaan. Er is namelijk veel op gereageerd en kiest het logoritme het topic uit met de meeste reacties.
Hoe dan ook ben ik van mening dat de reacties in dit topic niet "verstopt" moeten worden, maar juist zo'n topic inzicht geeft in misverstanden in de paardensport. Hier kunnen mensen juist van leren...
Beestje is pas 1,5..
LillyMedley schreef:In OP word gezegd dat het paardje (toen nog 1) opgehaald werd en dat ze nu, 4 maanden later zo ver zijn. Dan zou ze 1 jaar en 4 maarden moeten zijn
Mondy schreef:TS ook ik vraag me af waarom je niet voor een 3/4 jarige bent gegaan als je er al zo veel mee wilt doen ? Ben ik oprecht benieuwd naar ?
Je hebt nu een prachtpaard, wees dr zuinig op !!!
Dat "iedereen" dat in de western doet ( gelukkig niet waar) wil niet zeggen dat het daarom maar ok is trouwens.
Mondy schreef:Toothless maar dat is iets anders...dat soort reacties zijn sowieso nooit de bedoeling !
Gewoon netjes blijven idd. Maar dat ze t s napt na 4 goed onderbouwde reacties is niet waar, ze praat t alleen maar goed of reageert niet
Toothless schreef:Nou, ik denk dat TS jullie nu wel snapt of gaan jullie nog even vrolijk door met iemand in 4 pagina's vertellen wat ze fout doet?
Ik vind dat als veulens veel in handen komen je een goed, leuk braaf paard hebt later, mits goed gedaan natuurlijk. En 1x erop zitten kan echt geen kwaad mensen jeetje, TS deed het zoals ze zelf zegt: om te wennen en waarschijnlijk heeft ze er nog geen minuut opgezeten. Even een foto momentje en klaar. Nou nou paarden zijn dus blijkbaar van suiker? In de rensport doen ze niet anders en die beestjes worden ook 20/30. ( niet allemaal maar velen wel)
Daarbij als ze niet meer dan 10 min per keer werkt zie ik ook het kwade niet en ja ik heb alle reacties gelezen. Als TS kan zien dat haar paard dit leuk vind en hieraan mee wil werken en TS dus ook de grens trekt van: je hebt het nu 5 a 10 minuutjes goed gedaan, klaar zo.
TS je hebt een ontzettend knap dier! Hele mooie pappa ook! Heb je een foto van de mamma?