ieris schreef:Jee wat een bijzonder verhaal zeg, wie weet wat hij allemaal wel niet heeft meegemaakt, en nu staat hij op zijn oude dag nog knappe veulens te verwekken, wat speciaal zeg.
Maar stel dat de AT fokkers in Europa hem nu wel in het oog gaan krijgen, en ze zien volgend jaar jou knappe veulen van Muzanna, is er dan nog wel diepvriessperma van deze hengst beschikbaar, mocht hij er dan zelf niet meer zijn?
Ik zie dat ik deze vraag nog niet had beantwoord.
Nee, hij is niet via KI beschikbaar. Als de hengst er niet meer is, dan is er dus geen mogelijkheid meer met hem te fokken. Nadja heeft zich er omwille van een andere oude hengst in Europa een paar jaar terug in verdiept (die was toen geloof ik 30) maar de kwaliteit van het sperma is dan vaak zo erg afgenomen dat invriezen geen zin meer heeft. En helaas is proefspringen ook niet gratis dus dan is het de vraag of een eigenaar van een oude hengst dat dan nog wil. Als ik kijk hoe weinig er überhaupt gebruik wordt gemaakt van hengsten van buiten, begrijp ik wel waarom er zo weinig via diepvries beschikbaar zijn.
Ik ben wel blij dat sommige hengstenhouders zich daar niks van aantrekken en hun hengsten invriezen en ik zou willen dat dat hier ook het geval was, maar helaas.